Hop til indhold

Et utal af spørgsmål:-)


Gæst CHNEVIDE
 Share

Recommended Posts

Gæst CHNEVIDE

Først et hej til jer alle :vinken:

 

Jeg er ny her og fandt denne side da jeg sad og fumlede med at finde rundt på nettet om oplysninger vedr. parring og regler osv. på nettet.

 

Jeg har en glad og super skøn Løwchen pige som er mit et og alt :hjerte:

Sascha er 2 år og er en meget glad og livlig hun, altid i godt humør og meget kærlig.

Sascha er min anden Løwchen hund da den første jeg havde kun blev 3 år pga. af en hjertefejl.

 

Jeg påtænker at få et kuld hvalpe på Sascha og det er så her at dette forum kommer ind i billedet :lun:

Jeg kan simpelthen ikke finde hverken hoved eller hale i hvordan jeg gør og hvorfor osv.

Mit første spørgsmål er ang. stambogen og kåringer osv.

Jeg fik af vide da jeg købte Sascha at kåringer skulle jeg ikke tænke på da man alligevel godt kunne få stambog på sine hvalpe.

Men nu læser jeg på nettet osv. at en kåring skal til og det er jeg ked af da jeg ikke er typen der render på udstillinger osv. Håber I kan give mig gode råd hvad dette angår.

 

Dernæst melder spørgsmålet sig omkring hvordan i alverden finder jeg en hanhund til min lille Sascha. Jeg vil jo gerne have at det er i nærheden af mig selv(Aalborg) hvis alt ikke skulle virke efter hensigen i første omgang :-D

Men også her støder jeg ind i regler og attester osv. og det forvirre mig vildt meget, ja jeg vil sige at jeg nok er ved at nå dertil hvor jeg synes at et kuld hvalpe uden stambog ville være nemmest. Men så kommer følelsen af min oplevelsen med min første Løwchenhund tæt på mig og jeg føler at jeg har et vist ansvar over for racen.

 

Jeg håber ikke at mit første indlæg her virker alt for vildt men tusinder af spørgsmål kører rundt i mit hoved.

 

Så please hjælp mig for jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre :-D

 

På forhånd tak for en god side og en side jeg forhåbentlig bliver glad for:-)

 

P.s Jeg skal nok få lagt lidt billeder ind af min lille Sascha.

 

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

først vil jeg lige sige velkommen :vinken:

 

der er en masse löwchenmennesker herinde, blandt andet en super dygtig og engageret opdrætter. jeg er sikker på, at hun melder sig på banen, og kan hjælpe dig med nogen af dine spørgsmål. jeg kan desværre ikke :???:

 

jeg håber du får lyst til at hænge lidt ud herinde, her er masser af gode råd og hyggelig hundesnak, og jo flere löwchens des bedre :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hejsa.

 

Glæder mig med et hurtigt svar og endda et rigtig hyggeligt et:-D Tusind tak for det :hjerte:

Jo min lille Løwchen er det bedste i verden og kan jeg finde ligesindende at dele sorger og glæder med ville det være super dejligt:-)

 

Tak for velkomsten.

 

Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lavet nye regler fra 1.1.11 - og der efter kræver det dels en good på udstilling samt undersøgelse for patella lux, at lave DKK-tavle hvalpe ...

 

Jeg synes uanset om du vil lave hvalpene før skæringsdatoen, at en enkelt vurdering på en udstilling er en god ide + undersøgelse af knæene ...

 

Men nu ved jeg ikke, hvor du har din hvalp fra - og om det er en DKK-hund - og hvis ikke - så ved jeg slet ikke noget om reglerne ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Først et hej til jer alle :vinken:

 

Jeg er ny her og fandt denne side da jeg sad og fumlede med at finde rundt på nettet om oplysninger vedr. parring og regler osv. på nettet.

 

Jeg har en glad og super skøn Løwchen pige som er mit et og alt :hjerte:

Sascha er 2 år og er en meget glad og livlig hun, altid i godt humør og meget kærlig.

Sascha er min anden Løwchen hund da den første jeg havde kun blev 3 år pga. af en hjertefejl.

 

Jeg påtænker at få et kuld hvalpe på Sascha og det er så her at dette forum kommer ind i billedet :lun:

Jeg kan simpelthen ikke finde hverken hoved eller hale i hvordan jeg gør og hvorfor osv.

Mit første spørgsmål er ang. stambogen og kåringer osv.

Jeg fik af vide da jeg købte Sascha at kåringer skulle jeg ikke tænke på da man alligevel godt kunne få stambog på sine hvalpe.

Men nu læser jeg på nettet osv. at en kåring skal til og det er jeg ked af da jeg ikke er typen der render på udstillinger osv. Håber I kan give mig gode råd hvad dette angår.

 

Dernæst melder spørgsmålet sig omkring hvordan i alverden finder jeg en hanhund til min lille Sascha. Jeg vil jo gerne have at det er i nærheden af mig selv(Aalborg) hvis alt ikke skulle virke efter hensigen i første omgang :-D

Men også her støder jeg ind i regler og attester osv. og det forvirre mig vildt meget, ja jeg vil sige at jeg nok er ved at nå dertil hvor jeg synes at et kuld hvalpe uden stambog ville være nemmest. Men så kommer følelsen af min oplevelsen med min første Løwchenhund tæt på mig og jeg føler at jeg har et vist ansvar over for racen.

 

Jeg håber ikke at mit første indlæg her virker alt for vildt men tusinder af spørgsmål kører rundt i mit hoved.

 

Så please hjælp mig for jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre :-D

 

På forhånd tak for en god side og en side jeg forhåbentlig bliver glad for:-)

 

P.s Jeg skal nok få lagt lidt billeder ind af min lille Sascha.

 

Knus Pia

Velkommen herind :-D Jeg glæder mig til at se billeder af din løve..

 

Først tænker jeg om den løve du har nu er i familie med den anden du havde? Jeg kender en del til de løve-linier der er i Danmark, og jeg ved at en bestemt linie har hjerteproblemer... Hvis begge dine hunde er fra den linie så lad være med at avle på den.

 

Er der nogen bestemt grund til at du vil avle? Inden man starter skal man spørge sig selv om hunden(e) man vil bruge kan bidrage med noget til racen?

Som freudika skriver skal man fra næste år udstille hunden mindst en gang med præmieringen good.. Og forældrehundene skal undersøges for patella luxation (løse knæ).. Der udover er det en god idé at få øjenlyst både far og mor...

Når de ting er klaret på tæven kan man gå i gang med at finde en egnet hanhund..og der er det ganske godt at vide noget om linjerne i Danmark (hvis man vil bruge en danask hund).. MAn må kigge på sin hund og se hvad der er "dårligt" på hende..Er hun dårligt vinklet skal man hvertfald ikke bruge en dårlig vinklet hanhund..Hvordan er bidet? pigmenteringen? hele bygningen på hunden...

Og der er det en god idé at tage på udstilling og lade et par domemre gennemgå hunden og give en kritik.. Dommere kigger nemlig ikek på om hunden er søde, men om den er racetypisk..

 

Når så du har ordnet alle de ting og fundet en hanhund (eller flere) som du synes egner sig..Husk at tjekke stamtavler for indavlskoefficient.

 

Så er det tid til at kontakte ejeren af hanhunden..Er de intereseret i at sælge en parring? kan de lide din hunds kvaliteter?

 

Prisen for en parring er typisk 1000-4000 kr for springet (parringen) + 1000-4000 kr pr hvalp der bliver født...

 

Du kan læse noget her: Eneste Löwchen kennel på toppen - af Danmark

 

En ordentlig opdrætter hjælper dig med attester osv..Det er incl i prisen.

 

Er din hund i DKK eller i en anden klub?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hej igen alle sammen og tak for de foreløbige svar:-)

 

Jeg har nærmest lyst til bare at løbe væk...hihi det er sg en ordentlig mundfuld alt det med regler, stambog, kåring og hvad ved jeg :genert:

 

Jeg vil lige slå fast at jeg allerede da jeg fik Sascha besluttede mig for at jeg ville forsøge mig med et kuld hvalpe på hende, hvis hun var typen på det. Hun er heldigvis en sund og glad hun og jeg tror ikke der ville være noget til hindere for at hun ville kunne føde et par hvalpe eller tre.

 

De to hunde jeg har haft(den ene har jeg stadig) kommer ikke fra samme gren(gudskelov).

Den Løwchen jeg har nu er undersøgt på kryds og på tværs efter min grimme oplevelse med den første Løwchen jeg havde. Sascha som jeg har nu er tjekket for hjertefejl osv. Alle servie er overholdt ....hihi kunne ikke lige lade være at skrive det :slem:

Den første Løwchen jeg havde var købt af en der hedder Tina som bor på Mors så måske det er hende du har i tankerne. Håber ikke andre køber hund hos hende da de kan få sig en meget grim oplevelse. Vores venner købte også hund der som var i famile med vores første Løwchen og de har også måtte lade deres aflive pga. hjertefejl.

 

Sascha som jeg har nu er købt på Vils og har stamtavle. Jeg er ikke selv medlem af hverken den ene eller den anden klub for jeg har ikke haft behovet.

 

Lysten til at få et kuld hvalpe er ene og alene et egoistisk ønske fra min side af og vi har gjordt op at hvis det er det jeg vil, ja så gør vi det sådan :genert: hvis jeg vel og mærke kan finde ud af det:-)

 

Jeg kan finde ud af så meget at jeg i første omgang skal en tur til dyrlægen og få Sascha tjekket ??? eller er mine normale kontroller nok??

Dernæst skal jeg have fundet en lille herre til hende og så synes jeg jeg begynder at få problemer, for hvor finder jeg lige den henne ??

 

Nå pyha tror jeg slutter her og forsøger at skrive lidt mere i morgen.

 

Godnat.

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hej Kennel Løwchen hvad mener du i grunden med denne linie??

 

En ordentlig opdrætter hjælper dig med attester osv..Det er incl i prisen.

 

Jeg har intet med opdrætteren at gøre og har egentlig heller ikke tænkt mig at have det(jeg følte at det hele var lidt et stort rod der hvor jeg købte min hund) uden at fornærme nogen.

 

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at du har været så omhyggelig med at få Sascha tjekket. :5up:

 

Sascha som jeg har nu er købt på Vils og har stamtavle. Jeg er ikke selv medlem af hverken den ene eller den anden klub for jeg har ikke haft behovet.

 

Det, der bliver spurgt til, er hvor Saschas stamtavle er. :blink: Dvs. er den fra DKK, DRU eller? Det har betydning for, hvilke krav der er, for at du må avle, og hvilke hanhunde du kan/må parre hende med. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen alle sammen og tak for de foreløbige svar:-)

 

Jeg har nærmest lyst til bare at løbe væk...hihi det er sg en ordentlig mundfuld alt det med regler, stambog, kåring og hvad ved jeg :genert:

 

Jeg vil lige slå fast at jeg allerede da jeg fik Sascha besluttede mig for at jeg ville forsøge mig med et kuld hvalpe på hende, hvis hun var typen på det. Hun er heldigvis en sund og glad hun og jeg tror ikke der ville være noget til hindere for at hun ville kunne føde et par hvalpe eller tre.

 

De to hunde jeg har haft(den ene har jeg stadig) kommer ikke fra samme gren(gudskelov).

Den Løwchen jeg har nu er undersøgt på kryds og på tværs efter min grimme oplevelse med den første Løwchen jeg havde. Sascha som jeg har nu er tjekket for hjertefejl osv. Alle servie er overholdt ....hihi kunne ikke lige lade være at skrive det :slem:

Den første Løwchen jeg havde var købt af en der hedder Tina som bor på Mors så måske det er hende du har i tankerne. Håber ikke andre køber hund hos hende da de kan få sig en meget grim oplevelse. Vores venner købte også hund der som var i famile med vores første Løwchen og de har også måtte lade deres aflive pga. hjertefejl.

 

Sascha som jeg har nu er købt på Vils og har stamtavle. Jeg er ikke selv medlem af hverken den ene eller den anden klub for jeg har ikke haft behovet.

 

Lysten til at få et kuld hvalpe er ene og alene et egoistisk ønske fra min side af og vi har gjordt op at hvis det er det jeg vil, ja så gør vi det sådan :genert: hvis jeg vel og mærke kan finde ud af det:-)

 

Jeg kan finde ud af så meget at jeg i første omgang skal en tur til dyrlægen og få Sascha tjekket ??? eller er mine normale kontroller nok??

Dernæst skal jeg have fundet en lille herre til hende og så synes jeg jeg begynder at få problemer, for hvor finder jeg lige den henne ??

 

Nå pyha tror jeg slutter her og forsøger at skrive lidt mere i morgen.

 

Godnat.

Knus Pia

 

Når vi spørger til klubben - så er det ikke, hvilken klub du er medlem af, men hvilken klub stamtavlen stammer fra - der er flere forskellige klubber der udsteder stamtavler - og det er et godt sted at starte: at finde ud af, hvor din hund er stambogsført :)

 

Når du spørger til om du skal have hende tjekket ud over de almindelige dyrlæge tjek - så er det jo en personlig sag - men lige med løverne, vil jeg personligt mene, at man som minimum skal tjekke knæ og øjne inden man parrer - og sørge for at far-hunden også får tjekket disse ting - du har selv oplevet at aflive en alt for ung hund pga. sygdom - og ved at tjekke forældredyr, kan vi undgå at avle på noget der giver sygdomme videre - eller i hvert fald gøre et hæderligt forsøg.

 

Du skriver, at du hele tiden har villet avle, hvis Sascha var typen på det - og det har du så besluttet at hun er - jeg går ud fra, at det er ud fra hendes sind at du har besluttet sådan, efter som du ikke har fået hende udstillet? Udstillingerne er ellers et ok sted at møde andre löwchenejere - og eventuelt få en date i hus til sin lille tæve ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen alle sammen og tak for de foreløbige svar:-)

 

Jeg har nærmest lyst til bare at løbe væk...hihi det er sg en ordentlig mundfuld alt det med regler, stambog, kåring og hvad ved jeg :genert:

 

Jeg vil lige slå fast at jeg allerede da jeg fik Sascha besluttede mig for at jeg ville forsøge mig med et kuld hvalpe på hende, hvis hun var typen på det. Hun er heldigvis en sund og glad hun og jeg tror ikke der ville være noget til hindere for at hun ville kunne føde et par hvalpe eller tre.

 

De to hunde jeg har haft(den ene har jeg stadig) kommer ikke fra samme gren(gudskelov).

Den Løwchen jeg har nu er undersøgt på kryds og på tværs efter min grimme oplevelse med den første Løwchen jeg havde. Sascha som jeg har nu er tjekket for hjertefejl osv. Alle servie er overholdt ....hihi kunne ikke lige lade være at skrive det :slem:

Den første Løwchen jeg havde var købt af en der hedder Tina som bor på Mors så måske det er hende du har i tankerne. Håber ikke andre køber hund hos hende da de kan få sig en meget grim oplevelse. Vores venner købte også hund der som var i famile med vores første Løwchen og de har også måtte lade deres aflive pga. hjertefejl.

Ja det var præcis den linje jeg mente... Jeg har haft 9 eller 10 henvendelser fra hvalpekøbere som har måtte aflive en hund med hjertefejl.. Det er sq sørgerligt :megaked:

 

Sascha som jeg har nu er købt på Vils og har stamtavle. Jeg er ikke selv medlem af hverken den ene eller den anden klub for jeg har ikke haft behovet.
Så kan du være heldig at den har DKK tavle, men der er nok større sandsynlighed for at det er DDKC. hvis det er DDKC så tvivler jeg på du kan finde en hanhund til hende..Ingen i DKK sælger (forbudt) ud af DKK. Og hende i Vils er den eneste Löwchenopdrætter i DDKC.

 

Lysten til at få et kuld hvalpe er ene og alene et egoistisk ønske fra min side af og vi har gjordt op at hvis det er det jeg vil, ja så gør vi det sådan :genert: hvis jeg vel og mærke kan finde ud af det:-)

 

Jeg kan finde ud af så meget at jeg i første omgang skal en tur til dyrlægen og få Sascha tjekket ??? eller er mine normale kontroller nok??

Dernæst skal jeg have fundet en lille herre til hende og så synes jeg jeg begynder at få problemer, for hvor finder jeg lige den henne ??

 

Nå pyha tror jeg slutter her og forsøger at skrive lidt mere i morgen.

 

Godnat.

Knus Pia

 

Du må jo finde ud af hvilke kvaliteter hanhunden skal have? Skal han være stor? lille? bred? kig vinkler og bygning på din egen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kennel Løwchen hvad mener du i grunden med denne linie??

 

En ordentlig opdrætter hjælper dig med attester osv..Det er incl i prisen.

 

Jeg har intet med opdrætteren at gøre og har egentlig heller ikke tænkt mig at have det(jeg følte at det hele var lidt et stort rod der hvor jeg købte min hund) uden at fornærme nogen.

 

Knus Pia

Jeg skulle have forklaret mig bedre :-D Jeg gik ud fra at du ville kigge efter hanhunde hos opdrætterne (det er nok dem der har flest).. Hvis du køber en parring hos en opdrætter går jeg ud fra at al hjælp (attester, spørgsmål i forbindlse med fødslen/hvalpene, og hjælp til fødsel) er inkluderet i prisen
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hej Igen.

Tusind tak for alle svar :genert: I er så søde...super dejligt :hjerte:

 

Men for den da det kører lidt rundt i hovedet på mig og jeg må lige læse alle svar igen før jeg giver mig i kast med at svarer så godt jeg kan:-)

 

Til en start vil jeg sige at Sascha har en stambog fra Dansk Racehunde Klub ???

 

Jeg skriver lige igen :genert:

 

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Igen.

Tusind tak for alle svar :genert: I er så søde...super dejligt :hjerte:

 

Men for den da det kører lidt rundt i hovedet på mig og jeg må lige læse alle svar igen før jeg giver mig i kast med at svarer så godt jeg kan:-)

 

Til en start vil jeg sige at Sascha har en stambog fra Dansk Racehunde Klub ???

 

Jeg skriver lige igen :genert:

 

Knus Pia

Dansk racehunde klub?? du er sikker på den ikke hedder Dansk Deutsche Kennel Club?? Hm.. Du er sikker på det ikke er Tinas veninde så du har købt af...Kennel Løvehjerte? Men hun plejer nu at bo i Roslev ligesom Tina...Den eneste jeg kender i Vils er Mia fra universal soldier. Og hun opdrætter i DDKC..
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hejsa.

Undskylder hvis jeg har skrevet forkert men der står DRC udenpå stamtavlen, og ved en søgning på dette kom Dansk racehundeklub frem og jeg antog at det var det..sorry.

Hunden er købt hos Mia :lun:

 

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Altså denne her forstår jeg slet ikke ??

 

Så kan du være heldig at den har DKK tavle, men der er nok større sandsynlighed for at det er DDKC. hvis det er DDKC så tvivler jeg på du kan finde en hanhund til hende..Ingen i DKK sælger (forbudt) ud af DKK. Og hende i Vils er den eneste Löwchenopdrætter i DDKC.

 

 

Hvorfor kan jeg ikke finde en hanhund til hende så ??? min hun og hvalpe skal da blive i Danmark ???

 

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Jeg forsøger lige igen :slem:

 

Min beslutning om at ville have hvalpe på Sascha er som sagt et lidt egoistisk valg da jeg bare så gerne vil have "små" i huset igen:-)

Jeg er selv sygemeldt og har i flere år drømt om at få hundehvalpe.

Min mand siger så bare at vi må ønske at den får mere end 1-2 stykker for ellers kan jeg ikke slippe dem igen og så har vi jo pludselig mange hunde :slem:

 

Min Sascha er en super skøn hund(men sådan siger de fleste jo om deres hund) men Sascha har et roligt gemyt, er meget kærlig og meget lydig, en rigtig "mor" hund:-)

Jeg tror den er perfekt :genert: også til alv men jeg kan godt se pointen i at lade den komme på udstilling for at få den bedømt. Skal der en udstilling til så må vi jo forsøge det:-)

Men kan jo så også læse at den måske har en forkert stambog og så er det jo ærgerligt det hele for så kan jeg jo ikke få hvalpe med stambog men kun hvalpe uden og der kommer så alle mine fordomme til overfladen igen.

Jeg vil helst have hvalpe på hende med stambog, igen for at undgå at andre havner i den situation som jeg selv har været i.

 

Jeg havde egentlig tænkt mig en parring omkring august måned i år men kan godt se at hvis jeg skal på udstilling osv. så kommer det til at knibe.

 

Håber på endnu flere gode råd.

Tak igen fordi I alle gider hjælpe mig, jeg er super glad for at have fundet denne side:-)

 

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså denne her forstår jeg slet ikke ??

 

Så kan du være heldig at den har DKK tavle, men der er nok større sandsynlighed for at det er DDKC. hvis det er DDKC så tvivler jeg på du kan finde en hanhund til hende..Ingen i DKK sælger (forbudt) ud af DKK. Og hende i Vils er den eneste Löwchenopdrætter i DDKC.

 

 

Hvorfor kan jeg ikke finde en hanhund til hende så ??? min hun og hvalpe skal da blive i Danmark ???

 

Knus Pia

Jeg er helt sikker på at ingen med en løve i DKK vil sælge en parring til en af de andre klubber.. Så bliver vi smidt ud af DKK..

 

I DRK tror jeg ikke der er andre opdrættere end Mia, som jo heller ikke er der mere.. Jeg kan ikke se hvilke stambøger de anerkender, men de samarbejder med DHL..

 

Hvis du vil lave hvalpe med stamtavle er du virkelig i en klemme..

 

Måske du kan finde en privatperson som har en løve de vil donere en parring fra, men så skal du ikke regne med den er undersøgt for noget som helst :megaked: Og så bliver dit valg af hanhund "det var den eneste jeg kunne få" fra at være "det var den bedste og den der passede til min tæve"

 

Og du kan ikke engang flytte hunden over i DKK.:Eller det kan du godt, men så er der avlsforbud på den..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt sikker på at ingen med en løve i DKK vil sælge en parring til en af de andre klubber.. Så bliver vi smidt ud af DKK..

 

I DRK tror jeg ikke der er andre opdrættere end Mia, som jo heller ikke er der mere.. Jeg kan ikke se hvilke stambøger de anerkender, men de samarbejder med DHL..

 

Hvis du vil lave hvalpe med stamtavle er du virkelig i en klemme..

 

Måske du kan finde en privatperson som har en løve de vil donere en parring fra, men så skal du ikke regne med den er undersøgt for noget som helst :megaked: Og så bliver dit valg af hanhund "det var den eneste jeg kunne få" fra at være "det var den bedste og den der passede til min tæve"

 

Og du kan ikke engang flytte hunden over i DKK.:Eller det kan du godt, men så er der avlsforbud på den..

 

altså, nu ved jeg ikke hvor (u)seriøse DRC er, men er der ikke mulighed for, at kontakte dem, og høre om de har kontaktoplysninger på nogle löwchenhanhunde med en (DRC)kåring, som måske kunne bruges? Det burde da i hvert fald være bedre end at fare ud og finde en tavleløs han, hvor man ikke engang kan sikre sig mod indavl osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Jeg kan godt se at jeg er kommet i en klemme her ang. stambogen og det endda en klemme som jeg ikke vidste eksisterede :fornaermet: så irriterende så uheldig jeg er med mine Løwchen.

 

Jeg står endda og fortæller Mia at jeg gerne vil have hvalpe hvis det med tiden viser sig at være en god idé og det er der ikke noget i vejen for...siger hun....hmm ja hvalpe uden stamtavle, det er sg godt nok ærgerligt, specielt når jeg er den type jeg nu er og gerne vil have det hele skal være i orden.

 

Men som jeg kan se det må jeg avle hvalpe uden stamtavle men blot sørge for at det blive nogle ordentlig hvalpe, dermed sige at hun og han hund får de fornødne undersøgelser og være sikker på at der ikke er noget indavl osv. Jeg kan jo lave hvalpe efter alle regler blot bliver de uden stamtavle. Det må være mit bedste bud på det.

Eller hvad mener I ??

 

Knus Pia

 

P.s Jeg har fået taget et par billeder af Sascha og lagt på min profil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CHNEVIDE

Hej Igen.

 

Pyha alt dette her spøger noget i mit hoved og jeg har nu været inde og læse vedtægter på DKK.

Som jeg læser det kan man overflyttes eller søge om at komme i DKK men der kommer så evt. et avlsforbud(hvad det så end betyder) om det er for altid eller....

Men jeg forstår ikke helt det de skriver med avlsforbud??

Kopi:

Importerede hunde og udenlandske avlsdyr skal være godkendt til avl efter tilsvarende regler som

danske.

Importerede hunde, som ønskes stambogsført i DKK, vil få nedlagt avlsforbud, såfremt et af eller

begge forældredyrene har en dansk sundhedsstatus, der ville medføre avlsforbud i DKK.

Min hun er jo ikke importeret men født og opvokset i Danmark og også stambogsført i Danmark så jeg forstår det ikke helt??

Kennel- Løwchen du skrev nemlig om avlsforbud??

Neeeeeeeeej hvor er jeg sg bare ked af at dette ikke kan lykkes på den måde jeg havde tænkt mig. Men jeg forsøger mig lige med at ringe lidt rundt:-)

Knus Pia

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Igen.

 

Pyha alt dette her spøger noget i mit hoved og jeg har nu været inde og læse vedtægter på DKK.

Som jeg læser det kan man overflyttes eller søge om at komme i DKK men der kommer så evt. et avlsforbud(hvad det så end betyder) om det er for altid eller....

Men jeg forstår ikke helt det de skriver med avlsforbud??

Kopi:

Importerede hunde og udenlandske avlsdyr skal være godkendt til avl efter tilsvarende regler som

danske.

Importerede hunde, som ønskes stambogsført i DKK, vil få nedlagt avlsforbud, såfremt et af eller

begge forældredyrene har en dansk sundhedsstatus, der ville medføre avlsforbud i DKK.

 

Min hun er jo ikke importeret men født og opvokset i Danmark og også stambogsført i Danmark så jeg forstår det ikke helt??

 

Kennel- Løwchen du skrev nemlig om avlsforbud??

 

Neeeeeeeeej hvor er jeg sg bare ked af at dette ikke kan lykkes på den måde jeg havde tænkt mig. Men jeg forsøger mig lige med at ringe lidt rundt:-)

 

Knus Pia

 

Det med importerede hunde gælder for hunde med FCI-stamtavle. Der findes max én godkendt klub i hvert land og disse kan så have et solidt og godt samarbejde på tværs af landegrænserne, fordi der er "tjek" på det.

 

I Danmark er det DKK (Dansk Kennel Klub), der er medlem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

I det du highlighter taler man om hunde, der er importeret til DKK stambog fra udenlandske - men samarbejdende - kennelklubber. Som øverste instans findes FCI, hvorunder hvert land har en godkendt kennel klub. I Danmark er det DKK, i Sverige er det Svensk Kennel Klub, i Norge Norsk Kennel Klub og så fremdeles. Har hunden en såkaldt FCI-stambog (en stambog fra en FCI godkendt kennel klub), kan hunden uden problemer benyttes i Danmark, hvis den har opnået samme udstillingsmæssige og sundhedsmæssige resultater som det kræves for danske hunde.

 

Derfor gælder det også at en udenlandsk hund registreret med FCI stambog ikke parrer en hund, der ikke har stambog. Folk ønsker ganske enkelt ikke at støtte noget, de ikke selv går ind for. Ligesom det kan betyde udsmidning af kennel klubben at modarbejde deres interesser og forening. Derfor parrer hunde med FCI bøger kun andre hunde med FCI bøger.

 

I mine øjne kan du vælge en af to ting:

1: sørge for at undersøge din egen tæve så godt som muligt for PL, øjenlys hende og gør alt (udover almindeligt sundhedstjek) for sikre, at hun er så sund som du går og tror. Forsøg så at finde en hanhund der har været samme mange tjek i gennem, og som vil kunne bruges på din (uden at være for nært beslægtet), med et godt resultat - men uden tavle.

 

2: indse det mange af os andre med tanker om avl og opdræt går og gør os; hvis det ikke kan blive det bedste med det vi har nu, så venter vi til vi kan tilføje racen noget godt.

 

No offence, men umiddelbart har jeg fornemmelsen af, at løvemarkedet dækkes udmærket for tiden, uden man behøver at lave noget halvt. Og et eller andet sted kommer du til at gå på kompromis med dine planer.

 

For enten må du sande, at du ikke kan lave hvalpe med tavle som du ønsker, og derfor lade være med at bruge nuværende tæve i avl, og i stedet vente til en gang i fremtiden, hvor du ikke behøver gå på kompromis på det punkt (ved køb af DKK tæve, der viser sig sund fysisk og mentalt, så det er værd at videreføre generne fra hende).

 

Eller også må du gå på kompromis med hanhundens kvaliteter. Nu kender jeg intet til løver udenfor DKK, men hvis tendensen indenfor denne race er det samme som hos alle andre stambogsførende klubber, så bevæger hundene sig langsomt væk fra hvordan standarden dikterer. Ingen ejer af en DKK han vil lægge hund til dit projekt, for det har for store konsekvenser for dem.

 

Nu er racen trods alt stadig så lille, at det hurtigt vil komme nogen for ører, hvis der er ugler i mosen. Så selv hvis en uvidende hanhundeejer lader sig friste af et godt tilbud, er jeg ret overbevist om at opdrætter har interesse i, at deres avl ikke bruges uden for nummer.

 

Det er ikke let at skulle vælge et ønske fra, men det kan være nødvendigt. Kender op til flere som har arbejdet målrettet med deres avlsprogram i årevis, for blot at finde ud af, at der ligger en eller anden sygdom på deres grundstamme. Eneste løsning i de situationer er at starte forfra - på op til 20 års arbejde. Det er ikke sjovt, men det kan være nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...