Hop til indhold

alene hjemme træning af hvalp


Gæst snebold
 Share

Recommended Posts

Gæst snebold

Hej alle sammen,

 

jeg har været inde og søge på tæning af hvalpe alene hjemme, og gud hvor kan man blive forvirret :confused:

 

det ene sted kan man læse man skal gøre hunden træt så den sover når man går, et andet sted står der at det må man ikke osv osv

 

Så er det jeg er super glad for jer her inde:lol: for jeg håber i kan hjælpe mig med nogle gode ideer for i har jo alle prøvet det før:5up:

 

det jeg har gjort i dag var at lukke døren ud til badeværelset og stået der og gjort mig i stand, i ca 2 min og da jeg kunne høre han piv lod jeg som ingen ting, han piver lidt og stopper og begynder så igen efter lidt tid.

 

da jeg kom ud igen sagde jeg bare hej til ham og nusset ham som jeg plejer når han kommer løbene hen til mig :lol:

 

Er det en ok måde eller gør jeg noget helt forkert her?

 

håber i vil hjælpe mig da jeg ikke vil gøre det forkert, så han ikke kan være alene hjemme.

 

mange hilsner og på forhånd tak for hjælpen

 

fra snebold og mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

jeg står selv og skal have hund og dermed til at lære den at være alene hjemme.

Jeg har lånt 4 forskellige bøger på biblioteket og har læst nogle hvalpe-artikler i "vi med hun". jeg synes der er rigtig mange gode ting i dem alle sammen, og synes ikke at de direkte modsiger hinanden.

så, i teorien, fordi jeg endnu ikke har prøvet det af:

start med de korte perioder, som du gør. sørg for ikke at blive så lang tid væk, at hunden begynder at pive; kom altså ind, inden den piver. Når den alligevel at pive, så vent til han holder pause eller giver op og kom så ind igen. gå forbi ham ind i stuen (eller where ever) og hils der på ham, stille og roligt. :)

 

han må bare ikke belønnes for at pive, der tænker jeg også at du har styr på :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Incendia

Her er et råd jeg gav til en andet på et andet fora her den anden dag. Det var dog i forbindelse med en utryg hund der ikke ku li at være alene hjemme, men måske du kan bruge en smule af det...? Da det er en hvalp behøver du jo ikke gøre det så firkantet som der står neden under.

 

"Tag jeres overtøj på og gør som i plejer når i skal ud af døren. (Alt i et roligt tempo) gå hen i nærheden af døren. Tag så tøjet af igen og sæt jer. Ros hunden kort og vend tilbag til hvad i var i gang med. gør det en gang eller to mere. Næsten gang tager i skridtet videre og åbner døren og lukker den igen. gør dette ca 2-3 gang. Næste gang går i helt ud og lukker døren, tæller til 10 og går ind i gen. gør igen dette et par gange. forlæng opholdet uden for døren, mere og mere og gå gerne væk fra grunden. på den måde kan i vænne jeres hund til at det ikke er farligt at i går og at i kommer igen. Denne teknik skulle være ret effektiv... "

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er selv igang med alene hjemme træningen af vores hvalp, og jeg synes også der findes meget forskellige råd, men jeg tror meget det kommer an på hvilken type hvalp du har...

Vores skal helt klart være rolig og afslappet når vi går ud af døren. Vi har prøvet at beskæftige ham med noget tyggelegetøj eller lignende men så er han alt for aktiv og piver så snart vi går ud af døren. Hvis han ligger stille, han behøver ikke at sove, så tager han det rigtig pænt. Vi er oppe på ca. 40 min så det går bestemt fremad:klap:

Jeg tror også det er vigtigt at man ikke bare konstant øger tiden vi træner også med bare at gå ud af lokalet og komme tilbage stort set med det samme, så han vænner sig til at det er helt normalt at vi går og at vi altid kommer tilbage :-D

 

Og ellers så synes jeg også at de andre råd i tråden lyder meget rigtige :mrgreen:

 

Held og lykke med det!

Link til indlæg
Del på andre sites

vi er også igang med alene-hjemme-træning med vores lille hvalp.

 

jeg vil virkelig anbefale lone grevas bog hvalpen, hun skriver både om alene-hjemme og om mange andre ting.

 

vi går ikke fra halfdan når han sover, personligt synes jeg, at det er noget lidt mærkeligt noget. enten ville han sove igennem, og ikke opdage at vi er væk - og det lærer han da ikke noget af. eller også ville han vågne, forvirret og utryg over at alle pludselig er væk.

 

vi sørger for at halfdan er velluftet, rolig og ikke for kontaktsøgende. så giver jeg ham en frossen cocktailpølse, siger pas på huset, og går. det tog en masse gange om dagen i et par dage at komme op på et minuts tid. men nu går vi stille og roligt op ad i tid, og han er helt rolig og afslappet og siger ikke en lyd, mens vi er væk.

 

jeg kan forresten anbefale at optage ham, mens i er ude, så kan i høre om han har været ked af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Uanset hvad din hvalp fremover skal lære, bør du være opmærksom på, at det han gør/føler i en situation er det han lærer at gøre/føle i denne og lignende situationer.

 

Hvalpe får erfaringer som danner præferencer for deres følelser/adfærd senere i livet. Hunde lærer gennem associaring og det er vigtigt for et godt (holdbart) resultat at de associationer hvalpen får i situationen "forladt" er nogle han og du kan leve med mange år frem i tiden.

 

Derfor er tryghed og ro nøgleordene!

 

www.hundeliv.dk du læse hvordan jeg arbejder med separationstræning

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snebold

Tak for jeres super gode svar, godt man først skal i gang igen til november og man har familie til at hjælpe til :-D

 

jeg tager det stille og roligt i starten så som at gå ud i køkken og badeværelset for en kort stund

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...