Hop til indhold

Gider ikke gå - vil kæles med i stedet


Gæst Bille
 Share

Recommended Posts

Gæst Bille

Mille er vist en doven hund - eller måske bare en kælen teenagehund :hmm:

 

Når vi skal gå tur i snor tager det 100 år sådan ca. :blink: Vi går måske 30 m - Mille lægger sig på ryggen "nus mig, jeg gider ikke gå mere" :fornaermet: efter en nussetur, klø på maven, går vi 50 m.... om på ryggen "nus mig" o.s.v. Det tager jo en evighed + at hun kan finde på at gøre det midt på vejen :damn:

 

Går vi i hundeskoven lægger hun sig aldrig .............hvad kan denne adfærd skyldes?? :confused:

 

Det skal selvfølgelig lige siges, at det ikke er lige ofte på hver tur, men det sker hver gang og er blevet meget tiltagende her de sidste 3-4 uger. Trædepoter ser fine ud :5up: :-)

 

Hilsen Jette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Mille er vist en doven hund - eller måske bare en kælen teenagehund :hmm:

Når vi skal gå tur i snor tager det 100 år sådan ca. :blink: Vi går måske 30 m - Mille lægger sig på ryggen "nus mig, jeg gider ikke gå mere" :fornaermet: efter en nussetur, klø på maven, går vi 50 m.... om på ryggen "nus mig" o.s.v. Det tager jo en evighed + at hun kan finde på at gøre det midt på vejen :damn:

Går vi i hundeskoven lægger hun sig aldrig .............hvad kan denne adfærd skyldes?? :confused:

Det skal selvfølgelig lige siges, at det ikke er lige ofte på hver tur, men det sker hver gang og er blevet meget tiltagende her de sidste 3-4 uger. Trædepoter ser fine ud :5up: :-)

 

Hilsen Jette

 

Nu er jeg ikke expert i netop din race, men jeg synes du har brug for svar, derfor skriver jeg.

For mig at se er Jeres gåture ikke spændende nok for hunden.

Den har måske i starten været lidt utryg, og derfor lagt sig ned. Denne adfærd har du så belønnet med kæl og klap, og derfor fortsætter hunden med samme adfærd, i mangel af noget mere interessant.

 

Opskriften må derfor være:

1. stop al opmærksomhed når hunden lægger sig, vend ryggen til den og forhold dig i ro, indtil hunden rejser sig igen.

2. Gør Jeres gårture mere spændende, f.eks ved at vælge forskellige ruter. Prøv at tage lidt legetøj med, til at adsprede hunden. Jeg mener specielt retrievere elsker at bære på ting, så det var også en mulighed, at lade den bære en genstand. Brug også gåturen til træning af små øvelser, som dæk, sit, at aflevere til hånd osv.

Jeg håber du kan bruge mine råd.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

for mig lyder det også som om jeres almindelige lufte ture er blevet for kedelige, det med hundeskoven er klart at der er så mange nye og ukendte dufte i hundeskoven at det bliver mere interessant.

 

noget andet jeg kom til at tænke på er at om det kun er når hun er i snor hun gør det ?

 

Zita gør det også engang imellem men det er for at rulle sig enten på græsset eller hvis der er noget spændende på asfalten´, men så snuser hun meget intenst først det ved jeg ikke om din gør eller om hun bare smider sig på ryggen?

 

en anden sjov ting vi har lært til træning er at havde noget kød i små stykker (f.eks kogt kylling,lever eller hjerte) så holder man hunden tilbage imens man sætter et par stykker fast til stammen på et træ eller noget sådan lidt forskelligt så den også skal op på bagbenene og få fat på det :)

 

der er også den her bog :)

Forlaget Tro-Fast ApS

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bille

Tak for jeres svar :-D

 

Hun er knap 1 år nu og det er først blevet slemt det sidste stykke tid, hun gjorde det ikke som hvalp - og gør det ikke når hun er løs.

 

Jeg fik et råd, da hun var lille, at når hun var løs, måtte hun lege/snuse/træne, men når hun var i snor, skulle hun indordne sig en rolig gåtur - men jeg har sikkert misforstået rådet, hun lægger sig sikkert fordi hun keder sig :stupid:

 

Men fremgangsmåden I beskriver vil jeg da helt sikkert afprøve. Jeg har forsøgt at ignorere hende, men ikke været tålmodig nok og så er det jo svært at stå for og lade være med at kæle med hende :lun:

 

Det med at bære i munden - ja, hvor er det godt, at der findes så mange mennesker der smider deres skrald på jorden så vores hunde har noget at lege med :rolleyes: det bedste hun ved er affald fra McDonalds samt tomme juice/kakao kartoner. Dem kan hun bære hele vejen hjem, men giver jeg hende en "dummie" så er den ikke interessant - måske jeg skulle spraye den med oksekødssaft :engel::lol:

 

Tak for rådene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

I denne sammenhæng er det da fuldstændig ligegyldigt hvad hun bærer. Hvis en dummy ikke er spændende nok, så drop den.

Prøv dig frem med f.eks. en tennisbold, en sok eller måske en gammel avis, stort set alt kan bruges .:-)

Jeg trænede engang aflevering til hånd med en grydeske, for det var den ting min hund fandt mest interessant.

 

Iøvrigt bemærkede jeg lige hundens alder. Husk i den alder, skal alle grænser afprøves :(

Så tålmodighed, tålmodighed og endnu mere tålmodighed, så skal alt nok lykkes. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...