Hop til indhold

Inspiret af bog blev aftenturen fornyet


guanomo
 Share

Recommended Posts

Ja jeg efter havde læst lidt løst og fast i en bog ... (sjov på turen med din hund) :mrgreen:

 

Besluttede jeg mig for at holde øje med mulighederne for at lave flere småting på turen :hmm:

 

I de lyse måender går jeg stort set samme rute om aften, pga. vi skal over et græsareal der altid er interessant for snusning, lang snor og ikke mindst fordi vi tager en hurtig spurt sammen, mig og cujo :klap:

 

Nå på turen derhen ligger jeg mærke til dette grantræ, det står der hvergang vi går forbi faktisk :lol: lige ud til fortovet og får pludselig den ide at bruge det som godbids træ

 

Billede0259.jpg

 

Vi går også forbi 2 bænke, så op med cujo på dem og lave lidt high five og pote :blink:

 

Så hen på græsarealet og op på bakken, der er en lille forhøjning cujo altid går "langs" så der blev lavet lidt foder søgning igen, vi tonser altid op af den stejle side på bakken, for lige at få rørt sig :genert:

 

Billede0262.jpg

 

Billede0261.jpg

 

og så cujo der nyder udsigten over markerne :lun:

 

Billede0263.jpg

 

Billede0260.jpg

 

 

Her er bakken fra afstand, vi løber gerne ned af bakken og cirka dertil hvor jeg står og bettemand stopper første gang jeg siger stop :banan: og glad tilbage til mig stort smil og logren hale og får ros og lidt fodersøg igen :mums:

 

Det til højre er en børnehave og om på den anden side af børnehaven er det sti system hvor cujo blev overfaldet, så vi går altid på den anden side af børnehaven rundt, der er en græsplæne på 20 meter i bredden op til vejen.

 

Billede0265.jpg

 

 

Nogle gange handler ikke om at få nye tips, men mere et "spark" bagi til at få gjort turen lidt mere spændende :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en dejlig tur :lun:

 

Hvor er det godt at du fik noget ud af turen så dig og Cujo kan lave endnu flere hyggelige ting sammen :klap:

Det er jo det med at blive opmærksom på omgivelserne, andet end holde øje med om der kommer andre hunde :genert:

Og som sagt, krævede vi bare lige et spark bagi for lige at tænke over det og ikek bare "gå" på rutinen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo det med at blive opmærksom på omgivelserne, andet end holde øje med om der kommer andre hunde :genert:

Og som sagt, krævede vi bare lige et spark bagi for lige at tænke over det og ikek bare "gå" på rutinen :mrgreen:

 

Jeg glæder mig til at høre flere histoier om hvad I finder på når I er ude og gå tur, det er jo også en inspiration for os andre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg glæder mig til at høre flere histoier om hvad I finder på når I er ude og gå tur, det er jo også en inspiration for os andre :5up:

 

 

Man kunne jo også læse bogen selv ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja jeg efter havde læst lidt løst og fast i en bog ... (sjov på turen med din hund) :mrgreen:

 

Besluttede jeg mig for at holde øje med mulighederne for at lave flere småting på turen :hmm:

 

I de lyse måender går jeg stort set samme rute om aften, pga. vi skal over et græsareal der altid er interessant for snusning, lang snor og ikke mindst fordi vi tager en hurtig spurt sammen, mig og cujo :klap:

 

Nå på turen derhen ligger jeg mærke til dette grantræ, det står der hvergang vi går forbi faktisk :lol: lige ud til fortovet og får pludselig den ide at bruge det som godbids træ

 

 

 

Vi går også forbi 2 bænke, så op med cujo på dem og lave lidt high five og pote :blink:

 

Så hen på græsarealet og op på bakken, der er en lille forhøjning cujo altid går "langs" så der blev lavet lidt foder søgning igen, vi tonser altid op af den stejle side på bakken, for lige at få rørt sig :genert:

 

 

 

 

 

og så cujo der nyder udsigten over markerne :lun:

 

 

 

 

 

 

Her er bakken fra afstand, vi løber gerne ned af bakken og cirka dertil hvor jeg står og bettemand stopper første gang jeg siger stop :banan: og glad tilbage til mig stort smil og logren hale og får ros og lidt fodersøg igen :mums:

 

Det til højre er en børnehave og om på den anden side af børnehaven er det sti system hvor cujo blev overfaldet, så vi går altid på den anden side af børnehaven rundt, der er en græsplæne på 20 meter i bredden op til vejen.

 

 

 

 

Nogle gange handler ikke om at få nye tips, men mere et "spark" bagi til at få gjort turen lidt mere spændende :5up:

 

Herlige fotos! :lol:

 

Hegnet til børnehaven kan du bruge ved at lægge guffer på kanten som Cujo så skal op at tage.

Hvis der ligger en del på rad og række vil han højst sandsynligt gå sidelæns på bagbenene og derved få brugt sig lidt på en anden måde.

 

Du kan også få meget sjov ud af at "tilplastre" grantræet eller et andet/andre træ(er) med guf på udturen og i stedet for at gå en "runde" så gå tilbage samme vej igen og lade Cujo lave en lille øvelse som adgang til guftræet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en dejlig tur, Cujo ser også tilfreds ud. :-)

Det er han også, han nyder de aftentur hvor vi går rundt om den græsplæne, egentligt utroligt vi sjældent ser andre hunde på ruten, men tror det er pga. tidspunktet vi går på.

 

et hurtigt oversigts billed.

 

Vi bor ved den røde "stjerne" cirka.

så følger vi den lilla streg/vej rundt til græsarelaet mærket med den blå firkant.

den er er en lille tur på 2,5 km cirka (ifølge krak)

 

th_tur.png

 

(krak er ikke helt opdateret, for børnehaven er forlænget og der er bygget flere huse rundt om på de ubeboet "marker")

Redigeret af guanomo
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Billede0265.jpg

 

 

Jeg fik lige en idé til dette foto:

Placer en lækker godbid i græsset helt opad hver hegnsstolpe og gå så i den lange line langs hegnet og lad Cujo "slå ind" og finde hver godbid.

 

Det kan være sådan en slags "patruljegang" hvor det bare er guf han leder efter og ikke personer.

 

Vinden skal helst komme ud imod ham.

 

Du kan også bruge hegnet til fremsendelse hvor han sendes vinkelret på hegnet mod en stolpe hvor der ligger godbid på toppen.

Eller bold/legetøj.

 

"Smid" Hjalte over hegnet og lad ham kalde, så skal Cujo selv finde indgangen. Er lågen låst kan Hjalte stå ud for lågen nogle meter inde og gå ud til lågen og modtage Cujo når han har fundet frem til lågen.

 

Man kan have masser af sjov med sådan et hegn!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er han også, han nyder de aftentur hvor vi går rundt om den græsplæne, egentligt utroligt vi sjældent ser andre hunde på ruten, men tror det er pga. tidspunktet vi går på.

 

et hurtigt oversigts billed.

 

Vi bor ved den røde "stjerne" cirka.

så følger vi den lilla streg/vej rundt til græsarelaet mærket med den blå firkant.

den er er en lille tur på 2,5 km cirka (ifølge krak)

 

th_tur.png

 

(krak er ikke helt opdateret, for børnehaven er forlænget og der er bygget flere huse rundt om på de ubeboet "marker")

 

Fedt sted.

 

Ideer hvis du mangler: Rækkerne af træer i højre side kan bruges til "rundering" hvor der er gemt person/legetøj/godbid et sted ml to rækker. Cujo skal så eftersøge i zig zag mellem trærækkerne mens du bevæger dig fremad på midlerlinien.

 

Træerne i cirkel, her kan du lade hvert træ blive symbol for øvelsessted. Dvs. at ud for hvert træ laver I en øvelse eller aktivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

fremsendelse og søg efter genstande (andet end ved fodersøgning hvor han ser det smides)

Kræver vist undertegnet får lært hvordan det læres :genert: er total (næsten) indlærings mongol ...men kan nok lade sig gøre ...

 

Men er super glad for alle dine svar :5up::klap: og fine ideer til hegnet, det skal vi have udnyttet lidt bedre, takker :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
fremsendelse og søg efter genstande (andet end ved fodersøgning hvor han ser det smides)

Kræver vist undertegnet får lært hvordan det læres :genert: er total (næsten) indlærings mongol ...men kan nok lade sig gøre ...

 

Men er super glad for alle dine svar :5up::klap: og fine ideer til hegnet, det skal vi have udnyttet lidt bedre, takker :blink:

 

Velbekomme.

 

I starten ser han, at du lægger legetøjet ved en bestemt stolpe. Når han viser at han "ved" hvor legetøjet er gemt, lusker du dig til at gemme det bag næste stolpe. Vinden er din ven, så brug den til at kaste færten lige i næsen på ham.

 

Derfra udvider du søget til at blive sværere i takt med succesen og han øgede motivation.

 

Fremsendelse til husbehov: Der viser du ham at du lægger godbid/legetøj mens du holder ham i selen, vender jer girtigt ligen en omgang og slipper ham.

Afstanden øges gradvist og når han viser forståelse, ved at løbe frem, sætter du verbalt signal på evt. understreget at en fremstrakt arm i retningen hvorefter du slipper ham.

 

Du kan også lave søg inde mellem træerne så han skal hele raden af træer igennem for at finde emnet.

 

I kan få det så sjovt på de ture :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...