Gæst Skrevet Maj 31, 2010 Rapporter Share Skrevet Maj 31, 2010 Hejsa Nelson har nu fået barf i to uger. Han elsker det og spiser med stor appetit alle måltider. De første dage fik han kun kallun, og så er der sidenhen kommet lam, hest, økohåne og kyllingehalse til. Han drikker normalt og er endnu mere energisk end han plejer at være, så han er ikke syg. Det som undrer (bekymrer) mig er hans mave. Det svinger rimelig meget hvor tyndt/tykt det kommer ud. I går var maven fin til morgen, men idag (morges) er det rimelig tyndt. Hvordan håndterer jeg lige det? Er det så tilbage på kallun igen, eller 1/2 af hver (kallun+andet)? Jeg har indtil nu givet kallun, når det blev tyndt, så dvs. sådan ca. hver anden dag. Kan jeg give fx pro-kolin? Hvor lang tid skal jeg give det, før jeg evt. helt dropper barfen igen? /Mette *spørge-Jørgen* Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Leffe Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Jeg har lige kørt min hvalp over på barf. Han fik også, nogle dage, ret tynd mave....nogle dage sådan helt slimet. Men efter ca. 2 uger gik det i orden. På hundeeksperten.dk kan man læse en masse om Barf og andres erfaringer, hvis det er til nogen hjælp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skruthberg Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Det er naturligt, at afføringen på BARF skifter karakter efter hvad hvad hunden har spist. Nogle hunde reagerer fx. på kallun ved at få tynd mave. Ikke fordi de ikke kan tåle det, men fordi det gør de bare. Andre hunde kan ikke tåle at spise svinekød, deres afføring bliver alt for hård. Jeg bruger svinekød og -ben til at regulere afføringen, når jeg giver Ricki noget jeg ved, han får tyndere mave af. Du lærer efterhånden at sammensætte emnerne, så afføringen bliver "korrekt" det meste af tiden. Men tynd mave er ikke et sygdomstegn, eller et tegn på, at han ikke kan tåle det. Det er nærmere et tegn på, at hans mave aldrig har prøvet maden før, og derfor reagerer ved at køre det hurtigere igennem systemet "hvis nu der skulle være noget farligt i". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Hvad får han af ben-produkter, Mette? For det kan sagtens være det, han mangler. Som skruthberg skriver, så bruger jeg også svinekød eller svineben, dagen før/efter at Luna har fået lever, som godt kan give dårlig mave Men ja, det er noget man lærer med tiden. Dog ville jeg allerede nu prøve at give ham noget mere ben Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Han får ikke rigtig så meget ben endnu... Mest fordi han fik øko-høne med ben og brusk, og kødet gik fint gennem systemet, men ben/brusk brækkede han op efter ca. 5 timer... Kun galde og så stykker af ben - ikke specielt lækkert. Men nu er der alligevel gået et par uger, så prøver nok igen. Så får han kyllingehalse, men han spiser ikke det hele.. Hvilke andre ben kan jeg give? Kunne jeg evt. give zoolac et par dage? /Mette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Han får ikke rigtig så meget ben endnu... Mest fordi han fik øko-høne med ben og brusk, og kødet gik fint gennem systemet, men ben/brusk brækkede han op efter ca. 5 timer... Kun galde og så stykker af ben - ikke specielt lækkert. Men nu er der alligevel gået et par uger, så prøver nok igen. Så får han kyllingehalse, men han spiser ikke det hele.. Kunne jeg evt. give zoolac et par dage? /Mette Det kan du sagtens give:-D Eller ProKolin (som jeg personligt bedre kan lide at bruge, end zoolac. Det virker hurtigere) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Det kan du sagtens give:-D Eller ProKolin (som jeg personligt bedre kan lide at bruge, end zoolac. Det virker hurtigere) Ok, har ikke kunne opstøve prokolin, men har købt en lille zoolac, jeg vil prøve at give. Kan se du svarede mens jeg redigerede. Hvilke ben kan han få? Han er jo ikke vandt til sådan et kæmpe kødben, så mon han kan spise det, eller kommer han mest til at sutte på det? /Mette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Lammeribben er ret bløde, han skal nok også lige vænne sig til, at han faktisk har en del kræfter i kæberne Griseribben spiste Motor også da han var mindre, og vi giver det også til tynd mave nu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Ok, har ikke kunne opstøve prokolin, men har købt en lille zoolac, jeg vil prøve at give. Kan se du svarede mens jeg redigerede. Hvilke ben kan han få? Han er jo ikke vandt til sådan et kæmpe kødben, så mon han kan spise det, eller kommer han mest til at sutte på det? /Mette Hmm det er jo svært at sige, men det må komme an på et forsøg:-) Har du prøvet kyllingelår? For der er jo også ben i. Og ellers hvis du kan få svineribben i supermarked:-D Dem vil han garanteret godt kunne spise Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bayou Besvaret Maj 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2010 Hvor lang tid skal jeg give det, før jeg evt. helt dropper barfen igen? /Mette *spørge-Jørgen* Nææææj du skal ikke giv op for hurtigt bliv ved, det vil Nelson blive rigtigt glad for. Hundens afføring skal som regl være nogle under stabil hverdag , dvs nogle fast afføring hverdag, og det bliver det også til når der kommer den rigtigt mængde ben i kosten... hver måltid skal helst indhold lidt ben, (en god tommelfinger regl er 70% kød og 30% ben, eller 80/20 som man kan justere efter behøv) det er det der holder afføring fast, samt giver hunden en god ballance af kalcium og fosfor. Du kunne prøve med nogle kyllingeryg og kallun de første par dage, og derefter nogle ribben eller okse bruskben som er også lidt bløder og velegnet til opstart.. kyllinglår kan være hård ved mavsen... de splintrer nemt og kan få hunden til brække sig kort tid efter den har spist :scared: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2010 kyllinglår kan være hård ved mavsen... de splintrer nemt og kan få hunden til brække sig kort tid efter den har spist :scared: Det er nu kun nøglebenet på kylling Motor har kastet op. Efter 2 gange lærte han at lade det ligge. Som regel kaster hunden det op den ikke kan fordøje, og det er jo ikke så skidt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 1, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2010 Luna har aldrig kastet kyllingeben op. Tror hun har kastet ben op EN gang i hele sin råfodrings-periode.. Og det var vildt-ben Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
martin Besvaret Juni 3, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2010 mine 2 malamutter kaster også op en gang i mellem enten galde eller galle og ben stykker . ca 2 gange om ugen. en gang har silver kastede atl sin mad op lige efter han hade spist men han spiste det igen smiler Han får ikke rigtig så meget ben endnu... Mest fordi han fik øko-høne med ben og brusk, og kødet gik fint gennem systemet, men ben/brusk brækkede han op efter ca. 5 timer... Kun galde og så stykker af ben - ikke specielt lækkert. Men nu er der alligevel gået et par uger, så prøver nok igen. Så får han kyllingehalse, men han spiser ikke det hele..Hvilke andre ben kan jeg give? Kunne jeg evt. give zoolac et par dage? /Mette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts