Hop til indhold

Forstærkere, eller mere populært, belønning


Lonny
 Share

Recommended Posts

Luna får så ikke lov at lege den slags lege, hun er jo en noget større hund end Smilla, så hvis hun vælger at lege samme leg med andre, så bliver de jo helt vildt forskrækkede, så det gør vi ikke.

 

Hun har bare meget svært ved at styre dette, hun begynder at bruge tænderne eller hopper helt vildt op. Dog er hun blevet bedre til at hente legetøjet i stedet for at bide i mig :5up:

 

Men hun syntes helt sikkert at det er sjovt, jeg er dog ikke så meget for det, for hvad nu hvis hun forsøger denne type leg med mennesker som ikke forventer det, de vil jo blive vildt forskrækkede...

 

Når jeg læser ovenstående, kan jeg ikke lade være med at tænke på om du mon ikke bevist/ubevist kommer til at begrænse dig selv (og Luna) en del, ved at bekymre dig så meget om omverdenen :hmm:

 

Ikke fordi jeg ikke kan forstå din bekymring, især med den race du har og meget af omverdenens syn på den :???:

 

Men personligt har jeg det bare sådan, at de ting jeg leger med mine hunde, det er vores lege og hundene leger dem ikke med andre, både fordi de selv vælger ikke at gøre, men også fordi, hvis de forsøgte, så ville jeg forbyde det, de lege vi evt. bruger til belønning, de er kun til belønning og skal ikke kastes i grams, om man så må sige :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kan du ikke skære det lidt mere ud i pap for mig? :blink:

 

F.eks når Smilla løber agility med min kæreste, så står jeg tit ved mållinjen med legetøjet i en snor. Når hun så kommer over sidste forhindring griber hun legetøjet i munden (jeg smider snoren) og så får lov at løbe afsted med legetøjet i munden med høj hale. (Hun spytter det ud efter en lille æresrunde, hvorefter jeg kan gå hen og samle det op. Og så er hun klar til at arbejde igen).

 

Alternativ belønner jeg hende med en lille jagtleg (hvor hun får lov at jagte legetøjet i en snor. Det ender så med at hun enten fanger det og jeg bytter med en godbid (fy!) eller jeg gemmer det væk i jakken inden hun har fanget det).

 

 

Jeg havde dog troedet 1'eren var en bedre belønning fordi 'hun vandt legetøjet'. Jeg har også en medkursist, som tit siger: Husk at lade hende få legetøjet'. (Men egentlig synes hun jo jagtlegen er sjovere... ser vi bort fra den høje hale og ''sejrsrunden''). Eller?? Ja, hvad er bedst..?

 

:-)

 

 

Jeg skal forsøge :genert:

 

Bærefasen er driftsmålet og den sidste af byttedriftensfaser (stand, jagt, forfølgelse, byttespringet, biddet, trækken til jorden, rusken for at dræbe, bærefase) - afbrydes byttedriften inden driftsmålet, vil der opstå en frustation i hunden - en stærkere ambition om at nå driftsmålet næste gang om, du vil.

 

Derfor når man arbejder med at opelske dyttedriften, skal driftsmålet helst ikke mættes, da man jo vil, at hunden skal arbejde mere intenst.

 

Når hundens byttedrift er blevet opelsket, er der absolut intet galt i at lade den opnå driftsmålet - for ja de er stolte som ind i H****** over at have "nedlagt" byttet, og den sejr skal de have lov til at have. Ideelt set snupper man "byttet" fra hunden, inden den smider det, da en opnåelse af driftsmålet vil "mætte" byttedriften for en tid (kort/lang) og dermed få hunden til at arbejde mindre intenst, indtil byttedriften er på 100% igen.

 

En hund, der lige har spist sig mæt, er jo heller ikke så let at motivere vha. godbidder - hvorimod det går lettere med en sulten hund ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg læser ovenstående, kan jeg ikke lade være med at tænke på om du mon ikke bevist/ubevist kommer til at begrænse dig selv (og Luna) en del, ved at bekymre dig så meget om omverdenen :hmm:

 

Ikke fordi jeg ikke kan forstå din bekymring, især med den race du har og meget af omverdenens syn på den :???:

 

Men personligt har jeg det bare sådan, at de ting jeg leger med mine hunde, det er vores lege og hundene leger dem ikke med andre, både fordi de selv vælger ikke at gøre, men også fordi, hvis de forsøgte, så ville jeg forbyde det, de lege vi evt. bruger til belønning, de er kun til belønning og skal ikke kastes i grams, om man så må sige :blink:

 

Det gør jeg, og det er der slet ikke tvivl om. Tro mig, første gang jeg skal ud og lege med hende et sted hvor der er tilskuerer (og det ikke er en træningsplads), så vil jeg virkelig skulle overvinde mig selv...

 

Jeg er helt sikkert blevet for fokuseret på ikke at gøre noget forkert, og det ender ofte så ud i at jeg slet ikke gør noget...

 

Og denne usikkerhed hos mig, den kan Luna garanteret også mærke, og dermed flyder vores leg nok ikke nær så let :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal forsøge :genert:

 

Bærefasen er driftsmålet og den sidste af byttedriftensfaser (stand, jagt, forfølgelse, byttespringet, biddet, trækken til jorden, rusken for at dræbe, bærefase) - afbrydes byttedriften inden driftsmålet, vil der opstå en frustation i hunden - en stærkere ambition om at nå driftsmålet næste gang om, du vil.

 

Derfor når man arbejder med at opelske dyttedriften, skal driftsmålet helst ikke mættes, da man jo vil, at hunden skal arbejde mere intenst.

 

Når hundens byttedrift er blevet opelsket, er der absolut intet galt i at lade den opnå driftsmålet - for ja de er stolte som ind i H****** over at have "nedlagt" byttet, og den sejr skal de have lov til at have. Ideelt set snupper man "byttet" fra hunden, inden den smider det, da en opnåelse af driftsmålet vil "mætte" byttedriften for en tid (kort/lang) og dermed få hunden til at arbejde mindre intenst, indtil byttedriften er på 100% igen.

 

En hund, der lige har spist sig mæt, er jo heller ikke så let at motivere vha. godbidder - hvorimod det går lettere med en sulten hund ;-)

 

 

Hvor er du god til at forklare! Så faldt ti-øren, jeg er med. :-)

 

Dit indlæg kan jeg bruge til virkelig meget, så tusind tak:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Ideelt set snupper man "byttet" fra hunden, inden den smider det, da en opnåelse af driftsmålet vil "mætte" byttedriften for en tid (kort/lang) og dermed få hunden til at arbejde mindre intenst, indtil byttedriften er på 100% igen.

 

Undskyld for OT, men hvordan så hvis man vil lære hunden at bære over lange afstande? Tager man så også genstanden før hunden bliver træt af at bære den? Eller øver man det på en helt anden måde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at en af de ting jeg bliver nødt til at tage mere højde for end jeg har gjort, er Luna's dårlige kondition :oops:

 

Vi var som sagt ude og prøve legetøjet af i går, hun løb fri i en halv times tid og vi legede kort (2-3 sekunder) en 10-15 gange, og senere gik vi en aftenstur på 20 minutter hvor vi legede en 4-5 gange (igen af 2-3 sekunders varighed).

 

Og her til morgen gad hun slet ikke stå op, hun er bare så træt :ae:

 

Så vi skal nok lige stille og roligt have oparbejdet noget kondition hos hende før vi rigtig kan lege :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er du god til at forklare! Så faldt ti-øren, jeg er med. :-)

 

Dit indlæg kan jeg bruge til virkelig meget, så tusind tak:5up:

 

Velbekomme :oops:

 

Undskyld for OT, men hvordan så hvis man vil lære hunden at bære over lange afstande? Tager man så også genstanden før hunden bliver træt af at bære den? Eller øver man det på en helt anden måde?

 

Nogle hunde er natural born bærer, andre not so much.

 

Ønsker man, at hunden skal bære over lange afstande, er det ikke så meget intensiteten i byttedriften, man ønsker at arbejde med/skal bruge - og derfor kan man opelske det at bære ved at rose og belønne med det hunden nu foretrækker af belønning :-D Altså en "lydighedsøvelse" på linie med sit og dæk ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Nogle hunde er natural born bærer, andre not so much.

 

Ønsker man, at hunden skal bære over lange afstande, er det ikke så meget intensiteten i byttedriften, man ønsker at arbejde med/skal bruge - og derfor kan man opelske det at bære ved at rose og belønne med det hunden nu foretrækker af belønning :-D Altså en "lydighedsøvelse" på linie med sit og dæk ...

 

Ok. Tak.

Motor kan rigtig godt lide at bære, men han smider det på et tidspunkt, nogle gange vil han så rigtig gerne have tingen igen, andre gange ikke. Vi roser bare videre :-D Han får ikke godbid for det, for han har jo noget i munden :mrgreen: Og så ville godbidden jo først kunne komme ind, når tingen ryger ud..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Har haft syg internetforbindelse de sidste dage, men her endelig et svar :-D

 

Hun har bare meget svært ved at styre dette, hun begynder at bruge tænderne eller hopper helt vildt op. Dog er hun blevet bedre til at hente legetøjet i stedet for at bide i mig :5up:

 

Men hun syntes helt sikkert at det er sjovt, jeg er dog ikke så meget for det, for hvad nu hvis hun forsøger denne type leg med mennesker som ikke forventer det, de vil jo blive vildt forskrækkede...

 

Det kan jeg godt se, det er ikke såå smart hvis du blivet flænset. Hvis du vil bruge det kunne det måske være muligt at forme legen lidt efter dig hoved ;-)

 

 

Jeg kender godt hans princip, jeg ved bare ikke rigtig hvad belønningen for at lege/spise skal være, da jeg jo ikke rigtig kan finde noget hun syntes der er spændende nok?

Jeg forestiller mig at belønningen skal indlæres på et kedeligt sted som hjemme i stuen, der må da være et eller anden hun virkelig gerne vil have der?

 

Ja, det kunne godt være at jeg skulle gøre lidt mere ud af hvordan jeg afleverer godbidden. Jeg har bare lært at det er vigtigt at give godbidden hurtigt og i den rigtige position, og det harmonerer jo ikke med at hun først skal jagte den, men det hjælper selvfølgelig heller ikke hvis hun slet ikke vil have den :blink:

Enig i at det er vigtigt at give godbiddenhurtigt og i den rigtige position (bortset fra at jeg er vildt dårlig til det :damn:). Jeg giver den første godbid i positionen og så bryder jeg ud i godbidsleg, jeg bruge også "kastegodbidder" i agility, hvor de bliver kastet i rigtig position.

 

 

 

Ja, det er nemlig rigtig svært at bruge naturlige forstærkere, det er så svært at kontrollerer og at få givet belønningen på rette tidspunkt. Men nogen gange bliver man som ejer nok også lidt for doven, og får dermed ikke gjort nok for at gøre belønningen motiverende nok :oops:

 

Er enig i at det er svært og jeg er desværre selv for kluntet til det. Prøv engang at se denne video hvor en hanhund træner for at få tæve-snif som belønning, imponerende :klap:

YouTube - klickerklok's Channel

 

Mvh Vera

Link til indlæg
Del på andre sites

Har haft syg internetforbindelse de sidste dage, men her endelig et svar :-D

 

Det kan jeg godt se, det er ikke såå smart hvis du blivet flænset. Hvis du vil bruge det kunne det måske være muligt at forme legen lidt efter dig hoved ;-)

 

Flænset er måske så meget sagt :lol:

 

Jeg har aldrig rigtig leget med hende på den måde, og jeg forsøger lidt i øjeblikket, men vi har lidt svært ved at finde ud af det, hun vil jo gerne smånappe lidt som en del af legen, og det kan jeg sagtens forstå, sådan ville hun jo lege med en anden hund, men jeg vil ikke have det. Så jeg forsøger lige nu at lære hende at lege tag-fat med mig, og måske noget bodyslamming, men hun virker lidt usikker på mine hensiger :lol:

 

Jeg forestiller mig at belønningen skal indlæres på et kedeligt sted som hjemme i stuen, der må da være et eller anden hun virkelig gerne vil have der?

 

Der er rigtig mange ting hun gerne vil have herhjemme i stuen, men der er meget få ting (om nogen) hun vil have når vi er på den anden side af havelågen, så jeg kan ikke rigtig forstærke med noget der vil gøre den nye belønning så god at den vil virke i den "virkelige verden"

 

Enig i at det er vigtigt at give godbiddenhurtigt og i den rigtige position (bortset fra at jeg er vildt dårlig til det :damn:). Jeg giver den første godbid i positionen og så bryder jeg ud i godbidsleg, jeg bruge også "kastegodbidder" i agility, hvor de bliver kastet i rigtig position.

 

Er enig i at det er svært og jeg er desværre selv for kluntet til det. Prøv engang at se denne video hvor en hanhund træner for at få tæve-snif som belønning, imponerende :klap:

YouTube - klickerklok's Channel

 

Mvh Vera

 

Jeg kan godt se at det er den ultimative belønning for hanhunden, og at det virker sindsygt godt, jeg syntes så bare ikke at tæven ser nær så begejstret ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Verawang

Jeg kan godt se at det er den ultimative belønning for hanhunden, og at det virker sindsygt godt, jeg syntes så bare ikke at tæven ser nær så begejstret ud...

Nej, det kan du godt have ret i, men er lidt imponeret alligevel. Har næsten dagligt hanhunde i røven af mine tæver, som ikke engang kan finde ud af at komme på indkald mine hunde ikke er i løbetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det kan du godt have ret i, men er lidt imponeret alligevel. Har næsten dagligt hanhunde i røven af mine tæver, som ikke engang kan finde ud af at komme på indkald mine hunde ikke er i løbetid.

 

Det er helt vildt imponerende, og man kan virkelig se hvor godt naturlige forstærkere virker, men jeg kunne alligevel ikke lade være med at have lidt medlidenhed med tæven der fuldstændigt blev løbet over ende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Det er helt vildt imponerende, og man kan virkelig se hvor godt naturlige forstærkere virker, men jeg kunne alligevel ikke lade være med at have lidt medlidenhed med tæven der fuldstændigt blev løbet over ende...

 

Allersidst i klippet, der ligner det en hunhund som springer logrende frem, det er damen der gør et eller andet mærkeligt med at holde hende - måske for ikke at få hvalpe ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst noget af tråden igennem og fulgt lidt med på sidelinien.

 

Med hensyn til hendes dårlige kondition, skal I jo bare i gang :) Det vil nok tage lidt tid, da hun jo ikke skal presses mere end hvad hendes helbred kan holde til, men i princippet kan en rask hund trænes op til 20 km. tur dagligt, på kun 14 dage.. Så hvis I bare følger hendes niveau mht. helbredet skal det nok komme.

Gåture i raskt tempo, svømning, leg osv. får hende sikkert hurtigt i bedre form :)

 

Legetøj:

Basse ELSKER legetøj, men hun er jo en amstaff og er særdeles destruktiv i sin leg. Når hun leger med sin rotteven, kan der snildt dræbes 20 bolde, bamser og reb på en eftermiddag - no problem!.

Sidst jeg var i Kenjan fandt jeg denne sag: TØJDYR - m. piv i flapperne - gummibolde i kroppen - ass. farver. | Kenjan hunde & katteartikler

Det er meget kraftigt stof syet tæt sammen. "kroppen" er meget hård, og er lavet i massivt plast som ingen af hundene endnu har bidt igennem. Endvidere har den en del arme, så skulle en af dem bides i stykker, er der stadig nogle. Læste at Luna var glad for bamse, så det er måske en ide?

Basse og Fadia skulle lige lære hvordan den fungerede, men er nu meget glade for den. Welkom op Facebook | Facebook

 

Noget andet holdbart legetøj er jo en simpel dummy i sisal? Den er i hvert fald holdbar, og nem at bruge. Samtidig er den god at bide i, og hunden kan holde ordentligt fat. Apporten.dk

Det er i hvert fald en af de ting Basse tænder på omgående!!

 

Basse har altid elsket alle former for legetøj, men hun har ikke tidligere været interesseret i at lege med det med MIG. Det måtte vi lære.

 

Jeg købte to ens dummier i sisal (eller, jeg troede de var ens, men den ene har sort håndtag og den anden blå - den blå er klart favoritten :roll: ).

Jeg kastede den ene til hende, som hun så løb rundt og legede med, og morede sig med. Jeg skulle på ingen måde involveres i hendes leg.. Når jeg så lavede en hylende indianerlyd og bevægede mig baglæns, fulgte hun efter mig med dymmien i munden, og når hun kom tæt på mig kastede jeg den anden, således at hun smed den første og løb efter den anden.

Det var sådan set for at lære hende at apportere men det blev lige så meget til en øvelse i at lege sammen.

I starten var hun i line, den helt almindelig som var gjort så lang som muligt. Med tiden lod jeg den hænge og nu gør vi det uden snor.

Det tog en tid hvor vi legede på den måde men hun har fundet værdien i at lege MED folk nu.

Vi startede på det sidste forår, og det er nok i løbet af efteråret/vinteren hun helt har opdaget det fede i det..

 

Vi leger også en del i haven hos de gamle, hvor hun finder en masse legetøj og vi så kaster det. Hun kommer selv nu og er påtrængende og dutter mig med legetøjet..

 

Jeg ved ikke hvor meget det hjælper, men nogle af de vigtige punkter for os i starten var at det var to identiske ting, så den ene ikke havde mere værdi. For havde hun det mest værdifulde gad hun jo ikke komme efter det jeg havde!.. Og så skulle jeg vise hende at MIT var det mest spændende ved at slå mig på låret med det, løbe, skrige og more mig gevaldigt. Når hun så viste interesse for det smed jeg af helvedes til..

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt, nu vi ser den video, så har jeg flere gange haft brugt Basse som belønning.

 

Hun lugter konstant af f****, og selvom det har hjulpet lidt at hun er blevet steriliseret, er de fleste hanner stadig meeeeget glade for hende!..

 

Til noget endagskursus var en boston terrier ikke så meget for at hoppe igennem ringen. Basse på den anden side og VUPTI så skal jeg love for at den hund kom hurtigt igennem den ring!!..

 

En anden underlig belønning jeg bruger af og til, er slikkeri.

Basse elsker at slikke, og jeg synes det er klamt og vil IKKE have det. Men af og til får hun lov at slikke på mine hænder og arme som en lille belønning, og af og til endda på min hals. Det kan hun gerne lide :)

Link til indlæg
Del på andre sites

En anden underlig belønning jeg bruger af og til, er slikkeri.

Basse elsker at slikke, og jeg synes det er klamt og vil IKKE have det. Men af og til får hun lov at slikke på mine hænder og arme som en lille belønning, og af og til endda på min hals. Det kan hun gerne lide :)

 

Aldrig overvejet at bruge det som belønning, vil klart prøve, tak for tippet (synes du er lidt sippet, får morgenvask hver morgen :klap:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aldrig overvejet at bruge det som belønning, vil klart prøve, tak for tippet (synes du er lidt sippet, får morgenvask hver morgen :klap:)

 

Jeg ER MEGET sippet! :slem: Men jeg ved det, og så er det okay :P

 

Basse vil så gerne og det er ren kærlighed, men jeg er altså ikke med på den :P

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst noget af tråden igennem og fulgt lidt med på sidelinien.

 

Med hensyn til hendes dårlige kondition, skal I jo bare i gang :) Det vil nok tage lidt tid, da hun jo ikke skal presses mere end hvad hendes helbred kan holde til, men i princippet kan en rask hund trænes op til 20 km. tur dagligt, på kun 14 dage.. Så hvis I bare følger hendes niveau mht. helbredet skal det nok komme.

Gåture i raskt tempo, svømning, leg osv. får hende sikkert hurtigt i bedre form :)

 

Det kan godt være at hun kan trænes op til 20 km på 14 dage, men det kan jeg altså ikke :oops:

 

Men det lyder som at det med at komme i form skulle komme rimeligt let :5up:

 

Legetøj:

Basse ELSKER legetøj, men hun er jo en amstaff og er særdeles destruktiv i sin leg. Når hun leger med sin rotteven, kan der snildt dræbes 20 bolde, bamser og reb på en eftermiddag - no problem!.

Sidst jeg var i Kenjan fandt jeg denne sag: TØJDYR - m. piv i flapperne - gummibolde i kroppen - ass. farver. | Kenjan hunde & katteartikler

Det er meget kraftigt stof syet tæt sammen. "kroppen" er meget hård, og er lavet i massivt plast som ingen af hundene endnu har bidt igennem. Endvidere har den en del arme, så skulle en af dem bides i stykker, er der stadig nogle. Læste at Luna var glad for bamse, så det er måske en ide?

Basse og Fadia skulle lige lære hvordan den fungerede, men er nu meget glade for den. Welkom op Facebook | Facebook

 

Noget andet holdbart legetøj er jo en simpel dummy i sisal? Den er i hvert fald holdbar, og nem at bruge. Samtidig er den god at bide i, og hunden kan holde ordentligt fat. Apporten.dk

Det er i hvert fald en af de ting Basse tænder på omgående!!

 

Basse har altid elsket alle former for legetøj, men hun har ikke tidligere været interesseret i at lege med det med MIG. Det måtte vi lære.

 

Luna elsker også næsten også alt slags legetøj, hvis hun altså kan lege med det selv, og lege med det herhjemme, ude i den store verden er det ikke så interessant...

 

Jeg købte to ens dummier i sisal (eller, jeg troede de var ens, men den ene har sort håndtag og den anden blå - den blå er klart favoritten :roll: ).

Jeg kastede den ene til hende, som hun så løb rundt og legede med, og morede sig med. Jeg skulle på ingen måde involveres i hendes leg.. Når jeg så lavede en hylende indianerlyd og bevægede mig baglæns, fulgte hun efter mig med dymmien i munden, og når hun kom tæt på mig kastede jeg den anden, således at hun smed den første og løb efter den anden.

Det var sådan set for at lære hende at apportere men det blev lige så meget til en øvelse i at lege sammen.

I starten var hun i line, den helt almindelig som var gjort så lang som muligt. Med tiden lod jeg den hænge og nu gør vi det uden snor.

Det tog en tid hvor vi legede på den måde men hun har fundet værdien i at lege MED folk nu.

Vi startede på det sidste forår, og det er nok i løbet af efteråret/vinteren hun helt har opdaget det fede i det..

 

Vi leger også en del i haven hos de gamle, hvor hun finder en masse legetøj og vi så kaster det. Hun kommer selv nu og er påtrængende og dutter mig med legetøjet..

Jeg ved ikke hvor meget det hjælper, men nogle af de vigtige punkter for os i starten var at det var to identiske ting, så den ene ikke havde mere værdi. For havde hun det mest værdifulde gad hun jo ikke komme efter det jeg havde!.. Og så skulle jeg vise hende at MIT var det mest spændende ved at slå mig på låret med det, løbe, skrige og more mig gevaldigt. Når hun så viste interesse for det smed jeg af helvedes til..

 

Lige siden hun var hvalp har jeg lavet den der med at bytte, og det ar gjort at hun gerne kommer hen i nærheden af mig, men hun opfordrer stadig ikke til at jeg skal være med i hendes leg, jeg skal bare kaste det andet legetøj til hende...

 

Men jeg tror måske at problemet kan ligge i, at som hvalp var hun lidt nervøs ved at lege trækkeleg med mig, så derfor opnåede vi kun at hun kom hen til mig med legetøjet, men hun ville ikke lege med mig. Og før vi fik hende så tændt på at lege og lege med mig, så blev hun syg og måtte ikke lege det næste halve år, så derfor har hun aldrig rigtig helt lært at leg og leg med mig er sjovt.

 

Jeg har leget en del med hende de sidste par dage, og jeg kan se at hun oftere henter noget legetøj nu, og er blevet mere ivrig for at lege, men stadig ikke med mig. Men efterhånden som hun finder legetøj mere og mere interessant, så håber jeg også at hun lærer at det er sjovest sammen med mig. Det vi skal afprøve nu er, at hun skal være i snor når vi leger, så hun ikke hele tiden kan løbe væk fra mig, det er jo umuligt for mig at lære hende at jeg er sjov, når hun hele tiden er langt væk fra mig :blink:

 

I øvrigt, nu vi ser den video, så har jeg flere gange haft brugt Basse som belønning.

 

Hun lugter konstant af f****, og selvom det har hjulpet lidt at hun er blevet steriliseret, er de fleste hanner stadig meeeeget glade for hende!..

 

Til noget endagskursus var en boston terrier ikke så meget for at hoppe igennem ringen. Basse på den anden side og VUPTI så skal jeg love for at den hund kom hurtigt igennem den ring!!..

 

Det er også en fantastisk belønning for en hanhund, så jeg tror at man kan lære dem næsten alt med denne form for belønning :mrgreen:

 

En anden underlig belønning jeg bruger af og til, er slikkeri.

Basse elsker at slikke, og jeg synes det er klamt og vil IKKE have det. Men af og til får hun lov at slikke på mine hænder og arme som en lille belønning, og af og til endda på min hals. Det kan hun gerne lide :)

 

Luna er ikke så vild med at slikke at jeg ligefrem kan bruge det som belønning, men du har helt ret, jeg bør sætte mig ned og finde ud af hvilke andre sære ting hun syntes er helt vildt fantastiske i hverdagen, ofte har man det jo med kun at tænke i legetøj og godbidder, men der er jo så mange andre ting, de kræver bare lidt mere af en selv

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo leget de sidste par dage, og jeg har forsøgt at følge nogen af de gode råd herinde fra :5up:

 

Og enten har jeg lige fundet hendes yndlingslegetøj, eller også er det begyndt at virke, hun var helt tændt i dag, og skulle bare have det der legetøj flået fra mig :klap:

 

Vi legede på vores vej ude fra huset, og det er den selv samme vej som jeg beskrev i startindlægget i denne tråd, og her var hun helt på :5up:

Hun vil dog stadig gerne stikke af med legetøjet, men nu var hun har fået interesse for det, så skal vi nok få denne del løst også :-D

 

Meeeen, er det muligt på et tidspunkt at lære hende at lege denne leg i en lidt mere rolig form, hun går jo op i det med liv og sjæl, der bliver rusket, sprunget og trukket, ja alt for at få mig til at give slip, og en enkelt gang var jeg lige ved at få klippet et par fingre fordi hun overså dem i sin iver :shock:

 

Jeg kan jo ikke tage hende ud i den "virkelige verden" og lege når hun leger sådan her, folk dør jo af skræk, så foreløbig holder jeg mig til øde steder og træningspladsen :blink:

 

Men samtidig har jeg jo også fået at vide at jeg på nuværende tidspunkt ikke må sige slip (så jeg ikke får ødelagt den nyfundne interesse), men at jeg i stedet skal narre den fra hende, hvordan pokker narrer man yndlingslegetøjet fra en hund der har sat sig for at beholde dette legetøj koste hvad det vil :lol:

 

Og sidst men ikke mindst, vi kan jo ikke lege særlig mange gange, både Luna og jeg er jo ved at stille sutskoene fordi hun ikke vil give slip, så hver omgang leg varer jo et minut eller to for fuld skrue, og det er jo ikke særligt hensigtsmæssigt i træningsøjemed, så kan jeg kun belønne 4-5 gange, og derefter er vi begge smadret :lol:

 

Meget af det kommer jo nok når vi er blevet bedre til at lege sammen, men er der noget jeg skal tænke på allerede nu?

 

Og til A9, jeg gør alt hvad jeg kan for at lave det "seje træk", og hun bliver rigtig ivrig når jeg gør det, og som oftest lykkedes det også, men nogen gange er det sgu svært at lave et "sejt træk" når hun rusker helt vildt samtidig med at hun går i cirkler omkring mig... Nogen gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var hurtigt, I lærte at lege :klap: :klap:

 

Altså, Jacki var langt over et år, og jeg var adskillige jakker og trøjer fattigere, inden vi lærte at lege "pænt" og uden at give mig for mange blå mærker :genert: så jeg er nok ikke lige den rette at spørge, hvordan I lære det :mrgreen: udover at stoppe legen pr. omgående forstås ;-) gerne vha et indlært stop signal :slem: og fortsætte med mindre stressende øvelser belønnet med godbidder.

 

Inden du starter legen, skal du faktisk have planlagt, hvornår og hvordan den skal stoppes igen. Hvornår skal gerne være inden hun stresser så meget, at hun "kortslutter" mentalt ;-) så måske skal du forkorte omgangene :hmm:Hvordan er meget individuelt fra hund til hund, Jacki lærte hurtigt at bytte mod andet legetøj af samme værdi og siden mod godbid.

 

Hvis Luna slet over hovedet ikke vil slippe uden at skabe konflikt mellem jer, kan du måske:

1) vente til hun smider det selv, du har hende i snor i mens, så du kan forhindre hende i at rende væk og tygge i det - i det øjeblik hun smider søger du for at hun ikke kan få fat i det igen, ved at stramme op i linen og stille dig mellem legetøjet og hende, mens du samler op

2) kan smide nogle super gode guffer foran hende, og håbe på at hun tager dem, så du kan tage legetøjet

 

Pia J lavede på et tidspunkt en tråd omkring slip - måske du kan finde inspiration deri :-D

 

Hvad mener du med "seje træk" - jeg kan altså ikke komme i tanke om, at jeg har nævnt "seje træk" :genert: men nu ér min hukommelse også ret dårlig :damn: så det skulle såmænd ikke undre mig, hvis jeg har :oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var hurtigt, I lærte at lege :klap: :klap:

 

Altså, Jacki var langt over et år, og jeg var adskillige jakker og trøjer fattigere, inden vi lærte at lege "pænt" og uden at give mig for mange blå mærker :genert: så jeg er nok ikke lige den rette at spørge, hvordan I lære det :mrgreen: udover at stoppe legen pr. omgående forstås ;-) gerne vha et indlært stop signal :slem: og fortsætte med mindre stressende øvelser belønnet med godbidder.

 

Inden du starter legen, skal du faktisk have planlagt, hvornår og hvordan den skal stoppes igen. Hvornår skal gerne være inden hun stresser så meget, at hun "kortslutter" mentalt ;-) så måske skal du forkorte omgangene :hmm:Hvordan er meget individuelt fra hund til hund, Jacki lærte hurtigt at bytte mod andet legetøj af samme værdi og siden mod godbid.

 

Hvis Luna slet over hovedet ikke vil slippe uden at skabe konflikt mellem jer, kan du måske:

1) vente til hun smider det selv, du har hende i snor i mens, så du kan forhindre hende i at rende væk og tygge i det - i det øjeblik hun smider søger du for at hun ikke kan få fat i det igen, ved at stramme op i linen og stille dig mellem legetøjet og hende, mens du samler op

2) kan smide nogle super gode guffer foran hende, og håbe på at hun tager dem, så du kan tage legetøjet

 

Pia J lavede på et tidspunkt en tråd omkring slip - måske du kan finde inspiration deri :-D

 

Hvad mener du med "seje træk" - jeg kan altså ikke komme i tanke om, at jeg har nævnt "seje træk" :genert: men nu ér min hukommelse også ret dårlig :damn: så det skulle såmænd ikke undre mig, hvis jeg har :oops::lol:

 

Jeg syntes det var dig der havde skrevet det med det "seje træk", men så husker jeg nok bare forkert :oops:

 

Jeg har ingen problemer med at få hende til at slippe hvis jeg siger slip eller bliver passiv, men jeg har fået at vide at her til at starte med, så er det ikke nogen god idé at bede hende om at slippe, det skal jeg vente med til hun er mere tændt på legen.

 

Og lige nu vil jeg jo helst ikke stoppe legen for meget, så selvom det er effektivt når hun bliver for voldsom, så vil jeg jo helst lige have hende lidt mere tændt på legen før jeg begynder at bremse hende, giver det mening?Tror du at det bliver et problem hvis jeg lige venter med at lære hende selvkontrol, bare lige en uges tid endnu, så hun bliver rigtig hooked på legen før jeg begynder at bremse hende?

 

Ps. Hun fik 20 minutters fodersøg efter vi kom hjem fra gåturen, og turen varede ca.30 minutter inklusiv leg, og hun har sovet lige siden, så det er noget der tager på den lille dame :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det var dig der havde skrevet det med det "seje træk", men så husker jeg nok bare forkert :oops:

 

Jeg har ingen problemer med at få hende til at slippe hvis jeg siger slip eller bliver passiv, men jeg har fået at vide at her til at starte med, så er det ikke nogen god idé at bede hende om at slippe, det skal jeg vente med til hun er mere tændt på legen.

 

Og lige nu vil jeg jo helst ikke stoppe legen for meget, så selvom det er effektivt når hun bliver for voldsom, så vil jeg jo helst lige have hende lidt mere tændt på legen før jeg begynder at bremse hende, giver det mening?Tror du at det bliver et problem hvis jeg lige venter med at lære hende selvkontrol, bare lige en uges tid endnu, så hun bliver rigtig hooked på legen før jeg begynder at bremse hende?

 

Ps. Hun fik 20 minutters fodersøg efter vi kom hjem fra gåturen, og turen varede ca.30 minutter inklusiv leg, og hun har sovet lige siden, så det er noget der tager på den lille dame :lun:

 

Jeg synes, det er en rigtig god idé, hvis du venter med bremse hende til hun er fast i det driftsniveau, du ønsker :-D men du lød "bekymret" over den manglende "styring" :genert:

 

I brugshundetræningen arbejder vi med drift og lydighed på en slags trappemodel, dvs. vi lægger så meget drift på hunden, at det næsten er ukontrolerbart, først derefter lægger vi lydighed på men aldrig så meget, at vi står på samme trin - driften skal altid være mindst ét trin højere end lydigheden, så arbejder hunden bedst og er faktisk mest lydhør osse :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, det er en rigtig god idé, hvis du venter med bremse hende til hun er fast i det driftsniveau, du ønsker :-D men du lød "bekymret" over den manglende "styring" :genert:

 

Det var også det jeg tænkte, og så længe jeg senere kan få styring på, så er jeg ikke bekymret, det var mere hvis jeg risikerede at jeg på nuværende tidspunkt fik kørt det så langt op at det ikke senere kunne afdæmpes lidt.

 

I brugshundetræningen arbejder vi med drift og lydighed på en slags trappemodel, dvs. vi lægger så meget drift på hunden, at det næsten er ukontrolerbart, først derefter lægger vi lydighed på men aldrig så meget, at vi står på samme trin - driften skal altid være mindst ét trin højere end lydigheden, så arbejder hunden bedst og er faktisk mest lydhør osse :???:

 

Ovenstående bliver du nok nødt til at uddybe lidt, hvad mener du med ikke at stå på samme trin, og at drift skal være højere end lydighed? Kan du give et praktisk eksempel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også det jeg tænkte, og så længe jeg senere kan få styring på, så er jeg ikke bekymret, det var mere hvis jeg risikerede at jeg på nuværende tidspunkt fik kørt det så langt op at det ikke senere kunne afdæmpes lidt.

 

Ingen problemer, der :-D

 

Ovenstående bliver du nok nødt til at uddybe lidt, hvad mener du med ikke at stå på samme trin, og at drift skal være højere end lydighed? Kan du give et praktisk eksempel?

 

Det var bare for at illustere, at du ikke skal være bange for at det går lidt stærkt/vildt for sig fra tid til anden - samt for at fortælle, at lydighed=kontrol er med til at dræbe/dæmpe driften - og hvis man ønsker en driftig hund, er det ikke så smart at "begrave" den i lydighed ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen problemer, der :-D

 

Det var bare for at illustere, at du ikke skal være bange for at det går lidt stærkt/vildt for sig fra tid til anden - samt for at fortælle, at lydighed=kontrol er med til at dræbe/dæmpe driften - og hvis man ønsker en driftig hund, er det ikke så smart at "begrave" den i lydighed ;-)

 

Er det grunden til at dem der træner lydighed på højt plan ofte har nogle ret ulydige hunde til hverdag, altså at de lader dem lave al den ballade de vil, simpelthen for ikke at tage gejsten fra dem ved at den også skal være lydig derhjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...