Hop til indhold

tisse indenfor hjælper kasteration??


Gæst Dinos mor
 Share

Recommended Posts

Gæst Dinos mor

Håber på hjælp fra eksperter... Min Shih tzu hund på 7 måneder, er efter han lige er blevet kønsmoden, begyndt at tisse indendøre. Gulvtæpper, tasker eller hvor han kan komme til det. Også lige efter han er luftet, og selv om døren ud til er åben. Har aldrig gjort det før. Når Rodalon virker et sted, tisser han bare et andet sted. Hjælper kasteration? Hvis kasteration, hvilken adfærd vil en shih tzu så få, og hvad med pelsen, ændrer den sig...

uha, håber nogle kan hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Kastration kan hjælpe, hvis det er markeringstisseri, men det kan opdragelse også - og det er billigere og griber samtidig positivt ind på andre ting også ;-)

 

Hvor længe har det stået på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender nogle eksempler på at kastration har løst problemer med overdreven markeringstisseri. Da din hund stadig er i en alder, hvor det kan virke, bør du få det gjort så hurtigt som muligt, hvis det er den løsning du vælger.

Du skal bare være opmærksom på at det nogle gange ikke virker, eller måske ligefrem kan give andre adfærdsproblemer. Men som sagt, din hund har stadig en god alder til det.

 

Selvfølgelig kan opdragelse klare mange ting, men nogle hanhunde har virkelig en næsten manisk trang til at markere, og det er spørgsmålet om det ikke i længden er synd for dem, at de hele tiden skal gå og undertrykke så stærk en trang? Så hellere helt miste trangen, så er der ingen der lider under det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Opdragelsen fejler ingen ting :) men det er iforb. med at han er blevet kønsmoden. Stået på nu i 1 måned, og er markerings tisseri....

 

Er vi enige om, at din hanhund er urenlig indendøre - altså markerer indendøre?

Renlighed er et opdragelsesspørgsmål forstået således, at din hund ikke har forstået/accepteret at han ikke skal markere indenfor.

 

Ligesom den lille hvalp ikke ved, før den lærer det, at den skal gøre sig ren udenfor.

 

Kønsmodning eller ej, så var der ikke mange af os der gad have hanhunde hvis markering indenfor automatisk fulgte med kønsmodningen.

 

Dino kan ifm. kønsmodningen blive krigerisk eller utryg og dette kan øge tendensen til markering.

Til sidstnævnte kan du i en periode forsøge med Baldrian, Zylkene eller Serene-Um eller evt blomstermedicin/homøopatisk middel til at tage toppen af sensitiviteten og evt. stress.

 

Hvad gør du når du ser, han letter ben?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dinos mor

vi har selvfølgelig skældt hunden ud HVER gang vi har ser/opdager det når han gør det, og selvfølgelig sat ham ud.... hans hverdag er vist ganske rolig, her er næsten altid nogen hjemme, og han er sød og nem at opdrage på alle andre punkter...

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har selvfølgelig skældt hunden ud HVER gang vi har ser/opdager det når han gør det, og selvfølgelig sat ham ud.... hans hverdag er vist ganske rolig, her er næsten altid nogen hjemme, og han er sød og nem at opdrage på alle andre punkter...

tja, i kunne jo lade være at skælde ud, han gør det sikkert ikke når i ser det?

Prøv at lade som ingenting og rose når han gør det ude.

 

Tror mere det er noget usikker eller andet.

 

Jeg tænker ikke på om der er nogen hjemme, ejg tænker på hans hverdag i form af aktivering ect.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dinos mor

når jeg ser han letter ben - udendørs som han skal, så får han ros, da han lige er begyndt med at lette ben for 4 uger siden, før bare ned i knæ.... og fra hvalp en lille god haps når han var dygtig....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
ja? jeg mener ikke de skal skælde hunden ud, men fjerne den hvis den ligger an til noget.

Men det kommer nok an på hvad man ligger i ordet skældud? jeg forbinder det ikke med et nej (som er indlært)

og selvfølgelig gøre rent.

 

:vedikke:

 

Nu kan der ligge forskeligt bag begrebet "skælde ud".

 

Det er absolut i mine øjne fin stil at gøre en hund begribeligt, hvad der er uønsket adfærd, som ren symptombehandling, for at stoppe adfærden sideløbende med indlæring af mere ønskede vaner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dinos mor

Tak til jer alle for jeres godt input. Dino har en hundeadfærds terapeut, som siger vi gør alle de rigtige ting, såvel ris /ros /ignoration/. Nu har jeg talt med 2 dyrlæger, og de råder begge til kemisk kasteration i første omgang, og så ser vi hvordan det går.

Tak for input.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak til jer alle for jeres godt input. Dino har en hundeadfærds terapeut, som siger vi gør alle de rigtige ting, såvel ris /ros /ignoration/. Nu har jeg talt med 2 dyrlæger, og de råder begge til kemisk kasteration i første omgang, og så ser vi hvordan det går.

Tak for input.

 

Hvis du allerede har en adfærdsbehandler på sagen, som siger, du gør alt det rigtige, hvad forventer du så at få fra os? :shock:

 

At spørge flere end den adfærdsbehandler du har fået vejledning fra kan næsten kun give anledning til forvirring...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...