Gryn Skrevet Juni 8, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2010 Groa har desværre taget nogle fugle og hun har været tæt på at tage flere. Vi synes ikke hun skal fange fugle, hun stopper hvis jeg beder hende om det. Problemet er bare at jeg ikke altid er ude i haven sammen med hende og så går det galt. Hvordan får jeg hende til at lade være også når jeg ikke er der? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Juni 10, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Tak for de mange svar, har virkelig noget at arbejde med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Tak for de mange svar, har virkelig noget at arbejde med.Selv tak Kan du ikke lære hende at tage høns i stedet for? der er jo ikke meget kød på en fugl Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juni 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2010 Hehe.. Ja det er da helt vildt så mange svar du har fået. Jeg ved faktisk slet ikke om det overhovedet er muligt at lære en hund ikke at fange fugle, når du ikke er tilstede til at holde øje med den . Jeg tror umiddelbart ikke det kan lade sig gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Juni 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2010 Hmm, kunne du ikke træne det ligesom man træner hunden til ikke at gø, når den er ude i haven? Altså ved at sidde med hende og rose hende for ikke at vise interesse for fuglene, når de er langt væk, og så langsomt rykke tættere og tættere på og belønne hele tiden? Mht. at gø så mener jeg, at man går ind med hunden, hver gang den har gøet. Så det skal måske ikke være et nej, hun får, når hun forsøger, når du er i haven, men at I går ind? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst FuzzyFriend Besvaret Juni 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2010 Jeg tror Frigga er inde på noget at det rigtige. Hvis du har lært den at unlade handlingen på kommando, så kan det formentlig også lade sig gøre uden opsyn. Sørg for at være sammen med den når der er fugle i nærheden og forstærk den når den vælger fuglene fra. Start evt. et andet sted end haven (nogle hunde vil udvise adfærden mere udpræget på "eget" territorium), hvor du ved der er mange fugle. Derudover er det også delvist individ- og raceafhængigt hvad du kan lære hunden. F.eks. bliver man nok hårdere presset ved at skulle fralære en mynde at jagte bevægelige genstande end hvis det er en newfie, ligesom det er noget sværere at lære en chihuaha ikke at gø end det er at lære en labrador ikke at gøre det. Ikke dermed sagt at nogle af delene er umuligt, og det lyder jo som om din hund er rigeligt modtagelig - hvis du kan lære den ikke at jagte fugle på kommando skulle det også snildt være muligt i dit fravær Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juni 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2010 Hmm, kunne du ikke træne det ligesom man træner hunden til ikke at gø, når den er ude i haven? Altså ved at sidde med hende og rose hende for ikke at vise interesse for fuglene, når de er langt væk, og så langsomt rykke tættere og tættere på og belønne hele tiden? Mht. at gø så mener jeg, at man går ind med hunden, hver gang den har gøet. Så det skal måske ikke være et nej, hun får, når hun forsøger, når du er i haven, men at I går ind? Ja Frigga har måske fat i noget her :5up:. Det lyder egentligt meget fornuftigt, det kan da være du kan lære hende det på den her måde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret Juni 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2010 Nogle hunde har en naturlig trang til at jagte fugle - andre ikke. Det bedste råd jeg kan komme med er at stoppe adfærden med det samme - dvs. at du skal være over hende før hun overhovedet begynder på jagten - du kan se når hun er klar og så stoppe hende - med et nej eller hvad du nu bruger - husk at rose + godbid når hun stopper. Jeg har ikke selv det problem da mine hunde mere er på harer/hjorte vildt - men fuglene de kan synge og fløjte og springe rundt på græsplænen uden beaglerne gør dem noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Juni 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2010 Tak for jeres svar. Nu er Pudler jo beregnet til at tage fugle, så hun har en vis interesse for dyr med fjer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Juni 16, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2010 Eftersom pudler er fuglehunde, så tror jeg ikke du kan lære hende at abstrahere fra dem hvis du ikke er der... Jeg synes det er flot at du kan stoppe hende hvis du er i haven med hende, men er bange for at hvis du vil undgå det totalt så skal du være der sammen med hende hver gang. Der er ingen tvivl om at hun slår over på 100% instinkter når fuglejagten går ind, og det er altså super svært at træne væk fra... Jeg har ikke noget træningsredskab du kan bruge, andet end at stoppe hende når du er sammen med hende, og hvis hun selv fanger en fugl hvor du ikke er der, så er der desværre ikke noget at gøre ved det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Juni 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2010 Eftersom pudler er fuglehunde, så tror jeg ikke du kan lære hende at abstrahere fra dem hvis du ikke er der... Jeg synes det er flot at du kan stoppe hende hvis du er i haven med hende, men er bange for at hvis du vil undgå det totalt så skal du være der sammen med hende hver gang. Der er ingen tvivl om at hun slår over på 100% instinkter når fuglejagten går ind, og det er altså super svært at træne væk fra... Jeg har ikke noget træningsredskab du kan bruge, andet end at stoppe hende når du er sammen med hende, og hvis hun selv fanger en fugl hvor du ikke er der, så er der desværre ikke noget at gøre ved det... tror også det vil være meget svært, hun er dog ikke så slem som for bare et år siden. Jeg bliver bare så ked af det når hun tager unger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juni 16, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 16, 2010 Jeg synes også det er flot at du kan stoppe hende når du er der - men altså hvis hun slår dem ihjel med det samme, på en human måde så de ikke lider - så tror jeg altså ikke jeg ville gøre det store i at stoppe hende i det når du ikke er tilstede - for dét tror jeg bliver rigtig svært. Og hvis hun slår dem ihjel med det samme, ser jeg ikke det store problem i det. Kan godt være det bare er mig - men det er jo naturens gang. Sitto gik jævntlig på musejagt og jeg lod hende gøre det - det er dét hun er avlet til og lykken lyste ud af hende så snart vi var på marken hvor hun fik lov. Hun tog en del mus og slog dem ihjel faktisk inden hun fik dem hevet helt op af hullet - så længe hun gjorde det så hurtigt og humant, så jeg ingen problemer i det. Havde JEG skulle slå musen helt ihjel for hende - så havde hun under ingen omstændigheder fået lov. Men det klarede hun selv! Hehehe var noget andet med Kency - hun fangede ALDRIG det der med musejagt - hun gik efter Sitto og stak snuden ned i alle de huller Sitto lige havde været ved og så pustede hun helt vildt ned i dem med snuden - og gik videre til næste hul. Tror altså ikke der var ret meget som trykkede mellem hendes øre.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts