Hop til indhold

Lidt øv :(


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Det skal du slet ikke være ked af. Efter min mening er leg på en træningsbane en uskik.

Fint nok hvis nogen mødes før eller efter træning og leger på et område i nærheden af træningsbanen, men vore hunde skal altså lære, at der er en tid og et sted til alting, og det er så nemt at lære en 12 ugers hvalp, hvis den ikke får lov at lege på banen.

 

Tid til alting kan jeg gå med til.

 

Ved at lade hvalpe/hunde være løse og omgås/lege før, i en pause eller efter træningen lærer de netop dette: Alting til sin tid.

 

Uanset hvalpen kun er 12 uger eller ældre.

 

På mine hvalpehold er der leg, længe endda, for leg/omgang med andre hunde er det næsthøjest prioriterede på min liste. Det er her hvalpene lærer salontonen og får pudset deres sociale færdigheder af.

Og naturligvis hører dette med til hvalpetræning - på træningspladsen.

 

"Mine" hvalpe lærer meget, meget hurtigt at koncentrere sig om øvelserne og ejeren når der skal trænes.

 

Leg får de ikke efter en fast tidsrutine men de får leg.

Og hvalpeejerne får afslappede hunde som kan koncentrere sig.

 

Ved at tilbyde leg på træningspladsen får man netop vist hvalpen at den ikke skal tro den kun kan træne dette sted, den kan også andet.

 

Der er så meget mere i hunde end kun at kunne virke på faste rutiner, vi styrker netop hvalpen ved ikke kun at være forudsigelige :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ej tak for alle jeres kommentarer! Jeg stod bare og følte mig så dum i går og som om jeg havde en forfærdelig hund:megaked:

 

Der er teoriaften uden hund næste gang og så prøver jeg at tage med og snakke med træneren for jeg fik slet ikke sagt noget i går jeg stod bare og var trist. Jeg vil jo rigtig gerne at han kan blive mere rolig og hilse pænt på andre hunde men når jeg bare får besked på at holde ham væk fra de andre hunde så kommer vi jo ingen vegne...

 

Det med at blive brugt som et dårligt eksempel. Det var en nej øvelse hvor der blev lagt en hundekiks foran hunden og så skulle vi sige nej indtil den satte sig roligt ned og kiggede op på os. Jeg har en totalt madglad labrador som gennemførte øvelsen, men det tog altså lige lidt længere tid end nogle af de andre. Og så var det at trænerne råbte til hende med hunden der havde brugt næstlang tid at hun da kunne se hun ikke behøvede at være flov over sin hunds opførsel så længe som skipper var om det :evil:

 

Jeg synes jo også bare at de andre hvalpeejere bliver forstærket i at de nok hellere må holde deres hvalpe væk fra ham når han ikke må være med til legen :cry:

 

Jeg ville også give det en chance til, men synes også træneren bør vide at du blev ked af det. Kritik af ens hvalp falder som regel meget hårdt og det bør trænere vide. Det er jo menneskene vi arbejder med og ikke hundene :lol:

 

Det kan være at vise styrke at turde vise sig svag, og jeg vil synes det vllle være fantastisk, hvis du fortalte træneren om dine følelser, at du ikke kommer til træning for at blive brugt som et dårligt eksempel og at din hvalp har samme behov, som de andre hvalpe.

 

Tør man spørge hvilket regi træningen foregår i?

Link til indlæg
Del på andre sites

/QUOTE] Kritik kan vi vel alle tage?

Men måden det blev sagt på og at hunden overtager verdens herredømmet og blive udelukket af fælleskabet, ville også gøre jeg ikke kom igen./QUOTE]

 

Helt ærligt, forventer vi snart ikke for meget af vore hundetrænere ??

Mig bekendt indgår der ikke en større eksamen i menneske psykologi, når man tager en træner uddannelse.

Helt ok, hvis man føler sig forkert behandlet, at man siger det til træneren, men som flertallet i denne tråd råder, bare at blive væk, løser da intet problem, hverken for ejer, træner eller hund.

Men som kursist må man vel også forstå, at der skal tages hensyn til alle på holdet, ellers må man jo købe enetimer.

 

Jeg betaler for en service når jeg går til hundetræning, og hvis jeg ikke er tilfreds med denne service, jamen så finder jeg et andet sted at træne. Og det kan godt være at du mener at jeg forlanger for meget af en træner, men nu om dage er der rigtig mange steder man kan træne, og derfor vil jeg da til enhver tid vælge det bedste sted (for mig) at træne, og så er jeg egentlig ligeglad med om træneren eller andre syntes jeg forlanger for meget...

 

Og ja, der skal tages hensyn til alle på holdet, også dem der måske har lidt problemer, og det lyder det ikke til der bliver gjort her. Det er jo netop dem med problemer der har allermest brug for træningen, og så hjælper det ikke at man bare isolerer dem og fortæller dem at deres hund er uopdragen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Helt ærligt, forventer vi snart ikke for meget af vore hundetrænere ??

Mig bekendt indgår der ikke en større eksamen i menneske psykologi, når man tager en træner uddannelse.

 

Det er da også en mangel! Det er jo først og fremmest hundeejerne vi henvender os til og kan en instruktør ikke formodle sit budskab uden at træde hundeejeren over tæerne kan h*n jo være lige så god til indlæring af øvelser som den bedste i landet, det hjælper ikke en dyt hvis hundeejeren er smuttet fra holdet.

 

For mig at se er legestue/hvalpemotivation det overhovedet vigtigste kursus i hvalpens liv og derfor skal det være de dygtigste og mest erfarne trænere der står for dette.

OG de skal kunne se og mærke på hundeejeren hvordan h*n skal "tages"

 

Helt ok, hvis man føler sig forkert behandlet, at man siger det til træneren, men som flertallet i denne tråd råder, bare at blive væk, løser da intet problem, hverken for ejer, træner eller hund.

Men som kursist må man vel også forstå, at der skal tages hensyn til alle på holdet, ellers må man jo købe enetimer

 

Som beskrevet blev der netop ikke taget hensyn til alle på holdet idet en hvalp blev holdt udenfor - det kaldes social isolation og det fremmer ikke positivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Øv hvor er det bare ærgeligt at du havde sådan en kedelig oplevelse.

 

Jeg synes det er rigtig flot at du vil prøve at give det en chance mere. Jeg synes helt sikkert du skal fortælle træneren hvor ked af det du blev over hans udmeldninger og så synes jeg helt sikkert han skal have af vide at det ikke er okay at gøre Skipper til det sorte får på den måde.

 

Jeg håber det lykkedes for dig at få talt ud, så du kan blive glad for trænningen der og lykkedes det ikke synes jeg helt sikkert du skal finde dig et andet sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal du slet ikke være ked af. Efter min mening er leg på en træningsbane en uskik.

Fint nok hvis nogen mødes før eller efter træning og leger på et område i nærheden af træningsbanen, men vore hunde skal altså lære, at der er en tid og et sted til alting, og det er så nemt at lære en 12 ugers hvalp, hvis den ikke får lov at lege på banen.

 

Jeg prøver lige at besvare alle dine indlæg samlet :-D

 

For det første så er jeg meget åben for gode råd og kritik, som jeg også skrev i det første indlæg. Men når træneren bare ryster på hovedet og siger skipper din bulderbasse, så ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal bruge det til :vedikke: det eneste konkrete råd jeg har fået kom fra buddha i denne tråd :5up: og måske andre har ikke fået læst de sidste indlæg endnu da jeg lige skulle til dyrlægen med hunden.

 

For det andet, så ved jeg godt at min lille engel ikke er perfekt herhjemme heller. Det jeg reagerede på var at en træner står og siger (til en førstegangshundeejer) at jeg skal altså passe på med den 12 ugers hvalp for den vil da overtage kontrollen i hjemmet hvis ikke den får faste rammer. Hvis jeg ikke havde vist bedre så var jeg da rendt ud og havde købt et kvælerhalsbånd og skruet bissen på for at kue ham...

 

Og til sidst, jeg har ikke noget behov for at min hvalp skal lege på træningspladsen, men når han som den eneste bliver udelukket så bliver jeg altså sur :evil: han er ikke nogen bidsk hanhund der kan gøre de andre fortræd han er 12 uger og det var hans første gang til hvalpemotivation...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Det er da også en mangel! Det er jo først og fremmest hundeejerne vi henvender os til og kan en instruktør ikke formodle sit budskab uden at træde hundeejeren over tæerne kan h*n jo være lige så god til indlæring af øvelser som den bedste i landet, det hjælper ikke en dyt hvis hundeejeren er smuttet fra holdet.

For mig at se er legestue/hvalpemotivation det overhovedet vigtigste kursus i hvalpens liv og derfor skal det være de dygtigste og mest erfarne trænere der står for dette.

OG de skal kunne se og mærke på hundeejeren hvordan h*n skal "tages"

Som beskrevet blev der netop ikke taget hensyn til alle på holdet idet en hvalp blev holdt udenfor - det kaldes social isolation og det fremmer ikke positivitet.

 

Jamen vi kan da godt tage en lille snak om hundetræning generelt. Men jeg gør så opmærksom på, at dette ikke handler om TS oplevelse.

Jeg kan ikke finde et eneste punkt i dit indlæg som jeg ikke er enig i :-)

Men nu er situationen bare den, at det mange steder er svært at skaffe trænere. :cry:, så derfor må man i nogle klubber, bruge hvad man kan få.

Men når det er sagt, tror jeg også at alt for mange hundejere er blevet alt for pylrede og egoitiske. Men det er jo desværre en tendens, som viser sig overalt i vort samfund, så man kan vel ikke forvente det anderledes på træningsbanerne.

At indføre menneskepsykologi i træneruddannelsen kunne måske være gavnligt, men helt ærligt, det burde da ikke være nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

At indføre menneskepsykologi i træneruddannelsen kunne måske være gavnligt, men helt ærligt, det burde da ikke være nødvendigt.

både og, man velleder jo en hundeejer i at træne sin hund og man bør i en eller anden grad kunne pejle sig ind på ejeren såvel som hunden hvordan ens råd og tips bedst formildes videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også give det en chance til, men synes også træneren bør vide at du blev ked af det. Kritik af ens hvalp falder som regel meget hårdt og det bør trænere vide. Det er jo menneskene vi arbejder med og ikke hundene :lol:

 

Det kan være at vise styrke at turde vise sig svag, og jeg vil synes det vllle være fantastisk, hvis du fortalte træneren om dine følelser, at du ikke kommer til træning for at blive brugt som et dårligt eksempel og at din hvalp har samme behov, som de andre hvalpe.

 

Tør man spørge hvilket regi træningen foregår i?

 

Det er dkk træning. Jeg giver det også en chance til netop for at give trænerne en chance for at forklare hvorfor de gjorde som de gjorde. Og hvis vi kan nå frem til en fælles forståelse af at jeg er meget villig til at øve med min hund, men at de så også er nødt til at vise mig hvordan, så kan vi da godt fortsætte på holdet.

 

Men jeg sidder godt nok og ærgrer mig over at jeg ikke takkede ja til den plads på dch hvalpeholdet jeg blev tilbudt :damn: der går min veninde og hendes hvalp var præcis lige så overivrig i starten, men de har håndteret det helt anderledes og den er nu den bedste på holdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

både og, man velleder jo en hundeejer i at træne sin hund og man bør i en eller anden grad kunne pejle sig ind på ejeren såvel som hunden hvordan ens råd og tips bedst formildes videre.

 

Måske skulle man ude i klubberne ikke kun tænke på resultater med egen hund, når man overvejer, hvem der skal uddannes til træner, men også overvejer, hvordan de pågældende er skruet sammen sådant rent pædagogisk.

 

Man kan jo sagtens være superdygtig med sin egen hund - men ikke være i stand til at lære fra sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når det er sagt, tror jeg også at alt for mange hundejere er blevet alt for pylrede og egoitiske. Men det er jo desværre en tendens, som viser sig overalt i vort samfund, så man kan vel ikke forvente det anderledes på træningsbanerne.

At indføre menneskepsykologi i træneruddannelsen kunne måske være gavnligt, men helt ærligt, det burde da ikke være nødvendigt.

 

I dag, i forhold til tidliger, er hunden jo en del af familien og ikke bare en vagthund. Derfor er det vel naturligt nok at vores følelser sidder mere uden på tøjet i dag end tidligere. Vi forsvarer jo også vores børn med næb og klør og heldigvis for det, ellers ville verden nok være et meget værre sted.

Jeg synes menneskepsykologi burde indgå i stort set alle situationer hvor man skal have med mennesker at gøre. Det behøver ikke være timevis af kurser men ingen tager skade af et kursus i at atge hensyn og sigene tingene på en pæn måde. Ros-ris-Ros er et meget godt koncept synes jeg, da der helst skal være mere positivt end negativt.

 

 

 

 

 

Til trådstarter: Jeg synes det er flot at du giver det en chance til :5up:

Tacco blev(bliver) også brugt som eksempel på meget dårlig opførsel da vi trænede ved DKK. Nu er jeg ikke speciel tyndhudede og rimelig fræk i kæften så jeg svarede bare træneren igen med et smil på læben når hun sagde ting som: "tror du nogensinde han bliver en normal hund? han kommer da aldrig til at lære det? Jeg binder hans snor on halsen på dig så du ikke hiver så meget i ham" osv.

det med snoren om halsen kom sig af at han ikke kunne holde fokus på mig og når han kom us i straks snor så var jeg nødt til at trække ham tilbage for at få kontakt.

En dag spurgte jeg hende hvad hun synes jeg skulle gøre. Hun ville vise det på ham og da det hellers ikke lykkedes hende at få ham til at holde kontakt mere end et minut så opgav hun vist :vedikke:

og vi skiftede klub, droppede lydighed og startede til agility som "morer" ham mere og derfor kan han nemmere holde fokus på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til Guanomo for indlæggene omkring jeres træning. Det lyder jo meget som skipper :engel:

 

Men jeg vil dog sige at kontaktøvelserne med mig var han super dygtig til :5up: så det var ikke rent øv i går :-D og nu øver vi som vilde det næste stykke tid. Og hvis vi vælger at komme der igen så skal vi nok vise dem hvor dygtig han kan være!! :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skulle man ude i klubberne ikke kun tænke på resultater med egen hund, når man overvejer, hvem der skal uddannes til træner, men også overvejer, hvordan de pågældende er skruet sammen sådant rent pædagogisk.

 

Man kan jo sagtens være superdygtig med sin egen hund - men ikke være i stand til at lære fra sig.

 

Det giver jeg dig meget ret! Jeg var jo ellers startet som "føl" i en klub, men pludselig var der en masse fnidderfnadder om at man selv skulle have ført en hund op i LP2 osv. Jeg havde kun vundet klubmesterskab i begynder og nummer 2 i rally.

Min interesse var hvalpetræning - behøver man være lydighedsmester for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Men jeg vil dog sige at kontaktøvelserne med mig var han super dygtig til :5up: så det var ikke rent øv i går :-D og nu øver vi som vilde det næste stykke tid. Og hvis vi vælger at komme der igen så skal vi nok vise dem hvor dygtig han kan være!! :fornaermet:

 

Flot, at du tager det på den måde :-)

Bare lov dig selv og din hund at huske på, at træningsbanen er IKKE en konkurrencebane - Det vigtigste er ikke om man er den dygtigste, men at man selv - og ens hund er blevet dygtigere siden sidst. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg kan ikke finde et eneste punkt i dit indlæg som jeg ikke er enig i :-)

 

OK

 

Men nu er situationen bare den, at det mange steder er svært at skaffe trænere. :cry:, så derfor må man i nogle klubber, bruge hvad man kan få.

 

Og sådan har det været i alle de år jeg har kommet i klubber.

Det er et dumt skråplan og fordi klubberne, i mine øjne, satser mere på kvantitet i både medlemstal og i pengekasen end på kvalitet.

Det er en kortsigtet løsning at tage "alt" ind som træner en løsning som på længere sigt får os ud i den type oplevelser Skipper fortæller om.

 

Men når det er sagt, tror jeg også at alt for mange hundejere er blevet alt for pylrede og egoitiske.

 

EGOISTISKE?? Hvis jeg melder mig til firness er det MIN krop der skal modelleres, hvis jeg melder mig til træsløjd vil JEg lære, hvis jeg melder mig til hvalpetræning er det af totalt egoistiske årsager - for at give min hund en god start.

Hvem skulle jeg ellers gøre det for?

 

Jeg oplever ikke, at hundeejere virker egoistiske til træning, som i at det bare er dem selv og dem selv. Tværtimod.

 

Pylrede? Hvad mener du?

 

Men det er jo desværre en tendens, som viser sig overalt i vort samfund, så man kan vel ikke forvente det anderledes på træningsbanerne.

 

??

 

At indføre menneskepsykologi i træneruddannelsen kunne måske være gavnligt, men helt ærligt, det burde da ikke være nødvendigt.[/

 

En god gang pædagogik og lidt viden om hvordan mennesker reagerer, synes jeg i høj grad er væsentligt. Igen, det er jo mennesker vi arbejder med og ikke hundene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er dkk træning. Jeg giver det også en chance til netop for at give trænerne en chance for at forklare hvorfor de gjorde som de gjorde. Og hvis vi kan nå frem til en fælles forståelse af at jeg er meget villig til at øve med min hund, men at de så også er nødt til at vise mig hvordan, så kan vi da godt fortsætte på holdet.

 

Men jeg sidder godt nok og ærgrer mig over at jeg ikke takkede ja til den plads på dch hvalpeholdet jeg blev tilbudt :damn: der går min veninde og hendes hvalp var præcis lige så overivrig i starten, men de har håndteret det helt anderledes og den er nu den bedste på holdet.

 

Men den ærgrelse kan du ike bruge til noget, så væk med den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ligesom alle de andre sgu ked af du har fået sådan en oplevelse - dig og Skipper skulle jo gerne få mange gode træningsoplevelser sammen.

 

Jeg synes bestemt du skal tage en snak med træneren på tomandshånd og forklare hvordan du oplever situationen. At det ikke er rart at blive brugt som et dårligt eksempel og at trænerens tydelige dårlige syn på Skipper jo smitter af på de andre kursister. Skipper er en glad og frisk HVALP og ikke en bølle. Og at du meget gerne vil have konstruktiv kritik, hvis du træner forkert eller gode råd til hvordan du skal øve med Skipper eller ekstra hjemmeopgaver eller hvad ved jeg.

 

Kan ikke undgå at tænke tilbage på folkeskolen, hvor min klasselærer ikke lagde skjul på sin opfattelse af at jeg var til besvær og det påvirkede mine klassekammerater. Hvorimod i gymnasiet skulle jeg naturligvis være med - ifølge min kernelærer - og det smittede OGSÅ af på klassekammerater.

 

Trænerens attitude er SÅ vigtig! Og hvis det er for meget at forlange fra en træner - at h*n skal kunne undervise forskellige slags hvalpe og forskellige slags ejere - så synes jeg at træneruddannelsen er mangelfuld..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke en øv start. Jeg havde selv lidt bøvl, da jeg ville starte til træning, fordi den første træner jeg kontaktede var meget nervøs for hvordan det ville gå med min 'kamphund' (engelsk bulldog). Jeg fandt dog et andet sted, og blev glad for det.

 

Det jeg egentlig ville sige til dig er, at i forhold til koncentrationen/præstationen kan du ikke regne med første gangs træning. Af episoder fra første træning, kan jeg lige nævne: Nelson slap fra mig mens en anden lavede indkald (og han måtte INDFANGES:roll:), absolut INGEN kontakt, kunne hverken sit eller dæk (som han kunne hjemme), og så hoppede han konsekvent op af folk/hunde da vi lavede noget hvor der var rimelig kort mellem os og de andre...

Men, der skal dog være en eller anden god fornemmelse, så du ikke føler dig trist efter træning. Måske du kunne tale med træneren om det?

 

/Mette *Ångyld for den lange smøre*

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg har bestemt mig for at skrive en mail til træneren inden teoriaftenen i næste uge. Dels for at få sagt det jeg gerne vil sige på en ordentlig måde og for at give hende mulighed for lige at tænke tilbage på træningen og overveje hvad der "gik galt" inden vi så snakker sammen.

 

Nu underviser jeg selv (dog ikke hundetræning :mrgreen:) og jeg tror jeg ville foretrække lige at få mulighed for at tænke mig om inden der stod en skuffet elev foran mig, specielt hvis læreren/træneren ikke selv har opfattet at der var et problem...

 

Jeg forlanger jo ikke specielle hensyn til mig og min hund men egentlig bare ens behandling så jeg håber da at vi kan finde ud af noget i fællesskab og hvis ikke, ja så findes der jo heldigvis andre træningspladser...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Jeg tror jeg har bestemt mig for at skrive en mail til træneren inden teoriaftenen i næste uge. Dels for at få sagt det jeg gerne vil sige på en ordentlig måde og for at give hende mulighed for lige at tænke tilbage på træningen og overveje hvad der "gik galt" inden vi så snakker sammen.

 

Nu underviser jeg selv (dog ikke hundetræning :mrgreen:) og jeg tror jeg ville foretrække lige at få mulighed for at tænke mig om inden der stod en skuffet elev foran mig, specielt hvis læreren/træneren ikke selv har opfattet at der var et problem...

 

Jeg forlanger jo ikke specielle hensyn til mig og min hund men egentlig bare ens behandling så jeg håber da at vi kan finde ud af noget i fællesskab og hvis ikke, ja så findes der jo heldigvis andre træningspladser...

 

Synes at det er nogle gode overvejelser du har gjort dig og en god idé det med at skrive en mail først :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix
Jeg tror jeg har bestemt mig for at skrive en mail til træneren inden teoriaftenen i næste uge. Dels for at få sagt det jeg gerne vil sige på en ordentlig måde og for at give hende mulighed for lige at tænke tilbage på træningen og overveje hvad der "gik galt" inden vi så snakker sammen.

 

Nu underviser jeg selv (dog ikke hundetræning :mrgreen:) og jeg tror jeg ville foretrække lige at få mulighed for at tænke mig om inden der stod en skuffet elev foran mig, specielt hvis læreren/træneren ikke selv har opfattet at der var et problem...

 

Jeg forlanger jo ikke specielle hensyn til mig og min hund men egentlig bare ens behandling så jeg håber da at vi kan finde ud af noget i fællesskab og hvis ikke, ja så findes der jo heldigvis andre træningspladser...

 

Rigtig god ide med mailen :5up:. Så er i begge forberedt næste ang i mødes til en snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Og tak for tippet tidligere i tråden... Vi vil lige få det afprøvet næste gang vi møder en hund der virker lidt usikker, hvis ejeren giver os lov naturligvis :mrgreen:

 

:-D Selvfølgelig. Og ellers skal du endelig bare sætte dig på hug, det synes jeg ret mange hundeejere glemmer, så ofte sidder jeg med den anden hund mellem benene, den kommer selv derind, men så kan jeg stadig "være med" og lige hjælpe Motor med at være lidt rolig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...