Hop til indhold

Kræsen labrador...

Gæst Lumbo
 Share

Recommended Posts

Gæst Lumbo

Ja, du læste rigtigt - jeg har en kræsen labrador han på 1 år.

Det er ikke sådan, at han ikke spiser - det gør han. Men han ser simpelthen ikke ud til at nyde sit foder. Vi fodrer med Olivers - pt kombineret med Henne Pet Food.

Vi supplerer med fisk (frisk og på dåse), forskelligt kød og ind i mellem vådfoder på dåse. Han virker som om, det bare ikke er vigtigt for ham at spise (hvilket jo er rart nok - for han har bestemt ikke tendens til at blive for tyk). Men jeg vil jo alligevel gerne give ham noget foder, som han er glad for. I løbet af det næste års tid vil jeg rigtig over på 80 % BARF, men vil stadig gerne kunne supplere med tørfoderet, fx ved pasning ude/travlhed mv.

Kan I anbefale nogle tørkost-alternativer, som smager godt? :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes lige du skal have hans alder i tankerne.. Det kan sagtens være fordi han er ved at være teenager og der foregår en masse i hovedet og kroppen på ham.

Men ellers kunne du prøve Regal Pet Foods.. Eller nogle af dem på denne side (under superpremium, barf tørfoder og koldpresset):

Kvalitetsfoder til hunde og katte - HUNDEFODER

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes lige du skal have hans alder i tankerne.. Det kan sagtens være fordi han er ved at være teenager og der foregår en masse i hovedet og kroppen på ham.

Men ellers kunne du prøve Regal Pet Foods.. Eller nogle af dem på denne side (under superpremium, barf tørfoder og koldpresset):

Jeg er fuldkommen enig med Jeanette, det er faktisk slet ikke sååå usædvanligt at de unge labber kan lide af mere eller mindre mad-lede som mange tror ;-)

Du kan også prøve Hennes Petfood, det er vist laks der er hoved bestanddel og ellers er der hjemmelavet mad hvor du både kan variere og måske lave noget der er mere interessant end tørfoder åbenbart er for din hund lige i øjeblikket.

Jeg kan fortælle at jeg har en lab-blanding der havde mad-lede i hendes første 2 leve år men som i dag sælger sig selv til hvem som helst, for en billig godbid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar:5up:

Han har egentlig altid haft det sådan, så det er ikke noget, der er kommet, fordi han er blevet unghund.

Tak for linket - det vil jeg helt sikkert se på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hvis du giver ham maden som fodersøg?

Du kan sagtens give tørkost sammen med barf, det fungerer i hvert fald fint her.

Han får det meste af maden som fodersøg - enten på græsplænen, på bryggersgulvet, i en bold, på terrassen, gemt i sofahynder osv. Han finder også rigtig gerne foderet, men lader det ofte ligge, hvorefter jeg så kan gå rundt og rydde op:stupid:Hvis han får foderet i skålen, skal jeg passe på med ikke at overdrive mængden - han vil hellere æde 5 tørfoderpiller end en hel skål fyldt med lækkerier...

Han spiser KUN når vi er i nærheden - om jeg så smider en engelsk bøf til ham, og går ud, er den ikke så meget som snuset til, når jeg vender tilbage...

Han vil gerne have godbidder, men jeg synes jo også, at han skal have noget "ordentligt", hvis I forstår.

Det er ikke noget, der generer os synderligt i hverdagen, men fx må jeg konstant høre på kommentarer fra min svigermor, som mener, at det er synd, han ikke får sovs og kartofler...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fuldkommen enig med Jeanette, det er faktisk slet ikke sååå usædvanligt at de unge labber kan lide af mere eller mindre mad-lede som mange tror ;-)

Du kan også prøve Hennes Petfood, det er vist laks der er hoved bestanddel og ellers er der hjemmelavet mad hvor du både kan variere og måske lave noget der er mere interessant end tørfoder åbenbart er for din hund lige i øjeblikket.

Jeg kan fortælle at jeg har en lab-blanding der havde mad-lede i hendes første 2 leve år men som i dag sælger sig selv til hvem som helst, for en billig godbid :blink:

Som jeg skrev, har han altid haft det sådan - men måske ændrer det sig - altså, misforstå mig ikke, jeg vil hellere have en hund, som ikke gider æde end en hund, som er kronisk sulten. Jeg synes jo bare, at han skal have noget foder, han godt kan li:lun:

Vi supplerer pt hans Olivers foder med Henne Pet Food - uden den store succes... Men måske er der andre varianter, jeg skal prøve...

En stor del af hans foder er "hjemmelavet" - dvs, kød og fisk (råt, dåse, tørret, kogt osv.), men det kunne være rigtig rart, hvis han også havde et tørfoder, han var glad for, hvis du forstår;-)

Tusind tak for jeres svar - prøver de indkomne forslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg forstår på dig, vil du gerne have hoveddelen af hans mad til at være råt:klap:

:banan:

Ricki har været barf-hund siden uge 8 i hans liv, men han ææælsker tørfoder:lun:

Det kunne jo tænkes, at når du fodrer ham råt, at tørfoderen så vil blive interessant igen - bare fordi han ikke er vant til at få det.

Jeg har hørt om børn, som hellere vil have sovs og kartofler end McDonalds-mad:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis han for så meget andet frisk og lækkert kan det godt han være ikke gider tørre foderpiller mere... uanset mærket du vælger...

Du har fuldstændig ret, men hvis jeg nu kunne finde et tørfoder, han var vildt med, ville det jo være skønt:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:-D:-D

Så vidt jeg forstår på dig, vil du gerne have hoveddelen af hans mad til at være råt:klap:

:banan:

Ricki har været barf-hund siden uge 8 i hans liv, men han ææælsker tørfoder:lun:

Det kunne jo tænkes, at når du fodrer ham råt, at tørfoderen så vil blive interessant igen - bare fordi han ikke er vant til at få det.

Jeg har hørt om børn, som hellere vil have sovs og kartofler end McDonalds-mad:shock:

Se, det kunne jo være skønt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme er vi vilde med Wolfblut:mrgreen:, det får hun som tørfoder og så får hun hjemmelavet mad også. Men som godbidder bruger vi et andet tørfoder mærke,pt. olivers og det går rigtig godt, hun gider ikke ha godbidder som også er det tørfoder hun normalt får, så vi veksler mellem forskellige mærker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme er vi vilde med Wolfblut:mrgreen:, det får hun som tørfoder og så får hun hjemmelavet mad også. Men som godbidder bruger vi et andet tørfoder mærke,pt. olivers og det går rigtig godt, hun gider ikke ha godbidder som også er det tørfoder hun normalt får, så vi veksler mellem forskellige mærker.

Lækkert, at hun gider spise et andet tørfoder som godbider:banan:

Kigger nærmere på linket i guanomo's besvarelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke nogen løsning, da vi er i samme båd med vores Golden på snart 2 år.. men så længe vovse er glad, fungerer og spiser lidt, så er det ikke helt galt..

Vi har prøvet alverdens forskellige typer tørkost, og som regel er det "spændende" de første to dage.

Pt får han (lidt mod min vilje) RC Vet Intestinal, og det er det eneste tørkost han har gidet i længere tid.

Vores dyrlæge mener, at det bl.a. er majsen i foderet, der gør det mere "lækkert" for ham, men jeg er bestemt ikke lykkelig for ingredienslisten.

Ifgl. pakken skal han have ca. 400g/dag, ifgl. vores dyrlæge skal han have ca. 600g/dag og han spiser ca. 2-300g/dag.

Dåsemad kan han godt lide, men han får så dårlig mave af det, så det giver jeg ikke mere.

Han spiser gerne kød, ris, kartofter osv, men det er ikke hver dag han får det, da jeg gerne så han spiste sin tørkost op uden "hjælp".

Fed fisk er også kun noget han får i små mængder (olie over foderet), da hans mave heller ikke er så glad for fed kost.

Til træning får han som regel kyllingetern, men det er ikke altid de er spændende nok til at holde fokus.

Hvis han ikke gider spise, så hjælper det nogen gange et par bidder på vej, at jeg sætter mig ned på hug ved siden af ham, virker vildt "oppe at køre" over hans skål, og spørger om "Pippi skal have det" (lillesøster-katten, der altid spiser hans mad :roll:)

Hvad angår svigerforældre, så ved vores godt, at han ikke må få alt muligt, da det ikke er godt for maven. De får dog lov til, at give ham lidt godt når vi er på besøg, fx i form af et stykke bøf, et par kartofter eller et lille stykke rugbrød med leverpostej, men kun sammen med tørkost eller efter han har spist. Det plejer at give ekstra lykke hos begge parter :lun: (Husk at de mængder salt vi mennesker benytter i madlavningen ikke altid er godt for vovse :5up:)

Hvis i finder et foder vovse elsker, må i meget gerne opdatere os :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Haha, ja jeg har også trådt i en hel del foder som Motor alligevel ikke lige gad spise :lol:

Vi giver wolfsblut lige nu, har gjort det en 3-4 ugers tid tror jeg, men nogle dage får han det, andre dage får han råt. Vi har så haft lidt svært ved at få ham til at spise barf, det har han osse fået siden han var en 9-uger, men det har hjulpet meget at han har fået tørt i en periode, nu bliver han dejligt glad igen når vi kommer med kød :-D

Og så vil han så gerne arbejde lidt for sin mad, og det er svært med barf jo, udover tyggearbejdet. Så det passer mig glimrende at han også gider tørkost nogle gange.

Vi købte wolfsblut fra Tyskland, det er billigere end i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke nogen løsning, da vi er i samme båd med vores Golden på snart 2 år.. men så længe vovse er glad, fungerer og spiser lidt, så er det ikke helt galt..

Vi har prøvet alverdens forskellige typer tørkost, og som regel er det "spændende" de første to dage.

Pt får han (lidt mod min vilje) RC Vet Intestinal, og det er det eneste tørkost han har gidet i længere tid.

Vores dyrlæge mener, at det bl.a. er majsen i foderet, der gør det mere "lækkert" for ham, men jeg er bestemt ikke lykkelig for ingredienslisten.

Ifgl. pakken skal han have ca. 400g/dag, ifgl. vores dyrlæge skal han have ca. 600g/dag og han spiser ca. 2-300g/dag.

Dåsemad kan han godt lide, men han får så dårlig mave af det, så det giver jeg ikke mere.

Han spiser gerne kød, ris, kartofter osv, men det er ikke hver dag han får det, da jeg gerne så han spiste sin tørkost op uden "hjælp".

Fed fisk er også kun noget han får i små mængder (olie over foderet), da hans mave heller ikke er så glad for fed kost.

Til træning får han som regel kyllingetern, men det er ikke altid de er spændende nok til at holde fokus.

Hvis han ikke gider spise, så hjælper det nogen gange et par bidder på vej, at jeg sætter mig ned på hug ved siden af ham, virker vildt "oppe at køre" over hans skål, og spørger om "Pippi skal have det" (lillesøster-katten, der altid spiser hans mad :roll:)

Hvad angår svigerforældre, så ved vores godt, at han ikke må få alt muligt, da det ikke er godt for maven. De får dog lov til, at give ham lidt godt når vi er på besøg, fx i form af et stykke bøf, et par kartofter eller et lille stykke rugbrød med leverpostej, men kun sammen med tørkost eller efter han har spist. Det plejer at give ekstra lykke hos begge parter :lun: (Husk at de mængder salt vi mennesker benytter i madlavningen ikke altid er godt for vovse :5up:)

Hvis i finder et foder vovse elsker, må i meget gerne opdatere os :vuf:

Her spises der også et par stykker, hvis vi opfører os tossede - er helt overgearede og med meget mærkelige stemmer råber "neeeeej, hvor er du heldig"! (Godt der er langt til naboerne) :stupid::blink:

Tak for dit svar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, ja jeg har også trådt i en hel del foder som Motor alligevel ikke lige gad spise :lol:

Vi giver wolfsblut lige nu, har gjort det en 3-4 ugers tid tror jeg, men nogle dage får han det, andre dage får han råt. Vi har så haft lidt svært ved at få ham til at spise barf, det har han osse fået siden han var en 9-uger, men det har hjulpet meget at han har fået tørt i en periode, nu bliver han dejligt glad igen når vi kommer med kød :-D

Og så vil han så gerne arbejde lidt for sin mad, og det er svært med barf jo, udover tyggearbejdet. Så det passer mig glimrende at han også gider tørkost nogle gange.

Vi købte wolfsblut fra Tyskland, det er billigere end i DK.

Ja, og sådan nogle tørfoderpiller er da ikke specielt sjove at træde på:stupid::blink:

Tak for tippet om Tyskland - vi kommer da af og til over grænsen, så det er da klart noget, jeg vil prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og sådan nogle tørfoderpiller er da ikke specielt sjove at træde på:stupid::blink:

Tak for tippet om Tyskland - vi kommer da af og til over grænsen, så det er da klart noget, jeg vil prøve.

Vi har altid et rigt fugleliv her i haven... :) ...pga alle de dyre foderpiller der ligger derude efter vi har forsøgt fodersøg! :damn:

Wolfsblut var et af de mærker jeg var helt vild med, og som Mio også kunne lide.. så længe det varede.. :roll: Men vi skal helt sikkert prøve det igen på et tidspunkt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites