Gæst Manadis Skrevet Juni 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2010 Hej, Jeg har to Islandskefåre hunde, en tæve på 8 år og en kasteret hanhund på 3 år (Mor og søn) Min tæve har altid været en skrap dame og er tit kommet i konflikter med andre hun hunde, dette er taget kaftigt til med aldren, så jeg nu ikke lader hende gå løs når der er andre hunde. Han-hunden, er meget glad for at lege og er en der underkaster sig ganske hurtigt. han er en hund med meget energi og kan være temlig overgearet. De er hunde der er vant til at være meget med, og ude bland mange mennesker og dyr hele sommeren. hvor om vinteren er det mere begrænset. Vi er for et år siden flyttet fra en gård, hvor hundene har kunne løbe frit rundt hele dagen (Han hunden er født og opvokset her) til et villa kvarter hvor de kan gå i haven som det lyster dem hele dagen. De kommer hver dag ud på en lang løbe/gå tur i en skov hvor der er tilladt at have løse hunde. Det har været svært for han hunden at lære at være i en mere begrænset verden og skulle lære at gå i snor og sådan. Nå men frem til det største problem: Islandske fårehunde er kendt for at gø meget, det har man avlet dem til, så det følger lidt med racen, og disse to hunde gør meget, men dette er blevet et stort problem især når vi går tur. på tur har jeg han-hunden løs, han kommer altid når jeg kalder. Hun hunden har jeg i snor. Når jeg ser andre hunde kalder jeg han-hunden til mig og tager ham i snor, og får dem til at sitte og sætter mig ved siden af dem, men når de fremmede hundene så passere gør de helt vildt og begynder også at gø af hinanden og nappe ud efter hinanden, og kurre og vise tænder. Hun hunden knurre og viser tænder hvor hannen egentligt bare gør helt overgearet og hopper og springer op og ned. Dette gør vores eller kvalitets tid sammen rigtig dårligt. og jeg håber altid at vi ikke møder andre hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 Velkommen til Hvad har du haft gjort for at stoppe hundenes adfærd? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Manadis Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 (rettet) Tak for velkomst Jeg har som skrevet prøvet at sætte mig ned sammen med dem, i stedet for bare at trække forbi med dem. så har jeg skældt ud, hvilket selvfølgelig ikke hjælper. så har jeg også prøvet at vende om og gå væk fra de andre hun og først vendt om igen når de var stille. Dette er bare svært da de andre hunde ejere jo også fortsætter med at gå frem. Redigeret Juni 13, 2010 af Manadis Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
stellz Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 Vi har også et problem med vores tæve og andre hunde. Vi gør det at vi på god afstand får hende til at sitte og roser hende og giver hende godbidder, for at være stille. Nogle steder er jeg nødt til at gå ind til siden, for at afstanden er stor nok, og med tiden håber vi på at afstanden kan mindskes så meget at vi bare kan gå forbi en hund uden noget. Indtil nu går det rigtig godt med at sitte og give godbidder. også selvom den hund der kommer mod os "går amok". det vigtigt at afstanden er stor nok til at man kan få kontakt med hunden og at hunden er fokuseret på dig, rosen og godbidderne. sådan er det ihvert fald her ved os. Det er ikke noget der bare lige er klaret i løbet af en uge, vi har gjort det i en måneds tid nu, og er nu nået til at når vi ser en anden hund på vores vej, tager vores hund kontakt til os. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Manadis Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 Tak for svar:-D Jeg havde faktisk ikke overvejet godbidder, det vil jeg prøve. Man kan være hurtig til at gribe til bare at skælde ud istedet for at tænke positive løsninger. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 Jeg ville også prøve at få kontakt til hunden, evt ved hjælp af massere af godbidder og prøve at holde kontakten imens den anden hund passere . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 Velkommen til:) Som ejer af en islænder, kender jeg alt for godt lydniveauet:genert: Og at de smitter hinanden.. Jeg har nemlig samme problem som dig, her er det bare min islænder der følger trop på hvad "storesøster" siger. Vi er kommet rigtig langt de sidste måneder, ved at sørge for at afstanden er så stor til passerende hunde, at de ikke begynder at gø og så give godbidder samtidig. Målet er at de skal forbinde andre hunde med gode sager og kontakt med mig og det virker som regel fint nu, så længe vi ikke bliver overraskede over hunde der pludseligt dukker op. Hvis du ikke allerede har seler på dine hunde, vil jeg klart anbefale det, da det tager presset lidt fra dem, hvis de alligevel kaster sig ud i snoren og gør. Et halsbånd vil jo i den situation gøre det ret ubehageligt for hunden og øger stressniveauet yderligere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 Hov glemte lige.. Velkommen til . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 en rigtig vigtig ting at huske er at når du bruger godbider så skal du bruge dem før hundene begynder at gø, dvs du skal belønne hundene for at være i ro ikke for at gø. Dvs vil du aflede så gør det før helvede bryder løs, beløn for at hundene ser på de andre hunde uden at gø, stop ikke godbider ind for at få hundene til at være stille:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 Tak for velkomst Jeg har som skrevet prøvet at sætte mig ned sammen med dem, i stedet for bare at trække forbi med dem. så har jeg skældt ud, hvilket selvfølgelig ikke hjælper. så har jeg også prøvet at vende om og gå væk fra de andre hun og først vendt om igen når de var stille. Dette er bare svært da de andre hunde ejere jo også fortsætter med at gå frem. Du er nødt til at træne hundene en af gangen. Hvis tæven viser tænder er hun længere inde i aggressiviteten end hanhunden som du skriver nærmest bare går med. Den frustration der opstår hundene imellem gør situationen langt værre. Derfor, og fordi deres grænser er individuelle, skal de trænes enkeltvis. At vende om synes jeg plejer at virke, i hvertfald så hunden ikke bliver mere ophidset. Med lækre godbidder skal du nå at fange hundens opmærksomhed straks den ser den anden hund, men før den bliver ophidset. På den måde kan du komme langt. Du skal selv være fattet og virke som om du har styr på det hele Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
stellz Besvaret Juni 13, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2010 en rigtig vigtig ting at huske er at når du bruger godbider så skal du bruge dem før hundene begynder at gø, dvs du skal belønne hundene for at være i ro ikke for at gø.Dvs vil du aflede så gør det før helvede bryder løs, beløn for at hundene ser på de andre hunde uden at gø, stop ikke godbider ind for at få hundene til at være stille Egentlig også det jeg mente Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Manadis Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Jeg havde godt tænkt at det nok var bedst at tage dem ud hver for sig. Det gir bare lige lidt ekstra motion til mig:slem: Tak for det gode svar:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Manadis Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Tak for svar alle sammen. Jeg vil straks prøve jeres gode råd af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaDiva Besvaret Juni 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 28, 2010 Jeg kæmper den samme kamp. - Og det er hårdt og enormt stressende! Kan godt forstå din frustration. Nu vil jeg gerne lige knytte et spørgsmål til denne tråd. Det lyder som om at der er et par kloge hoveder herinde. Når Bella gør og farer ud efter andre hunde så siger jeg "Bella, sæt dig ned!" så stopper hun og sætter sig ned og jeg giver en godbid. Men så giver jeg i realiteten godbidden efter hun er begyndt at gø - er det okay? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 28, 2010 Jeg kæmper den samme kamp. - Og det er hårdt og enormt stressende! Kan godt forstå din frustration. Nu vil jeg gerne lige knytte et spørgsmål til denne tråd. Det lyder som om at der er et par kloge hoveder herinde. Når Bella gør og farer ud efter andre hunde så siger jeg "Bella, sæt dig ned!" så stopper hun og sætter sig ned og jeg giver en godbid. Men så giver jeg i realiteten godbidden efter hun er begyndt at gø - er det okay? Det er ikke det smarteste, nej For hun laver sammenkoblingen: Jeg gør, mor siger sæt dig --> jeg får godbid :banan: Så faktisk kan du risikere at du indirekte belønner hende for at gø. Prøv at fange hendes opmærksom inden hun begynder at gø og beløn hende for hendes ro ved den anden hunds nærhed. Begynder hun at gø, så gå væk og ros, når hun tier og beløn for dette Du skal bruge så mange godbidder, som er nødvendigt for at holde hendes opmærksomhed på dig - og ikke færre. Jo flere gange hun når at gø, jo bedre sætter vanen sig. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaDiva Besvaret Juni 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2010 Det er ikke det smarteste, nej For hun laver sammenkoblingen: Jeg gør, mor siger sæt dig --> jeg får godbid :banan: Så faktisk kan du risikere at du indirekte belønner hende for at gø. Prøv at fange hendes opmærksom inden hun begynder at gø og beløn hende for hendes ro ved den anden hunds nærhed. Begynder hun at gø, så gå væk og ros, når hun tier og beløn for dette Du skal bruge så mange godbidder, som er nødvendigt for at holde hendes opmærksomhed på dig - og ikke færre. Jo flere gange hun når at gø, jo bedre sætter vanen sig. Okay, det er også umiddelbart det jeg prøver, men det sker at jeg ikke får fanget opmærksomheden hurtigt nok.. Hvis det så ikke lykkes mig i nogle tilfælde at få hendes opmærksomhed inden, - hvad vil den korrekte reaktion fra min side så være, altså for at få hende til at stoppe med at gø? Et "nej!" fungerer ikke medmindre hun ved at jeg har godbidder.. At gå væk er heller ikke så lige til, da jeg bor midt i byen og så plejer hun bare at føre sin stress og gøen over på noget andet i stedet. Vil gerne tilføje at det virkelig er noget jeg koncentrer mig meget om at få på plads. Hører aldrig musik, skriver på mobil etc. når jeg går tur med Bella, fordi jeg ved hun kan være udfarende. Så jeg vil virkelig gerne gøre det godt.. Det er bare som om at hun ikke rigtig ændrer adfærd, så jeg må gøre noget forkert. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juni 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2010 Okay, det er også umiddelbart det jeg prøver, men det sker at jeg ikke får fanget opmærksomheden hurtigt nok.. Hvis det så ikke lykkes mig i nogle tilfælde at få hendes opmærksomhed inden, - hvad vil den korrekte reaktion fra min side så være, altså for at få hende til at stoppe med at gø? Et "nej!" fungerer ikke medmindre hun ved at jeg har godbidder.. Vil gerne tilføje at det virkelig er noget jeg koncentrer mig meget om at få på plads. Hører aldrig musik, skriver på mobil etc. når jeg går tur med Bella, fordi jeg ved hun kan være udfarende. Så jeg vil virkelig gerne gøre det godt.. Det er bare som om at hun ikke rigtig ændrer adfærd, så jeg må gøre noget forkert. Mit råd er, at du simpelt hen går væk, indtil I har den rigtige "afstand" og får hende ud af situationen, så hun stopper med at gø, som jeg skrev. Og så rose og belønne for roen. Ellers, hvis det går galt, så har jeg også hørt, at man skal blive i situationen og vente på, at hunden er faldet helt ned mentalt igen. For så forlader den situationen med den "rigtige" følelse og tager derfor lidt af den med til næste møde. Derudover, så pas på, at du ikke belønner den forkerte følelse hos hende. For eksempel hvis hun kigger på hunden og virker fredsommelig, men egentlig er på nippet til at fare ud og gø mentalt. Men ja, det er skide svært at aflære sådan noget hos sin hund, fordi man ikke kan kontrollere sine omgivelser. Held og lykke med det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaDiva Besvaret Juni 29, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 29, 2010 Mit råd er, at du simpelt hen går væk, indtil I har den rigtige "afstand" og får hende ud af situationen, så hun stopper med at gø, som jeg skrev. Og så rose og belønne for roen. Ellers, hvis det går galt, så har jeg også hørt, at man skal blive i situationen og vente på, at hunden er faldet helt ned mentalt igen. For så forlader den situationen med den "rigtige" følelse og tager derfor lidt af den med til næste møde. Derudover, så pas på, at du ikke belønner den forkerte følelse hos hende. For eksempel hvis hun kigger på hunden og virker fredsommelig, men egentlig er på nippet til at fare ud og gø mentalt. Men ja, det er skide svært at aflære sådan noget hos sin hund, fordi man ikke kan kontrollere sine omgivelser. Held og lykke med det! Puha, ja det kan der være noget om! Tusind tak for gode råd. Jeg vil arbejde videre med dem i baghovedet.. Nu smutter vi til agility. Hav en dejlig dag.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts