Gæst Rikke Bruun Skrevet Juni 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2010 Jeg har jo som nævnt andet sted meldt min hvalp til vores allerførste stævne og jeg mangler altså lidt input som totalt nybegynder, så håber der er nogle som kan svare på min spørgsmål: 1.) Hvordan finder man ud af hvornår man ca. skal vise sin hund frem. Kan se på nettet at det starter kl. 9.30 også 30 hunde i timen og der er tilmeldt 22 curlyer... men skal man så først eller sidst på når man har babyhvalp? 2.) Der står skrevet at man ikke må stille telt op osv. Hvor meget grej skal man have med??? jeg troede at så længe man havde hund, snor, vand og et tæppe at sidde på, så var man dækket ind - hvad mangler jeg ellers? 3.) Får man egentlig en mundtlig eller skriftlig bedømmelse og kan man tage hjem når ens hund har været vist frem, eller venter man til alle har været på?? 4.) bare generelt med "de uskrevne regler"... jeg har som sagt ALDRIG været i nærheden af sådan en udstilling og ønsker jo ikke at være den som man står og vender øjne af fordi man bare ikke ved bedre :stupid: 5.) Hvor lang tid i forvejen er det bedst at komme både i forhold til om hunden skal vænne sig til indtryk eller ikke risikerer at blive helt træt af indtryk... Ja, beklager en masse sikkert fjollede og indlysende spørgsmål for alle jer garvede udstillere. Mange hilsner Rikke Bruun Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Jeg håber at der er nogen af de garvede folk herinde der vil hjælpe dig. Jeg har kun været til én udstilling i mit liv, og her havde jeg ikke stillet de spørgsmål du gør her, og jeg anede mildt sagt ikke hvad jeg foretog mig og syntes det var meget forvirrende, så jeg syntes absolut ikke at det er dumme spørgsmål du stiller Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rikke Bruun Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 :blink: tak, nu har jeg det meget bedre med at det ikke kun er mig som ikke lige kan gennemskue det hele.... Jeg ved jo hvordan det er når folk kommer afsted med deres heste til ex. hoppekåringer eller ridestævner for første gang... de kan være rundt på gulvet og trænge til en hjælpende hånd - så jeg frygter at se mig selv på sammen måde når jeg kommer med min hund og gør ALT det forkerte. Rikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 1.) Hvordan finder man ud af hvornår man ca. skal vise sin hund frem. Kan se på nettet at det starter kl. 9.30 også 30 hunde i timen og der er tilmeldt 22 curlyer... men skal man så først eller sidst på når man har babyhvalp? Uh, der er en helt klar rækkefølge, men når du kommer, så køb et katalog / kig i et og se rækkefølgen der, man kommer i nummerorden. 2.) Der står skrevet at man ikke må stille telt op osv. Hvor meget grej skal man have med??? jeg troede at så længe man havde hund, snor, vand og et tæppe at sidde på, så var man dækket ind - hvad mangler jeg ellers? Ved ikke om sådan en curly skal friseres - men mange opdrættere med mange hunde slåt telt op og camperer hele dagen, helt fint at nøjes med et tæppe / en stol eller bare stå pænt og vente 3.) Får man egentlig en mundtlig eller skriftlig bedømmelse og kan man tage hjem når ens hund har været vist frem, eller venter man til alle har været på?? Til verdensudstillingen får man ingen skriftlig bedømmelse men man kan få et diplom af en art, man behøver ikke vente til alle er færdige, man kan bare gå hjem (men altså, hvis du vinder over alle de andre i racen, så blive og deltag i konkurrencen mod de andre racer ) 4.) bare generelt med "de uskrevne regler"... jeg har som sagt ALDRIG været i nærheden af sådan en udstilling og ønsker jo ikke at være den som man står og vender øjne af fordi man bare ikke ved bedre :stupid: Hold afstand til de andre - det er det eneste jeg har opdaget kan sætte temperamentet i kog i ringen, men med en baby har du 'lang line' mht at opføre dig som en nybegynder. 5.) Hvor lang tid i forvejen er det bedst at komme både i forhold til om hunden skal vænne sig til indtryk eller ikke risikerer at blive helt træt af indtryk... Meget forskelligt, jeg kommer med min søster og vi får begge stress af at være for sent på den, så vi er der 1 time før det starter der kan jo være kø både til p-pladsen og indtjek, men hvis du er sådan en kølig en med overblik, så kan du sagtens komme dalrende (pragteksemplar, dame kører fra Berlin til udstilling, parkerer bilen og dalrer hen til ringen, hvor hun så ankommer i samme øjeblik som hun skal ind...JEG ville have fået stress, hun var fuldstændigt kølig ) Ja, beklager en masse sikkert fjollede og indlysende spørgsmål for alle jer garvede udstillere. De ændrer reglerne konstant, så jeg er også tumpet selvom jeg har været med de sidste par år Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rikke Bruun Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 Petrine: 1000 tak lige det jeg havde brug for at læse Hun lyder godt nok cool hende berlin-damen - det satser jeg ikke lige på. Tror jeg tager derned til åbningen også burde krøllerne være færdige inden frokost, så må vi se om ham den lille er klar til at komme hjem eller vi bliver og kigger de andre retrivere. Glæder mig SÅ meget til at komme afsted og se hvordan det er. Mange hilsner Rikke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Juni 14, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2010 (rettet) Jeg har jo som nævnt andet sted meldt min hvalp til vores allerførste stævne og jeg mangler altså lidt input som totalt nybegynder, så håber der er nogle som kan svare på min spørgsmål: 1.) Hvordan finder man ud af hvornår man ca. skal vise sin hund frem. Kan se på nettet at det starter kl. 9.30 også 30 hunde i timen og der er tilmeldt 22 curlyer... men skal man så først eller sidst på når man har babyhvalp? 2.) Der står skrevet at man ikke må stille telt op osv. Hvor meget grej skal man have med??? jeg troede at så længe man havde hund, snor, vand og et tæppe at sidde på, så var man dækket ind - hvad mangler jeg ellers? 3.) Får man egentlig en mundtlig eller skriftlig bedømmelse og kan man tage hjem når ens hund har været vist frem, eller venter man til alle har været på?? 4.) bare generelt med "de uskrevne regler"... jeg har som sagt ALDRIG været i nærheden af sådan en udstilling og ønsker jo ikke at være den som man står og vender øjne af fordi man bare ikke ved bedre :stupid: 5.) Hvor lang tid i forvejen er det bedst at komme både i forhold til om hunden skal vænne sig til indtryk eller ikke risikerer at blive helt træt af indtryk... Ja, beklager en masse sikkert fjollede og indlysende spørgsmål for alle jer garvede udstillere. Mange hilsner Rikke Bruun 1.)Babyer kommer altid først. Derefter hvalpe.. 2.) Noget til at lave skygge med, i tilfælde af godt vejr 3.)Du får en skriftlig og kan tage hjem, når klassen er slut. Men hvis du vinder, skal du i konkurrence med modsatte køn. Vinder du også den, skal du i BIS baby (Best In Show). Den ligger desværre næsten altid til allersidst. Det er en ud fra en normal retriever-udstilling/skue. Nu ved jeg ikke hvad du har meldt. Hvis det er i Herning, er der både DRK og racearrangement. Ku se på datoen at det er racearrangementet, så du skal ikke op imod de andre race-babyer 4.) Ikke skælde baby ud. Det skal være en positiv oplevelse. 5.) De fleste retriever-babyer tar det i stiv pote, når de er vant til at komme ud. Så en halv times tid før. Så kan I tisse af og få set lidt på omgivelserne Det er ikke fjollede spørgsmål. Vi har jo alle stået på bar bund engang.. Redigeret Juni 14, 2010 af Lab-lover Lavede lidt reserch Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Rikke Bruun Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Tak igen for alle jeres input - glæder mig til at komme afsted... Har lige skaffet lidt pels-pleje-fif.... SÅ nu skulle vi gerne være HELT klar Glæder mig meget til at kkomme af sted. Mange hilsner Rikke og Aiko Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Tak igen for alle jeres input - glæder mig til at komme afsted... Har lige skaffet lidt pels-pleje-fif.... SÅ nu skulle vi gerne være HELT klar Glæder mig meget til at kkomme af sted. Mange hilsner Rikke og Aiko Held og lykke med "baby" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 Tag det som en oplevelse og giv din hvalp en god oplevelse. Her er lige nogle praktiske råd. 1: Mød med en velsoigneret hund - rene tænder, rene øjne og ører, klippede negle og måske også et bad. 2: Tag pænt men praktisk tøj og sko på. 3: Din hund må ikke være overmæt, så den ikke gider at bevæge sig. Den skal kunne holde opmærksomt øje på godbidder eller legetøj. 4: Du skal undgå flexline og grove hals bånd. Brug en udstillingsline. Halsbånd ødelægger halsens linier. I baby og hvalpeklasse er dommerne som regel meget overbærende og ser gennem fingre med at der laves fejl. Afslut altid udstillingen af med at belønne din hund - uanset placering. Vis den at det er sjovt. På den måde bliver det en positiv oplevelse for den. Og husk du har stadig verdens bedste hund - uanset resultatet. Pøj pøj. Vi ses måske. Jeg kommer til Vildbjerg med min golden retriever Victor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts