Hop til indhold

Furminator


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Ja og ikke særlig smart.. Der kommer næsten ingenting af når vi børster ham. Kan man ikke fodre ham et eller andet så han smider mere :mrgreen:

 

Går rundt og vander ham hele tiden, det kan jeg selvfølgelig bare blive ved med, men stadig..

 

Uh, pas på med at vande ham :???: Møffe er blevet helt angrebet med hot spots og jeg er ret overbevist om, at det er fordi, jeg ikke har tørret ham igennem og der har været vand i underulden.

 

Praktiserede nemlig også at vande ham, her da det var varmt. Og så gik han til svømning også, jo.

 

Har fået råd om, at nøjes med at fugte hundens "håndled" og "håndflade" (håber, du ved, hvad jeg mener, ellers ordner jeg lige hurtigt et billed) og haser.

 

Hmm, kender altså desværre kun til metoder, som får hunden til at FÆLDE mere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillian53

Jamen så er han jo fældende:hmm: Jeg kender ikke lige så meget til samojedehunde og troede udfra det du skrev at den aldrig fældede. Nu er det mig der bliver flov :oops:

Så skulle du jo kunne bruge den, sorry:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Nå? Hotspots, ej det lyder skidt. Ihh jamen hvad gør jeg så?

 

Og ja, jeg vil altså gerne se et billede :engel:

 

Og hvordan får du hunden til at fælde mere :confused: Det jo det Motor skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jamen så er han jo fældende:hmm: Jeg kender ikke lige så meget til samojedehunde og troede udfra det du skrev at den aldrig fældede. Nu er det mig der bliver flov :oops:

Så skulle du jo kunne bruge den, sorry:stupid:

 

Haha nu bliver jeg helt forvirret.

Som jeg læser det, det du skrev og på furminators hjemmeside, så skal man bruge den mens hunden er i gang med at fælde...? Den tager de døde hår og noget blabla, men så læste jeg bare noget med at den også tager underuld og så tænkte jeg super.

 

Alle hunde fælder vel? Men i perioder - undtagen dem som fælder altid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Ok... hundeamatøren vover pelsen (høhø) og spørger:

 

Kan man ikke tynde pelsen ud... med en slags fortyndersaks/maskineting...??

 

:vedikke: Det kunne da være smart hvis man kunne?

Link til indlæg
Del på andre sites

:vedikke: Det kunne da være smart hvis man kunne?

 

I min jagt på åndsvage ting jeg ikke kan undvære til min endnu ikke anskaffede baby er jeg da stødt på sakse, der ligner almindelige fortyndersakse, som frisørerne bruger..

 

Men ok... Lidt af en opgave at tynde Motors pels... puha.. Synes det tager en krig på min teenager..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillian53
Haha nu bliver jeg helt forvirret.

Som jeg læser det, det du skrev og på furminators hjemmeside, så skal man bruge den mens hunden er i gang med at fælde...? Den tager de døde hår og noget blabla, men så læste jeg bare noget med at den også tager underuld og så tænkte jeg super.

 

Alle hunde fælder vel? Men i perioder - undtagen dem som fælder altid?

Nej der er flere hunde som ikke fælder b.l.a. pudler. Jeg bruger furminatoren til min flat også nu efter fældeperiode, men kun en gang om ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå? Hotspots, ej det lyder skidt. Ihh jamen hvad gør jeg så?

 

Og ja, jeg vil altså gerne se et billede :engel:

 

Æhm, billede må vente til i morgen (for mørkt og blitzen hjælper ikke, snarere tværtimod :lol: ), desuden er det snart helbredt, så tror ikke, man kan se det rigtig mere :genert:

 

Men det stank og da jeg fandt det, var han rødlig og havde nogle gule ting, betændelses-agtigt noget. Jeg fandt det, fordi hans pels ligesom klumpede sammen og så ville jeg klippe af, fordi jeg troede, at det var uglet...

 

Kig her, så slemt blev ingen af Møffes heldigvis, som nogle af dem! :shock:

hot spot, hund - Google-søgning=

 

Hvis du oplever det i forstadiet, KAN man behandle med aloe vera eller klorhexidin et par gange dagligt, så sparer man en dyr dyrlægeregning... Men det var forsent med Møffes ved haleroden, æv. Forsøgte ellers med klorhexidin, dyrlægens råd ud fra beskrivelsen.

 

Og hvordan får du hunden til at fælde mere :confused: Det jo det Motor skal.

 

Argh, sorry, mente mindre! Men hvis du giver lakseolie, så kan du droppe det - det er bare godt for så meget andet, fx. led, så det er måske ikke liiigefrem det værd :vedikke:

 

Giv et bad? Sådan, et rigtigt bad, med shampoo og sæbe, så der sådan RIGTIG bliver gnubbet? Det plejer at få gang i Møffes fældning :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Nej der er flere hunde som ikke fælder b.l.a. pudler. Jeg bruger furminatoren til min flat også nu efter fældeperiode, men kun en gang om ugen.

 

Hehe ok, så er jeg næsten med igen. Jo samojeder fælder, Samson har smidt ret meget. Motor stoppede bare hurtigt igen.

Men så skal man vel hive hårene ud? Eller skære. Ellers kommer der vel ikke pels af når hunden ikke er i gang med at fælde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha nu bliver jeg helt forvirret.

Som jeg læser det, det du skrev og på furminators hjemmeside, så skal man bruge den mens hunden er i gang med at fælde...? Den tager de døde hår og noget blabla, men så læste jeg bare noget med at den også tager underuld og så tænkte jeg super.

 

Alle hunde fælder vel? Men i perioder - undtagen dem som fælder altid?

 

Her er det underulden og kun underulden, som bliver taget, faktisk. Det er så også den, der er mest af, han har ikke særlig meget af den lange pels :lol:

 

Angående fortynder-sakse, så tror jeg ikke, det kan lade sig gøre. Medmindre Motor og Buddha har tålmodighed til at bruge flere dage på det :lol: Jeg synes, det tager en krig, at ordnet Møffes ører med den saks. Den tager meget lidt ad gangen og hvis der er mere end lidt pels i saksen, kan den slet ikke klippe.

 

Skal siges, at det også er en billig én af slagsen, der findes nogle dobbel-bladede nogle, der er lidt dyrere og så synes jeg, at jeg så nogle til en 700-900kr. Men kostede 35 eller 75kr :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

 

Giv et bad? Sådan, et rigtigt bad, med shampoo og sæbe, så der sådan RIGTIG bliver gnubbet? Det plejer at få gang i Møffes fældning :mrgreen:

 

Kæft, vi taler alle sammen forbi hinanden :mrgreen: Nej tak til billeder af hotspots! Har set dem, puhh.

Du ville poste billeder af hundens håndled og håndflade:

Har fået råd om, at nøjes med at fugte hundens "håndled" og "håndflade" (håber, du ved, hvad jeg mener, ellers ordner jeg lige hurtigt et billed) og haser.

 

Giver ikke lakseolie, for det farver pelsen siger Freya, vi giver luposan gelenkkraft til leddene.

 

Nå og så troede jeg at man badede hundene for at de fik mere pels? Synes jeg har læst det et eller andet sted. Men kan da overveje et bad.... tror det bliver ok hårdt arbejde :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal generelt passe på med at bruge Klorhexidin forebyggende... men kun hvis man har mistanke om begyndende infektion..

 

Klorhexidin dræber nemlig også "de gode" bakterier og forsinker helingsprocessen...

 

Går udfra, at det gælder for hunde, som på mennesker...

 

(bare med at komme ud med, når man endelig rammer noget, som man ved noget om:lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Furminator er bedst på Smillas brune pletter, hvor hårene er bløde. Hendes hvide pels er den derimod ikke god på, det er også som om den river i hårene fordi de er for kraftige/ stive. :vedikke:

 

Har lige købt en underuldskniv (som fortynder pelsen, som Tine1 er inde på- du kan prøve at se dem her. Måske står der også noget om, hvilken der er god til din race.

 

Kirstens Dyrebutik - Søgeresultat

 

Jeg har den, der hedder 330. Den er altså ret fantastisk. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Furminator er bedst på Smillas brune pletter, hvor hårene er bløde. Hendes hvide pels er den derimod ikke god på, det er også som om den river i hårene fordi de er for kraftige/ stive. :vedikke:

 

Har lige købt en underuldskniv (som fortynder pelsen, som Tine1 er inde på- du kan prøve at se dem her. Måske står der også noget om, hvilken der er god til din race.

 

Kirstens Dyrebutik - Søgeresultat

 

Jeg har den, der hedder 330. Den er altså ret fantastisk. :-)

 

Jeg prøvede faktisk tilfældigvis denne i dag: Kirstens Dyrebutik - Metal strigle med tænder på den ene side. den virkede overhovedet ikke.

 

Motors pels er jo sådan ok strid. Ikke grov, men ja, strid agtig.

Der kom da lidt dækpels af med furminatoren, men ikke særlig meget. Men dækpels fælder de vel også bare lidt af, gør de ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kæft, vi taler alle sammen forbi hinanden :mrgreen: Nej tak til billeder af hotspots! Har set dem, puhh.

Du ville poste billeder af hundens håndled og håndflade:

 

Så for søren ja, vi gør :oops:

 

Ordner lig lynhurtigt billede og poster!

 

Sådan, done:

 

[ATTACH]28348[/ATTACH]

 

Er forresten ikke 100% sikker på, at det hed hase, men det var den del, jeg blev rådet til. Noget med nogle blodårer, der er helt ude ved huden.

 

Og forresten, der hvor der står håndled, det er håndflade :stupid: Og det er lige oppe over den, håndledet er ;-)

 

Billedet af Emil her viser forresten rigtig tydeligt leddene, da han bøjer i dem (gør Møffe også meget, men har det ikke lige på billede):

 

Nyheder 2010 - www.xukayo.dk

 

Giver ikke lakseolie, for det farver pelsen siger Freya, vi giver luposan gelenkkraft til leddene.

 

Ingen anelse, Møffe bryst er stadig hvidt :vedikke:

 

Nå og så troede jeg at man badede hundene for at de fik mere pels? Synes jeg har læst det et eller andet sted. Men kan da overveje et bad.... tror det bliver ok hårdt arbejde :lol:

 

Njah, pelsen siger nærmere bare "puff", når den bliver badet, der kommer mere luft mellem hårene.

 

Ligesom hvis vores hår er beskidt, så hænger det og slasker. Når det så er rent, så er det lidt mere "fluffy".

 

Møffe har i hvert fald ikke fået flere hår af at være i bad. Men han har fældet efterfølgende!

 

Man skal generelt passe på med at bruge Klorhexidin forebyggende... men kun hvis man har mistanke om begyndende infektion..

 

Klorhexidin dræber nemlig også "de gode" bakterier og forsinker helingsprocessen...

 

Går udfra, at det gælder for hunde, som på mennesker...

 

(bare med at komme ud med, når man endelig rammer noget, som man ved noget om:lol:)

 

Selvfølgelig skal man ikke bruge det i flæng! :-D

 

Det var, hvis man så et begyndende hot spot. Så det ikke nåede at udvikle sig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede faktisk tilfældigvis denne i dag: Kirstens Dyrebutik - Metal strigle med tænder på den ene side. den virkede overhovedet ikke.

 

Motors pels er jo sådan ok strid. Ikke grov, men ja, strid agtig.

Der kom da lidt dækpels af med furminatoren, men ikke særlig meget. Men dækpels fælder de vel også bare lidt af, gør de ikke?

 

 

Det ligner da sådan en man skraber vand/ sved af med på en hest. :lol:

 

Uhh har ikke forstand på pelstyper, men den jeg linkede til skærer noget af underulden af (deraf navnet, underuldskniv - flot forklaret :stupid:).

 

Men samojeder har jo en masse underuld og det er jo den, der gør hunden får det så varmt. Så måske var det en idé.. :vedikke: Dækpelsen har de jo brug for til at sky vand m.m, så det er nok ikke den man vil af med.

 

Ved desværre ikke så meget om det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Har godt nok heller ikke forstand på det :genert: Tror jeg prøver et bad....... irk og så prøver jeg den furminator igen, jeg må ikke købe ting lige nu, for vores båd blev lige vildt dyr at reparere ups.

Og så må jeg se hvor langt jeg kan komme hvis jeg deler pelsen, så jeg kommer ind til underulden.

 

Den runde sag, det var lidt ot, det var bare samme sted han havde købt den, det var en gårdhundeejer der brugte den og så skulle jeg jo lige prøve den :-D

 

Men synes det giver god mening det du skriver, underuldskniv må da være sagen? Men egentlig, hvorfor er furminatoren ikke en underuldskniv? Den skulle ikke skære, eller hvordan?

 

Og det med bad, synes bare jeg havde læst at Freya kom en masse i bad før en udstilling for at "komme i pels" men selvfølgelig slasker pelsen jo hvis den er lidt fedtet, det er klart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har jo sådan en anden en som tager rigtig meget af også når Zacko ikke fælder, men mon så ikke den skære lidt:hmm: nå men altså den er helt vildt god til at hjælpe Zacko af med det der vildt tykke fårulds pels :genert:

 

Coat king

 

Jeg har købt den hos bonnie men var lige her den dukede op da jeg google :blink:

 

Nå men den er god, jeg har også købt furminator men altså der kom intet absolut intet af Zacko, men han fælder heller ikke nu, men den anden kan altid tage noget, så jeg tænker ikke man skal gå amok med den flere gange i ugen, men engang imellem er den genial

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika

Jeg har også en furminator medium, og jeg er meget begejstret for den! :klap:

 

Men jeg bruger den kun når Laika er i fæld - uden for fældeperioderne synes jeg ikke den tager noget. Indtil videre har hun været i fæld ca. forår og efterår.

 

Når jeg bruger den tager jeg yderpelsen til side for at kunne komme til underulden under den lange samojedepels :5up:

 

Og et godt tip, som virkede for os sidste sommer, når Laika virkelig havde det varmt:

Tag et viskestykke og gennemvæd det med køligt vand. Vrid det let og læg det så over hundens ryg. Det køler uden at gøre huden våd :-D

 

Laika var kun godt 6 måneder, da vi gjorde det sidste sommer. Og først blev viskestykket flået af - for når mor ligger legetøj på min ryg, skal det da trækkes i og ruskes godt :banan:

Men hun fandt hurtigt ud af, at det kølede dejligt :5up:

Og så havde jeg min egen lille super-hund, som gik rundt med kappe :slem: (godt nok en ternet kappe i stedet for en rød, men der var altså lidt supermand over hende alligevel)

 

Kan ikke huske hvor jeg fik tippet - hvis det var fra én herinde fra siger jeg tak! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Mie, jo den med viskestykket kan jeg egentlig godt huske nu du skriver det :5up: Har osse kigget på de der køletæpper til at ligge på, men det var mere sådan når vi gik rundt i byen, men måske Motor bare må gå rundt med et viskestykke så :lol:

 

Men godt, så er det ikke bare mig der ikke kan finde ud af furminatoren, tak. For synes altså jeg gjorde som man burde, men det er stadig meget begrænset hvad der kommer af.. lidt har selvfølgelig osse ret.

 

Har Laika tabt meget pels?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...