Hop til indhold

sterilisation?


viviansen
 Share

Recommended Posts

Jeg har to tævehunde, den ene en Flat coat på snart 6 år og den anden en Yorkshire terrier på 10 mdr.

 

Jeg ville gerne have haft et kuld hvalpe på min Yorkshire men da hun ikke har fået sine hjørnetænder i undermunden (og derfor ikke kan avlsgodkendes) og ikke er blevet så stor, som jeg forventede har jeg droppet ideen.

 

Jeg går nu og overvejer om jeg skal sterilisere hende. Hovedårsagen er, at undgå alle de "grimme" sygedomme som tævehunde kan få.

 

Min Flat coat har jeg ikke de overvejelser omkring da jeg tænker hun er for "gammel" til, at vi opnår nogen gevinst i forhold til sygdomme. Desuden er hun meget vel afbalanceret når hun er i løb, det eneste vi mærker til det er, at hun bløder, ellers er hun helt, som hun plejer både over for mennesker og andre hunde.

 

Jeg føler dog jeg har brug for lidt "input" inden jeg træffer beslutningen. Hvad er fordele og hvad er ulemper? skal det gøres før eller efter første løbetid o.s.v.

 

Håber i har lidt erfaringer til mig:-D

 

Hilsen Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Først, så vil jeg lige påpege at det aldrig er for sent. Det er ganske rigtigt at risikoen for nogle kræftformer alligevel er øget fordi hun allerede er så gammel. Men du kan stadig undgå livmoderbetændelse og nogle kræftformer i underlivet.

 

Nogle anbefaler at hunden skal være psykisk moden inden sterilisering. Men jeg mener, at hvis hunden ikke har nogen adfærdsproblemer, så er det ikke noget problem at gøre det tidligt. Amy er steriliseret før sin første løbetid, og hun er som hun altid har været, bortset fra at hun ikke er så forvirret og damp-agtig som hun var før.

 

Personligt, så synes jeg neutralisering (hanhunde som hos tæver) er en gevinst for såvel hund som menneske. Der er faktisk mange tilfælde, hvor jeg ikke fatter at folk ikke får neutraliseret deres hunde, netop fordi hormonerne har "overtaget" hunden. Det er også bevist at neutraliserede dyr bliver væsentligt ældre end intakte dyr.

 

Den eneste ulempe jeg ser, er hvis hunden har en ustabil psyke, så kan man forværre det(det kan faktisk også blive bedre).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...