Hop til indhold

Gøende hund - hvad gør man?


Gæst Perlen88
 Share

Recommended Posts

Gæst Perlen88

Det sker jo jævnligt, at vi møder fremmende hunde i hundeskoven. Og ikke alle er lige opsatte på at lege med Charlie. Hvilket resulterer i, at han gør meget længe og meget højt, mens han render rundt om hunden og opfordrer til leg.

 

Jeg gætter på, at han bliver frusteret over, at han ikke kan komme til at lege med den anden hund. Og det kan jeg også godt forstå.

Men spørgsmålet er, om man skal gøre noget ved det, eller om det er ganske naturligt. Jeg er ikke sikker på, den anden hund synes det er specielt morsomt og en del af dem prøver da også at dæmpe ham. Men det er som om han ikke ser det. Han er 11 måneder, så det kan måske også have noget med det at gøre. Jeg gider bare ikke have en voksen hund, der tror det er helt normal adfærd at gø, når de andre ikke gider lege.

 

Såeh.. Jeg er lidt forvirret ift. hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har tænkt på, at gå væk og få ham til at falde lidt til ro, når han går igang. Men ville det virke, eller bare stresse ham yderligere?

 

Håber I forstår hvad jeg mener og at nogen har erfaring med den slags :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det sker jo jævnligt, at vi møder fremmende hunde i hundeskoven. Og ikke alle er lige opsatte på at lege med Charlie. Hvilket resulterer i, at han gør meget længe og meget højt, mens han render rundt om hunden og opfordrer til leg.

 

Jeg gætter på, at han bliver frusteret over, at han ikke kan komme til at lege med den anden hund. Og det kan jeg også godt forstå.

Men spørgsmålet er, om man skal gøre noget ved det, eller om det er ganske naturligt. Jeg er ikke sikker på, den anden hund synes det er specielt morsomt og en del af dem prøver da også at dæmpe ham. Men det er som om han ikke ser det. Han er 11 måneder, så det kan måske også have noget med det at gøre. Jeg gider bare ikke have en voksen hund, der tror det er helt normal adfærd at gø, når de andre ikke gider lege.

 

Såeh.. Jeg er lidt forvirret ift. hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har tænkt på, at gå væk og få ham til at falde lidt til ro, når han går igang. Men ville det virke, eller bare stresse ham yderligere?

 

Håber I forstår hvad jeg mener og at nogen har erfaring med den slags :-)

 

Joe, jeg tror forståelsen er der :)

 

Som jeg oplever disse situationer, er der flere faktorer som spiller ind og kræver opmærksomhed

 

A?.

Er adfærden hensigtsmæssig for hunden selv, dig og omgivelserne

 

B?.

Hvad kan det eskalere til?

 

C?.

Hvorfor opstår adfærden?

 

 

D?.

Hvad kan du gøre?

 

A!.

 

Adfærden er ikke hensigtsmæssig, idet din hund kan køre op til et niveau, hvor han ikke er modtagelig for dine instruktioner.

 

Han får vane for adfærden.

 

Han presser andre hunde, som kan blive så irriterede at de bider efter ham.

 

Han presser andre hundeejere, så de bliver irriterede og muligvis skælder ham ud eller det, der er værre.

 

Uanset, så virker det som en rigtig dårlig oplevelse for Charlie.

 

B!.

 

På sigt kan adfærden blive mere intens og Charlie kan blive fysisk pågående. Samtidig lukker han mentalt af for dig.

 

C!.

 

Adfærden opstår typisk når hvalpe har været vant til at de skal pleje social omgang med alle de hunde/mennesker de møder.

Eller hvis de reelt er i underskud af social kontakt med andre hunde.

 

D!.

 

Jeg synes, du skal gøre som du selv er inde på, tage Charliei line forud for møderne. Det er den eneste måde DU kan kontrollere situationen på.

Afled ham med gode godbidder på afstand, så du kan bevare kontakten til ham og lav små nemme øvelser/tricks mens den anden hund passerer.

 

Træk lidt væk så afstanden når hundene er ud for hinanden er så stor, at Charlie kan rumme andet.

Ros ham lavmælt og giv godbidder til den anden hund har passeret. Giv ham derefter lidt godbidder på jorden at søge efter.

 

Og lad ham derefter komme hen at snuse til den passerende hunds spor. Det kan være den ekstra lille belønning for godt arbejde :)

 

Derved får han en ide om "hvem" den anden hund var og selvom de ikke får leget, bliver han ikke helt snydt :)

 

Og tilbyd ham så hundeleg under kontrollerede former på andre tidspunkter :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Jeg har haft lidt det samme med lexus, han er meget social og tror alle hunde og mennesker er venlige og vil lege.

Når jeg ser en anden hund tager jeg lexus i snor sitter ham af og sætter mig ved siden af ham, taler stille, dæmpet og roligt med ham samtidig med jeg nusser ham på brystet, det beroliger ham og jeg har hans opmærksomhed. I dag er hans fjolle gø stoppet og han laver kun nogle "ååh far jeg vil så gerne be om" lyde som lyder som mmf, mmf, mmf...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Jeg kan godt forstå, hvad du mener Irene, men det sker kun, når den anden hund ikke er så oplagt til leg, som han synes den skal være :-) Så jeg tænker på, at jeg skulle prøve at tage ham i snor og gå lidt væk med ham, når jeg kan mærke, at han snart går i gang igen. Det må vel vise ham, at gøen stopper alt det sjove og samtidig får han en chance for lige at puste ud.

 

Det er jo svært at vide på forhånd, om hunden vil lege med ham.

 

Dogue, det vil jeg helt sikkert prøve - at han siger lyde, kan jeg godt leve med :lol: Og tror det er lidt som du beskriver; han kan slet ikke forstå, at alle ikke kan se hvor sød han er og at de ikke gider lege med ham :lol:

 

Tak for rådene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor, jeg vil lige minde om et råd du engang gav mig som har været skiiiide godt. :5up:Det er måske mere til hunde der bare smutter ved synet af andre men ikke er så opkørt som i Charlies tilfælde. Synes bare det passede ind i denne tråd.

 

For ikke at opbygge en forventning i hunden, om at alle mennesker skal hilses på og alle hunde skal leges med, kalder man hunden ind og giver den line på når der kommer nogen gående. Så laver man en øjenkontakt øvelse indtil de er gået forbi (afstanden tilpasses i forhold til hvor optaget hunden er, af dem der går forbi). Nogle gange vælger man så at lade hunden hilse (og så skal det jo helst ikke være mennesker og hunde der giver ens hund en dårlig oplevelse). Man siger, f.eks.: hilse (mens man stadig har øjenkontakt) og (uhh, jeg kan ikke huske hvad du sagde til det sidste) men jeg går så også hen og hilser.

 

Det er jo nogle år siden, så jeg kan sagtens have ændret lidt på det siden dengang. Ret mig gerne hvis rådet ikke er som det originale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ninjamor, jeg vil lige minde om et råd du engang gav mig som har været skiiiide godt. :5up:Det er måske mere til hunde der bare smutter ved synet af andre men ikke er så opkørt som i Charlies tilfælde. Synes bare det passede ind i denne tråd.

 

For ikke at opbygge en forventning i hunden, om at alle mennesker skal hilses på og alle hunde skal leges med, kalder man hunden ind og giver den line på når der kommer nogen gående. Så laver man en øjenkontakt øvelse indtil de er gået forbi (afstanden tilpasses i forhold til hvor optaget hunden er, af dem der går forbi). Nogle gange vælger man så at lade hunden hilse (og så skal det jo helst ikke være mennesker og hunde der giver ens hund en dårlig oplevelse). Man siger, f.eks.: hilse (mens man stadig har øjenkontakt) og (uhh, jeg kan ikke huske hvad du sagde til det sidste) men jeg går så også hen og hilser.

 

Det er jo nogle år siden, så jeg kan sagtens have ændret lidt på det siden dengang. Ret mig gerne hvis rådet ikke er som det originale.

 

Det er det da sikkert, det var sådan jeg gjorde med Rasmus og Trille, og det blev så effektivt, at de når de spottede en hund, af sig selv kom tilbage til mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg kan godt forstå, hvad du mener Irene, men det sker kun, når den anden hund ikke er så oplagt til leg, som han synes den skal være :-) Så jeg tænker på, at jeg skulle prøve at tage ham i snor og gå lidt væk med ham, når jeg kan mærke, at han snart går i gang igen. Det må vel vise ham, at gøen stopper alt det sjove og samtidig får han en chance for lige at puste ud.

 

Joe... DU kender bedst selv din hund. Der ER en risiko for at bygge frustration op, men det er langt fra sikkert det sker.

 

Ved at fjerne ham fra den anden hund, lærer han ikke at HÅNDTERE situationen, som han vil lære, hvis du afleder og beskæftiger ham med noget positivt, mens

den anden hund passerer.

 

Men du kan jo prøve dig frem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Joe... DU kender bedst selv din hund. Der ER en risiko for at bygge frustration op, men det er langt fra sikkert det sker.

 

Ved at fjerne ham fra den anden hund, lærer han ikke at HÅNDTERE situationen, som han vil lære, hvis du afleder og beskæftiger ham med noget positivt, mens

den anden hund passerer.

 

Men du kan jo prøve dig frem :)

Nej, du har ret :-) Vi havde besøg af en hund idag, hvor han selvfølgelig gøede af den - men det vidste jeg jo :-) Jeg prøvede at aflede ham med godbidder, men han var ret ligeglad. Jeg kunne sagtens få kontakt med ham, men han synes bare ikke jeg var spændende nok. Så jeg besluttede mig for at gå imellem, når han blev for voldsom og på den måde lære ham, at det ikke er okay. Og det ser ud til at virke en lille smule allerede.

Så tak for det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
Ninjamor, jeg vil lige minde om et råd du engang gav mig som har været skiiiide godt. :5up:Det er måske mere til hunde der bare smutter ved synet af andre men ikke er så opkørt som i Charlies tilfælde. Synes bare det passede ind i denne tråd.

 

For ikke at opbygge en forventning i hunden, om at alle mennesker skal hilses på og alle hunde skal leges med, kalder man hunden ind og giver den line på når der kommer nogen gående. Så laver man en øjenkontakt øvelse indtil de er gået forbi (afstanden tilpasses i forhold til hvor optaget hunden er, af dem der går forbi). Nogle gange vælger man så at lade hunden hilse (og så skal det jo helst ikke være mennesker og hunde der giver ens hund en dårlig oplevelse). Man siger, f.eks.: hilse (mens man stadig har øjenkontakt) og (uhh, jeg kan ikke huske hvad du sagde til det sidste) men jeg går så også hen og hilser.

 

Det er jo nogle år siden, så jeg kan sagtens have ændret lidt på det siden dengang. Ret mig gerne hvis rådet ikke er som det originale.

Det er da et godt råd, det vil jeg prøve. Han stikker nemlig også nogle gange af, den lille lømmel :roll: Så håber jeg, det virker på ham. For det lyder jo logisk nok :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...