Gæst Miss_menelli Skrevet Juni 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2010 Vi er jo ved at køre hundene over på barf - Og det er indtil videre med et rigtig godt resultat. Men vi har jo købt de her dyre tørrede grøntsager, fordi vi fik at vide, at det skulle de have hver dag. Min kæreste stiller mig så de her gode spørgsmål - Hvorfor skal de have grøntsager, når det påstås at de ikke kan optage dem alligevel? Hvorfor skal de have dem hver dag og ikke bare en større portion et par gange i ugen? Øhh.. Der må jeg ham svar skyldig, men jeg er sikker på at nogle herinde kan være behjælpelige med at svare? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Et svar har jeg ikke, da vi ikke bruger grønt fast til hundene. Hundene får det overskydende fra vores egne grøntsagsskuffer og ligeledes overmoden frugt - det bliver hældt i deres skål og så spiser de det de gider - resten ryger ud. Det er ikke noget der er medregnet i deres foder'plan', men de har hver deres yndlings grøntssags/frugter. Super elsker gulerødder, Zacho er til agurker og peberfrugter, Bravo er vild med tomater, bønner og blomkål osv osv, så tilsammen er de gode til at rydde op Meget af det, kan ses dagen efter i lortene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Tror ikke de behøver grøntsager, men Petrines lyst til frugt og grønt er klart steget efter hun kom på barf (som om hendes sukkertrang er gået på grønt i stedet) - hun får slet ikke grønt hver dag, men tit, med det formål at fylde i maven. Men hvad var svaret fra dem, der sagde hunden skal have grønt hver dag? Og så endda tørret :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Jeg gav grønsager ene og alene for at forsøge at mætte Luna. Men jeg gider ikke stå og bakse med dem pt, så nu får hun sin mad og de dage, hvor hun får noget hakket kød eller lignende, så får hun lidt Wolles dogpower og så får hun også fiskeolie og flexvital (begge til leddene).. Det er lidt mere besværligt, for egentlig skulle hun have tilskuddene hver dag, og der var det jo dejlig nemt med grønsagerne.. Men vi må finde andre løsninger:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sille12 Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Hej, Jeg giver grøntsager i maden en gang imellem og om sommeren spiser han mange bær på vores frugtbuske. Ellers går jeg ikke så meget op i det;-). V.H. Sille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Vi giver ikke grøntsager, Motor gider ikke spise det. Frugt kan han rigtig godt lide, det får han bare for hyggens skyld. Men hvis hunden virker meget sulten eller har hang til at tage lidt for godt på, så er det jo glimrende at give mere grønt :5up: Har læst at grønt skal blendes til smadder før hunden optager det men det giver bare ikke den vilde mening for mig (måske menes der optager det optimalt?) .. men sjovt billede af en vildhund som ejer en blender Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Vi giver ikke grøntsager, Motor gider ikke spise det. Frugt kan han rigtig godt lide, det får han bare for hyggens skyld.Men hvis hunden virker meget sulten eller har hang til at tage lidt for godt på, så er det jo glimrende at give mere grønt :5up: Har læst at grønt skal blendes til smadder før hunden optager det men det giver bare ikke den vilde mening for mig (måske menes der optager det optimalt?) .. men sjovt billede af en vildhund som ejer en blender Jeg kørte det bare igennem min foodprocessor, så helt i smadder var det ikke:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Jeg kørte det bare igennem min foodprocessor, så helt i smadder var det ikke:mrgreen: Næh men tror Mulline har skrevet det, det frugt Motor får bliver ikke massekreret på nogen måde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Næh men tror Mulline har skrevet det, det frugt Motor får bliver ikke massekreret på nogen måde Jeg ved at DBC i sin tid (flere år siden) sagde at det skulle være med en bestemt hastighed og sårn. Men det har jeg aldrig gjort. Pt får hun slet ikke noget grønt/frugt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Jeg ved at DBC i sin tid (flere år siden) sagde at det skulle være med en bestemt hastighed og sårn. Men det har jeg aldrig gjort. Pt får hun slet ikke noget grønt/frugt Og sikkert, at deres blender var den eneste, der kunne gøre det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Odine Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Grøntasger og frugt skal være bearbejdet som i byttedyrets mave, altså cellevæggene skal være ødelagt for at det kan optages, så en blender der kører på ca. 1500 omdrejninger er kraftig nok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Grøntasger og frugt skal være bearbejdet som i byttedyrets mave, altså cellevæggene skal være ødelagt for at det kan optages, så en blender der kører på ca. 1500 omdrejninger er kraftig nok Så meget tvivler jeg på, at min kører med.. Og Luna har nu optaget det fint. Der har ihvertfald ikke været noget at se i afføringen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 Så meget tvivler jeg på, at min kører med.. Og Luna har nu optaget det fint. Der har ihvertfald ikke været noget at se i afføringen I et byttedyrs-mave bliver grøntsagerne jo også syrebehandlet, så jeg er stadig lidt forvirret. Både græs, majs og ærter kommer fint ud af Petrine uden at være nedbrudt, men helt ordinær råkost forsvinder i hende :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Juni 18, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 18, 2010 I et byttedyrs-mave bliver grøntsagerne jo også syrebehandlet, så jeg er stadig lidt forvirret. Både græs, majs og ærter kommer fint ud af Petrine uden at være nedbrudt, men helt ordinær råkost forsvinder i hende :hmm: Jeg ved ikke med dig, men jeg tør godt fortælle, at ærter og majs også godt kan komme hele ud her... i pænt store mængder Græs har jeg ikke afprøvet :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Soey Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Tja... et godt spørgsmål:hmm: Kan ikke svare på det... Jeg giver Soey 1-2 skeer frysetørrede grønsager i hendes med næsten hver dag. Kommer det i hendes skål om morgen med lidt vand (til at opbløde dem lidt) vetaminer, olie, kalk, hvidløg og så det kød hun skal have den dag. Hun får dem fordi at hun skulle tabe sig, og hun kontant var sulten da hun kun fik kød. Syntes de virker rigtig godt, hun har tabt sig og virker mere i balance:-D Så vi fortsætter med dem... :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Hmm.... Der er vist delte meninger :hmm: Men det skader da i hvertfald ikke. Synes bare 125kr. for en pose tørret grøntsager er vanvittigt. Hælder nok også mere til at tro på, at blendede grøntsager optages bedre - Eller også kan man bare ikke se det kommer ud, på samme måde som med hele grøntsagsstykker Spurgte ikke lige Barf forhandleren om, hvorfor det nu lige er, at de skulle have grøntsager. Kom først i tanke om spørgsmålet da jeg kom hjem. Men tror da at jeg fremadrettet, bare vil bruge det vi har i hjemmet, som hundene kan tåle, og så bare blende det, når der ikke er en specifik blanding, som absolut skal bruges. Om ikke andet, så vil jeg da lige høre forhandleren ad, om der er en god forklaring, når jeg nu skal købe stort ind om en god uges tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Hmm.... Der er vist delte meninger :hmm: Men det skader da i hvertfald ikke. Synes bare 125kr. for en pose tørret grøntsager er vanvittigt. Hælder nok også mere til at tro på, at blendede grøntsager optages bedre - Eller også kan man bare ikke se det kommer ud, på samme måde som med hele grøntsagsstykker Spurgte ikke lige Barf forhandleren om, hvorfor det nu lige er, at de skulle have grøntsager. Kom først i tanke om spørgsmålet da jeg kom hjem. Men tror da at jeg fremadrettet, bare vil bruge det vi har i hjemmet, som hundene kan tåle, og så bare blende det, når der ikke er en specifik blanding, som absolut skal bruges. Om ikke andet, så vil jeg da lige høre forhandleren ad, om der er en god forklaring, når jeg nu skal købe stort ind om en god uges tid. Jeg kommer ALDRIG til at købe det der frysetørret, det er fuldstændig vanvittige priser.. Nej, så laver jeg det hellere selv. Som sagt har jeg blot en almindelig blender, og det har aldrig været noget problem. Når jeg laver grønt ser jeg så meget på, at der er lige mange "over jorden" og "under jorden" grønsager. Det ene giver fast mave, det andet blød mave. Og så kommer der naturligvis også frugt i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Soey Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Hmm Med hensyn til de høje priser på frysetørrede grønsager. Så kan man jo godt pænt spøger sin forhandler om, det ikke kunne blive noget billiger hvis men nu købte 3 eller 5 kg af gangen:rolleyes: Min forhandler er super sød til at, bestille stort hjem, når jeg spørg:-D Man kan jo deles om sæk hvis det er, gør jeg med min mor. Men vil da lige prøve Janettehs ide med over og under jorden (når jeg lige får købt en blender:engel: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 19, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2010 Hmm Med hensyn til de høje priser på frysetørrede grønsager.Så kan man jo godt pænt spøger sin forhandler om, det ikke kunne blive noget billiger hvis men nu købte 3 eller 5 kg af gangen:rolleyes: Min forhandler er super sød til at, bestille stort hjem, når jeg spørg:-D Man kan jo deles om sæk hvis det er, gør jeg med min mor. Men vil da lige prøve Janettehs ide med over og under jorden (når jeg lige får købt en blender:engel: Jeg synes stadig det er for dyrt:lol: Meget billigere, at lave det selv.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Odine Besvaret Juni 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2010 Tja... et godt spørgsmål:hmm:Kan ikke svare på det... Jeg giver Soey 1-2 skeer frysetørrede grønsager i hendes med næsten hver dag. Kommer det i hendes skål om morgen med lidt vand (til at opbløde dem lidt) vetaminer, olie, kalk, hvidløg og så det kød hun skal have den dag. Hun får dem fordi at hun skulle tabe sig, og hun kontant var sulten da hun kun fik kød. Syntes de virker rigtig godt, hun har tabt sig og virker mere i balance:-D Så vi fortsætter med dem... :5up: Hvorfor giver du olie og kalk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2010 Hvorfor giver du olie og kalk? Luna får olie for sine led:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Soey Besvaret Juni 22, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2010 Hvorfor giver du olie og kalk? Jeg give olie for pels og led, syntes helt sikkert at hun har fået en flotter pels, mere blank og blød, og helt sikkert mindre lugtene:-D Kalk får hun for knogler og negle (kan dog godt være at det ikke er nødvendigt mere med alle de ben hun får:hmm:) og er rat sikker på at hun har fået stærkere negle, de flosser ikke mere:-D Så alt i alt er jeg nu meget positiv over at give hende det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Odine Besvaret Juni 23, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2010 jeg giver aldrig olie, men fedt hvis pels eller hud mangler noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bayou Besvaret Juni 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 30, 2010 Vi bruger slet ikke grøntsager, kallun som hundene få med jæven mellemrum er nok det tættest de kommer på grønt, jeg ser det som slet ikke nødvendigt, alle vitaminer og mineraler fåes i forvejen igennem kosten. den ene tigger efter lidt æble når det er fremme, men den skal være skrællet.. og det få han så, den anden vil ikke har noget som helst i den rettning.. jeg tvivler også meget på at grøntsager overhovedet kan optages/udnyttes af hunden selvom de er fin presset... det er ikke dokumenteret viden ihvertfald... desuden er næsten alle grøntsager giftigt i større mængde, nogle mere end andre. Den eneste tilskud de få er laksolie. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Juni 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 30, 2010 Først og fremmest skal det lige siges at jeg ingen erfaring har med barf selv... MEN jeg har overvejet det og har derfor sat mig lidt ind i det.... 1) Hvorfor skal de have grøntsager, når det påstås at de alligevel ikke kan optage dem?? De kan optage dem, når de er bearbejdet rigtigt. Pga. hundens anatomi og fysiologi er den ikke istand til at bearbejde grøntsagerne som en planteæder er, og det skal derfor forbehandles således hunden kan få det optimale udbytte. Hvor hunden sluger maden, starter nedbrydningen af føden allerede i munden hos planteædere, og dertil har de også et længere tarmsystem som medfører at en længere og mere kompliceret nedbrydningsprocess end den hos ulven/hunden. Jeg har læst et sted om et dyrelægespeciale der påviste at når frugt eller grønt blev kørt gennem en kødhakker havde en optagelse på optil ca. 75%... Hvilket må siges at være ganske godt... Om de så har brug for dem eller ej, er vist det store diskussionsemne... men som jeg kan komme frem til er det en god kilde til de mineraler, vitaminer mm. som hunden skal have under alle omstændigheder. (Derudover ved jeg at grønlændernes hunde har store problemer med vand i lungerne fordi de udelukkende lever på kød... og ifølge sirius-hundenes dyrelæge, skyldes dette at de udelukkende indtager protein = kun får kød som kost (og generalt en MEGET ENSFORMIG kost mm., så der er jo nok flere ting der spiller ind, men alligevel...)) 2) Hvorfor hver dag og ikke bare et par gange om ugen? Idet optagelsesprocenten er mindre vil du opleve at din hund har mere afføring når der er meget frugt/grønt i kosten. Ligesom at afføringsmængden blir mindre idet du går over til barf fra dit alm. tørfoder, vil den her ligeledes få mere end den har behov for. Og dertil får hunden så heller ikke nærring nok, hvilket kan være problematisk i forhold til vækst mm. Ligesom vi skal have vores frugt hver dag og ikke altsammen sidst på ugen, skal hunden med dens kost, vel også have den stille og roligt hen ad vejen. Hmmm:hmm:... det var vist hvad jeg sådan lige på stående fod kunne komme på... MEN IGEN jeg har igen erfaring med barf selv, og har blot surfet lidt rundt, for længe siden... så det kan være der er nogle med en reel erfaring/viden som kan se jeg er heeelt ude i skoven:stupid: så må man jo sige til - det er jo altid rart at blive klogere, for jeg synes også det hele kan blive lidt kompliceret, specielt når de kloge hoveder ikke er enige:damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts