Hop til indhold

Nu er det mig, der spørger ..


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Jeg er nødt til at få noget hjælp..

 

Luna har meget ofte luft i maven. Og det STINKER!!! Hun både fiser og bøvser. Bøvserne er så ramme, at man næsten bliver lammet, hvis man er lige i ånde-højde.

 

Først troede jeg faktisk, at det var grønsagerne, der var årsagen og fjernede dem derfor. Men det har ikke hjulpet.

 

Så nu tænker jeg lidt, om jeg skal prøve at starte ud med at prøve en køddel i flere dag, og så prøve at tilsætte en ny?

 

Jeg har egentlig ikke lyst til at tage ind til dyrlægen i barfcentret, men det kunne muligvis også være en løsning?

 

En uges mad kan være:

 

400 gram hestekød med eller uden ben

300 gram kallun (i øjeblikket er det lammekallun)

1 kyllingelår med ryg

300 gram lever (pt okse)

2 dåser tun i vand

400 gram lammekød m brusk og ben (fra RHM)

400 gram vildt/hest/okse- ben

 

1 pump fiskeolie, 5 ml flexvital får hun hver dag, og så lidt hvidløgspulver her og der..

 

Vi faster ikke, må jeg vel hellere have med. Og vi skiftede i sin tid (ca 5 år siden), fordi hun fik dårlig mave eller enorme mængder afføring af alle de tørfoder typer, vi har prøvet (undtagen Royal Canin Hypoallergenic, men der tog hun så 5 kg på:???::evil:)

 

Hun har altid haft tendens til at prutte, når hun har fået ben, så det er ikke "bare" det. Det her er også bøvser, og jeg synes det er rigtig slemt.. Jeg er normalt ikke sart, vil jeg lige sige:-D

 

 

Nogle ideer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Soey bøvser og prutter også, det er især hendes prutter der er slemme.

Er så begyndt at lægge mærke til hvad hun får de dage hun lugter rigtig slemt.

Og har lagt mærke til at det er især når hun får hest hun prutter.

Men det er det kød hun bedst kan li, så hun får det stadig og jeg holder mig for næse og mund;-)

 

Så kan jo være at det at det os er hest ved luna:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Soey bøvser og prutter også, det er især hendes prutter der er slemme.

Er så begyndt at lægge mærke til hvad hun får de dage hun lugter rigtig slemt.

Og har lagt mærke til at det er især når hun får hest hun prutter.

Men det er det kød hun bedst kan li, så hun får det stadig og jeg holder mig for næse og mund;-)

 

Så kan jo være at det at det os er hest ved luna:hmm:

 

Det vil jeg prøve at holde øje med. Tak for det:-D

 

Tror jeg må prøve at føre en journal over, hvad hun får og hvad der sker i løbet af dagen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vores får rigtig meget lam/får eller hest - især med ben, så bøvser de også så det virkelig lugter igennem :badr:

 

Ved 'normal' mængde er der intet :-)

 

Men hun får det kun 1 gang om ugen, så det er ikke fordi det er meget. Pt har jeg ikke noget lammekød, så i dag fik hun de der latterligt dårlige lammeben (:evil:) og et nøgleben (svin)..

 

Men måske jeg skulle prøve at undgå hest i næste uge og se, hvad der sker. Så kan jeg give kylling 2 gange

 

Men ja, det er komplet råddent.. Både når hun bøvser og prutter. Bøvserne er bare mere "ramme" i lugten, og det er som at blive slået med en skovl eller sårn, når hun lige får bøvset:badr::badr:

 

Nogle gange flytter hun sig også selv, hvis hun får sluppet en rigtig stinkbombe:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Men hun får det kun 1 gang om ugen, så det er ikke fordi det er meget. Pt har jeg ikke noget lammekød, så i dag fik hun de der latterligt dårlige lammeben (:evil:) og et nøgleben (svin)..

 

Men måske jeg skulle prøve at undgå hest i næste uge og se, hvad der sker. Så kan jeg give kylling 2 gange

 

Men ja, det er komplet råddent.. Både når hun bøvser og prutter. Bøvserne er bare mere "ramme" i lugten, og det er som at blive slået med en skovl eller sårn, når hun lige får bøvset:badr::badr:

 

Nogle gange flytter hun sig også selv, hvis hun får sluppet en rigtig stinkbombe:mrgreen:

 

Ja kender dem godt - Zacho har det med at komme hen for at blive nusset, så sætter han sig ned og idet rumpen rammer gulvet kommer der et ordentlig pust af ren råddenskab....så gider man li´som ikke rigtig nusse :roll:

 

Zacho er den der er 'slemmest' til det og det samme var Joey - Bravo og Super døjer sjældent med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja kender dem godt - Zacho har det med at komme hen for at blive nusset, så sætter han sig ned og idet rumpen rammer gulvet kommer der et ordentlig pust af ren råddenskab....så gider man li´som ikke rigtig nusse :roll:

 

Zacho er den der er 'slemmest' til det og det samme var Joey - Bravo og Super døjer sjældent med det :-)

 

Nej hvis man ikke er drattet omkuld, så trækker man sig lidt tilbage:lol:

 

Jeg hører bare så tit, at råfodrede hunde ikke bøvser og prutter og heller ej har dårlig ånde.. Øhm kom lige her og mød Luna så:shock: Dårlig ånde har hun måske ikke, men de to andre gør hun bedre end en garvet sømand:???:

 

Nogle nætter tror jeg rent faktisk jeg er bedøvet frem for at falde i søvn af træthed.. Og mens jeg skriver, er hun så hoppet ned fra sofaen for at lægge sig på gulvet og samtidig siver lugten så hen mod mig... TAK Luna!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nej hvis man ikke er drattet omkuld, så trækker man sig lidt tilbage:lol:

 

Jeg hører bare så tit, at råfodrede hunde ikke bøvser og prutter og heller ej har dårlig ånde.. Øhm kom lige her og mød Luna så:shock: Dårlig ånde har hun måske ikke, men de to andre gør hun bedre end en garvet sømand:???:

 

Nogle nætter tror jeg rent faktisk jeg er bedøvet frem for at falde i søvn af træthed.. Og mens jeg skriver, er hun så hoppet ned fra sofaen for at lægge sig på gulvet og samtidig siver lugten så hen mod mig... TAK Luna!!!

 

Min erfaring er at de i perioder bøvser og prutter mere, men her i hytten er det min egen skyld, når jeg bare hælder en bunke ud på plænen til dem og lader dem holde ædegilde :oops:

Deres lorte stinker også mere, men plusset er så at de nærmest intet fylder - bare nogle små meget ildelugtende gnallinger :lol:

 

Alm dårlig ånde har de ikke - deres ånde er lugtfri og det samme er deres pels - også selvom de er blevet våde af regn :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er at de i perioder bøvser og prutter mere, men her i hytten er det min egen skyld, når jeg bare hælder en bunke ud på plænen til dem og lader dem holde ædegilde :oops:

Deres lorte stinker også mere, men plusset er så at de nærmest intet fylder - bare nogle små meget ildelugtende gnallinger :lol:

 

Alm dårlig ånde har de ikke - deres ånde er lugtfri og det samme er deres pels - også selvom de er blevet våde af regn :5up:

 

Jeps, Luna har også meget små portioner. Og ildelugtende, når hun er i disse perioder med prutten og bøvsen..

 

Men jeg synes bare det er en meget lang periode..

 

Hmm Luna lugter af våd hund. Men den lugt kan jeg godt lide:oops: Hendes ånde er ikke helt lugtfri heller..

 

Nå, jeg må lige prøve at udelukke hest en uges tid, og se, om der er nogle ændringer der.

 

Jeg har bare så meget hestekød og hesteben:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg godt, at det er imod din tro at faste Luna. Men det kan jo være, at hendes mave har brug for et hvil.

 

Hvis vi andre har problemer med maven, holder vi jo igen med hvad vi spiser. Det kan hun jo ikke selv styre, når hun får mad hver dag.:hmm:

 

Ricki prutter stort set aldrig, så vi lægger mærke til det. Måske en gang om måneden. Faktisk er det ikke længe siden, at han forskrækkede sig selv med lyden af en prut, da han skulle op i vinduet og gø af Hjemisbilen:slem:. Men den lugtede altså ikke.

 

Han bøvser i perioder, men heller ikke her er der de store lugtgener. Duftende pels og frisk ånde.

 

...og han får mad hver anden dag:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg godt, at det er imod din tro at faste Luna. Men det kan jo være, at hendes mave har brug for et hvil.

 

Hvis vi andre har problemer med maven, holder vi jo igen med hvad vi spiser. Det kan hun jo ikke selv styre, når hun får mad hver dag.:hmm:

 

Ricki prutter stort set aldrig, så vi lægger mærke til det. Måske en gang om måneden. Faktisk er det ikke længe siden, at han forskrækkede sig selv med lyden af en prut, da han skulle op i vinduet og gø af Hjemisbilen:slem:. Men den lugtede altså ikke.

 

Han bøvser i perioder, men heller ikke her er der de store lugtgener. Duftende pels og frisk ånde.

 

...og han får mad hver anden dag:5up:

 

Det er ikke kun tro.. Ja jeg kan ikke se, hvorfor, men ydermere er det også MEGET svært at faste hende (hun hænger over mig hele tiden og går så bare på rov på gåturene, og helt ærligt vil jeg så hellere have at hun spiser mad fremfor lorte fra forskellige dyr:???: Og egentlig faster jeg hende jo også, når hun går fra f.eks morgenmad i morgen og til aftensmad onsdag:-D

 

Hun har ikke altid pruttet og bøvset, og har altid fået mad hver dag, så den "køber" jeg ikke helt:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg har ikke nogen input til dit problem, meeen blot en henstilling om, at du får styr på det inden Dog Camp, så min næste tråd ikke bliver "hvor kan man købe en næseklemme til hund" ;-)

 

Hihi :mrgreen: :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Nej hvis man ikke er drattet omkuld, så trækker man sig lidt tilbage:lol:

 

Jeg hører bare så tit, at råfodrede hunde ikke bøvser og prutter og heller ej har dårlig ånde.. Øhm kom lige her og mød Luna så:shock: Dårlig ånde har hun måske ikke, men de to andre gør hun bedre end en garvet sømand:???:

 

Nogle nætter tror jeg rent faktisk jeg er bedøvet frem for at falde i søvn af træthed.. Og mens jeg skriver, er hun så hoppet ned fra sofaen for at lægge sig på gulvet og samtidig siver lugten så hen mod mig... TAK Luna!!!

 

 

Hvordan er det med hendes ånde (ikke når hun bøvser) generelt ? den skulle helst ikke lugte alt for meget, ellers er der muligvis nogle galt et sted... jeg har ingen ide om hvorfror det er hun prutter så rådent hele tiden.. af og til kunne det forståes.

 

jeg har ærligt sagt aldrig været udsatte for sådan nogle her :blink: ... der kommer en ordenligt bovs af og til lige efter de har spist, men prutter næsten aldrig, og hvis de gøre jamen så slemt er det heldigvis ikke.. ders ånde er der heller ikke nogle i vejen med.

Redigeret af Bayou
vrøvler
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det med hendes ånde (ikke når hun bøvser) generelt ? den skulle helst ikke lugte alt for meget, ellers er der muligvis nogle galt et sted... jeg har ingen ide om hvorfror det er hun prutter så rådent hele tiden.. af og til kunne det forståes.

 

jeg har ærligt sagt aldrig været udsatte for sådan nogle her :blink: ... der kommer en ordenligt bovs af og til lige efter de har spist, men prutter næsten aldrig, og hvis de gøre jamen så slemt er det heldigvis ikke.. ders ånde er der heller ikke nogle i vejen med.

 

Hov det her havde jeg slet ikke set, undskyld:oops:

 

Hun er ikke total lugtefri, som jeg har hørt mange råfodrere "prale" med. Men det er ikke råddent eller slemt slemt. Bare ikke neutralt.

 

Jeg prøvede i en uge, at hun ikke fik hest.. Om det er ren held eller om det så ER hesten, der er årsagen, så var der ingen rådne prutter eller bøvser.. Og hun fik da et okseben en dag, der gav hende lidt hård mave et par dage (og lidt prutten, men ikke rådden, som den omgang jeg beskrev i starten af tråden)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov det her havde jeg slet ikke set, undskyld:oops:

 

Hun er ikke total lugtefri, som jeg har hørt mange råfodrere "prale" med. Men det er ikke råddent eller slemt slemt. Bare ikke neutralt.

 

Jeg prøvede i en uge, at hun ikke fik hest.. Om det er ren held eller om det så ER hesten, der er årsagen, så var der ingen rådne prutter eller bøvser.. Og hun fik da et okseben en dag, der gav hende lidt hård mave et par dage (og lidt prutten, men ikke rådden, som den omgang jeg beskrev i starten af tråden)

 

Jamen det ser så ud til, at det er vejen frem:klap:

 

Det er spøjst som hundene reagerer på forskellige ting. Jeg har prøvet at spole mine tanker tilbage, og jeg mener, at når Ricki prutter har det været efter kallun - og kun nogle gange.

 

Og hestekød anbefales ellers som allergivenligt osv. Men det er åbenbart ikke venligt over for Lunas mave:shock:

 

Men det er godt at høre, at du kan udelukke hestekød - eller kun fodre med det, når det er gennemtrækvenligt vejr som fx. i dag:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det ser så ud til, at det er vejen frem:klap:

 

Det er spøjst som hundene reagerer på forskellige ting. Jeg har prøvet at spole mine tanker tilbage, og jeg mener, at når Ricki prutter har det været efter kallun - og kun nogle gange.

 

Og hestekød anbefales ellers som allergivenligt osv. Men det er åbenbart ikke venligt over for Lunas mave:shock:

 

Men det er godt at høre, at du kan udelukke hestekød - eller kun fodre med det, når det er gennemtrækvenligt vejr som fx. i dag:banan:

 

Problemet er bare at jeg har MEGET hestekød liggende:???:... Og hvad skal hun så have i stedet for?:confused::confused: Jeg fodrer (måske for..) meget varieret, men der vil så stadig være noget hun må få 2 eller flere gange om ugen og hvad skal det så være? Lam eller kylling? Medmindre jeg begynder at købe rensdyr/hjort fra min madpusher.. Det koster bare spidsen af en jetjager.

 

Men ja, det er da rart at vide, hvis det er det.. Nu fik hun hestekød i går, så nu må jeg lige se:-D

 

Haha hos os er der intet gennemtræksvenligt vejr;-) Jeg bor på 1. sal og har en kat, der aldrig har været udenfor og samtidig er lidt klodset.. Forestil dig åben vindue, kat mister fodfæstet og knald - flyvetur.. Jeg ville ALDRIG få fat i ham igen.. Så ingen gennemtræk hos os desværre..

 

Jeg har fluenet i vinduet og i går satsede jeg lidt og prøvede at lave gennemtræk.. der sad han nok så fint oppe i vindueskarmen og kiggede ud, men moaren her var alligevel ved at tisse i bukserne:oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er bare at jeg har MEGET hestekød liggende:???:... Og hvad skal hun så have i stedet for?:confused::confused: Jeg fodrer (måske for..) meget varieret, men der vil så stadig være noget hun må få 2 eller flere gange om ugen og hvad skal det så være? Lam eller kylling? Medmindre jeg begynder at købe rensdyr/hjort fra min madpusher.. Det koster bare spidsen af en jetjager.

 

Men ja, det er da rart at vide, hvis det er det.. Nu fik hun hestekød i går, så nu må jeg lige se:-D

 

Haha hos os er der intet gennemtræksvenligt vejr;-) Jeg bor på 1. sal og har en kat, der aldrig har været udenfor og samtidig er lidt klodset.. Forestil dig åben vindue, kat mister fodfæstet og knald - flyvetur.. Jeg ville ALDRIG få fat i ham igen.. Så ingen gennemtræk hos os desværre..

 

Jeg har fluenet i vinduet og i går satsede jeg lidt og prøvede at lave gennemtræk.. der sad han nok så fint oppe i vindueskarmen og kiggede ud, men moaren her var alligevel ved at tisse i bukserne:oops::lol:

 

Vi har faktisk samme problem, med to kun-indekatte. Vi har sat de dersens tyverisikringer på vinduerne. Det passer nemlig med, at når de står på max åbning kan et kattehoved ikke komme igennem.:engel:

 

Mht. madvalg: Bruger du Allegårdens kyllinger eller en anden god leverandør af kvali-fjerkræ? Hvis ikke ville jeg vælge at give mere lam, da det altid vil være sundere end hurtig-opdrættede kyllinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har faktisk samme problem, med to kun-indekatte. Vi har sat de dersens tyverisikringer på vinduerne. Det passer nemlig med, at når de står på max åbning kan et kattehoved ikke komme igennem.:engel:

 

Mht. madvalg: Bruger du Allegårdens kyllinger eller en anden god leverandør af kvali-fjerkræ? Hvis ikke ville jeg vælge at give mere lam, da det altid vil være sundere end hurtig-opdrættede kyllinger.

 

Jeg skal have bestilt hos Allégården her, når jeg har plads i fryseren og det passer med en tur ved mig:-D

 

Lammekød kan jeg købe hos min madpusher til rimelig penge.. Så det kan jeg også gøre indtil jeg får plads til kylling fra Allégården

 

Mine ruder går i V indad, så det er ikke noget problem for ham. Men i den anden ende af stuen er altanen og det er ruder, der kører til siden, så der kan jeg ikke rigtig åbne særlig meget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er bare at jeg har MEGET hestekød liggende:???:... Og hvad skal hun så have i stedet for?:confused::confused: Jeg fodrer (måske for..) meget varieret, men der vil så stadig være noget hun må få 2 eller flere gange om ugen og hvad skal det så være? Lam eller kylling? Medmindre jeg begynder at købe rensdyr/hjort fra min madpusher.. Det koster bare spidsen af en jetjager.

 

Men ja, det er da rart at vide, hvis det er det.. Nu fik hun hestekød i går, så nu må jeg lige se:-D

 

Haha hos os er der intet gennemtræksvenligt vejr;-) Jeg bor på 1. sal og har en kat, der aldrig har været udenfor og samtidig er lidt klodset.. Forestil dig åben vindue, kat mister fodfæstet og knald - flyvetur.. Jeg ville ALDRIG få fat i ham igen.. Så ingen gennemtræk hos os desværre..

 

Jeg har fluenet i vinduet og i går satsede jeg lidt og prøvede at lave gennemtræk.. der sad han nok så fint oppe i vindueskarmen og kiggede ud, men moaren her var alligevel ved at tisse i bukserne:oops::lol:

 

Vi har faktisk samme problem, med to kun-indekatte. Vi har sat de dersens tyverisikringer på vinduerne. Det passer nemlig med, at når de står på max åbning kan et kattehoved ikke komme igennem.:engel:

 

Mht. madvalg: Bruger du Allegårdens kyllinger eller en anden god leverandør af kvali-fjerkræ? Hvis ikke ville jeg vælge at give mere lam, da det altid vil være sundere end hurtig-opdrættede kyllinger.

 

Lige en gang OT :oops:

 

Jeg har haft lejligheds kat 2 gange og begge gange brugte jeg de kroge på mine vinduer så her kunne laves gennemtræk - det kan varmt anbefales ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en gang OT :oops:

 

Jeg har haft lejligheds kat 2 gange og begge gange brugte jeg de kroge på mine vinduer så her kunne laves gennemtræk - det kan varmt anbefales ;-)

 

Men så står vinduet jo stadig kun lidt åbent? Og det er vel nogenlunde samme åbning, som jeg allerede får ved at åbne det på V-form, eller? :oops::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så står vinduet jo stadig kun lidt åbent? Og det er vel nogenlunde samme åbning, som jeg allerede får ved at åbne det på V-form, eller? :oops::oops:

Sikkert! - men det er da bedre end slet ingenting :genert:

 

Her i denne lejlighed fik jeg sat hønsenet på min altan, jeg valgte en billig løsning der blot krævede hønsenet, en passende mængde øjer som blev boret i vægge og loft og så en coated line igennem hele piv-tøjet.

 

Så kunne jeg have min altan og katten kunne også være herude, hun fik sin egen hylde hvor hun nød at sidde og skue ud over det hele :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...