Hop til indhold

Svamp PÅ ørene ?

Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Hej, er ny herinde, så håber i bærer over med mig, hvis spørgsmålet er besvaret i tidligere debatter.

Jeg har en cocker spaniel, han er ikke overdrevet langhåret, og har aldrig haft brug for trimning. Han har lange , meget lange faner på hale og ben og det synes jeg er rigtig flot. Jeg børster dem tit så de ikke filtre og klipper og studser lidt af og til. Resten af hans pels er faktisk meget normalt, hverken lang eller krøllede.

Men han har en del krøller på ørene og rigtig tyk pels på indersiden af ørene. Og selvom han har en speciel foder og vandskål så hans ører ikke bliver unødig våde og smattede, så er hans ører konstant våde. Bare en tur ud på lidt fugtig græs og de er sjaks våde. De lugter utrolig sure. Og nej det er ikke hans øregang, han har aldrig haft problemer med ørene og renser dem også selv, efter vejledning fra dyrlægen, så han har hverken øremider eller andre problemer med selve øregangen, bare lige for at slå det fast.

For en måneds tid siden, opdagede jeg at han havde en frygtelig masse skæl på indersiden af begge ører, nedres på øreflapperne. Det lignede umiddelbart dyr, men kan igen slå fast med 7 tommer søm at det er skæl og ikke dyr. Der er INTET der bevæger sig, intet blod, ingen eksremnter eller æg. Bare skæl.

Han lugter altid SÅ surt fra øreflipperne og omkring munden. Men det med munden har jeg altid tænkt at det skyldes hans læber som bare er evigt våde.

Han virker øm og ville overhovedet ikek have at man rør på øreflipperne eller piller ved skællet. Jeg tog ham så til dyrlæge, og hun sagde også at det ikke var dyr eller mider eller noget, men bare skæl og mente at jeg skulle børste det ekstra grundigt med en tættekam og se om det ikke forsvandt.

Nu er det blevet rigtig slemt. Kom til at tænke på om det mon kan være svamp ?? Det kan da umuligt være sundt at hans ører konstant er fugtig, det når jo aldrig at tørre helt.

Jeg kan slet ikke komme til det og han piver hvis jeg rør ved det. Det ser dog hverken rødt eller hævet ud.

Jeg er ikke i tvivl om at han skal i fuld bedøvelse hvis han skal trimmes. Bare jeg finder en børste frem sidder han og ryster under mit køkkenbord.:roll: Han HADER det mere end noget andet.:damn:

Men kan det være svamp, hvordan ser svamp ud, lugter svamp ? og hvis det er svamp, er det så ikke temmeligt håbløst at kommet til livs, da han jo resten af sit liv ville have lange ører.

Kan en dyrlæge trimme en hund ??

Kan man selv gøre det på en skånsom måde ?? Forsvinder svamp af sig selv, eller skal det behandles ??:hmm:

Jeg har sygeforikring på ham, så det er ikke noget problem økonomisk, men synes ikke min dyrlæge tog det så alvorligt, så er lidt i tvivl om hvad det er.:hmm:

Udover overståend er han ikke generet af det. Han klør dem hellere ikke.

Håber i kan hjælpe med et svar. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Svamp kan godt lugte - lidt a la gamle ole osten

Jeg har selv lang ører hunde (beagles) de dypper også ørerne i forskellige ting - jeg gør dog det at når de er våde så tører jeg ørerne af med en fugtig engangs klud - og derefter med et håndklæde. Beaglen har også de der flapper ved munden og her tørrer jeg dem af med køkkenrulle når de har støvet rundt, og savlet. Jeg har altid køkkenrulle med mig når vi går tur.

Det er vigtig at i sær ørerne holdes tørre så der ikke dannes svamp evt kan man hvis de er irriterede pudre med lidt klorhexidin pudder. Alternativt kan man også bruge en aloe vera creme at smørre ørerne i.

Jeg syntes da at du må få dyrlægen til at tage en prøve så der kan findes ud af hvad din vaps fejler så han kan blive behandlet. Derefter er mit råd at du forebygger og holder ørerne tørre.

Link til indlæg
Del på andre sites

En cocker bør holdes klippet ned ved den øverste halvdel fra øregangen , både på yder og indersiden, og tillige rundt om øregangen for at få luft til ørere. Det nederste skal så børstes jævnligt efter behov.

Desuden skal lang hår om læberne og underkæbe fjernes jævnlig. Cocker og springerer har ofte meget dybe læbefolder , der sætter sig madrester og pels og læbefolder holder på vandet. Det giver hudbetændele og svampeinfektioner.

Du kan bruge Imaverol til at bade ørehuden med efter anvisning på æsken. Det er ikke receptpligtigt og fra apoteket.

Hvis den grimme lugt er ala rådden fisk er læbefolderne i underlæbe syge. Hårene omkring klippes helt ned og der renses med 1 % brintoverilte, tørres forsigtigt- det gør ondt- og smøres med Kenalog Comp. med Mycostatin. Den sidste salve er på recept.

Sørg også for at klippe øverflødige hår af poterne.

Og husk, når han er våd efter at have drukket at tørre forsigt omkring munden.Også ører og poter.

En dyrlæge kan ikke trimme, men kan godt klippe ham ned omkring læberne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hej tak for svar. Har ringet til en dyrlæge i dag, og skal derned i eftermiddag med ham. Så kan hun nok se hvad det er eller tage en prøve. Han skal nok bedøves og klippes. Håber at det kan kureres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Carli

Hvis det er svamp (ligner brun/sorte skorper og det klør) - Så gå på apoteket og køb 2% Brentan Creme - det løser problemet i løbet af 3-4 dage.

Eller brug Dixanthogen Olie 5% = 1 x dagl. i 8 dage

Det er ikke på recept!

3% brintoverilte er mere beregnet til betændelse i ørerne og bruges som en skyldning sammen med penicilling fra dyrlægen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hej er lige hjemvendt fra dyrlægen. Det var heldigvis ikke svamp, men bare talg grundet varme og indlukket snask. Så han fik lige trimmet ørene og jeg fik en shampoo mod svamp med hjem til at vaske hans ører i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber så hun også undersøgte hundens læbefolder for sår, for nu ved jeg ikke alder på din hund, men halvdelen af mine ældre cockerer lider i sommerheden af dette infektion i læbefolder. Og skal tilses flere gange daglig med rens . Det er her 1 % brintoverilte kommer ind, 3 % er for stærk til åbne sår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hej Ulla, nej det undersøgte hun ikke, men han har hellere ikke problemer der og der er ingen sår at se. Han lugter bare tit surt fra læberne.

Han er kun lige fyldt 2 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når han lugter lidt surt er det fordi han nok drikker tit og disse læbefolder holder desværre på vandet.Som så sammen med lidt rester af foder giver dårligt lugt.

Du skal stort set tørre ham jævnligt for fugt i underlæben især, sådan forsigtigt. Og hvis det ikke er nok, købe en flaske 3 % brintoverilte og fortynde lidt af gangen med 2 dele vand.

Vaske ham i læbefolder med dette på et stykke vat og tørre forsigtigt.

Og tørre når du ser han har drukket.

Min 1 ste cocker fik som 3 årig en varm sommer disse grimme lugte ala rådden fisk fra munden.Hun vægrede sig ved at få det undersøgt også hos Dr Dyr, der desværre var en ung lidt uerfaring ferieafløser.Han mente hun havde cancer i kæben og skulle så komme fastende nogle dage efter for at få en biopsi taget. eftyer at have fået tudet af, ringede jeg til en anerkendt cockeropdrætter, også dressuruddannet og meget anerkendt hundefrisør.

Hun fortalte om disse læbefoldsproblemer og ved den nye tid , uden biopsi fil jeg den salve der fik hende i orden.

Men yngre dyrlæger ,eller uden spanielerfaring har altså indimellen glemt denne defekt med dybe læbefolder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Hej Ulla, nej det undersøgte hun ikke, men han har hellere ikke problemer der og der er ingen sår at se. Han lugter bare tit surt fra læberne.

Han er kun lige fyldt 2 år.

En cocker skal, skal, skal altså klippes kort de steder! Simpelthen forebyggende...

Jeg har også en cocker på næsten to år - og selvom hun aldrig skal være udstillingshund så har jeg en klippemaskine til hende som jeg tager hele den øverste del af hendes ører på inder og ydersiden med. Så kort som det overhovedet kan blive. Det samme gør jeg fra brystbenet og helt op under hagen... I det øjeblik hunden kommer til at lugte surt så er den altså gal...

Derudover skal du klippe hårene under poterne af så du kan se trædepuderne... Hvis det er en han-hund ville jeg nok også liiiige fjerne lidt af mavepelsen så han ikke tisser på sig selv.

Du kan sagtens beholde alt det andet bløde pels så længe du er flittig med børsten - og så behøver hunden som sådan ikke at blive trimmet/klippet andre steder. Men ører, hals/mund og poter er altså påkrævet for hundens velbefindende og sundhed.

Det er ikke for at skræmme dig - men cockere kan få så alvorlige øre-problemer at folk afliver dem pga. det. Så vi skal virkelig være på tæerne der... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Men så meget pels har min cocker slet ikke, og han har aldrig tidligere haft øreproblemer. Min dyrlæge roser mig altid for hans fine øregange. Det er kun nu her pga sommervarmen at han har fået problemer med øreflipperne, de er så klippet i bund nu, det gjorde dyrlægen med en trimmer og så må jeg holde det fremover. Det er primært hans ører der er tyk pels på, ellers har han sin flotte lange viftede hale og flotte faner på poterne. Han har aldrig har brug for at blive trimmet. Udover nu med sine ører. Han har altså hellere ingen problemer med at han tisser på sig selv. Han har pels mellem trædepuderne men ikke under, og det han har mellem, har aldrig genreret ham. Dyrlægen mente hellere ikke det var nødvendig at klippe det. Selve hunden lugter alså ikke surt, det er hans læbefolder, og der er ingen pels ved læberne. Flere har skrevet at hårene ved munden skal klippes . øh ?? Det er jo helt kort ved munden.

Må huske at tørre hans læber oftre og prøve det ulla anbefaler.

Sådan her ser han ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Stella

kan godt se at han ikke ligefrem i er udstillingspels. Jeg kender også selv voksne cockerer, der kun skal klippes en smule , og her er det poter og ørenes inderside.

Normalt klippes ikke ned på nederste halvdel af ørene, de redes bare fri for døde hår og filter.

Jeg har hellerikke øreproblemer med nogle af mine.

Link til indlæg
Del på andre sites