Gæst Maustique Skrevet Juli 4, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2010 Hej kloge hundeforumsmedlemmer... Henover eftermiddagen er jeg gået fra at have en velduftende, tæve på knap 2 år til at have en hund der, ja, lugter ret slemt af makrel fra enden.... Hun har fået alm. mad, har kun tisset og jeg VED at hun ikke har rullet sig i noget, fordi hun har været i snor hele dagen fordi vi har været på besøg. Hun er ikke på vej i løbetid. Jeg har kigget og kigget, men kan ikke se noget. Nura virker hverken sløj eller generet af det... Nu er det jeg tænker - det kan ikke være et tegn på livmoderbetændelse eller vand-hale (kan ikke huske hvad det rigtige navn er) vel? Hun har været i vandet i ca. en time næsten hver dag de sidste uger... Er jeg pylret? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret Juli 4, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2010 Det kan være analkirtlerne - så dem syntes jeg du skal cheke. De sidder på hver sin side op ved numsehullet og kan føles som små buler hvis de er fyldte. Det kan i hvert fald lugte som du beskriver. Hunden behøver ikke altid at "køre på enden" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Juli 4, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2010 Jeg ville i hvertfald få det tjekket :hmm: enhver grim lugt dernedefra og jeg ville tænke, livmoderbetændelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Juli 4, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2010 Det kan være analkirtlerne - så dem syntes jeg du skal cheke. De sidder på hver sin side op ved numsehullet og kan føles som små buler hvis de er fyldte. Det kan i hvert fald lugte som du beskriver.Hunden behøver ikke altid at "køre på enden" Jeg er ret sikker på at det ikke er analkirtlerne... Jeg mener at kunne huske hvordan den slags lugter fra min tid i dyrlægepraktik - og det var grimt men ikke af makrel... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Juli 4, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2010 Jeg ville i hvertfald få det tjekket :hmm: enhver grim lugt dernedefra og jeg ville tænke, livmoderbetændelse Er der nogen der kan finde et godt link til symptomerne på det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret Juli 4, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2010 Nu ved jeg ikke hvilken af de to du mener ( underlivsbetændelse eller analkirtler, at du ville have et link til), men jeg har jo oplevet at miste en hund der havde underlivsbetændelse, så jeg er jo helt oppe på lakridserne, når jeg hører det ord. Jeg kunne kun finde noget på underlivsbetændelse. netdyredoktor - Underlivsbetændelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Juli 4, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2010 Nu ved jeg ikke hvilken af de to du mener ( underlivsbetændelse eller analkirtler, at du ville have et link til), men jeg har jo oplevet at miste en hund der havde underlivsbetændelse, så jeg er jo helt oppe på lakridserne, når jeg hører det ord. Jeg kunne kun finde noget på underlivsbetændelse. netdyredoktor - Underlivsbetændelse Det var også det jeg ledte efter. Det er ikke analkirtler... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Juli 4, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2010 Hvad er livmoderbetændelse hos hunde? Livmoderbetændelse er en infektion i tævens livmoder. Infektionen opstår oftest et par måneder efter endt løbetid. Hunde over 4-6 år rammes hyppigst. Nura er kun 2 år - men det passer meget godt med et par måneder efter endt løbetid. Hvad er symptomerne på en livmoderbetændelse? Hvis livmoderhalsen er åben, er flåd fra skeden det tydeligste symptom på livmoderbetændelse. Flåddet varierer i farve og kan være gul-grønt eller chokoladebrunt. I nogle tilfælde er flåddet slimagtigt og farveløst, tilstanden benævnes da mucometra. I en del tilfælde er tævens livmodermund dog lukket, så sekretet ophobes i livmoderen og ikke kommer ud gennem skeden. Dette giver ofte kraftigere symptomer på smerte, da livmoderen er fyldt op med betændelse. Jeg synes ikke der er udflød af betydning - og jeg synes det er lugtfrit (Ja - jeg er klam nok til at lægge hele klør fem på hende og lugte til mine fingre). Jeg har prøvet at trykke hende på allernederst på maven - intet ubehag. I begge tilfælde kan der forekomme: Øget drikkelyst og hyppige vandladninger - tæven kan ligefrem blive urenlig Ja - men det er jo også varmt. Nedsat appetit Feber Opkastninger Sløj Uvilje mod at hoppe op, f.eks. i sengen, på grund af smerte da livmoderen er spændt Forøget bugomfang Bleghed på grund af blodmangel Chok i helt akutte og alvorlige tilfælde Intet af det ovenstående er gældende... Hmm.. Jeg tror jeg satser på at hun har sat sig i noget klamt - eller lider akut af.... hmm... fissesved... Der står ikke noget med at man kan lugte noget som helst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariannaa Besvaret Juli 4, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 4, 2010 Hvad er livmoderbetændelse hos hunde?Livmoderbetændelse er en infektion i tævens livmoder. Infektionen opstår oftest et par måneder efter endt løbetid. Hunde over 4-6 år rammes hyppigst. Nura er kun 2 år - men det passer meget godt med et par måneder efter endt løbetid. Hvad er symptomerne på en livmoderbetændelse? Hvis livmoderhalsen er åben, er flåd fra skeden det tydeligste symptom på livmoderbetændelse. Flåddet varierer i farve og kan være gul-grønt eller chokoladebrunt. I nogle tilfælde er flåddet slimagtigt og farveløst, tilstanden benævnes da mucometra. I en del tilfælde er tævens livmodermund dog lukket, så sekretet ophobes i livmoderen og ikke kommer ud gennem skeden. Dette giver ofte kraftigere symptomer på smerte, da livmoderen er fyldt op med betændelse. Jeg synes ikke der er udflød af betydning - og jeg synes det er lugtfrit (Ja - jeg er klam nok til at lægge hele klør fem på hende og lugte til mine fingre). Jeg har prøvet at trykke hende på allernederst på maven - intet ubehag. I begge tilfælde kan der forekomme: Øget drikkelyst og hyppige vandladninger - tæven kan ligefrem blive urenligJa - men det er jo også varmt. Nedsat appetit Feber Opkastninger Sløj Uvilje mod at hoppe op, f.eks. i sengen, på grund af smerte da livmoderen er spændt Forøget bugomfang Bleghed på grund af blodmangel Chok i helt akutte og alvorlige tilfælde Intet af det ovenstående er gældende... Hmm.. Jeg tror jeg satser på at hun har sat sig i noget klamt - eller lider akut af.... hmm... fissesved... Der står ikke noget med at man kan lugte noget som helst Kan hun (hunde?) måske have fået sådan en infektion i skeden som kvinder kan få ? Den hvor de lugter af fisk - Ved ikke hvad det hedder, men prøv og spørg din dyrlæge i morgen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bamseida Besvaret Juli 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2010 Kan hun (hunde?) måske have fået sådan en infektion i skeden som kvinder kan få ? Den hvor de lugter af fisk - Ved ikke hvad det hedder, men prøv og spørg din dyrlæge i morgen. Svamp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Juli 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2010 Jeg er ret sikker på at det ikke er analkirtlerne... Jeg mener at kunne huske hvordan den slags lugter fra min tid i dyrlægepraktik - og det var grimt men ikke af makrel... Godis analkirtler lugter sådan lidt hen i det fiskede..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Juli 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2010 Når jeg høre om fiske-lugt dernede fra en tæve, ja så tænker jeg altså også underlivs betændelse. Især hvis hunden har været ude at bade, tænker jeg det og det gør jeg fordi, min egen dyrelæge tænker i de baner (det kan sagtens være så meget andet)! En underlivs betændelse kan være så lumsk, at den er "lukket"! Dvs. at der ikke er udflåd og ER det en lukket betændelse, er den ekstra farlig! Men nu har jeg jo ikke tæven her ved mig, så det er jo svært at skrive om med sikkerhed Du skriver hun ingen andre symptomer har (som jjeg har forstået det?) - og er temperaturen også okay både i dag og i morgen + hun ingen andre forandringer har/får over de næste par dage - ja så ved jeg stadig ikke andet, end at jeg ville tage en telefon snak med min dyrelæge og høre ad! Er der KUN lugt - også efter et sæbebad - og lugten stadig er der i morgen, så er det hvad jeg ville gøre... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Juli 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2010 Hun har været i vandet i eftermiddag ved en 17 tiden... Og nu kan jeg ikke lugte noget som helst - om så jeg ligger næsen på maven af hende dufter hun bare af saltvand og varm hund... Falsk alarm... Men jeg kan dog stadig ikke forstå hvorfor hun kunne komme til at lugte sådan igår.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Juli 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2010 jeg har pt. en tæve med underlivsbetændelse (den gode med masser af udflåd), og det lugter ikke af makrel eller fisk. -det lugter bare sådan nærmest af ..... betændelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bille Besvaret Juli 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2010 Pu ha, jeg bliver helt bekymret Vi synes vores Golden på 1 år de sidste 4 mdr. tiltagende begyndte at lugte af "sur røv" Flere sagde til os, at det var fordi hun snart kom i løbetid, så vi afventede bare. Hun kom så i løb for 2 uger siden og lugten er næsten uudholdelig nu, er det normalt de lugter så grimt under løbetid (Det skal siges, at hun ikke gør sig særlig ren her i løb :damn: så har selvfølgelig tænkt på, om det er lugt af gammelt blod, men synes ikke det er den lugt, det minder mest om en gennemtisset ble x 10 ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cv2002 Besvaret Juli 5, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2010 Nej et tæve i løbetid lugter ikke af sur røv eller noget fælt. Det kan dog være lidt blodlugte agtig, hvis der ligger friske pletter på gulvet, eller hun lige har vasket sig. Så hvis hun lugter meget, ville jeg snakke med dyrlægen. Er det hendes først løbetid? Det er godt nok sent hvis det er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ragdoll Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Pu ha, jeg bliver helt bekymret Vi synes vores Golden på 1 år de sidste 4 mdr. tiltagende begyndte at lugte af "sur røv" Flere sagde til os, at det var fordi hun snart kom i løbetid, så vi afventede bare. Hun kom så i løb for 2 uger siden og lugten er næsten uudholdelig nu, er det normalt de lugter så grimt under løbetid (Det skal siges, at hun ikke gør sig særlig ren her i løb :damn: så har selvfølgelig tænkt på, om det er lugt af gammelt blod, men synes ikke det er den lugt, det minder mest om en gennemtisset ble x 10 ) Altså, Bonnie lugtede mildest talt heller ikke af roser da hun var i løb første gang. (Hun var iøvrigt 15 mdr, så en sen første løbetid er ikke unormal for større racer ) Jeg blev også overrasket over præcis hvor dårligt sådan noget kan lugte, og hun var da heller ikke særlig god til eller interesseret i at holde sig selv ren. Hun har dog lige været i sin 2. løbetid, og denne gang holdt hun sig selv fint ren, og lugtgenerne var minimale. Jeg tror derfor at den grimme lugt har noget at gøre med "gammelt" blod. Jeg tror ikke du skal gå i panik. Dermed selvfølgelig ikke være sagt at man ikke skal være obs. på div. betændelsestilstande. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Pu ha, jeg bliver helt bekymret Vi synes vores Golden på 1 år de sidste 4 mdr. tiltagende begyndte at lugte af "sur røv" Flere sagde til os, at det var fordi hun snart kom i løbetid, så vi afventede bare. Hun kom så i løb for 2 uger siden og lugten er næsten uudholdelig nu, er det normalt de lugter så grimt under løbetid (Det skal siges, at hun ikke gør sig særlig ren her i løb :damn: så har selvfølgelig tænkt på, om det er lugt af gammelt blod, men synes ikke det er den lugt, det minder mest om en gennemtisset ble x 10 ) Tæver i løbetid lugter af tæver i løbetid. Det er ikke lugten af gammel blod men en helt karakteristisk lidt ala fiskelugt. Nura lugter fra første dag og ca. 14 efter hendes løbetid er stoppet - hvilket varer helt overens med hvad hanhundene på gåturen fortæller mig :slem: Når hun er højløbsk stinker min lejlighed fælt I øvrigt tror jeg ikke det har noget at gøre med om hunden gør sig ren eller ej. Jeg har flere gange forgæves forsøgt at vaske stanken af min løbetidstæve af - men selv efter et grundigt bad er jeg dårlig færdig med håndklædet før jeg kan lugte hende igen. Nogle hunhunde lugter mere end andre... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst BellaDiva Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Jeg tog engang Bella til dyrlægen fordi hun lugtede af makrel i tomat. Jeg var dødsensangst for om det var livmoderbetændelse, for det stank af pommern til! Hun blev "indlagt" et par timer, blev barberet for at få taget blodprøver og jeg blev forberedt på akutindlæggelse. Jeg græd og græd i de timer.. - Det var ganske rigtigt analkirtlerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Svamp. Også en anden en, de kalder den honey moon disease, noget med øh dame miljø som ikke er vant til den nye .. gæst som kommer ret ofte på besøg. Det lugter af fisk! Men det er så mennesker, ved ikke med hunde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Også en anden en, de kalder den honey moon disease, noget med øh dame miljø som ikke er vant til den nye .. gæst som kommer ret ofte på besøg. Det lugter af fisk! Men det er så mennesker, ved ikke med hunde honeymoon disease er da normalt blærebetændelse ved vild og uhæmmet sex (har jeg hørt ) men nej, det du beskriver ovenstående forekommer ikke hus hunde. Hunde parrer sig kun når de er klar... mennesker parrer sig jo som de lyster uanset om der er ægløsning eller ej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 honeymoon disease er da normalt blærebetændelse ved vild og uhæmmet sex (har jeg hørt ) Nix man får nogle skumle piller som giver blodsmag i munden og dobbeltsyn - har jeg også hørt. Og sådan var det altså ikke da jeg prøvede at have blærebetændelse? Desuden var det det samme for den fyr som var med i historien jeg hørte om, han skulle også spise piller og efter sigende dufte .. interessant. men nej, det du beskriver ovenstående forekommer ikke hus hunde. Hunde parrer sig kun når de er klar... mennesker parrer sig jo som de lyster uanset om der er ægløsning eller ej. Jo det er jeg klar over, mente om de kunne få problemer med floraen dernede, ved ikke om f.eks. saltvand kan komme ind og ødelægge balancen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Nix man får nogle skumle piller som giver blodsmag i munden og dobbeltsyn - har jeg også hørt. Og sådan var det altså ikke da jeg prøvede at have blærebetændelse? Desuden var det det samme for den fyr som var med i historien jeg hørte om, han skulle også spise piller og efter sigende dufte .. interessant. Jo det er jeg klar over, mente om de kunne få problemer med floraen dernede, ved ikke om f.eks. saltvand kan komme ind og ødelægge balancen? for fiskelugten??? den går da over efter et par dage når det der er kommet ind er kommet ud.... har jeg hørt. Jeg er ikke helt gal på den kan jeg se ud fra dette link Honeymoon Disease | Urinary Tract Infections | UTI | Urethritis | Bladder Infections . og man skal i øvrigt ALTID huske at tisse efter sex... har jeg hørt. hvis der kommer vand ind under badning i enten sø eller hav, så er der stor sandsynlighed for at det giver livmoderinfektion, altså hos hund. -og det er altså kun noget jeg har hørt.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 for fiskelugten??? den går da over efter et par dage når det der er kommet ind er kommet ud.... har jeg hørt. Jeg er ikke helt gal på den kan jeg se ud fra dette link Honeymoon Disease | Urinary Tract Infections | UTI | Urethritis | Bladder Infections . og man skal i øvrigt ALTID huske at tisse efter sex... har jeg hørt. hvis der kommer vand ind under badning i enten sø eller hav, så er der stor sandsynlighed for at det giver livmoderinfektion, altså hos hund. -og det er altså kun noget jeg har hørt.... Nå? Ok jeg aner ikke sygt meget om det, det var bare noget en læge engang sagde (grinende) og så fik nogen jeg har hørt om pillerne, for man gider jo ikke gå rundt og lugte af fisk. Det var ikke noget der skulle ud, så vidt jeg hørte. Men hva' ved jeg, jeg er jo gift Kan man ikke bare tisse under sex Ok til det sidste. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Juli 6, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 6, 2010 Nå? Ok jeg aner ikke sygt meget om det, det var bare noget en læge engang sagde (grinende) og så fik nogen jeg har hørt om pillerne, for man gider jo ikke gå rundt og lugte af fisk. Det var ikke noget der skulle ud, så vidt jeg hørte. Men hva' ved jeg, jeg er jo gift Kan man ikke bare tisse under sex Ok til det sidste. altså hvis man har gjort det ordentligt, så kan man slet ikke gå rundt dagen efter har jeg hørt. Har aldrig hørt man kan æde piller for det der fiskelugt, men så er jeg da blevet klogere i dag (specielt om hvilke fantastiske spørgsmål en læge kan få) I princippet jo, men godt nok har jeg hørt om den våde plet, men forestiller mig ikke den våde sø er særlig charmerende. Og hvem ved hvornår man sidst har tisset? For jeg forudser noget der lugter grimmere end fisk hvis det er morgenurin. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts