Hop til indhold

"problemer" med hanhunde


Gæst Chillimaya
 Share

Recommended Posts

Gæst Chillimaya

Bertram er jo ikk super vild med andre hanhunde... Og det kan godt være lidt irriterende at man ikk kan besøge nogen hvis der så kommer andre som har en hanhund med... Kan man ikk lære ham at det ikk er farligt..?

 

Og så pisser han territorie af når vi er hos min veninde som har hvalpen på 5 måneder og den gamle sære hunhund... Hendes mor siger noget a la "så tag magtkampen med ham".. Men det sys jeg nu lyder helt galt at jeg skal få ham til at stoppe med magt...

Er der noget man kan gøre for at få ham til at stoppe med det? Han er ellers renlig og pisser ingen steder herhjemme...

 

Vil sagtens kunne leve med det, men det ville være fantastisk hvis man kunne træne ham fra det på en eller anden måde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Det med at tisse territorie af, mener du indenfor eller udenfor?

Og gør han det meget? Jeg forstår ikke helt :genert:

 

Motor strinter også når vi kommer hvor end hen, og er der andre hunde er det jo altid sjovt at gå i rundkreds et par gange for at få vasket et bestemt godt træ af nogle gange - det hygger de sig som regel meget godt med. Jeg ser det bestemt ikke som noget territorie, mere som her skal i hvert fald også dufte af mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya
Det med at tisse territorie af, mener du indenfor eller udenfor?

Og gør han det meget? Jeg forstår ikke helt :genert:

 

Motor strinter også når vi kommer hvor end hen, og er der andre hunde er det jo altid sjovt at gå i rundkreds et par gange for at få vasket et bestemt godt træ af nogle gange - det hygger de sig som regel meget godt med. Jeg ser det bestemt ikke som noget territorie, mere som her skal i hvert fald også dufte af mig :-)

 

Det er indenfor... På møbler etc... Han gør det også udenfor men det er fint nok... Det er bare ikk super fedt at han pisser på folks ting... Ved heller ikk om det er direkte for territorie... Men han pisser ihvertfald...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvordan kan du sagtens leve med at han piser indenfor i fremmede hjem? :shock:

Misforstod jeg noget her?

 

I mine øjne er der såmænd intet i vejen med anvendt magt. Anvendt på en uskadelig måde.

 

Jeg ville holde min hund i line, gå rundt med ham i huset og ved mindste tegn på at han ville pisse, ville han få et "nej" og ros for at undlade at gøre det.

 

Der er en mulighed for at der lugter så stærkt af hvalp at Bertram har behov for at ændre på lugten og derfor tisser.

Stress i situationen er et andet bud.

 

Uanset så skal han have hjælp til at forstå at sådan gør man ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya
Hvordan kan du sagtens leve med at han piser indenfor i fremmede hjem? :shock:

Misforstod jeg noget her?

 

I mine øjne er der såmænd intet i vejen med anvendt magt. Anvendt på en uskadelig måde.

 

Jeg ville holde min hund i line, gå rundt med ham i huset og ved mindste tegn på at han ville pisse, ville han få et "nej" og ros for at undlade at gøre det.

 

Der er en mulighed for at der lugter så stærkt af hvalp at Bertram har behov for at ændre på lugten og derfor tisser.

Stress i situationen er et andet bud.

 

Uanset så skal han have hjælp til at forstå at sådan gør man ikke :-D

 

Hehe ja okay.. fik forklaret mig forkert... Som det foregår nu så holder jeg ham til at sidde ved siden af mig når vi er deroppe.. Eller ihvertfald hvor jeg kan se ham... Og ellers må jeg ud og hente ham hvis han lister ud af stuen... Vil jo kunne leve med at det skal være sådan hvis det var, men det ville nok ikk blive til så mange besøg i fremtiden.. Og det er ærgeligt for de kommer ikk så meget ud med hundene.. Og ville gerne have at BNertram og Futte blev gode venner inden Futte bliver kønsmoden...

 

Han får også et nej når han er ved det og han stopper... Men vi stoler jo ikk på at han ikk gør det når vi ikk kigger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hehe ja okay.. fik forklaret mig forkert... Som det foregår nu så holder jeg ham til at sidde ved siden af mig når vi er deroppe.. Eller ihvertfald hvor jeg kan se ham... Og ellers må jeg ud og hente ham hvis han lister ud af stuen... Vil jo kunne leve med at det skal være sådan hvis det var, men det ville nok ikk blive til så mange besøg i fremtiden.. Og det er ærgeligt for de kommer ikk så meget ud med hundene.. Og ville gerne have at BNertram og Futte blev gode venner inden Futte bliver kønsmoden...

 

Han får også et nej når han er ved det og han stopper... Men vi stoler jo ikk på at han ikk gør det når vi ikk kigger...

 

 

Okay, på den måde! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Der kom lige kunder i butikken og så glemte jeg alt om det svar jeg var ved at skrive..

 

Men ja, jeg ville også holde skarpt øje med ham, lægger han ikke an til det når han letter ben? Synes tit de enten kredser lidt, tripper for at komme til at stå rigtigt, snuser ekstra meget eller andet.

 

Motor havde en kort periode hvor han vist mente at det store toilet helst skulle foregå indendørs, der gik jeg bare i røven på ham og sekundet han lagde an til noget, sagde jeg NEEJ og tog ham med udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya

Det undrer mig bare at det kun er der.. Han har på intet tidspunkt tisset herhjemme... Og hn opfører sig præcis som når der er et lækkert tisse venligt hjørne på gaden... Har ikk haft ham med hjemme andre steder så ved ikk om det generelt er hos andre...

 

Men må være over ham, og se hva der sker...

 

Men hva så med det at han er utilfreds med andre hanhunde... Er det bare noget vi må indfinde os under?? Siger ikk han skal være bedste venner med dem.. Men kunne godt tænke mig at han ikk for imod dem og rejste børster...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

 

Men hva så med det at han er utilfreds med andre hanhunde... Er det bare noget vi må indfinde os under?? Siger ikk han skal være bedste venner med dem.. Men kunne godt tænke mig at han ikk for imod dem og rejste børster...

 

Den utilfredshed kan sagtens være usikkerhed. Sagde den tidligere ejer noget om det? Altså, er det kommet nu eller har han altid haft det sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya
Den utilfredshed kan sagtens være usikkerhed. Sagde den tidligere ejer noget om det? Altså, er det kommet nu eller har han altid haft det sådan?

 

Han har altid haft det sådan... Sys bare det er ærgeligt... Der er en del der har fået indtryk af at han ikk er til at hilse på.. Der er en del børn der bliver revet væk når vi kommer.. (lille by :roll:) Og Bertram elsker børn...

 

Selvfølgelig er det ikk den eneste grund til at det er ærgeligt.. Kan jo bare forklare at sådan er det ikk.. Men vil nu også gerne kunne gå en tur uden han skal knurre af dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nu også det er usikkerhed - ikke kun hos Bertram - men også hos dig. Din usikkerhed forplanter sig direkte til ham - også selvom dumåske tror, du ikke viser det - så kan han mærke det.

 

Jeg ser det sådan at det ikke er så vigtig at de skal hilse på andre - det er jeg aldrig gået særlig meget op i. Jeg ser mere på at man skal kunne gå en så afslappet tur som muligt hvor de får afløb for deres snuseri.

 

I dag havde vi hele flokken med på formiddagstur, 3 stk beagles - og her mødte vi en mand som var ved at stå ud af sin bil og han blev ellevild over alle vores beagler og både hunde og ham nærmest kastede sig i armene på hinanden.

Grunden var nu at han havde en beagle inde i bilen - en genplacerings beagle som han havde haft et par år (den skulle have været aflivet) - den er 8 år nu. Den hev han ud af bilen og spændt var vi på hvordan den fremmede beagle blev oplevet af vores 3.

Men de opførte sig som om de altid havde kendt hianden. Darwin som er 15 uger ( i dag) kastede sig op af den fremmede beagle og både Charlie og Oscar hilste på ham uden problemer - og som altid når det er beagles mistede de hurtigt interessen og begyndte at snuse i fællesskab :lol: Se det er rigtig samarbejde :mrgreen:

 

Giv det tid og lad være at fokusere så meget på at Bertram skal hilse - men lad det komme af sig selv. Ved godt det er svært - men det er alt jo i begyndelsen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya
Jeg tror nu også det er usikkerhed - ikke kun hos Bertram - men også hos dig. Din usikkerhed forplanter sig direkte til ham - også selvom dumåske tror, du ikke viser det - så kan han mærke det.

 

Jeg ser det sådan at det ikke er så vigtig at de skal hilse på andre - det er jeg aldrig gået særlig meget op i. Jeg ser mere på at man skal kunne gå en så afslappet tur som muligt hvor de får afløb for deres snuseri.

 

I dag havde vi hele flokken med på formiddagstur, 3 stk beagles - og her mødte vi en mand som var ved at stå ud af sin bil og han blev ellevild over alle vores beagler og både hunde og ham nærmest kastede sig i armene på hinanden.

Grunden var nu at han havde en beagle inde i bilen - en genplacerings beagle som han havde haft et par år (den skulle have været aflivet) - den er 8 år nu. Den hev han ud af bilen og spændt var vi på hvordan den fremmede beagle blev oplevet af vores 3.

Men de opførte sig som om de altid havde kendt hianden. Darwin som er 15 uger ( i dag) kastede sig op af den fremmede beagle og både Charlie og Oscar hilste på ham uden problemer - og som altid når det er beagles mistede de hurtigt interessen og begyndte at snuse i fællesskab :lol: Se det er rigtig samarbejde :mrgreen:

 

Giv det tid og lad være at fokusere så meget på at Bertram skal hilse - men lad det komme af sig selv. Ved godt det er svært - men det er alt jo i begyndelsen ;-)

 

Sød historie :)

 

Vil nu heller ikk have ham til at hilse.. Ku bare godt tænke mig vi ku gå forbi og være ligeglade hvis vi ikk vil hilse...

 

Og sjovt.. Havde faktisk godt lagt mærke til at det ikk er sjovt at blive nusset af fremmede ret længe af gangen :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Når du ser en anden hund gå jer i møde, kunne du sætte dig ned med ham og holde ham i ro og snakke beroligende til ham og adsprede ham med lidt øvelser (hvis han kan koncentrere sig) og ellers bare give ham en masse godbidder for at sidde stille, mens hunden passerer.

 

Det har virket her. Nu er vores ikke aggressiv, men bare sindssyg legesyg, men det kan også være træls nok ;) Og så gør jeg folk tydeligt opmærksom på, at hundene ikke skal hilse. En gang imellem får han lov at hilse, hvis jeg er i humør til det, men jeg er nået frem til, at jeg hellere vil have at han har nogle faste hundevenner han mødes og leges med end at han skal hilse på alle hunde i byen. Hvorimod i starten syntes jeg jo, at han selvfølgelig skulle hilse på alle hunde, for ellers var det åh så synd for ham, men det fungerede bare ikke for os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Hvis det er hunde du alligevel ikke er interesseret i han skal hilse på, kan i så ikke bare skifte fortov/retning? Hvor langt væk skal han være fra den anden hund før han ikke reagerer på den?

 

Forstår ikke helt det med børnene, er det fordi i møder familier med børn og hunde eller er det også børn han knurrer af?

 

Han rejser børster og farer imod hundene, har han hilst på nogle hanhunde hvor han har gjort sådan? Hvis ja, hvad skete der så?

 

Motor gør for tiden, det er ok irriterende, så folk tror han er farlig. Han får sjældent lov at hilse når han gør, nogle gange kan det ikke undgås.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...