martin Skrevet Juli 15, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2010 jeg har hørt at hunde skal have salt når man barfar er det rigtig ??? jeg har fåndet denne tekst: Salt udgør en vigtig bestanddel i din hunds kost og spiller en afgørende rolle i dens velbefindende. Salt (eller natriumchlorid) opretholder kropsvæsken og er nødvendigt for at organerne og nervesystemet kan fungere hilsen martin Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2010 Jeg ved ikke rigtig, hvad en hund skal bruge alt det salt til? Den sveder jo næsten ikke. Dens spyt er jo ikke salt. Kun hvis hunden får diarré og kaster op, så kan den få væskemangel og så skal den have væske med sukker og salt i en blodåre. Vi mennesker skal passe på saltmangel hvis vi sveder meget og drikker meget rent vand uden at spise noget. Der ER jo salt i kødsaft, ligesom der er i tårevæske og blodplasma. Og i knogler. Næsten al naturlig mad indeholder salt. Tilberedt mad indeholder næsten altid for meget salt. Jeg kunne forestille mig, at tørfoder kunne være lavet med for lavt saltindhold ved en fejltagelse, men BARF er jo lavet af det samme som hunden består af... Med samme saltindhold.. Raske hunde tager næppe skade af at man putter en smule salt på deres mad. Men de har ikke brug for det. Ældre hunde kan have begyndende alderssygdomme, som nyre- hjerte og leversvagheder. Og i den situation skal man nedsætte saltindholdet i kosten hvis man vil hjælpe sin hund. Problemet er bare, at man véd som regel ikke, at hunden er ved at blive syg. Man opdager det tit først når det er for sent. Hvis man giver en hund med hjerte- eller nyreproblemer ekstra salt, så kan den dø af det. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Castra Besvaret Juli 25, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2010 Hvis du giver et fuldfoder - og er sikker på at det også er det, så skal du ikke tilsætte noget som helst. Der skulle meget gerne være nøje udregnet mængde af alle mineraler inkl salt, og tilføjes ekstra salt kan du ikke længere være sikker på at den ikke får for meget. For meget salt kan nemlig som nævnt i tråden ødelægge nyrer og andre vitale organer, og forstyrre væskebalancen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juli 25, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2010 Hvis du giver et fuldfoder - og er sikker på at det også er det, så skal du ikke tilsætte noget som helst. Han fodrer med råt kød, står i første linje Martin, har aldrig læst det om salt og har aldrig givet Motor salt, altså andet end hvis han har fået rester som er tilberedt til os mennesker, dermed indeholdende ekstra salt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 25, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2010 Han fodrer med råt kød, står i første linje Martin, har aldrig læst det om salt og har aldrig givet Motor salt, altså andet end hvis han har fået rester som er tilberedt til os mennesker, dermed indeholdende ekstra salt. Råt kød indeholder 80% væske, som jo er en isotonisk saltopløsning. Der er ikke nogen sundhedsmæssig grund til at tilsætte salt til en kost, der består af kød. Råt eller ej. VI tilsætter jo salt for smagens skyld. Ikke fordi det er sundt. Tværtimod. Kun hvis man sveder meget --gennem huden, så kan man miste mere salt end godt er. For vores sved er salt. Men hunde "sveder" gennem munden. Og det spyt, de bruger, er IKKE salt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts