Hop til indhold

stop/sit på fløjte igen igen...

Gæst survivorman
 Share

Recommended Posts

Gæst survivorman

hej skrev for noget tid siden om samme emne men det er ikke blevet bedre.

når han går fri ved fod sætter han sig når jeg fløjter .går jeg baglæns med ham foran mig sætter han sig når jeg fløjter. men er han ude på bare to meter og og jeg fløjter kommer han hen til mig istedet for at stoppe/sætte sig. i praksis skulle det gerne være sådan at han sendes ud på en faldet fugl på halvvejen fløjtes stop/sit for enten at blive sendt på en anden faldet fugl eller kaldt hjem.

mit sit/stop fløjt er en kort pift i fløjten, hvor jeg har lagt mærke til mange af dem jeg går på jagt med bruger for det meste en langt dalende pift... kan det ha noget med det at gøre?? at det korte pift går for hurtigt til han opfatter det????

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg gør, er lige fra hunden kommer hjem, bliver -i mit tilfælde- dækfløjten, indøvet så det sidder på rygraden, i starten sker der også det, at hunden hele tiden, kommer hen til mig og dækker, jeg begynder så at sætte håndsignal på, laver en "Hitler":blink: når det skal foregå på afstand, hånden ligesom stopper hunden, samtidig med at jeg fløjter dæk, det tager lidt tid, men for mig har det virket, der er sikkert mange andre, gode måder at gøre det på.

Til sidst når øvelsen er indlært, dækker hunden både på håndsignal ( som selvfølgelig kræver "øjenkontakt") eller fløjte. Det er rart ikke altid, at skulle bruge fløjten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Nu har jeg ikke samme problem, men når jeg fløjter sit på afstand så sætter han sig ikke med det samme, så tager han sig god tid. Jeg fik foreslået at gøre sådan her:

Når man puster i fløjten - så lige når røven rammer græsset så kast en dummy og send ham ud efter den lige med det samme. Så skulle han meget gerne finde ud af at det er sjovt at sætte sig ned. Så kan du måske overføre det til støre og støre afstande.

Jeg stoppede efter kort tid med at gøre ovenstående, men det var fordi at min hund ikke rigtig forstår det med at blive sendt afsted når der er mere end 4-5m afstand imellem hunden og jeg.

Om det kørte pift går for hurtigt for han kan forstå det, er jeg ikke sikker på. Jeg kender nogle der bruger et kort fløjt. Så det er nok bare øvelse, øvelse, øvelse.

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

Så fremadsendelse med stop/sit på halvvejen foregå med en længere Line ? Ikke helt sikker på jeg forstår den med at kaste dummi når han sætter sig ìg dog ville jo kunne gøre det hvis han ville sætte sig på afstand men han kommer jo hjem når jeg fløjter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, lyden er ikke for hurtig til at han forstår det. På spaniels har man længe brugt lang dalende tone for sit, men jeg er selv gået over til kort pift (som spaniels bruger til at vende dem i søget) som sitsignal. Netop fordi det er lettere at benytte. Den dalende tone kan være svært at få blæst ordentligt hver gang - især hvis man som fører er lidt for ivrig.

Grunden til at han kommer til dig og sætter sig, er fordi han har forstået sit øvelsen som at det er noget, han skal gøre på et bestemt sted i forhold til dig. Den mangler at generalisere øvelsen; altså at det noget der er gældende i alle forhold. Ikke kun når I står i et vist forhold overfor hinanden.

For at få øvelsen til at fungere, tror jeg du skal gå nogle skridt tilbage i den. Start med at fløjte sit når hunden er i din nærhed, men på alle andre sider af dig end den "sædvanlige" (hvilket oftest er i pladspositionen eller foran). Begynd samtidig langsomt at få hunden til at sætte sig længere eller længere fra dig. MEN start med at det blot er en meter fra dig. Derefter halvanden meter og så videre. Hvor hurtige skridt du kan tage (om du eksempelvis kan gå fra to meter til ti) afhænger af hunden.

HUSK samtidig at du kan forvente hunden har forstået nuværende trin af øvelsen, når den udfører det korrekt 8 ud af 10 gange. Det kan aldrig betale sig at gå for hurtigt frem.

Det jeg tror der menes med den nævnte dummy i øvelsen er, at den kastede dummy bruges som belønning. Det ville jeg dog personligt være lidt tilbageholdende med at gøre, med mindre hunden er SÆRDELES sitfast. Ellers risikerer du at få en hund, der på jagt sættes af men løber efter en fugl der eventuelt skydes over den i samme øjeblik.

Men det er selvfølgelig vigtigt at belønne hunden og pin pointe for den, at den udfører øvelsen korrekt. Nu klikkertræner jeg mine hunde, og klikker dem for så snart de sætter sig, hvorefter jeg går ud og belønner dem. Det kan selvfølgelig sagtens gøres uden klikker, men det bør være tydeligt for hunden hvornår den udfører øvelsen korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites