Hop til indhold

Flexline til store hunde - kan man det ?


Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

Gæst Gucci

Kan man bruge 8 meters flexliner til store hunde i labrador størrelse uden at være bange for sikkerheden? Altså at linen knækker fx.

 

Kan se man flere steder kan få dem op til 85 kg max :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står som regel på pakningen hvor mange kilo hund der går på den pågældende line. Køb en i god kvalitet og den holder. Begge vores jagthunde (retriever størrelse) har haft flexliner og vores Berner hvalp er lige vokset ud af den vi havde til vores forrige hund. En flex er lidt dyr, men også det værd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Der står som regel på pakningen hvor mange kilo hund der går på den pågældende line. Køb en i god kvalitet og den holder. Begge vores jagthunde (retriever størrelse) har haft flexliner og vores Berner hvalp er lige vokset ud af den vi havde til vores forrige hund. En flex er lidt dyr, men også det værd...

 

Tak :-) Kan du nævne nogle gode mærker evt ? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal bare ikke forvente, at hunden kan lege med andre hunde med flexlinen på. Jo større hunden er, jo værre brændmærker kan den lave på benene af den anden hunds ejer...

 

Silke har af samme grund forbud mod at hilse på andre hunde der er i flexline. Jeg HAR prøvet at få blodige striber fra en flexline på læggen...Det gør rigtig nas.. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Man skal bare ikke forvente, at hunden kan lege med andre hunde med flexlinen på. Jo større hunden er, jo værre brændmærker kan den lave på benene af den anden hunds ejer...

 

Silke har af samme grund forbud mod at hilse på andre hunde der er i flexline. Jeg HAR prøvet at få blodige striber fra en flexline på læggen...Det gør rigtig nas.. :(

 

Det lyder godt nok også voldsomt :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Den Berner-hvalpen nu er vokset ud af hedder ClassiC og den har grønt håndtag. Den har holdt både til hvalpen her og til dens jagthundeforgænger. Jeg skal ikke udelukke, at man kan blive brændt af linen, men jeg har aldrig selv oplevet at komme ud i noget rod på den bekostning...

Link til indlæg
Del på andre sites

....Man kan jo ikke forhindre sin hund i at rende rundt om den anden hundeejer hvis man har sin hund i flexline. Og det går lynhurtigt..

 

Silke gider ikke altid fremmede hunde. Og så myldrer hun om bag mig...... DET gør den anden hund bare osse..... :shock:

 

En flexline er sikkert fin til at gå tur i. Men den egner sig ikke til at "være social" i...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Husk også at tage højde for, at en stor hund, der kommer løbende bagfra i en flexline kan få megen fart på = et ekstremt træk i hundens sele eller halsbånd/ et ekstremt træk i dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Husk også at tage højde for, at en stor hund, der kommer løbende bagfra i en flexline kan få megen fart på = et ekstremt træk i hundens sele eller halsbånd/ et ekstremt træk i dig.

 

Ja man skal passe på :-) Vil være ekstra opmærksom.

 

Det var nu ikke nødvendigt at skulle ud og købe en flexline alligevel. Bassen har allerede en og han er rolig at gå med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan man det, men jeg vil give andre ret i at man skal tænke sig lidt om. Vi lufter også somme tider tacco i flexiline, især hvis han har en af sine døve dage:-) Vi har lært ham at når vi siger en bestemt lyd så skal han stoppe for så er linen ved at værebrugt og det er han rimelig dygtig til.

Han får også konsekvensen med det samme for hvis han ikke stopper så rykker linen jo voldsomt i ham ( og i os )

Møde med andre hunde foregår altid med linen helt kort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Selvfølgelig kan man det, men jeg vil give andre ret i at man skal tænke sig lidt om. Vi lufter også somme tider tacco i flexiline, især hvis han har en af sine døve dage:-) Vi har lært ham at når vi siger en bestemt lyd så skal han stoppe for så er linen ved at værebrugt og det er han rimelig dygtig til.

Han får også konsekvensen med det samme for hvis han ikke stopper så rykker linen jo voldsomt i ham ( og i os )

Møde med andre hunde foregår altid med linen helt kort.

 

Ja det med kort line og møde med andre er et "must" kan jeg forstå :-)

 

Bassen jeg går med vejer 38 kg og er rimeligt rolig. Han løber ikke langt væk om han er i flexline eller løs (han ved hvor langt han kan løbe på de 8 meter line). Men da jeg er helt "ny" for ham, kniber det med hørelsen ved indkald, især da vi gik i skoven igår. Og derfor kan jeg endnu ikke slippe ham alle steder. Han reagerer stærkt på fx egern eller katte, men forfølger dem aldrig længere end 50 meter ca, når han er løs, har jeg fået at vide. Inde i hundeskoven var han løs i 15 min og gik nogenlunde, men vil gerne jeg kan få ham til at blive mere lydhør inden længe :-)

 

Når vi går på gade osv, så er han i kort line.

 

Tak for rådene :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Du kan også få flex-liner hvor selve snoren er bredere end på almindelige flexliner - det bliver også kaldt for bånd istedet for snor på indpakningen.

Men indtil videre har jeg desværre kun set dem op til 5 meter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Du kan også få flex-liner hvor selve snoren er bredere end på almindelige flexliner - det bliver også kaldt for bånd istedet for snor på indpakningen.

Men indtil videre har jeg desværre kun set dem op til 5 meter.

 

Hvis det er sådan een her du mener, så fåes den i 8 meter :-D

 

http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=356_982&products_id=7041

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hvis det er sådan een her du mener, så fåes den i 8 meter :-D

 

http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=356_982&products_id=7041

Den ser fin ud :-D

 

Selvfølgelig kan man bruge flex til store hunde.

 

Man skal altid passe meget på når man bruger flexliner.

Jeg er meget omhyggeligt med at korte linerne inden de skal møde andre hunde, ellers går der hurtigt ged i den, og der kan hurtigt opstå en situation hvis en hund pludselig føler sig lukket inde eller andet :-)

 

Jeg synes det er dejligt at hunden kan gå i 8 m linen og snuse og undersøge det der nu er vigtigt :-D

 

Iøvrigt skal du da bare til at træne et ordentligt spændende indkald med ham, han har sikkert aldrig fået betinget sit navn med lækre godbidder og fået ros og godbidder for al kontakt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Den ser fin ud :-D

 

Selvfølgelig kan man bruge flex til store hunde.

 

Man skal altid passe meget på når man bruger flexliner.

Jeg er meget omhyggeligt med at korte linerne inden de skal møde andre hunde, ellers går der hurtigt ged i den, og der kan hurtigt opstå en situation hvis en hund pludselig føler sig lukket inde eller andet :-)

 

Jeg synes det er dejligt at hunden kan gå i 8 m linen og snuse og undersøge det der nu er vigtigt :-D

 

Iøvrigt skal du da bare til at træne et ordentligt spændende indkald med ham, han har sikkert aldrig fået betinget sit navn med lækre godbidder og fået ros og godbidder for al kontakt :-D

 

Vi korter linen, når vi ser andre hunde forude, skal over vej eller går et sted på fortov osv. Er jeg meget opmærksom på efter denne tråd :-D Vi mødte i dag en gul lab blanding, og der kunne jeg allerede se 50 meter før de passerede at Douglas ikke kunne lide ham og det var gensidigt fra den anden hund. Jeg trak linen helt ind og stillede mig ved siden af ham (i vejen) og lod den anden hund passere. Douglas trak en smule over mod ham, men holdt fast og det respekterede han. Han kan vist med en del hunde, men de to vi mødte i dag, ja der var det ikke kærlighed ved første blik.

 

Det jeg nyder ved ham er at han IKKE vælter over mod fremmede, der passerer os. Han er så opslugt at turen at de ikke interesserer ham. Og han er ellers en meget social hund, der lader fremmede hilse og nusse ham :-D

 

Ja de 8 meter er perfekt til ham - når han er løs holder han nogenlunde samme afstand alligevel +/-, hvor interessant det er det sted vi går. Han er lab med stort L og er fuldstændigt opslugt af de mange dejlige dufte, han snuser ekstremt meget :-)

 

I dag gik det langt bedre med "indkald". Da vi gik over golfbanen og ved en mark med mange hunde, var han i flex hele turen. Men i dag kom han, når jeg kaldte (næsten hver gang). Et par af gangene satte jeg mig på hug og han kom over og hilste, når jeg kaldte. Han fik ros, et par godbidder, et par nus og så fri igen :-) Det skal nok gå - jeg roser meget og giver godbidder osv :-D Mht kontakten, så presser jeg ikke på endnu. Han er meget opslugt af turen, men vil gerne nusses osv, hvis vi kontakter ham. Det skal nok komme mere og mere, når vi knytter mere bånd osv :-D

 

Jeg skal lige have vendt med hans ejere om jeg evt kan koge lidt kalkungodbidder til ham og tage med engang imellem. Han er på diætkost for ikke at blive for stor. Han vejer 38 kg, så han er en kleppert :lol: Jeg ved ikke hvor meget kalkunen gør indvirkning på hans vægt. Indtil videre har jeg bare haft hans diætfoder med og det labber han i sig uden problemer, man er vel labber ;-)

 

Han har den skønneste personlighed :lun: Men han måttet gerne have været en lille Formel 1´er i stedet :blink: Jeg frygter lidt at han pludselig tager jagten efter et egern eller ræv og jeg så kommer i en dum situation. Derfor er jeg meget opmærksom på at vende mig mod ham, når han snuser til ting bag ved mig. Så kan jeg bedre afværge at han smutter med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Jo, jo de fås til hunde op til 85 kg, men ikke til hunde under.

Har ringet og snakket med dem

 

Ahh okay, er den op til 85 kg så for tung at bære til en hund på fx 25 kg ? Eller fatter jeg ikke en brik af det du skriver :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Ahh okay, er den op til 85 kg så for tung at bære til en hund på fx 25 kg ? Eller fatter jeg ikke en brik af det du skriver :oops:

 

Det tror jeg. For hun sagde, at en mindre hund (feks. beagle-str.) skal have en på max 25 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Det tror jeg. For hun sagde, at en mindre hund (feks. beagle-str.) skal have en på max 25 kg.

 

Ok tak :-) Det giver vel også mening at den er "hårdere" at trække linen ud på for en hund på 60-70 kg end en til fx 10 kgs hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...