Hop til indhold

Reverse sneezing


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Jeg tænkte at emnet er tilpas interessant til at have sin egen tråd.

 

Toffi har reverse sneezing, hvilket dog ikke gør mig til ekspert udi emnet. Så jeg håber andre vil skrive hvad de ved også.

Jeg har for længe siden søgt på nettet om emnet, og der findes forskellige forklaringer og opfattelser af hvad det er og hvad man kan gøre ved det.

 

Det er en hals/næselyd, som ind imellem kommer. Den lyder lidt som en gåse-lyd.

Den er (formentlig) forårsaget af noget fysisk i svælget på hunden. Nogen siger "for blød gane", andre siger noget andet.

 

Det lyder voldsomt, første gang man hører det tror man ens hund er ved at dø. Den har tydeligvis svært ved at få vejret.

 

Mange synes det lyder som om hunden knurrer.

 

Det kan fremprovokeres af forskellige faktorer, f.eks. temperaturskift. Vi ser det hos Toffi når hun om vinteren går fra den varme stue ud på den snedækkede græsplæne.

 

Det mest typiske tidspunkt hvor vi ser det, er når hun hilser på andre hunde eller mennesker, men især hunde. Når hun blever ivrig.

 

Jeg har set forskellige metoder brugt. Ingen af disse virker dog på Toffi. Nogen gnider på hundens hals eller brystkasse. Andre lukker for hundens næse, så den tvinges til at åbne munden.

 

Når Toffi drikker vand, sker der ofte det at hun harker en lille sjat vand ud bagefter, det kommer lissom nede fra svælget. Og det er den effekt nogen søger at skabe ved ovennævnte metode med at holde for næsen. (Jeg bryder mig bestemt ikke om at gøre det ved Toffi)

 

Sommetider er det så slemt at Toffi på sin gåtur vælger at stå stille hvis hun får reverse sneezing. Da har jeg erfaret at det hjælper at tage hende op, bære hende mens vi går videre. Så går det hurtigt over (Hun bliver lynhurtigt afslappet.)

 

Det er en kendt ting ved nogle -bestemt ikke alle- chihuahuas, vel sagtens at sammenligne med pekingeserens og mopsens vejrtrækningsbesvær.

 

Det opstår først når hunden har en vis aldre, jeg har læst at det kulminerer ved 1-års-alderen. Jeg har også læst et sted at overvægt har noget at sige, så måske bør hun tabe sig lidt.

 

Nogle dage har Toffi det slet ikke, mens andre dage har hun det flere gange daglig af i gennemsnit ½-1 minuts varighed.

 

Ovennævnte er omtrent det jeg ved/har hørt om tilstanden. Andre er yderst velkomne til at byde ind / supplere / rette :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt indlæg, vivi!

 

Bitten har det også, og her virker de nævnte metoder heller ikke - hun reagerer ikke rigtig ved nusningen eller at blive holdt om næsen..

 

Første gang det skete troede jeg at hun havde fået noget galt i halsen, og var sikker på at nu var det nu, min lille chihuahua ville kløjs i sin mad..

Heldigvis gik det hurtig over igen - og siden den dag har vi hørt det næsten dagligt..

 

Hos os sker det når hun bliver ivrig, når hun drikker vand for hurtigt, hvis hun bliver for ivrig under et søg og hvis hun føler hun må gø efter folk på vejen - så lukker det af..

Hvis det sker på gåturen, så fryser hun fuldstændig, jeg tror det er fordi hun bliver så sårbar når det sker.. Så jeg samle hende også altid op, så får hun lige en timeout hvor hun ikke skal passe på sig selv, og så går det over igen :-)

 

Dette er en af grundene til at jeg ikke vil avle på Bitten, hvis det er det mindste arveligt så synes jeg det vil være uforsvarligt..

Heldigvis, 7-9-13, så har Dolph ikke haft antydning til det - og han er snart så gammels så det burde have vist sig..

 

Bitten går med sele nu, også selvom hun kan sno sig ud af den - så er det sundere på denne måde.. Og det har hjulpet, det har det godt nok..

Jeg forsøger at lære Dolph det med sele, men indtil videre har jeg tre stk. han ikke vil sætte en pote i..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci

Jeg har været på besøg hos en Chihuahua for et par mdr siden og han begyndte også, når han blev for ivrig. Fx når der om besøg, han var meget glad for andre mennesker, selv fremmede.

 

Ejeren skulle lige lægge hånden på ham og sige rolig eller stop, og så gik det hurtigt over igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk lidt i tvivl om det var det Futte havde... Det lød som om han havde svært ved at få luft og forsøgte at trække vejret i stød samtidig med at han lavede synkebevægelser eller noget.. (ret svært at forklare).

Er der nogen der ved om Belgiske Hyrdehunde kan have det? Eller har det mon været noget andet? Det lød voldsomt, men gik heldigvis altid hurtigt over igen og så kunne der gå lang tid inden næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk lidt i tvivl om det var det Futte havde... Det lød som om han havde svært ved at få luft og forsøgte at trække vejret i stød samtidig med at han lavede synkebevægelser eller noget.. (ret svært at forklare).

Er der nogen der ved om Belgiske Hyrdehunde kan have det? Eller har det mon været noget andet? Det lød voldsomt, men gik heldigvis altid hurtigt over igen og så kunne der gå lang tid inden næste gang.

 

Eller andre hyrdehunde :oops:

 

Jeg har med Lucki, Bondo og nu Cille oplevet det samme som Nollike :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke hos hvilke racer det forekommer udover chihuahua.

 

Men her er en video med reverse sneezing hos en greyhound.

 

Toffi´s lyd er lidt anderledes, mere nasalt og mere som en gås.

Og hun har ikke helt så meget gang i vejrtrækningsmusklerne.

Hun virker sjældent lige så besværet som hunden på videoen.

 

http://www.ahrdvm.com/education/videos/reversesneeze.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke hos hvilke racer det forekommer udover chihuahua.

 

Men her er en video med reverse sneezing hos en greyhound.

 

Toffi´s lyd er lidt anderledes, mere nasalt og mere som en gås.

Og hun har ikke helt så meget gang i vejrtrækningsmusklerne.

Hun virker sjældent lige så besværet som hunden på videoen.

 

http://www.ahrdvm.com/education/videos/reversesneeze.htm

 

 

Sådan kan Bitten godt få det, så panikker hun næsten og jeg må tage hende op - men jeg synes heller ikke det er så slemt med Toffi, hendes er sådan mere en grynten end det her..

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en video, sådan lyder Toffi.

 

http://www.dropshots.com/videolink.php?userid=78262&cdate=20061027&ctime=084258&showVideo=1

 

Jeg søgte på google "reverse sneezing video", måske findes der flere, for dem der gerne vil se mere.

 

Nårh, det var helt sådan som om ejeren blev bange. Det var synd. Men tænker på den anden tråd, med historien om den ældre dame, som sagde, at hunden skulle sættes på plads. Det lyder da ikke som knurren synes jeg. Stakkels hendes hund :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh, det var helt sådan som om ejeren blev bange. Det var synd. Men tænker på den anden tråd, med historien om den ældre dame, som sagde, at hunden skulle sættes på plads. Det lyder da ikke som knurren synes jeg. Stakkels hendes hund :shock:

 

Jeg sad også og blev helt ked af det på hendes vegne, hun lød nemlig bange, men til sidst sagde hun selv "reverse sneezing" så hun har jo vidst hvad det var :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad også og blev helt ked af det på hendes vegne, hun lød nemlig bange, men til sidst sagde hun selv "reverse sneezing" så hun har jo vidst hvad det var :-D

 

Ja, der blev jeg også lettet. Fik det ligesom dig helt dårligt/blev ked af det for hende, og jeg sad bare og tænkte "bare rolig, det skal nok gå" :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sad også og blev helt ked af det på hendes vegne, hun lød nemlig bange, men til sidst sagde hun selv "reverse sneezing" så hun har jo vidst hvad det var :-D

 

Jeg havde også hørt om det en enkelt gang - men når man ser og hører det for første gang, man tror jo at hunden falder om..

Kan være hun har haft en god opdrætter som har fortalt om det.. Så man er forberedt hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var lige præcis sådan Futte lød, bare hurtigere :cry:

 

Også Lucki, Bondo og Cille - ca. med den hastighed den stakkels Golden når midt i filmen, altså sådan lige nogle gange i hurtigt rap :???: Heldigvis var/er anfalene hurtigt overstået og der gik/kan gå dage/uger i mellem :-)

 

Jeg plejer bare at forholde mig helt roligt, evt. tale rolig til hunden og stryge bildt ned langs siden, men helt uden ynk - ingen grund til at forstærke en ubehagelig oplevelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Også Lucki, Bondo og Cille - ca. med den hastighed den stakkels Golden når midt i filmen, altså sådan lige nogle gange i hurtigt rap :???: Heldigvis var/er anfalene hurtigt overstået og der gik/kan gå dage/uger i mellem :-)

 

Jeg plejer bare at forholde mig helt roligt, evt. tale rolig til hunden og stryge bildt ned langs siden, men helt uden ynk - ingen grund til at forstærke en ubehagelig oplevelse

 

Det lader til at de har haft det ens. Jeg tog det (efter de første gange) også helt roligt, men det er godt nok en grim lyd og især de første gange hvor man ikke ved hvad der sker. Heldigvis varede det ikke ret længe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Også Lucki, Bondo og Cille - ca. med den hastighed den stakkels Golden når midt i filmen, altså sådan lige nogle gange i hurtigt rap :???: Heldigvis var/er anfalene hurtigt overstået og der gik/kan gå dage/uger i mellem :-)

 

Jeg plejer bare at forholde mig helt roligt, evt. tale rolig til hunden og stryge bildt ned langs siden, men helt uden ynk - ingen grund til at forstærke en ubehagelig oplevelse

 

Jeg fornemmer at på videoen ved ejeren udmærket at det er reverse sneezing der pludselig opstår, det er ikke første gang hun oplever det.

 

Hun reagerer nemlig straks med at gnide på hundens hals, hvilket tydeligvis hjælper på netop den hund. Hun prøver at være medfølende ved at tale på den måde hun gør. Men egentlig så ynker hun hunden, selvom hun gør det i bedste mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fjunte

Min brors beagle har også reverse sneezing. Det er heldigvis i meget sjældne tilfælde og kun hvis han bliver meget meget ivrig. Jeg glemmer aldrig den første gang, jeg oplevede det - det var rigtig grimt, når man ikke lige ved, hvad det er. Hos min brors hun hjælper det, at holde den for næsen og ellers lige få den til at køle lidt ned igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lise D

Skummelt!!! Det er lige gået op for mig via denne video http://www.dropshots.com/videolink.php?userid=78262&cdate=20061027&ctime=084258&showVideo=1 at det min hudn gjorde var reverse sneezing - præcis som den franske bulldog!!! Vi vidste ikke hvad det var.. men det ved vi så nu!

 

Jeg søgte egentlig på reverse sneezing da jeg står med en hund "på hånden" som angiveligt fejler dette og jeg ved ikke om jeg tør tage den.

 

Historien er den at jeg fik min elskede engelske bulldog aflivet i fredags efter lang tids sygdom (Cushing's syndrom) og vi har brugt oceaner af penge på den hund på bare to år, han fejlede alt!

 

Opdrætter mener at den 7 mrd. hvalp har reverse sneezing, den havde endvidere lundebetændelse som helt lille hvalp på 9 uger. Hun mener også den har for langt gangesejl - men er det ikke det samme??? Altså som reverse sneezing? Min dyrlæge siger man kan operere reverse sneezing ved at fjerne et stykke af den bløde gane så den ikke "klapper" op og lukker af for luften...

 

Jer med reverse sneezing hunde - for jeg kan forstå nogle racer døjer.. turde I anskaffe jer en hund hvor i vidste den havde det? Hvalpen står og manglet er nyt hjem, den foræres da den ikke kan bruges i avlen grundet reverse sneezing. Hvilket jeg jo KUN synes er det rigtige, at tage den ud af avl!

 

Hilsen Lise

Link til indlæg
Del på andre sites

Skummelt!!! Det er lige gået op for mig via denne video http://www.dropshots.com/videolink.php?userid=78262&cdate=20061027&ctime=084258&showVideo=1 at det min hudn gjorde var reverse sneezing - præcis som den franske bulldog!!! Vi vidste ikke hvad det var.. men det ved vi så nu!

 

Jeg søgte egentlig på reverse sneezing da jeg står med en hund "på hånden" som angiveligt fejler dette og jeg ved ikke om jeg tør tage den.

 

Historien er den at jeg fik min elskede engelske bulldog aflivet i fredags efter lang tids sygdom (Cushing's syndrom) og vi har brugt oceaner af penge på den hund på bare to år, han fejlede alt!

 

Opdrætter mener at den 7 mrd. hvalp har reverse sneezing, den havde endvidere lundebetændelse som helt lille hvalp på 9 uger. Hun mener også den har for langt gangesejl - men er det ikke det samme??? Altså som reverse sneezing? Min dyrlæge siger man kan operere reverse sneezing ved at fjerne et stykke af den bløde gane så den ikke "klapper" op og lukker af for luften...

 

Jer med reverse sneezing hunde - for jeg kan forstå nogle racer døjer.. turde I anskaffe jer en hund hvor i vidste den havde det? Hvalpen står og manglet er nyt hjem, den foræres da den ikke kan bruges i avlen grundet reverse sneezing. Hvilket jeg jo KUN synes er det rigtige, at tage den ud af avl!

 

Hilsen Lise

 

Det er en svær en - hvis hunden KUN døjer med reversed sneezing, så ville jeg godt turde at tage den, hvis man vel at mærke er sikker på det er det..

Bitten har det jo, og hun klarer sig jo så ganske udemærket alligevel - det er ikke et problem i hverdagen eller noget jeg ønsker at behandle..

 

Og ja, helt rigtig at pille den ud af avl - det er noget enhver ansvarlig oprætter burde gøre :-):5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lise D

Vivi: Jeg afventer opringning fra min dyrlæge, vi har været så meget igennem at jeg ikke tør tage nogle chancer og slet ikke med den race. Men hvis det "bare" er det er jeg på vej til Falster for at hente ham =) Og så få min egen dyrlæge til at tjekke den.

 

Jeg mistede min engelske bulldog Ivan i ferdags efter lang tids sygdom, tomheden er forfærdelig :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Vivi: Jeg afventer opringning fra min dyrlæge, vi har været så meget igennem at jeg ikke tør tage nogle chancer og slet ikke med den race. Men hvis det "bare" er det er jeg på vej til Falster for at hente ham =) Og så få min egen dyrlæge til at tjekke den.

 

Jeg mistede min engelske bulldog Ivan i ferdags efter lang tids sygdom, tomheden er forfærdelig :-(

 

Jeg tør slet, slet ikke udtale mig om hvorvidt du bør tage hunden.

 

Jeg vil sige som Tweesa at min hund sagtens kan leve med det. Men der findes jo forskellige grader.

 

Men da du står i den situation at du lige har mistet en dejlig hund pga sygdom, er det måske lidt for tidligt at tage en så vigtig beslutning.

 

Lungebetændelse burde ikke have noget at gøre med reverse sneezing for mig at se.

 

Men lungebetændelse i så ung en alder lyder ikke smart. Jeg gætter på at det kan betyde at hunden vil være disponeret for det fremover...men tjek lige den side af sagen med en dyrlæge.

 

Reverse sneezing kulminerer hos chihuahuas i 1-års-alderen, hvor de også er rimeligt udvoksede og kønsmodne.

Så da hunden du taler om kun er 7 mdr kan du sisikere at det bliver en tand værre.

Det skal du nok være indstillet på.

 

Mht. operation ved jeg snart ikke. Hos min hund lyder det meget nasalt, og jeg er ikke sikker på at en operation i ganen vil kunne ændre på det. Men som du også kan se på videoerne lyder det forskelligt.

 

Hunden må have været til dyrlæge sammen med opdrætter, hvad er der blevet sagt der?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...