Hop til indhold

Når gåtur bliver til fangeleg


Gæst beagle-lover
 Share

Recommended Posts

Gæst beagle-lover

Vi har et problem med Alice.

 

Når vi skal ud og gå synes hun det er alletiders at spæne rundt i huset i håb om at vi løber efter hende.

Det starter så snart vi finder hendes snor frem og det er ikke fordi, hun ikke vil ud og gå for det vil hun gerne.

Hun skal bare lige lege fanger først og det er faktisk ved at være temmelig fustrerende.

 

Vi har så besluttet at prøve følgende:

 

Når vi finder hendes sele og snor hun og hun begynder på hendes pjat, så vil vi hænge det på plads igen og sætte os ned.

Når hun så er faldet til ro, vil vi igen finde hendes sele og snor frem og hvis hun igen begynder på fangeleg så vil vi igen hænge udstyret på plads og sætte os ned og sådan vil vi fortsætte indtil hun finder ud af, at der ikke kommer noget ud af at stæse rundt.

 

Tror I dette vil være en ok fremgangsmåde?

 

Vi har prøvet at lokke med godbidder men det duer ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg røg tilfældigt ind i et tv-prøgram på tv2øst fornylig, som omhandlede næsten det samme problem.

Du kan læse om det her, og også se udsendelsen. http://www.tv2east.dk/article.php?id=28510

 

Det er en udsendelsesrække hvor hhv. Irene jarnved og en anden adfærdsbehandler (så vidt jeg ved én hun har uddannet), som på skift tager ud til hunde med problemer.

I denne udsendelse var det adfærdsbehandler Mette Holmgren fra Slagelse Dyrehospital, der var ude ved en hund.

De brugte omtrent den metode du foreslår :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et problem med Alice.

 

Når vi skal ud og gå synes hun det er alletiders at spæne rundt i huset i håb om at vi løber efter hende.

Det starter så snart vi finder hendes snor frem og det er ikke fordi, hun ikke vil ud og gå for det vil hun gerne.

Hun skal bare lige lege fanger først og det er faktisk ved at være temmelig fustrerende.

 

Vi har så besluttet at prøve følgende:

 

Når vi finder hendes sele og snor hun og hun begynder på hendes pjat, så vil vi hænge det på plads igen og sætte os ned.

Når hun så er faldet til ro, vil vi igen finde hendes sele og snor frem og hvis hun igen begynder på fangeleg så vil vi igen hænge udstyret på plads og sætte os ned og sådan vil vi fortsætte indtil hun finder ud af, at der ikke kommer noget ud af at stæse rundt.

 

Tror I dette vil være en ok fremgangsmåde?

 

Vi har prøvet at lokke med godbidder men det duer ikke.

 

Hvis min hund gjorde det, så ville jeg tage snoren og gå. Uden hund.

 

Okay, jeg ville hurtigt komme tilbage, --kalde på hunden og sige: "vil du med?" og bede den sitte. Og så give den snor på... -Stille og roligt og venligt.

 

Altså... man skal da ikk' lege fangeleg for at komme ud og gå? :shock: Hun må da have lært det et eller andet sted?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi har et problem med Alice.

 

Når vi skal ud og gå synes hun det er alletiders at spæne rundt i huset i håb om at vi løber efter hende.

Det starter så snart vi finder hendes snor frem og det er ikke fordi, hun ikke vil ud og gå for det vil hun gerne.

Hun skal bare lige lege fanger først og det er faktisk ved at være temmelig fustrerende.

 

Vi har så besluttet at prøve følgende:

 

Når vi finder hendes sele og snor hun og hun begynder på hendes pjat, så vil vi hænge det på plads igen og sætte os ned.

Når hun så er faldet til ro, vil vi igen finde hendes sele og snor frem og hvis hun igen begynder på fangeleg så vil vi igen hænge udstyret på plads og sætte os ned og sådan vil vi fortsætte indtil hun finder ud af, at der ikke kommer noget ud af at stæse rundt.

 

Tror I dette vil være en ok fremgangsmåde?

 

Vi har prøvet at lokke med godbidder men det duer ikke.

 

Metoden kaldes "negativ straf" - at man fratager hunden "et gode" ved uønsket adfærd.

 

Hvis det skal virke skal timingen være præcis, så i samme splitsekund Alice begynder at bevæge sig væk, skal seletøjet væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Metoden kaldes "negativ straf" - at man fratager hunden "et gode" ved uønsket adfærd.

 

Hvis det skal virke skal timingen være præcis, så i samme splitsekund Alice begynder at bevæge sig væk, skal seletøjet væk.

 

Har jo stor tiltro til dine evner Irene og så længe du ikke siger, at det er dømt til at mislykkedes eller at du fraråder det, ja, så er jeg stemt for at prøve.

 

Jeg skal nok komme med opdateringer om hvordan det går :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Hvis min hund gjorde det, så ville jeg tage snoren og gå. Uden hund.

 

Okay, jeg ville hurtigt komme tilbage, --kalde på hunden og sige: "vil du med?" og bede den sitte. Og så give den snor på... -Stille og roligt og venligt.

 

Altså... man skal da ikk' lege fangeleg for at komme ud og gå? :shock: Hun må da have lært det et eller andet sted?

 

Ja, jeg ved ikke hvor hun har den tossede ide fra, men nu er vi trætte af det.

Tror hun har fået ideen fra andre hunde et af de steder hun har været passet engang

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Har jo stor tiltro til dine evner Irene og så længe du ikke siger, at det er dømt til at mislykkedes eller at du fraråder det, ja, så er jeg stemt for at prøve.

 

Jeg skal nok komme med opdateringer om hvordan det går :-D

 

 

Det bliver spændende at følge :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanett

Mine forældre havde en schæfer der lavede samme nummer...

 

De vænnede hunden af med den ved at tage snoren, sætte sig ned og vente....punktum.

 

Hunden skal nok blive træt af dens fis på et tidspunkt og komme til dig. Men det er en tålmodighedskamp...og en stædighedskamp som du SKAL vinde over hunden. Giv dig god tid, tag din avis med og sæt dig til at læse, kald på hunden en gang i mellem i en glad tone uden at se på den (det vil bare gejle den yderligere op) og lad være med at skælde ud når den ikke kommer. Hvis den ikke kommer, så ignorer den igen og læs videre.

 

Når den endelig giver op, så ros, nus, giv en godbid eller hvad end du normalt gør når den har været dygtig, giv den snoren på og tag afsted.

 

Det kræver VIRKELIG tålmodighed, men det betaler sig i længden. Når hunden først har fundet ud af at du ikke har tænkt dig at lege fangeleg, så vænner den sig også til at komme til dig uden fis og ballade med tiden.

 

Håber at min noget besværlige metode kan hjælpe.

 

Mvh

 

Nanett

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover

Tak allesammen for jeres gode råd :-D

 

Indtil videre har der ikke været problemer, da vi har købt laksebidder hun ikke kan modstå, men det er sikkert kun spørgsmål om tid, før hun bliver trætte af dem eller vi løber tør.

I går smed vi lidt laksebidder til hende i gangen og glad og frejdig gik hun ud for, at spise dem og så kunne vi stille og roligt lukke døren til stuen og soveværelset og give hende sele og snor på.

Men nu må vi se hvor længe de godbidder virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...