Hop til indhold

Vi skal have hund!


Gæst Flatbeat
 Share

Recommended Posts

Gæst Flatbeat

Hej!

 

Mig og min familie skal til at have hund. Mine forældre havde hund før de fik børn, og det var en New Foundlænder, og sådan en skal vi ikke have igen! Den var stor, fældede og vild osv.

 

Nu er der så gået 10 år, hvor vi har gået og plaget, og vi har endelig fået lov. Vi går og tumler med, hvilken race det skal være... Vi har tænkt på en Dansk-Svensk gårdhund, da vi havde hørt at de ikke fældede og var nemme at styre osv, men nu har vi så hørt noget helt andet.. Så har vi tænkt på en blanding mellem en Chihuahua og en Gårdhund, da vi stødte på nogen der solgte dem.. Men vi er lidt lost, men vi vil gerne have at hunden skal:

 

Være lærenem,

Fælde meget lidt,

Gø så lidt så muligt,

Være på størrelse med en Gårdhund,

Ikke være alt for vild, men selvfølgelig være med på at lege, gå ture osv.,

Være sød! (:,

Have et blidt temperament,

Kunne tollerere 3 teenagebørn,

Ikke overfalde folk når de kommer ind af døren,

Være en rigtig familiehund

 

- Jeg ved godt, at nogle af disse ting, også afhænger af, hvordan man behandler den og opdrager den osv., men tænkte, at der var nogle af jer der havde nogle erfaringer med, hvad det kunne være for en race, og hvad det i hvert fald ikke skal være, men håber I ved, hvad jeg mener.

 

Vi bor forresten på en gård ude på landet med masser af natur, en græsplæne på størrelse med 2 fodboldbaner og et stort hus osv.

 

 

Hilsen Laura

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hej!

 

Mig og min familie skal til at have hund. Mine forældre havde hund før de fik børn, og det var en New Foundlænder, og sådan en skal vi ikke have igen! Den var stor, fældede og vild osv.

 

Nu er der så gået 10 år, hvor vi har gået og plaget, og vi har endelig fået lov. Vi går og tumler med, hvilken race det skal være... Vi har tænkt på en Dansk-Svensk gårdhund, da vi havde hørt at de ikke fældede og var nemme at styre osv, men nu har vi så hørt noget helt andet.. Så har vi tænkt på en blanding mellem en Chihuahua og en Gårdhund, da vi stødte på nogen der solgte dem.. Men vi er lidt lost, men vi vil gerne have at hunden skal:

 

Være lærenem,

Fælde meget lidt,

Gø så lidt så muligt,

Være på størrelse med en Gårdhund,

Ikke være alt for vild, men selvfølgelig være med på at lege, gå ture osv.,

Være sød! (:,

Have et blidt temperament,

Kunne tollerere 3 teenagebørn,

Ikke overfalde folk når de kommer ind af døren,

Være en rigtig familiehund

 

- Jeg ved godt, at nogle af disse ting, også afhænger af, hvordan man behandler den og opdrager den osv., men tænkte, at der var nogle af jer der havde nogle erfaringer med, hvad det kunne være for en race, og hvad det i hvert fald ikke skal være, men håber I ved, hvad jeg mener.

 

Vi bor forresten på en gård ude på landet med masser af natur, en græsplæne på størrelse med 2 fodboldbaner og et stort hus osv.

 

 

Hilsen Laura

 

Hej og velkommen til :-D

 

Det er kun 2 af de 'krav' I har til en hund, I ikke selv kan bestemme via indlæring og det er størrelse og fældning :-)

 

Mht Jeres børn - er de vant til hund og ved de hvordan, men omgåes en hund og hvordan man respekterer en hunds grænser? (egentlig et og samme)

 

De 2 racer I har kig på er ikke kendt for at være de mindst snakkende - dog hænger det også ofte sammen med små hundes oplevelser i 'de stores' verden.

 

Netop ud fra de 2 racer I pt har kig på, så kan jeg næsten læse mig til, at I ikke har læst ret meget om de forskellige hunderacer (både bøger og på nettet) og det vil jeg da absolut anbefale Jer - ligesom at besøge de forskellige kenneler, så man kan opleve racerne på tæt hold. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil klart anbefale at læse Fra hvalp til hund af Irene h. Jarnved, og Hvalpen af Lone Greva. De har begge et udmærket afsnit om valg af race, som arbejder med en del problemstillinger, som jeg tro ville være godt for Jer at se på :-) Derudover hjælper det utrolig meget til ikke at gøre sig selv "blind" for hvad der nu måtte følge med drømmeracen UDOVER at den er sød/ smuk og den rette størrelse.

 

God fornøjelse med søgningen, og husk, at det kun er Jer, der ved, hvad I kan tilbyde en hund, og dermed hvilken race, der passer Jer bedst.

 

Mvh. Eva

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Flatbeat

Mange tak for, at I svarede så hurtigt!

 

- Os 3 teenagere, mig på 16, Ulrik på 14 og Rasmus på 20 kan sagtens respektere, hvordan man skal passe på og behandle en hund. Vi er rigtig gode til dyr, og kunne aldrig nogensinde i hele vores liv, finde på at gøre noget, for at gøre den ondt. Vi er 3 usædvanlige teenagere, som aldrig skændes, og gør hvad der bliver sagt osv, selvfølgelig i en vis grad, men vi er meget tolerente, og gode til at respektere.

- Vi tænker selvfølgelig ikke kun på, hvor sød og nuttet hunden er, og det har vi også snakket om, og vi har også snakket om det med, at hunden bliver hvad man gør den til, så selvom nogen siger, at en Gårdhund er meget vild eller et eller andet, kan det jo sagten være fordi, at de ikke har forstået at opdrage den ordentlig; det er ikke ens betydet med, at racen er vild. Men de 2 vigtigste faktorer er også at den ikke er for stor, og at den ikke fælder.

- Men tak for rådet, jeg tror vi vil besøge nogle kennler og læse lidt om de forskellige racer, for det er også først i midten eller slutningen af juli, at vi skal have den, så vi harjo noget tid til, at besøge en masse forskellige steder osv. Men mange tak for besvarelsen, og hvis der er flere der har råd osv. må I stadig gerne skrive :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for, at I svarede så hurtigt!

 

- Os 3 teenagere, mig på 16, Ulrik på 14 og Rasmus på 20 kan sagtens respektere, hvordan man skal passe på og behandle en hund. Vi er rigtig gode til dyr, og kunne aldrig nogensinde i hele vores liv, finde på at gøre noget, for at gøre den ondt. Vi er 3 usædvanlige teenagere, som aldrig skændes, og gør hvad der bliver sagt osv, selvfølgelig i en vis grad, men vi er meget tolerente, og gode til at respektere.

- Vi tænker selvfølgelig ikke kun på, hvor sød og nuttet hunden er, og det har vi også snakket om, og vi har også snakket om det med, at hunden bliver hvad man gør den til, så selvom nogen siger, at en Gårdhund er meget vild eller et eller andet, kan det jo sagten være fordi, at de ikke har forstået at opdrage den ordentlig; det er ikke ens betydet med, at racen er vild. Men de 2 vigtigste faktorer er også at den ikke er for stor, og at den ikke fælder.

- Men tak for rådet, jeg tror vi vil besøge nogle kennler og læse lidt om de forskellige racer, for det er også først i midten eller slutningen af juli, at vi skal have den, så vi harjo noget tid til, at besøge en masse forskellige steder osv. Men mange tak for besvarelsen, og hvis der er flere der har råd osv. må I stadig gerne skrive :-D

 

Du skriver, at i først skal have den i midten/slutningen af juli- det får mig derfor til at tænke på, at det også er vigtigt at tage hensyn til, at mange kenneler har VENTELISTER. Det er i mine øjne vigtigere at finde den rette hund og den rette kennel, end at kunne få hund lige nu og her, så pas på, at I ikke afviser drømme-kennelen eller -racen for at kunne få hund så hurtigt som muligt. Det er jo ikke lige sikkert, at den bedste kennel har hvalpe lige nu, og så varierer det også hvor lang tid, de beholder hvalpen. Selv skal jeg vente 10 uger, og det er jeg godt tilfreds med, selvom loven kun kræver 8, da jeg mener, at hunden lærer nogle meget vigtige egenskaber i kraft af samværet med flokken derhjemme i de sidste 2 uger.

 

Husk at det er vigtigt at få hund fra et sted I stoler på! I kan komme til at fortryde det nok så grusomt, hvis I køber fra f.eks. en hundehandler med det formål at kunne få DEN slags hvalp NU uden ventelister. Jeg vil anbefale Jer at læse denne triste historie inden I vælger at købe: http://www.minmops.dk/mth.htm - Da jeg fandt henvisningen til denne, og læste den, gjorde det stort indtryk på mig, og min holdning til STEDET man køber fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...