Hop til indhold

Anbefal et hvalpefoder...

skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Skipper bruger pro plan og fungerer egentlig fint på det, men jeg overvejer at skifte af 2 årsager:

1) Det indeholder majs og jeg kan jo efterhånden læse mig til at det ikke er så godt.

2) Foderet er ret småt så han tygger det faktisk slet ikke.

Han er altædende så smagen betyder vist ikke det helt vilde :rolleyes:

Jeg har lidt kig på Olivers da jeg både godt kan lide indholdet og jeg ved at foder stykkerne er ret store. Men er der andre fodertyper i kan anbefale? Jeg kan jo godt læse mig frem til indholdet i diverse fodertyper, men jeg kan ikke se nogle steder hvor store stykkerne er :vedikke:

Det er selvfølgelig indhold frem for størrelse hvis der skal vælges :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jeg kender ikke til Olivers, men det er ikke mit type foder. Vi har prøvet Acana, Lukkulus og pt. er vi i gang med Marcus Mühle.

MM falder jo desværre ud af kategori, selvom stykkerne er store, da jeg mener, at 2. ingrediens er majsmel (også meget imod mit ønske at vi fodrer med det, men hans mave fungerer perfekt på det og han er helt tosset med det). Jeg har købt 15 kg. for 350 kr inkl. levering fra Zooplus.

Lukkulus er også store stykker. Laki elskede det. Ligesom MM er det koldtpresset. Indhold er her:

Beef meal (28%), brown rice, trout meal (6%), cold-pressed rapeseed oil, algae, alfalfa, beets, rice germs, herbs, pears, apples, egg yolk powder, caraway, linseed oil, carob, silica, kieselgur, yucca schidigera, bilberries, trace elements, vitamins

Så ingen majs.

Acana er jo også supergodt, for det er fuldstændig kornfrit og så er det fra fritgående dyr, hvilket tiltaler mig meget. Men jeg ved ikke lige hvor store stykker, du er ude efter. Jeg vil mene, at Acana er lidt større end alm. pegefingernegle-størrelse, hvis det giver nogen fornemmelse af det :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Skipper bruger pro plan og fungerer egentlig fint på det, men jeg overvejer at skifte af 2 årsager:

1) Det indeholder majs og jeg kan jo efterhånden læse mig til at det ikke er så godt.

2) Foderet er ret småt så han tygger det faktisk slet ikke.

Han er altædende så smagen betyder vist ikke det helt vilde :rolleyes:

Jeg har lidt kig på Olivers da jeg både godt kan lide indholdet og jeg ved at foder stykkerne er ret store. Men er der andre fodertyper i kan anbefale? Jeg kan jo godt læse mig frem til indholdet i diverse fodertyper, men jeg kan ikke se nogle steder hvor store stykkerne er :vedikke:

Det er selvfølgelig indhold frem for størrelse hvis der skal vælges :-D

Jeg fodrer med Olivers - og synes faktisk det er et rigtig godt foder til en forholdsvis rimelig pris...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke til Olivers, men det er ikke mit type foder. Vi har prøvet Acana, Lukkulus og pt. er vi i gang med Marcus Mühle.

MM falder jo desværre ud af kategori, selvom stykkerne er store, da jeg mener, at 2. ingrediens er majsmel (også meget imod mit ønske at vi fodrer med det, men hans mave fungerer perfekt på det og han er helt tosset med det). Jeg har købt 15 kg. for 350 kr inkl. levering fra Zooplus.

Lukkulus er også store stykker. Laki elskede det. Ligesom MM er det koldtpresset. Indhold er her:

Beef meal (28%), brown rice, trout meal (6%), cold-pressed rapeseed oil, algae, alfalfa, beets, rice germs, herbs, pears, apples, egg yolk powder, caraway, linseed oil, carob, silica, kieselgur, yucca schidigera, bilberries, trace elements, vitamins

Så ingen majs.

Acana er jo også supergodt, for det er fuldstændig kornfrit og så er det fra fritgående dyr, hvilket tiltaler mig meget. Men jeg ved ikke lige hvor store stykker, du er ude efter. Jeg vil mene, at Acana er lidt større end alm. pegefingernegle-størrelse, hvis det giver nogen fornemmelse af det :D

Ja så er acana nok for små, jeg havde godt nok også kig på det, men det kunne godt lyde som om det er på størrelse med pro plan og han sluger dem simpelthen hele. Han har haft kastet op et par gange og man kan nærmest ikke se at han har spist maden :stupid: udover det er pænt ulækkert selvfølgelig :rolleyes:

MM lyder godt nok ellers tiltalende både med størrelse og pris! Men nu havde jeg jo bestemt mig for ingen majs...

Lukkulus må jeg lige få kigget nærmere på :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Ja så er acana nok for små, jeg havde godt nok også kig på det, men det kunne godt lyde som om det er på størrelse med pro plan og han sluger dem simpelthen hele. Han har haft kastet op et par gange og man kan nærmest ikke se at han har spist maden :stupid: udover det er pænt ulækkert selvfølgelig :rolleyes:

MM lyder godt nok ellers tiltalende både med størrelse og pris! Men nu havde jeg jo bestemt mig for ingen majs...

Lukkulus må jeg lige få kigget nærmere på :hmm:

Lukkulus har jeg købte på zooplus.de/co.uk.

Lukullus dog food deals at zooplus: Lukullus Charolais Beef & Trout

Et hurtigt skud siger, at 15 kg koster ca. 370 kr.

Jeg kan tage noget MM med til jer og muligvis kan jeg finde nogle rester af Acana også. Lukkulus er vi desværre løbet tør for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Ja og jeg kan egentlig også meget godt lide tanken bagved med fonden der støtter gadehunde...

Så Olivers er bestemt med i opløbet :-D

Det var jeg så faktisk slet ikke klar over... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Som du jo ved skifter vi til Olivers og synes de er pænt store i det, indholdet tiltaler mig og har hørt meget godt om det.. Du kan jo evt. starte med at bestille en gratis prøvepakke, det gjorde jeg ved at sende dem en mail, så kan du jo selv vurdere størrelsen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var jeg så faktisk slet ikke klar over... :oops:

Hvorfor koster jeres målebæger penge?

Det gør det fordi at hver en krone går til vores fond; OLIVER’S FOUNDATION.

OLIVER’S FOUNDATION har følgende løbende projekter:

• Fuglefodrings projekter i 25 børnehaver
    (hvor fugle får en hjælpende hånd i kulden, og børn får et indblik i omsorg for dyr)
  • Økonomisk støtte til dyrlægehjælp i fattige områder
  • Udlovning af dusør i dyreværnssager
  • Julepakker til de hjemløses hunde i København

Der stod også noget et sted på deres hjemmeside om hundehuse til polske gadehunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Lukkulus har jeg købte på zooplus.de/co.uk.

Lukullus dog food deals at zooplus: Lukullus Charolais Beef & Trout

Et hurtigt skud siger, at 15 kg koster ca. 370 kr.

Jeg kan tage noget MM med til jer og muligvis kan jeg finde nogle rester af Acana også. Lukkulus er vi desværre løbet tør for.

Tak skal du have :-D jeg sidder lige og kigger rundt på siden og ved ikke om det er mig der er dum og blind, men synes kun der står noget med til voksne hunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Mange af fodermærkerne gør ikke forskel på hvalpe og voksne hunde. Jeg kontaktede på et tidspunkt producenten af Acana og Orijen og spurgte ind til det, da Orijen har begge dele og Acana er all-round.

Kort sagt, så er det vist lidt af et markedsføringstrick, når der snakkes om hvalpefoder. Hvis foderet er ordentligt, så er der ingen forskel om du fodrer det til hvalp, voksen eller senior.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af fodermærkerne gør ikke forskel på hvalpe og voksne hunde. Jeg kontaktede på et tidspunkt producenten af Acana og Orijen og spurgte ind til det, da Orijen har begge dele og Acana er all-round.

Kort sagt, så er det vist lidt af et markedsføringstrick, når der snakkes om hvalpefoder. Hvis foderet er ordentligt, så er der ingen forskel om du fodrer det til hvalp, voksen eller senior.

Ok det var jeg ikke klar over. De gør det godt nok ikke let for os stakkels forbrugere... :vedikke::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi bruger også olivers. også pga. der ikke er majs og ris i og kun meget lidt korn produkt (umiddelbart)

Hvis der ikke er forskel på indholdet så er der i hvert fald på størrelse af "piller" til hvalpe og voksne.

der er forskel i mineral fordeling og sikkert også andet (gad ikke tjekke alt efter) i olivers hvalp vs voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger et all life stage foder - har aldrig fodret mine hvalpe med hvalpefoder.

MM - Canis naturel og luposan er alle fra Markus Mühle producenten. Luposan er kornfrit og canis naturel er med kartofler - disse 3 typer skifter jeg mellem og så får mine hunde en anden type foder udover det - i øjeblikket er det Olivers voksen foder som min hvalp også får - ellers tager han nemlig ikke ordentlig på ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

vi bruger også olivers. også pga. der ikke er majs og ris i og kun meget lidt korn produkt (umiddelbart)

Hvis der ikke er forskel på indholdet så er der i hvert fald på størrelse af "piller" til hvalpe og voksne.

der er forskel i mineral fordeling og sikkert også andet (gad ikke tjekke alt efter) i olivers hvalp vs voksen.

Min veninde har brugt Olivers hvalpefoder og selv der er der en kæmpe forskel i størrelsen fra det vi bruger nu :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Hvorfor koster jeres målebæger penge?

Det gør det fordi at hver en krone går til vores fond; OLIVER’S FOUNDATION.

OLIVER’S FOUNDATION har følgende løbende projekter:

• Fuglefodrings projekter i 25 børnehaver
    (hvor fugle får en hjælpende hånd i kulden, og børn får et indblik i omsorg for dyr)
  • Økonomisk støtte til dyrlægehjælp i fattige områder
  • Udlovning af dusør i dyreværnssager
  • Julepakker til de hjemløses hunde i København

Der stod også noget et sted på deres hjemmeside om hundehuse til polske gadehunde :-D

Nåh - jeg ejer så ikke andet målebæger end min hånd, hehe... Men det var da rart at vide :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Acana, i hvertfald grassland, pacifica og paraie harvest, er en lille bitte smule mindre i pillerne end Oliver's voksen foder, men det er dælme ikke meget det drejer sig om, et par milimeter måske.

Tilgengæld er Oliver's hvalpefoder, temmelig små piller, i hvert fald Oliver's Start.. Large breed start er muligvis større i pillerne, det kan jeg ikke huske, men jeg finder forhåbentlig ud af det i morgen, da jeg netop venter på en pose large breed start :blink:

Hvis problemet er at han simpelthen sluger maden, kunne du prøve at sprede det ud som fodersøg, det tvinger ham naturligt til at sætte farten ned når han spiser ;-)

Derudover kan jeg tilføje at hvis en af mine kaster op, forholdsvis kort tid efter de har spist, så ser foderpillerne altså stadigvæk mere eller mindre hele ud, selvom de er bevet spist som fodersøg og i roligt tempo, det er ikke så unormalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Acana, i hvertfald grassland, pacifica og paraie harvest, er en lille bitte smule mindre i pillerne end Oliver's voksen foder, men det er dælme ikke meget det drejer sig om, et par milimeter måske.

Tilgengæld er Oliver's hvalpefoder, temmelig små piller, i hvert fald Oliver's Start.. Large breed start er muligvis større i pillerne, det kan jeg ikke huske, men jeg finder forhåbentlig ud af det i morgen, da jeg netop venter på en pose large breed start :blink:

Hvis problemet er at han simpelthen sluger maden, kunne du prøve at sprede det ud som fodersøg, det tvinger ham naturligt til at sætte farten ned når han spiser ;-)

Derudover kan jeg tilføje at hvis en af mine kaster op, forholdsvis kort tid efter de har spist, så ser foderpillerne altså stadigvæk mere eller mindre hele ud, selvom de er bevet spist som fodersøg og i roligt tempo, det er ikke så unormalt.

Han får udelukkende sin mad som fodersøg, medmindre her er andre hunde eller lignende, så han spiser det i et langsomt tempo. Det kan godt være det ikke betyder noget jeg havde bare en ide om at det var godt for dem at tygge maden...

Men jeg er glad for du siger det om størrelsen på Acana for jeg synes jo det ser ret godt ud på papiret :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige huske at spørge om noget... :-D

Hvis nu vi vælger sådan et all stages foder hvad enten det bliver acana eller MM eller noget helt tredje er der så taget højde for at nogle hvalpe vokser ret meget :confused:

Altså jeg tænker bare hvis Ina (håber det er ok du bliver brugt som eksempel :genert:) bruger det til sin beaglehvalp er det så lige så godt til min labradorhvalp der jo skal vokse en hel del mere end hendes? Skipper mangler stadig næsten 20 kg i at være udvokset...

Han får large robust varianten af pro plan lige nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Du kan kontakte producenten bag Acana - de er rigtig hurtige og søde til at svare.

Champion Petfoods | Contact

Men umiddelbart vil jeg sige, at det er lige så godt uanset din race. Beaglerne har jo brug for det samme som en labrador. Folk, der f.eks barfer, giver jo heller ikke forskellig mad afhængig af race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige huske at spørge om noget... :-D

Hvis nu vi vælger sådan et all stages foder hvad enten det bliver acana eller MM eller noget helt tredje er der så taget højde for at nogle hvalpe vokser ret meget :confused:

Altså jeg tænker bare hvis Ina (håber det er ok du bliver brugt som eksempel :genert:) bruger det til sin beaglehvalp er det så lige så godt til min labradorhvalp der jo skal vokse en hel del mere end hendes? Skipper mangler stadig næsten 20 kg i at være udvokset...

Han får large robust varianten af pro plan lige nu

Fint nok at bruge mig som eksempel :mrgreen:

Altså hvis du vælger et all stages foder - så er der jo taget højde for at hvalpe og drægtige tæver også kan bruge foderet. Nogle opdrættere giver også deres drægtige tæver hvalpefoder fordi der er lidt mere protein i.

Alle hunde har brug for det samme uanset race. Hvis du vil sikre dig at han får lidt ekstra kan du give ham et mineral tilskud - det får min beaglehvalp - der findes mange forskellige slags - men jeg bruger luposan biomineral.

Min mellemste beagle Oscar er også vokset op på et all stages foder - det var eaglepack - i dag hedder det Golden eagle

Jeg holder ikke en dyt på at der er nogen synderlig forskel på hvalpefoder og voksenfoder udover størrelsen på pillerne.

Man kan få lavprotein hvalpefoder og højprotein hvalpefoder og det kan man også til voksne hunde. Det er simpelt hen profit ned i producenternes lommer når de lave henholdsvis hvalpe - og voksen voksen - for indholdet er det samme. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh... det er en jungle... :confused:

Hvorfor er der ingen, der anbefaler eller nævner Royal Canin?? Har netop i dag ved dyrelægen købt 4 kg af det... Et dumt køb måske?

Ja det er en jungle :ae:

Hvis hunden fungerer godt på et foder uden hvede og majs og med protein som hovedingrediens så ville jeg nok foretrække at fodre med det..

Det er også det vi er flere herinde der anbefaler.. :5up: (Orijen, Acana, Wolfsblut, Olivers, ZiwiPeak.. mfl.)

I sidste ende er det dog et personligt valg som skal træffes udfra hundens behov.

Mio får fx RC, da det pt er det eneste tørkost vi kan få i ham og som maven fungerer nogenlunde på..

Link til indlæg
Del på andre sites