Hop til indhold

Spaniel hvalpeliste


Gæst Lab'Buddy
 Share

Recommended Posts

Gæst Lab'Buddy

En af mine nære venner har tænkt sig at købe en ft. springer spaniel. Hunden skal bruges til jagt, samt prøver.

 

Jeg blev nysgerrig omkring hvalpelister. Jeg har kigget DJRs hvalpe liste igennem. Men synes ikke ligefrem der er nogle kombinationer som ser interessante ud. De fleste hunde har ikke været på prøve, eller oplyser HD, AD, eller øjenstatus. For mig virker det useriøst med alle de mangler.

 

Hvilket hvalpeliste brugte du, da du fandt frem til din spaniel?

Eller hvordan fandt du din spaniel?

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine nære venner har tænkt sig at købe en ft. springer spaniel. Hunden skal bruges til jagt' date=' samt prøver.

 

Jeg blev nysgerrig omkring hvalpelister. Jeg har kigget DJRs hvalpe liste igennem. Men synes ikke ligefrem der er nogle kombinationer som ser interessante ud. De fleste hunde har ikke været på prøve, eller oplyser HD, AD, eller øjenstatus. For mig virker det useriøst med alle de mangler.

 

Hvilket hvalpeliste brugte du, da du fandt frem til din spaniel?

Eller hvordan fandt du din spaniel?

 

:vinken:[/quote']

 

Hej

Synes ikke det er korrekt at der ikke er interessante kuld på hvalpelisten. Det er muligt man ikke altid kan finde oplysninger om øjenstatus eller HD; men man har jo heller ikke tvang i DJR ang. dette.

Det synes jeg personlig ikke er useriøst. Derimod synes jeg det er useriøst at have krav om øjenlysning (som hos standardspaniels) når det alligevel ikke hjælper. Jeg har købt en standard spaniel efter øjelyste og PRA frie forældre; men to måneder efter jeg havde fået hvalpen blev der konstateret arvelig PRA to led tilbage i stamtavlen, så jeg nu står med en hund som kan være anlægsbærer.

 

Det kræver en del forarbejde at vide hvilke opdrættre som har hvad og hvordan deres hunde er; men der er det man har stamtavlen til. Så er det bare at gå igang på nettet og med telefonen.

 

Kennel Fuglevig har et kuld på listen efter prøvepræmierede forældre og det er en meget seriøs opdrætter, ring og få en snak med ham. Han har hunde af egen avl i flere generationer.

Du kan også prøve at ringe til Jacob Frank kennel Lowflyer som importerer virkelig gode hunde, eller Frank Storgård Madsen som også har et kuld på hvalpelisten.

 

Venlig hilsen

 

:vinken: Steen Stenild www.tacora.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Hej Steen

 

Jeg sidder allerede nu og små kigger rundt på din hjemmeside, og den er anbefalet videre til min ven - den er rigtig god. Jeg kunne dog forestille mig at, han kender til den i forvejen .

 

Jeg er dog ikke helt enig ang. øjenlysning er useriøst. HD, eller AD kan jo også springe nogle led over, og jeg ville aldrig være uden HD eller AD undersøgelser.

Hvis vi sammenligner hvalpelisten med DRKs hvalpeliste. Godt nok to forskellige racer. Men her kan man finde flere informationer om forældre hundene, samt været mere prøveført. Dog er jeg ikke så meget inde i prøve-universet hos spaniels, så der kan måske være en simpel løsning hvorfor.

 

Tak for svar og info

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Steen

 

Jeg sidder allerede nu og små kigger rundt på din hjemmeside' date=' og den er anbefalet videre til min ven - den er rigtig god. Jeg kunne dog forestille mig at, han kender til den i forvejen .

 

Jeg er dog ikke helt enig ang. øjenlysning er useriøst. HD, eller AD kan jo også springe nogle led over, og jeg ville aldrig være uden HD eller AD undersøgelser.

Hvis vi sammenligner hvalpelisten med DRKs hvalpeliste. Godt nok to forskellige racer. Men her kan man finde flere informationer om forældre hundene, samt været mere prøveført. Dog er jeg ikke så meget inde i prøve-universet hos spaniels, så der kan måske være en simpel løsning hvorfor.

 

Tak for svar og info

 

:vinken:[/quote']

 

Jeg er som sådan ikke i mod øjenlysning eller HD fotografering; men mener bare ikke det er useriøst ikke at have det med når det nu en gang ikke er et krav i den stambogsførende organisatioon DJR.

Derudover mener jeg at den øjenlysning vi kræver hos DKK kun glæder dyrlægerne. Flere øjensygdomme kommer først i udbrud når hunden har nået en vis alder og de fleste tæver får som regel deres hvalpe inden denne alder nås. Man kan sagtens have en hund som er øjenlyst mange gange som alligevel er bærer af et sygdomsgen. Det er jo bl.a andet det jeg selv har oplevet med en af mine.

Man skal passe på med ikke at blive hysterisk med forbud, sålænge man ikke har problemet i racen og det har man åbenbart ikke hos FT typen !!

Dog findes der flere opdrættere af FT'er som både HD fotograferer og øjenlyser, det er bare ikke et krav for stambogsføring og dermed heller ikke noget der nødvendigvis står på hvalpelisten.

 

Læser man hvalpelisterne i SPK (DKK specialklub) og DJR bliver man nøjagtig lige klog. DJR har som oftest ikke helbredsoplysninger med fordi det er frivilligt og ofte er hundene ikke prøvepræmierede. SPK har altid sunhedsoplysninger med fordi det er et krav; men heller ikke her er der mange med prøvepræmieringer, allerhøjest udstillingspræmieringer.

 

Så vil man have en spanielhvalp skal man gøre op med sig selv hvad hunden skal bruges til. Skal den være jagthund vil jeg ubetinget og uanset manglende krav om div. sundhedsoplysninger købe en DJR registreret FT spaniel.

Skal den "kun" være familiehund vil jeg ubetinget købe en standardspaniel og så ville jeg nok vælge en opdrætter hvor udstillingsmeritter har mindre betydning.

 

Jeg er glad for du synes om min hjemmeside

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Jeg er måske ikke så teknisk skarp, eller også er mit engelsk ikke som jeg gerne ville have det.

 

Men i så fald, kan jeg ikke finde en hvalpeliste fra The Kennel Club i england med ft. engelske springere, ft. cocker, eller ft. labrador.

 

Nogle der kan hjælpe mig? Gerne med et direkte link til bare en af ovenstående racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ganske enig i, at det er hamrende useriøst med den manglende undersøgelse af diverse defekter man VED ligger lige så meget til FT som det gør til standard. Og nej, det er ikke useriøst at man øjenlyser hunde. Man kan ikke totalt undgå PRA, men man kan sikre sig bedst muligt ved øjenlysninger. Netop fordi det trods alt kommer frem når der er en hund, der falder for det. Og man derved kan gå uden om de linjer.

 

Vi har været inde på det før og det er simpel genetik. PRA er recessivt nedarvet og derfor har din hund noget nær en promille (og ikke procentvis) chance for at være bærer af PRA. Statistisk set vil din FT have en endnu større chance for at være det, da du ikke kender status på nogle af dens forældre (eller måske kun en brøkdel).

 

Der er lavet tests på FT rundt omkring på både AA, HD og øjenlysninger, og af hvad jeg hører i dyrlægekredse er det nedslående resultater. Der bare ikke kommer frem og dermed ingen avlsmæssig værdi har.

 

Vil nu også sige at en gennemgang af hvalpelisten hos DJR er kedelig. Det er meget få hunde der er afprøvet - hvilket undrer mig når det er det man slår sig på.

 

Til TS: din ven kan tage et kig i Sverige eventuelt og købe FT springer der. Der kan de i øvrigt fås med stamtavle i Svensk Kennel Klub, da man der ikke har udstillingskrav for at opnå stambog.

 

I England hedder det ikke FT spaniels men working spaniels, så det er det du skal kigge efter der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
Er ganske enig i, at det er hamrende useriøst med den manglende undersøgelse af diverse defekter man VED ligger lige så meget til FT som det gør til standard. Og nej, det er ikke useriøst at man øjenlyser hunde. Man kan ikke totalt undgå PRA, men man kan sikre sig bedst muligt ved øjenlysninger. Netop fordi det trods alt kommer frem når der er en hund, der falder for det. Og man derved kan gå uden om de linjer.

 

Vi har været inde på det før og det er simpel genetik. PRA er recessivt nedarvet og derfor har din hund noget nær en promille (og ikke procentvis) chance for at være bærer af PRA. Statistisk set vil din FT have en endnu større chance for at være det, da du ikke kender status på nogle af dens forældre (eller måske kun en brøkdel).

 

Der er lavet tests på FT rundt omkring på både AA, HD og øjenlysninger, og af hvad jeg hører i dyrlægekredse er det nedslående resultater. Der bare ikke kommer frem og dermed ingen avlsmæssig værdi har.

 

Vil nu også sige at en gennemgang af hvalpelisten hos DJR er kedelig. Det er meget få hunde der er afprøvet - hvilket undrer mig når det er det man slår sig på.

 

Til TS: din ven kan tage et kig i Sverige eventuelt og købe FT springer der. Der kan de i øvrigt fås med stamtavle i Svensk Kennel Klub, da man der ikke har udstillingskrav for at opnå stambog.

 

I England hedder det ikke FT spaniels men working spaniels, så det er det du skal kigge efter der.

Det var da fantastisk hvor enige vi er vedr. undersøgelser, og kedelig hvalpeliste ;-). Kunne ikke have forklaret det bedre selv.

 

Tak for tippet om Sverige, var faktisk ikke klar over dette, samt navnet på spaniels. Hvad med labradoren? - Det er jo kun i Danmark det bliver kaldt for en formel 1. Hedder den heller ikke ft.? men working labrador i england så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ganske enig i, at det er hamrende useriøst med den manglende undersøgelse af diverse defekter man VED ligger lige så meget til FT som det gør til standard. Og nej, det er ikke useriøst at man øjenlyser hunde. Man kan ikke totalt undgå PRA, men man kan sikre sig bedst muligt ved øjenlysninger. Netop fordi det trods alt kommer frem når der er en hund, der falder for det. Og man derved kan gå uden om de linjer.

 

Vi har været inde på det før og det er simpel genetik. PRA er recessivt nedarvet og derfor har din hund noget nær en promille (og ikke procentvis) chance for at være bærer af PRA. Statistisk set vil din FT have en endnu større chance for at være det, da du ikke kender status på nogle af dens forældre (eller måske kun en brøkdel).

 

Der er lavet tests på FT rundt omkring på både AA, HD og øjenlysninger, og af hvad jeg hører i dyrlægekredse er det nedslående resultater. Der bare ikke kommer frem og dermed ingen avlsmæssig værdi har.

 

Vil nu også sige at en gennemgang af hvalpelisten hos DJR er kedelig. Det er meget få hunde der er afprøvet - hvilket undrer mig når det er det man slår sig på.

 

Til TS: din ven kan tage et kig i Sverige eventuelt og købe FT springer der. Der kan de i øvrigt fås med stamtavle i Svensk Kennel Klub, da man der ikke har udstillingskrav for at opnå stambog.

 

I England hedder det ikke FT spaniels men working spaniels, så det er det du skal kigge efter der.

 

 

Du glemmer bare den lille detalje at man skal udelukke kendte anlægsbærere fra avl, hvilket man gør i sverige; men ikke i Danmark. Nu skal jeg ikke komme med eksempler for så bliver jeg bare for personlig for din smag.

 

Ellers er vi jo meget enige om at det ville være bedst med sundhedskrav, også øjenlysning, især hvis man så brugte resultaterne.

 

Og så burde vi lære noget af svenskerne, de kan finde ud af det med både udstillings hunde og jagthunde i samme forening !

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...