Hop til indhold

Trapperne??


Gæst WhoLetTheDogsOut
 Share

Recommended Posts

Gæst WhoLetTheDogsOut

Nu fik vi altså vores "lille" Basse med hjem her i går aftes. :lun:

Han er jordens dejligste hund! Og gud hvor han savler :badr: .

 

Men altså, nu bor vi jo på 1. sal, og han vil simpelt hen ikke gå op af trapperne!

Vi har prøvet med nogle godbidder, men alligevel ender det altid med at min kæreste skal bærer ham op:roll:.

 

Har I nogle gode råd til at kunne få ham op af trapperne? Nu tager vi jo dagene stille og roligt, da han kun er omkring 3½ måned.

Men problemet er jo så at han er en Grand Danois. Han vejer allerede omkring 21-23 kilo og bliver jo meeeeget større end det.

 

Han sidder altid i enden og piver nede for trappen og er også lidt bekymret for hvad folkene i lejligheden vil sige til det i enden. :hmm:

 

Håber I kan hjælpe os :blink: .

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fik vi altså vores "lille" Basse med hjem her i går aftes. :lun:

Han er jordens dejligste hund! Og gud hvor han savler :badr: .

 

Men altså, nu bor vi jo på 1. sal, og han vil simpelt hen ikke gå op af trapperne!

Vi har prøvet med nogle godbidder, men alligevel ender det altid med at min kæreste skal bærer ham op:roll:.

 

Har I nogle gode råd til at kunne få ham op af trapperne? Nu tager vi jo dagene stille og roligt, da han kun er omkring 3½ måned.

Men problemet er jo så at han er en Grand Danois. Han vejer allerede omkring 21-23 kilo og bliver jo meeeeget større end det.

 

Han sidder altid i enden og piver nede for trappen og er også lidt bekymret for hvad folkene i lejligheden vil sige til det i enden. :hmm:

 

Håber I kan hjælpe os :blink: .

 

Det er et spørgsmål om langsom tilvænning og belønning. Først for et trin, derefter to og så videre.

Men er det en GD, som du har på billedet i din profil? For den må absolut ikke gå på trapper før den er 1 år - tidligst.

 

Edit: ja, nu skrev du jo selv at det var en GD - så kan jeg lære at læse det ordentligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

For os hjalp det at dele trappen op.

 

I stedet for at sætte os helt oppe for enden at trappen, satte vi os først 2-3-4 trin oppe. Tror det har noget at gøre med at det ikke føles så uoverskueligt for hvalpen når den kan se at vi er megt tæt på den og at den kun skal en smule op af de "farlige" trapper :)

 

 

 

Er det ikke mest skadeligt for hunden at gå ned ad trapperne ?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vores har nu gået på trapper siden en 5-måneders alder, ikke en GD, men en race der også har HD med i bagagen.

Vi bar ham i starten og så begyndte vi at sætte ham 2 trin før vi var helt oppe, så kunne han nemmere overskue det.

Nedad holdt vi lidt stramt i selen, så han kunne mærke at han ikke bare ville tilte forover :lol:

 

Hvorom alting er, ville også sige, giv den tid. Den har aldrig set en trappe før og den er stadig helt hvalpekluntet, mange hvalpe ved faktisk slet ikke at de har bagben og kan da slet ikke finde ud af at styre dem på en trappe.

 

Jeg så at Bernerazuro har købt en klappe-ud sliske til hendes berner sennen når den skal op i bilen, sådan en kunne i måske overveje?

 

Frigga, det er vist en skrøne, op og ned er samme sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores har nu gået på trapper siden en 5-måneders alder, ikke en GD, men en race der også har HD med i bagagen.

Vi bar ham i starten og så begyndte vi at sætte ham 2 trin før vi var helt oppe, så kunne han nemmere overskue det.

Nedad holdt vi lidt stramt i selen, så han kunne mærke at han ikke bare ville tilte forover :lol:

 

Hvorom alting er, ville også sige, giv den tid. Den har aldrig set en trappe før og den er stadig helt hvalpekluntet, mange hvalpe ved faktisk slet ikke at de har bagben og kan da slet ikke finde ud af at styre dem på en trappe.

 

Jeg så at Bernerazuro har købt en klappe-ud sliske til hendes berner sennen når den skal op i bilen, sådan en kunne i måske overveje?

 

Frigga, det er vist en skrøne, op og ned er samme sag.

 

Men der er altså også kæmpe stor forskel på størrelsen på de to racer. En GD skal man virkelig passe på i vækstfasen og jeg ville aldrig lade den gå på trapper! Ikke engang 3-4 trin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil være bedst at bære hvalpen det første stykke tid, indtil han har vænnet sig til at deroppe for enden af trappen er "hjem" og for den anden ende er sjove gåture :mrgreen:

 

Derefter langsom tilvænning - lok, beløn og ros når han tager et skridt.

 

Risikoen ved trapper er stærkt overdrevet. Jeres hvalp får ikke HD af at gå til og fra 1. sal, hvis han ellers fodres korrekt og ikke bliver overmotioneret.

 

Tillykke med ham - hvor er billederne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal slet ikke lære jeres hund at gå på trapper endnu - I må bære ham op og ned - hvis I vil sikre han ikke får noget med hofterne.

 

Jeg bærer stadig min beaglehvalp som nu er 4 måneder op og ned af vores trapper - han vejer så kun 8½ kg - men han kommer tidligst til at gå på trapper om et par måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199
For os hjalp det at dele trappen op.

 

I stedet for at sætte os helt oppe for enden at trappen, satte vi os først 2-3-4 trin oppe. Tror det har noget at gøre med at det ikke føles så uoverskueligt for hvalpen når den kan se at vi er megt tæt på den og at den kun skal en smule op af de "farlige" trapper :)

 

 

 

Er det ikke mest skadeligt for hunden at gå ned ad trapperne ?:vedikke:

 

Præcis den måde jeg fik lært Chilli at gå på trapper - hun var dog 14 mdr. men var skrækslagen de første gange.

 

Vi går stadig ned ad trappen ved at jeg holder hende i snoren og siger "forsigtig" for hvert trin ned at hun tager.

 

På den måde ved hunden at den ikke bare skal brage ned ad trappen, men lige være obs og koncentrere sig.

Desuden går hun ned ad trappen som et barn - dvs. først det ene forben ned, så det andet på samme trappetrin, det samme med bagbenene, og SÅ tager vi det næste trin...(håber det giver mening?)

 

Vi har med denne metode endnu ikke oplevet nogen fald ned ad trappen :5up:

 

Jeg "lokkede" Chilli med masser af opmuntring, belønning, ros, og ved at udvise styrke og ro når hun skulle op og ned.

På den måde vandt hun min - og trappen's - fortrolighed ret hurtigt.

 

Op ad trappen får hun lov at gå uden snor, og det går helt fint.

Her springer hun bare op ad sig selv.

 

Håber det lykkes dig at få din GD gjort fortrolig med trapperne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut

Altså igår snakkede vi med opdrætteren, som er en utrolig god opdrætter (skal da lige rose :rolleyes: ) , og hun sagde at man læser jo så meget, men det er ens hund og man skal ikke stole på alt de skriver på nettet... - jo det ligger til GD at få hofteproblemer og knoglerne, men vi tager det jo også som dagene kommer. Lige nu bærer vi ham jo så og så med tiden må vi tage det som det kommer.

 

Men man skal jo lige rose ham en smule, for da vi var ude og gå med ham før, så stod vi lige foran trappen og så sagde mig og min kæreste 1-2-3 og så gik vi op af trappen, og der kom han sådan luntene med :lun: .

Han klarede dem alle!:5up:

 

- Men når det også kommer med at skulle gå ned af trapperne, der får vi ham også til at tage det stille og roligt, når han nu gider.

 

Han er rigtig dygtig! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...