Hop til indhold

Er det ikk for meget?


LiseLyholm&Ronja
 Share

Recommended Posts

Hørte lige hurtigt noget om hunde på DR Ramasjang, da min lillebror sappede forbi, og tænkte at det skulle jeg da lige se hvad var for noget :engel:

 

Fandt så det her Det nye hundeprogram - dr.dk/Ramasjang/SommerSummarum

 

Synes at det er for meget, at lave et program, der skal overbevise forældre til 8-13 årige børn om at de godt kan klare opgaven at have en hund :roll:

 

Jeg var da godt nok selv 13 da jeg fik Ronja, meen, at skulle være med i sådan et program for at overbevise min far, ville jeg alligevel aldrig gøre for at få en hund. Det er hans beslutning, og hvis han ikke vil risikere at skulle stå med ansvaret alene, fordi jeg blev træt at det (hvilket heldigvis ikke er tilfældet :mrgreen:) ville jeg da acceptere det!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Kan godt huske den første af linkene :-) Tak for det sidste :-D

 

Og så er det genbrugshunde :shock: Fatter ikk hvis DB giver tilladelse til at give et 8-13 årigt barn ansvaret for en genbrugshund :vedikke: Ikke engang jeg ville turde tage det ansvar :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt huske den første af linkene :-) Tak for det sidste :-D

 

Og så er det genbrugshunde :shock: Fatter ikk hvis DB giver tilladelse til at give et 8-13 årigt barn ansvaret for en genbrugshund :vedikke: Ikke engang jeg ville turde tage det ansvar :vedikke:

 

DB har vist desværre taget skridtet til at blive et kommercielt drevet foretagende. Gratis reklame på DR, og så slippe af med en hund er de vel ikke så kede af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke lidt det samme som at sige at det er ok at plage :roll: Synes det er moralsk forkert at lave sådan et program - og så endda på DR!

 

Jo det er det jo faktisk :damn:

 

Og bare det at det skal bevises for forældrene, er det ikk det samme som at sige, at forældrene ikk stoler nok på barnet i den situation? :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår er man så gammel nok / moden nok til at have ansvar for sin egen hund?

 

Jeg var 13 :engel:

 

Synes at forældrene er dem der bedst kan vurdere om deres barn er modent nok. Det er jo meget forskelligt fra barn til barn :-)

 

Fx. er jeg den mest ansvarsfulde af en børneflok på 3, og er det stadig selvom min søster er 21 ;-) Altså hvis du spørger mig :blink: nok ikke hvis du spørger min søster :-D

 

Men synes helt klart at forældrene selv skal vurdere om deres barn kan klare opgaven :-D

Redigeret af LiseLyholm&Ronja
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

der er jo en grund til at man i følge loven skal være 16 for selvstændigt at købe et kæledyr!

 

(har oplevet en dyrehandler komme i SERIØSE problemer fordi de solgte et dyr til en 13-årig, som ikke var ledsaget af værge/forældre! det må man bare ikke!:stupid: )

Link til indlæg
Del på andre sites

der er jo en grund til at man i følge loven skal være 16 for selvstændigt at købe et kæledyr!

 

(har oplevet en dyrehandler komme i SERIØSE problemer fordi de solgte et dyr til en 13-årig, som ikke var ledsaget af værge/forældre! det må man bare ikke!:stupid: )

 

Jeg har hørt om en på sådan en af de der markeder, der tilbød en lille pige en hvalp/killing (kan ikk lige huske hvilken :engel:), uden at hendes mor/far var der :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Synes godt nok det er langt ude... Helt ærligt, ingen unge på 8-13 år kan gøre sig helt klart hvilket ansvar det indebære.

Ikke dermed sagt at de ikke kan tage ansvaret, men børn, hvilket man altså er i den alder, (sorry, hvis jeg støder nogle unger her) har brug for forældrenes opbakning til at kunne stå med så stort en ansvar.

 

Og kræver det et TV program for at få overbevist forældrene om, at barnet kan klare det ansvar, er jeg ret overbevist om, at risikoen for at det går galt er temmelig stor.

 

Forældrene der ikke vil give børnene en hund, har nok deres begrundelser!!

Og man kan sgu' da ikke forvente at et 8 årig barn, kan stå med ansvaret for en hund, som forældrene tydeligvis ikke ønsker - Ønskede forældrene hunden, så skulle barnet nok få den!!!

 

Og så en genbrugshund?!! :damn:

Hvad fanden foregår der?!!

 

Har to af slagsen og der følger ting med i bagagen, uanset hvordan man vender og drejer det - Kaia er den skønneste, mest vidunderlige og kærlige hund man kan tænke sig, men det krævede sgu' noget indsigt og meget arbejde før hun for alvor faldt til hos os og hun havde haft en helt fantastisk liv før hun kom til os.

Bamse vil jeg slet ikke komme ind på i den her sammenhæng....

 

Håber dem der melder sig, er dem der ville have fået hund uanset hvad og hvor forældrene ser det som en mulighed for at gøre barnet klar over ansvaret og "uddanne" barnet i hundehold.

Alt andet er ikke til at holde ud at tænke på....:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Jeg er enig med alle ovenstående indlæg. Det er at "lege" med hunde, og man vil måske risikere at give hunden endnu flere adfærdsproblemer.

 

Det er off topic. Men der er stor forskel på dyr og mennesker, alligevel oplever jeg mange få en helt anden mening om uansvarlighed.

Men hvad synes I så f.eks om unge mødre? Der køre et program for tiden på MTV, heder vist noget i retningen "16 and pregnant" eller "The teenage mom". Det minder meget om det danske program "De unge mødre", dog er de yngere end i det danske program.

Her er det altså ikke ansvaret for "bare" et dyr, men for et menneske.

Nogle af pigerne har selv et barn at tage ansvar for, før de overhovedet har ansvaret for dem selv (læs: i Danmark under 18.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da ferie, ja, jeg er lamslået...! :shock:

 

Hvordan kan DR seriøst stå inde for det? Nu må de da lige... Vi snakker sq om levende væsner her...!

 

Jo, et fåtal af de ældre unge i dette program vil måske kunne stå med ansvaret nogenlunde... Men for helvede da... EN 8-ÅRIG?! Nu må de da lige... Det sidste en 8-årig skal have, er da ansvaret for et andet levende væsen - barnet er jo stadig selv ved at lære, hvordan man skal opføre sig og gebærde sig i stor grad! Og så selv skulle kunne lære fra sig til et andet individ? Nej, jeg er mere end chokeret... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Altså, jeg er 21 og jeg måtte stadigvæk overveje seriøst om jeg var i stand til at tage ansvaret for en hund og når min kæreste en gang imellem siger at vores hund er et lille liv vi passer på freaker jeg helt ud - pga. alvoren af det ansvar.

Desuden - hvis det er barnets hund, hvad sker der så når de bliver ældre? De færreste teenagere er i stand til at give nok tid til at passe en hund og hvad hvis de skal på efterskole? Det er sket mere end én gang at en hund er blevet givet væk fordi barnet ikke er der mere og det er måske bare mig, men jeg er overbevist om at hunde ikke bør skifte hjem, slet ikke hvis der er fordi man ikke har tænkt sig godt nok om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Hvornår er man så gammel nok / moden nok til at have ansvar for sin egen hund?

 

Jeg synes man skal være voksen... Punktum...

 

Et barn kan godt få "pligter" med en hund rimelig tidligt, hvis det er modent - men det er stadig de voksnes hund, og dem der har ansvaret.

 

Et barn kan jo ikke overskue sin boligsituation/uddannelse og erhvervsliv 10-15 år frem i tiden, kan ikke bære dyrlægeudgifter osv... Desuden vil en hund, anskaffet mens barnet bor hjemme altså være i overhængende fare for at blive forældrenes problem/glæde også. Det er jo deres gulvetæpper, der bliver tisset på og dem der er afhængige af at hvalpen lærer at være alene hjemme osv.

 

Så 18 år med egen bolig. Ellers er det faktisk forældrenes ansvar....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WhoLetTheDogsOut

Synes det er ALT for dårligt det her.

De laver et program for børn, hvor de nærmest giver en hund lige op i hovedet på et barn og inden man ser sig om står et grædefærdigt barn fordi forældrene bliver ved med at sige nej.

 

- Voksne mennesker ved da også godt at en 8 årig dreng/pige ikke kan tage sig af en hund alene! Jeg har en niece der bliver 9 her til august, hun har først lige lært at læse og så regner de med at et lille barn kan tage sig af "et barn"? :???:

 

Det er jo som at se børn får børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ekstremt uansvarligt.

 

Mange børn vil have en hund, fordi deres ven/veninde lige har fået den sødeste lille hvalp som de har været ude at gå med en enkel gang, og lige pludselig vil de også have sådan et lille pus og tror, at de magter det ansvar.

Børnene er jo slet ikke klar over, at man ikke bare kan få en lille hvalp uden at skulle arbejde for, at hunden får et godt liv. Og hvis man prøver at forklare dem, hvilket ansvar det indebærer, lytter de ikke. For det er jo ikke så slemt at gå med hunden de der tre gange om dagen, det har de jo prøvet med venindens hund, men efter lidt tid bliver de trætte af det.

Mange børn opfatter desværre dyr som legetøj, og når de bliver trætte af "legetøjet", så smider de det ud. Det har jeg da i hvert fald oplevet ofte med børn, at de får et dyr og et par måneder senere er det blevet stort og "kedeligt", og så gider barnet det altså lige pludseligt ikke mere. Og så bliver det forældrenes ansvar.

 

Da min søster og jeg var yngre (jeg var 12, hun var 9), købte min mor en kat, der endte med at blive min kat, da det var tydeligt at den bedst kunne lide mig (den sov altid i min seng og fulgte altid efter mig). Men min søster ville jo også have et dyr, nu hvor Amanda (katten) var min, så hun fik et marsvin. Jeg tror ikke marsvinet blev ældre end et år før den blev aflivet, min søster blev træt at skifte dens bur og syntes, at den var blevet kedelig. Jeg har haft det dårligt over at marsvinet måtte aflives lige siden.

Og det er et større job at have hund!

 

Det er synd og skam at skulle aflevere et kæledyr til et internat, eller endda aflive det, bare fordi det ikke er en sjov, legesyg unge længere. :evil:

 

- Katten er efterhånden ret gammel, men lever stadig, og hun bor nu hos min mor, da hun slet ikke brød sig om at skulle flytte, hun var for knyttet til huset og blev ulykkelig af at være herhjemme. Men nu har hun det godt. :-D

 

I må undskylde det blev sådan en lang smørre.. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Mimse-mia

Skal lige hilse og sige at hundene ikke bliver overgivet med mindre db gir deres sammentykke om at familien er hune egnet.. Så det er nøjagtigt som hvis familie skulle have en hund selv.. Der kommer ingen hunde ud med mindre db ha sagt go for familien så slap dog lige af og tænk jer om

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...