Hop til indhold

Lidt hjælp til spor (godbids)


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Vi er startet helt forfra med spor. Dumle har gået en del gennem sin opvækst, men det har mest været slæbespor og genstandssøg for hans fornøjelses skyld, så der har ikke været de store krav fra min side af.

 

Nu er han jo så kommet på konkurrence hold og skal til at gå spor med krav til. Da vi kom igang med godbidsspor til foråret løb han sporet. Han styrtede simpelthen afsted og sprang over alle godbidderne. Jeg har jo så også vænnet ham til at der ligger en fantastisk belønning for enden og det er måske ikke så smart :oops:

men det har været utrolig svært at få ham til at stoppe op og slappe af.

 

Nu er jeg så gået helt ned til at det er et spor på 25-30skridt, med ostegodbidder og gerne flere i nogle af fodsporene og en bunke ostebidder til sidst, ikke nogen ekstrem lækker belønning, simpelthen for at give ham forståelse for opgaven og ro først.

Det har så gjort at han går sporet mere rolig (ostebidder er noget med godt kan hapse lidt af ind imellem) og nu vender han ikke længere om på sporet så ofte som han har gjort før, men nu kunne jeg så se her i eftermiddag at han nu går efter lugten af ostehapserne og ikke rigtig efter lugten af sporet.

 

Nova bruger øjnene en del, hun går også efter lugten af godbidderne og ikke sporet og så skubber hun numsen helt ud i 90graders vinkel hver gang hun spiser en godbid :roll:

 

Hvordan får jeg lige givet hundene en god forståelse for hvad det her går ud på og hvordan de skal løse opgaven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Hvis jeg var hund og gik spor på den måde, ville jeg klart også gå efter ostehapserne som du egentlig har lavet til sporet - end det spor du har lagt, som egentlig er meningen hunden skal følge.

 

Jeg ville gå væk fra at lave godbids-spor, og lave duft/slæbespor.

For så ikke at han skal fræse sporet igennem, så kan du gøre som man starter op med hos mange hvalpe der er lidt for ivrige. Gå med ham imellem dine ben, og hold ham på brystet (undgå at bruge halsbånd og line), så kan du selv styre tempoet, og han vil hurtig ignore du holder ham på brystet for så at stikke snuden helt ned i jorden. Du kan gentage det nogle gange, for at han får taget det tempo til sig.

Når du skal bruge sporline, så brug en sele. Så trækker du ikke op i hans hals, og du forstyrre ikke hans næsearbejde ligeså meget.

Hvis ikke du vil bruge en sele, men halsbånd og snor. Så sørg for halsbåndet er godt bredt, og tag linen ned imellem hans ben. På den måde trækker du ikke op i hans hoved. Du "provokerer" ham også til at have næsen i jorden, og på den måde få alle lugtene ind.

 

Der findes mange goder sider på nettet omkring spor (schweiss)

ex. Kennel Brown Hunt | It's Breeding, training and something unknown|

http://www.flydtkjaer.dk/schweiss.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Baldur havde det samme problem, og her løste vi det ved at lave godbidderne mindre, gøre belønningen i slutningen mindre, og træne i højt græs. Det at godbidderne var mindre og at græsset var højt, gjorde at han blev tvunget til at bruge næsen og dermed satte farten ned.

 

Irene lærte os at bruge hakket kød, det bliver tilstrækkeligt småt til at hunden ikke bare kan se det, og dermed bliver den tvunget til at bruge næsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger sporsele :blink:

 

Tager jeg ham imellem benene bliver han frustreret og vil væk og tager jeg snor under benene bliver han frustreret og snapper ud (han har aldrig brudt sig meget om at noget rører hans ben eller poter).

 

men ved duft/slæbespor går han jo stadig efter lugten af "mad" og ikke lugten af sporet. Det var vi kommet over til at han gjorde (gik efter sporet) inden vi kom på konkurrencehold og fik at vide at godbidsspor var bedre for at bremse ham. Her er problemet bare, at er godbidderne ikke ovenud fantastiske springer han over dem og render direkte til enden.

 

Her kunne man også godt se i starten at han fulgte lugten af sporet og ikke godbidderne, men nu følger han lugten af godbidder (de lugter selvfølgelig også godt og der er mange af dem).

Jeg overvejede lidt kun at ligge i hvert andet til hvert tredje spor for at give ham forståelsen for at det er sporet der skal følges og så ligge flere for at få ham til stadig lige at bremse op.

Det er jo lykkedes at få ham til at bremse op og ikke vende om, men til gengæld er han kommet til at følge lugten af godbidder.

 

Jeg kunne måske godt prøve slæbespor igen og forsøge at holde ham tilbage, men nemt er det ikke og det virker ikke til at give ham forståelse for at han skal bremse ned (nu stresser han også nemt op).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Jeg er ikke helt med på, hvorfor bruge godbider i sporet?

 

Hvis man ikke bruger godbider i sporet, vil hunden være "tvunget" til at låse sig til sporet, for at få beløningen i slutningen. Derved får man en mere koncentret hund, og en mere udholdende hund. Ved at bruge godbider i sporet gøre man også hunden unødig ukoncentret, da hver gang den finder en godbid får dén duft ind i næsen, forbinder den med mad, hvor efter den skal finde tilbage på sporet, til næste gang den får en godbid osv. osv. Samt vil hunden få beløning for et sløset spor, og hvis hunden helt forlader sporet kan den være ligeglad - den har fået mad.

 

Samt husk på hvornår man laver spor med hunden er vigtigt. En sulten hund, lugter helt op til 15 gange bedre end en mæt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Baldur havde det samme problem, og her løste vi det ved at lave godbidderne mindre, gøre belønningen i slutningen mindre, og træne i højt græs. Det at godbidderne var mindre og at græsset var højt, gjorde at han blev tvunget til at bruge næsen og dermed satte farten ned.

 

Irene lærte os at bruge hakket kød, det bliver tilstrækkeligt småt til at hunden ikke bare kan se det, og dermed bliver den tvunget til at bruge næsen.

 

Uhh hakket kød havde jeg ikke tænkt på. Tun må da egentlig også kunne bruges :hmm:

Græsset er allerede højt. Han bruger næsen godt nok, men i dag kunne jeg bare tydeligt se at han nu går efter godbidderne og ikke sporet.

Belønningen i enden er forringet. Det tror jeg har hjulpet betydeligt, for inden da var det som om han bare kunne stikke næsen i vejret og lugte i løbet af ingen tid hvor det var. Hans næse fungerer fantastisk og han forstår virkelig at bruge den, men han opsporer også bare ting så utrolig hurtigt og jeg skal jo også kunne følge med og vil gerne have ham til at koncentrere sig.

Hakket kød og tun tror jeg jeg vil prøve :5up: og så måske i hvert andet spor så han kan få forståelse for at det er sporet der fører til godbidderne :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Her kunne man også godt se i starten at han fulgte lugten af sporet og ikke godbidderne, men nu følger han lugten af godbidder (de lugter selvfølgelig også godt og der er mange af dem).

Før var han vant til at få godbiden/skindet/eller hvad det nu var, i slutningen af sporet. Så derfor de første gange koncentrede han sig ikke om godbiderne, men efterhånden han fandt ud af ved den nye type spor, at godbiderne var der hele tiden, og ved at koncentere sig om den duft godbiderne har, så er de sjovest af finde. Han bliver jo også belønnet for at koncentrere sig om godbiderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt med på' date=' hvorfor bruge godbider i sporet?

 

Hvis man ikke bruger godbider i sporet, vil hunden være "tvunget" til at låse sig til sporet, for at få beløningen i slutningen. Derved får man en mere koncentret hund, og en mere udholdende hund. Ved at bruge godbider i sporet gøre man også hunden unødig ukoncentret, da hver gang den finder en godbid får dén duft ind i næsen, forbinder den med mad, hvor efter den skal finde tilbage på sporet, til næste gang den får en godbid osv. osv. Samt vil hunden få beløning for et sløset spor, og hvis hunden helt forlader sporet kan den være ligeglad - den har fået mad.

 

Samt husk på hvornår man laver spor med hunden er vigtigt. En sulten hund, lugter helt op til 15 gange end en mæt.[/quote']

 

Fordi det indtil videre er det eneste der har fået Dumle til at bremse ned og koncentrere sig. Han skal nemlig finde tilbage på sporet hver gang og bliver nødt til at "pause" for at spise godbidderne, for en hund som Dumle er det kun en fordel.

Ellers er han så utrolig hurtig til at opsnuse sporet at han løber afsted i det fluks til enden. Det er skam ikke fordi han ikke "låser sig i sporet", men han kan nemt rende det med snuden i vejret og finder hurtigt til enden og det duer bare ikke nu der er kommet krav til at han skal have snuden koncentreret i jorden og gå roligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Før var han vant til at få godbiden/skindet/eller hvad det nu var' date=' i slutningen af sporet. Så derfor de første gange koncentrede han sig ikke om godbiderne, men efterhånden han fandt ud af ved den nye type spor, at godbiderne var der hele tiden, og ved at koncentere sig om den duft godbiderne har, så er de sjovest af finde. Han bliver jo også belønnet for at koncentrere sig om godbiderne.[/quote']

 

Det gør han og det gør mig ikke noget, hvis bare han kunne få forståelse for at det er lugten af sporet der fører til godbidderne og det uden at han sætter tempoet for meget op igen.

De første gange koncentrerede han sig ikke om godbidderne fordi de ikke var gode nok til at tage sig af i forhold til belønningen i enden af sporet, som jeg jo har vænnet ham til er fantastisk. Nu har han fundet ud af at godbidderne i sporet er bedre og lige så gode som godbidderne i enden af sporet og gider derfor nu tage sig af dem og finde dem. Det er jo også godt nok da det får ham til at stoppe op, men skidt da det får ham til at lugte efter disse istedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville starte helt fra bunden, godbid i hvert fodspor, husk at sporet lægges i medvind, kort line hold kraftigt igen hunden skal tage alle godbidderne.

Du skal have farten meget ned og din hund skal søge meget koncentreret i hvert eneste fodspor hvis den skal kunne gå svære knæk senere.

Godbidder kan være kogt lever i meget små stykker, kødboller i små stykker, kattemad (pate i dåser kan skæres ud i små bidder hvis de er meget kolde) eller måske en rest pålæg eller pølse, det skal være meget små stykker så hunden bare ”inhalerer dem” den skal ikke tygge!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville starte helt fra bunden, godbid i hvert fodspor, husk at sporet lægges i medvind, kort line hold kraftigt igen hunden skal tage alle godbidderne.

Du skal have farten meget ned og din hund skal søge meget koncentreret i hvert eneste fodspor hvis den skal kunne gå svære knæk senere.

Godbidder kan være kogt lever i meget små stykker, kødboller i små stykker, kattemad (pate i dåser kan skæres ud i små bidder hvis de er meget kolde) eller måske en rest pålæg eller pølse, det skal være meget små stykker så hunden bare ”inhalerer dem” den skal ikke tygge!

 

Okay, men det er slet ikke nødvendig at holde igen længere (når der er godbidder i hvert spor), men er det så ikke godbidderne hunden søger efter og ikke sporet? Det syntes jeg det ligner at det er med Dumle nu. For kedelige godbidder duer ikke, for så springer han dem over "bare" for at gå sporet, men hvordan gør jeg så når jeg skal øge til godbidder i hvert andet, hvornår skal det være?

 

Det at holde igen er nemlig ikke den bedste måde at få Dumle i ro på, der har det at starte med godbidder i hvert spor igen virket bedre. Holder jeg ham på brystet e.l. bliver han bare frustreret og ukoncentreret (han stresser jo nemt og er ikke glad for berøring når han koncentrerer sig om en opgave).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Prøv evt. at gøre det svære for ham, så er han mere afhængig af sin næse, og bruge den.

 

Når du så laver duftspor (blod, eller synt. duft) så tag gummistøvler på (så sætter du ikke nær så mange duftspor). Sørg for at "plant" duften helt nede i jorden/græsset. Brug evt. lidt mere udfordrende terræn. "Plant" duften for hver 1 1/2m.

Hunden skal koncentere sig mere, brugere længere tid på sporet = går sporet langsomere.

Laver du knæk på sporet? Er du opmærksom på vindforholdene når du træner?

 

Hvorfor jeg foreslår dig at lave duftespor, og ikke slæbe spor er at; slæbesporet er en konstant duft der er hele vejen igennem, derfor også meget nemt, og hunden vil ikke se det som nødvendigt at gå med snuden i jorden, samt at gå og snuse hele tiden. De vil løbe nogle meter, lige hive lidt duft ind i næsten (nødvendigvis ikke meget hovedet nede i jorden), for så at løbe igen. Det er simpelthen for nemt.

 

I schweisshunde-verdenen er det gået mere og mere af mode at bruge blod o.lign. Der bruger de kun klove, sætter dem på deres støvle og så går de bare en tur i skoven. Dette kan hunden sagtens følge.

 

Jeg kan anbefale at låne bogen "At arbejde med Schweisshunde

- eftersøgning af klovbærende vildt" Skrevet af Niels Søndergaard på biblioteket. "Schweissfolkets ABC"

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv evt. at gøre det svære for ham' date=' så er han mere afhængig af sin næse, og bruge den.

 

Når du så laver duftspor (blod, eller synt. duft) så tag gummistøvler på (så sætter [b']du[/b] ikke nær så mange duftspor). Sørg for at "plant" duften helt nede i jorden/græsset. Brug evt. lidt mere udfordrende terræn. "Plant" duften for hver 1 1/2m.

Hunden skal koncentere sig mere, brugere længere tid på sporet = går sporet langsomere.

Laver du knæk på sporet? Er du opmærksom på vindforholdene når du træner?

På slæbespor har vi lavet 90graders knæk, dem har han uden problemer fundet og fulgt, nogle gange lidt ved siden af afhængig af vindretningen, men det har jo ikke været et krav fra mig før at han skulle gå præcis i sporet og med snuden i jorden, bare han fulgte det uden at vende om og fandt til enden så var jeg tilfreds. Jeg forsøger ihvert fald at være opmærksom på vindforhold.

Så du siger altså at jeg skal bruge blodspor og ikke "plante" duften så ofte? Det er virkelig ikke noget jeg har forsøgt mig med før. Aner faktisk intet om det, men har længe syntes det lyder interessant.

 

Hvorfor jeg foreslår dig at lave duftespor, og ikke slæbe spor er at; slæbesporet er en konstant duft der er hele vejen igennem, derfor også meget nemt, og hunden vil ikke se det som nødvendigt at gå med snuden i jorden, samt at gå og snuse hele tiden. De vil løbe nogle meter, lige hive lidt duft ind i næsten (nødvendigvis ikke meget hovedet nede i jorden), for så at løbe igen. Det er simpelthen for nemt.

 

I schweisshunde-verdenen er det gået mere og mere af mode at bruge blod o.lign. Der bruger de kun klove, sætter dem på deres støvle og så går de bare en tur i skoven. Dette kan hunden sagtens følge.

 

Jeg kan anbefale at låne bogen "At arbejde med Schweisshunde

- eftersøgning af klovbærende vildt" Skrevet af Niels Søndergaard på biblioteket. "Schweissfolkets ABC"

Så du siger simpelthen at slæbespor er for nemt for ham? Kan du måske forklarer duftspor noget nærmere?

 

Det der er, er jo at det spor vi går nu skal passe til det han måske kommer til at gå til en eventuel konkurrence i DcH.

men når det så er sagt så syntes jeg at blodspor/duftspor lyder interessant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
På slæbespor har vi lavet 90graders knæk, dem har han uden problemer fundet og fulgt, nogle gange lidt ved siden af afhængig af vindretningen, men det har jo ikke været et krav fra mig før at han skulle gå præcis i sporet og med snuden i jorden, bare han fulgte det uden at vende om og fandt til enden så var jeg tilfreds. Jeg forsøger ihvert fald at være opmærksom på vindforhold.

Så du siger altså at jeg skal bruge blodspor og ikke "plante" duften så ofte? Det er virkelig ikke noget jeg har forsøgt mig med før. Aner faktisk intet om det, men har længe syntes det lyder interessant.

 

 

Så du siger simpelthen at slæbespor er for nemt for ham? Kan du måske forklarer duftspor noget nærmere?

 

Det der er, er jo at det spor vi går nu skal passe til det han måske kommer til at gå til en eventuel konkurrence i DcH.

men når det så er sagt så syntes jeg at blodspor/duftspor lyder interessant.

Nu har jeg ikke styr på sporregler i DCH, men derimod ved jeg lidt om DKKs schweissprøver.

 

Hos nogle opdrættere starter man med slæbespor med hunden når den er 3 uger. Så slæbespor er klart noget nemmere, end andre former.

 

Men når du skal træne duftspor, så kan du bruge okseblod, eller blod fra fåreblod. Men det er ganske simpelt faktisk. Jeg vil starte med Dumle som jeg ville starte med en hvalp (så bare gå hurtigt frem, da han sikkert vil forstå det i spor nr. 1)

 

Men lav et "anskudt sted" (her kan blodet godt ligge "ovenpå" samt sørg for at noget kommer ned i dybten). Hvor du har lidt rigeligt blod på et felt af 1 1/2 x 1 1/2m, hvor efter du laver selve sporet på omkring 50m ligeud til at starte med (bemærk, ved denne form for spor hvis der side vind, vil hunden søge på modsatte side af vindretningen. Altså ikke lige ovenpå sporet, men det vil ikke ses som fejl på prøven). Du har den samme beløning forenden som ved slæbespor. Du går cirka 1 1/2m så "dutter" du med flasken ned i jorden (du ligger altså ikke blodet ovenpå græsset) på den måde er Dumle tvunget til at tage næsen i jorden.

Det er lidt ligesom godbid spor, men er ret sikker på at Dumle ikke vil opfatte det på den måde.

 

Du kan læse meget omkring opstart og videregående træning på ovenstående links - der står det meget bedre beskrevet. Samt bogen jeg anbefalede, som kan lånes på ethvert bibliotek.

 

Du kan læse om DKKs schweissprøver her: http://dansk-retriever-klub.dk/billeder/Downloads/schweissprøvereglementpr1jan2009.pdf

Synes selv deres prøver er rigtig gode.

 

Tilføjelse:

Jeg har mødt hunde som har fået den rigtige start på spor, som i en alder af 6 mdr. ikke går på blod/slæb, men som sagt, kun går på klove.

Link til indlæg
Del på andre sites

DcHs konkurencespor i B-klassen er et ca. 200 skridt lang fremmedspor med 2 90 gr. knæk. Det skal ligge en time.

 

Jeg træner det selv, og jeg lægger godbidder forskellige steder på sporet, men aldrig efter det sidste knæk og ved afslutning. Ved slutningen lægger jeg altid en genstand og belønner hende rigeligt, når hun tager den.

 

Min hund er ikke særligt god til det, men den måde virker bedst for hende.

 

I starten gik det meget godt, men jeg fjernede godbidderne for tidligt, og så tabte hun interessen.

Nu er hun ved at få den tilbage.

 

Hunde er ikke ens, min er ikke ret god til at koncentrere sig. Hun skal holde øje med alt muligt, samtidig med hun går spor.

 

Men hvad siger din træner? Man må jo prøve, hvad der virker bedst for den enkelte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
Hunde er ikke ens, min er ikke ret god til at koncentrere sig. Hun skal holde øje med alt muligt, samtidig med hun går spor.

 

Men hvad siger din træner? Man må jo prøve, hvad der virker bedst for den enkelte hund.

Du har helt ret. Ingen hunde er ens, selv hunde fra samme kuld kan der være overaskende meget forskel på.

 

Spor din træner, han kan se Dumle arbejde. Fortæl træneren hvad du vil, og hvad dine mål er. Ellers se om der muligvis ikke er nogle schweiss-folk i nærheden af dig, kontakt dem og spørg om du må se deres hund gå spor, evt. om du kan tage Dumle med og de kan se ham gå spor.

 

Her et et forum (dog ikke så aktivt ét) ang. schweisstræning/hunde: Schweiss Registret - Debat. Der er nogle gode folk, som er villig til at mødes og hjælpe igang.

Link til indlæg
Del på andre sites

DcHs konkurencespor i B-klassen er et ca. 200 skridt lang fremmedspor med 2 90 gr. knæk. Det skal ligge en time.

 

Jeg træner det selv, og jeg lægger godbidder forskellige steder på sporet, men aldrig efter det sidste knæk og ved afslutning. Ved slutningen lægger jeg altid en genstand og belønner hende rigeligt, når hun tager den.

 

Min hund er ikke særligt god til det, men den måde virker bedst for hende.

 

I starten gik det meget godt, men jeg fjernede godbidderne for tidligt, og så tabte hun interessen.

Nu er hun ved at få den tilbage.

 

Hunde er ikke ens, min er ikke ret god til at koncentrere sig. Hun skal holde øje med alt muligt, samtidig med hun går spor.

 

Men hvad siger din træner? Man må jo prøve, hvad der virker bedst for den enkelte hund.

 

Okay. Jeg tror bestemt ikke Dumle vil miste interessen for spor. Det at gå spor er nærmest en belønning i sig selv for ham :lol:

Hvorfor aldrig godbidder i det sidste knæk?

Dumle får nu pivdyr fra mig når han er færdig med sporet. Ligger den for enden går han igen sporet alt for hurtigt.

 

Hehe :lol: På C-holdet har Bjørn lige nu 3trænere. Ikke meningen, men træneren der har opgivet holdet vil ikke rigtig bakke væk og lade den nye aspirant træner med klikkermetoderne komme til og en gammel træner føler også han skal blande sig i træningen, så de siger ikke meget.

Klikkertræneren (som er den træner vi lytter mest til i klubben) har rådet os til godbidsspor og starte helt fra bunden med godbid i hvert spor, bedre godbidder og forringe belønningen i enden. Det har jo så også virket for at få ham til at sænke farten (hvilket var problemet på det tidspunkt).

 

Jeg tror vi vil fortsætte som nu og så ændre belønningen til tun, hakket kød e.l. og så forsøge at lægge dem knap så ofte og hvis det gør at han sætter farten op igen så gå tilbage til i hvert spor og så tror jeg altså jeg vil have undersøgt noget mere om det der schweiss. Kan jo ikke skade også at gøre lidt i det når nu hunden bare elsker at bruge sin næse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy
Okay. Jeg tror bestemt ikke Dumle vil miste interessen for spor. Det at gå spor er nærmest en belønning i sig selv for ham :lol:

At du vælger at ligge godbider i sporet når han er så glad for spor, synes jeg er helt forkert. Du fjerner meget at fokus fra sporet, hvilket ikke er ønskeligt når han er så glad for sporet.

Link til indlæg
Del på andre sites

At du vælger at ligge godbider i sporet når han er så glad for spor' date=' synes jeg er helt forkert. Du fjerner meget at fokus fra sporet, hvilket ikke er ønskeligt når han er så glad for sporet.[/quote']

Hvis hunden skal gå et DcH spor, så skal den gå meget koncentreret og følge menneskefært, dvs den skal lære at afsøge hvert eneste fodspor, den må ikke gå ved siden af, den må ikke løfte hovedet den skal gå roligt og lige midt i sporet også i knæk.

Det kan på ingen måde sammenlignes med blodspor, i DcH er det lige så meget sporets udførsel dvs den måde hunden går på som belønnes.

Dvs det er ikke nok at hunden går og finder enden af sporet! den skal finde genstande undervejs, og skal gå alle knæk lige på sporet ikke en halv meter eller bare 30 cm fra..

Derfor bruger man godbidder i indlæring, for at lære hunden at søge i hvert eneste fodspor ikke bare skøjte hen over dem.

Det har ikke noget at gøre med glæden ved at gå spor det har at gøre med indlæring af den måde vi vil have hunden til at gå sporet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

så tror jeg altså jeg vil have undersøgt noget mere om det der schweiss. Kan jo ikke skade også at gøre lidt i det når nu hunden bare elsker at bruge sin næse.

hvis du vil gå konkurrence spor i DcH så bør du ikke gå schwiss det vil næsten med garanti forvirre din hund:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay. Jeg tror bestemt ikke Dumle vil miste interessen for spor. Det at gå spor er nærmest en belønning i sig selv for ham :lol:

Hvorfor aldrig godbidder i det sidste knæk?

Dumle får nu pivdyr fra mig når han er færdig med sporet. Ligger den for enden går han igen sporet alt for hurtigt.

 

Hehe :lol: På C-holdet har Bjørn lige nu 3trænere. Ikke meningen, men træneren der har opgivet holdet vil ikke rigtig bakke væk og lade den nye aspirant træner med klikkermetoderne komme til og en gammel træner føler også han skal blande sig i træningen, så de siger ikke meget.

Klikkertræneren (som er den træner vi lytter mest til i klubben) har rådet os til godbidsspor og starte helt fra bunden med godbid i hvert spor, bedre godbidder og forringe belønningen i enden. Det har jo så også virket for at få ham til at sænke farten (hvilket var problemet på det tidspunkt).

 

Jeg tror vi vil fortsætte som nu og så ændre belønningen til tun, hakket kød e.l. og så forsøge at lægge dem knap så ofte og hvis det gør at han sætter farten op igen så gå tilbage til i hvert spor og så tror jeg altså jeg vil have undersøgt noget mere om det der schweiss. Kan jo ikke skade også at gøre lidt i det når nu hunden bare elsker at bruge sin næse.

 

Jeg lægger ikke godbidder efter sidste knæk, for jeg må jo se, hvordan hun tager knækket uden.

 

Godbidder i starten er gode til at sætte farten ned, og for min hunds vedkommende er de gode til at fastholde hende på sporet.

 

Men spor er en svær øvelse, og man må finde den metode, der virker for den enkelte hund.

 

Jeg har aldrig haft hunde, der er gået spor på andet en menneskefært. Og jeg ville ikke turde forsøge med hverken blodspor eller slæbespor. Jeg ville være bange for, det ville ødelægge konkurrencesporet, hvor der kun er , det man kalder kildefært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men altså at bruge næsen er noget af det han er bedst til at gøre koncentreret, så det burde kunne lade sig gøre. Jeg har skrevet til vores klikkerinstruktør nu der har et kuld hvalpe som han har startet spor med i 6ugers alderen. Han beholder selv en, så nu har jeg spurgt om vi må komme ud og kigge og få råd næste gang han skal gå spor med dem.

 

men hvordan er det med de der genstande. Hvad er det præcist hunden skal gøre med dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en labrador på mit hold som også bruges til jagt. Konen træner med den i DcH, og manden bruger den til jagt og træner i en jagtforening.

 

Den er meget dygtig til spor. Jeg skal til træning i morgen, så vil jeg spørge om den går blodspor i jagtforeningen.

 

Det vil være dejligt hvis du gider spørge om det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...