Hop til indhold

Usikker hvalp


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Ja, så vi slap altså ikke for at søge råd herinde :slem:

 

Vi hentede vores dejlige Ninja hjem i torsdags (altså er det idag 2. hele dag vi har hende)

 

Hun var ekstremt forsigtig lige da vi fik hende hjem (selvfølgelig), og selv foderskålene var noget man gik i en stor bue udenom.

 

Idag er hun løsnet en hel del op, og tager gåturene i stiv arm - dog kan hun finde på at pive lidt hvis hun bliver lidt utryg.

 

Ligeledes er hun meget meget forsigtig overfor fremmede. Sætter de sig ned på hug kommer hun stille hen og slikker deres hænder, hvilket i sig selv også er helt fint. Hun er bare ikke typen der glad og frejdig springer op af folk og fæ.

 

MEN! Fremmede hunde kan få hende helt i baggear. Jeg skal ikke kunne sige om det er de hunde vi har mødt indtil videre som vi bare har været uheldige med, for de trækker ekstremt meget og gøer frustreret fordi deres ejere holder dem tilbage - ejerne kan jo se at Ninja bliver meget utryg overfor deres frembrusende hund.

 

Jeg kan komme med et eksempel:

Jeg går stille og roligt med hende i snor, og ud af en opgang kommer der en dværgschnauzer af en art. De iagttager hinanden i et kort sekund, og så trækker og gør hunden pludselig, og Ninja reagerer fluks ved at hoppe og løbe i modsat retning (som er ud mod vejen :damn:) Hun bliver jo så stoppet brat af mig der holder snoren, og jeg sætter mig så på hug og forholder mig roligt, for at hun kan søge hen til mig i stedet for at slide og trække i snoren. Hun kommer da også over til mig med det samme, ind imellem mine ben og sætter så begge forpoter op på mit lår mens hun lægger hovedet ind mod min mave, alt imens hun skuler til Schnauzeren.

 

Dværgschnauzeren er nu nået hen til os (det hele gik meget hurtigt - og jeg havde jo travlt med at holde øje med Ninjas reaktion) og helt stille og roligt kommer han imod os, står ca. en halv meter fra os, og jeg rækker så ud og kæler med ham for ligesom at bekræfte Ninja i at han ikke er farlig. Kort efter snuser han til Ninja. Hun logrer så med halen, men er stadig presset lidt ind imod mig. Deres næser mødes og Shnauzeren fnyser og bliver så kaldt på plads som han lystrer på med det samme.

 

Hvordan mener I at jeg skal forholde mig i de her situationer ?:confused:

Det er nu sket 2 gange at hundene hun møder er fuldstændig vilde efter at komme hen og hilse hvilket den ene gang faktisk resulterede i at Ninja bad dem holde snuderne for sig selv (dette var to italienske mynder der mente de skulle snuse hende i røven, begge to på samme tid)

 

Jeg er bange for at tage hende op i disse situationer, for derved måske at bekræfte hende i at det hele er meget farligt.

 

Men samtidig har jeg heller ikke lyst til at hun konsekvent stikker af i modsatte retning hver gang hun møder en hund der er lidt større end hende selv.

 

Jeg ved godt at hun ikke er 100% tryg og faldet til endnu, og jeg er også kun interesseret i at gøre det rigtige for hende og give hende den tryghed hun behøver når disse situationer opstår.

 

Efter mødet med Schnauzeren fik jeg hende ned fra mit lår og gik videre mens jeg småsnakkede til hende som om intet var hændt. Jeg trøstede hende ikke, og hun virkede ikke chokkeret eller noget efter hændelsen.

 

Skal jeg fortsætte med at sætte mig på hug og give hende muligheden for at søge hen til mig hvis/når hun bliver utryg ? Jeg tænker jo at hun som hun modner sig og falder helt til hos os, måske tør lidt mere og til sidst ikke længere har brug for mig som back-up??

 

Undskyld for et lidt langt indlæg, men bliver nødt til at høre om det jeg gør er helt forkert...

 

 

... Og hvor blev iøvrigt alle de hunde af som slet ikke tager notits af hvalpe??? Dem kunne Ninja og jeg vist godt bruge nogle af lige nu:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej du, jeg synes det er helt rigtigt det du gør.

 

Men samtidigt, se om du ikke kan finde nogle hunde hvor du kan forklare ejeren, at din hvalp lige skal have tingene stille og roligt og så slå dig sammen med dem på en gåtur - så kan Ninja (bedste navn i verden :5up:) gå i hendes tempo bagved og snuse den anden hund lidt, det er den bedste icebreaker i mine øjne, så plejer de hurtigt at blive trygge nok til at ville hilse.

 

Motor var også sådan i starten, vi har bare sat os på hug hver eneste gang, så kunne han altid søge bag ved os eller mellem benene hvis det blev for meget.

 

 

Har du ikke billeder af Ninjaen?

Link til indlæg
Del på andre sites

altså i har haft hende i 2 dage og hun er 8 uger?

 

tag det roligt med de gå ture og analysere hende, tag det mere roligt, hun er ikke faldet til endnu hos jer.

hun er utryg på alle de nye omgivelse og i behøver ikke gå meget eller langt, bare ud foran huset og se det hele an.

 

i det har mest travlt med er at gøre hende tryg ved jer og jeres hjem og knytte lidt hurtige bånd inden den store farlige verden venter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, så vi slap altså ikke for at søge råd herinde :slem:

 

Vi hentede vores dejlige Ninja hjem i torsdags (altså er det idag 2. hele dag vi har hende)

 

Hun var ekstremt forsigtig lige da vi fik hende hjem (selvfølgelig), og selv foderskålene var noget man gik i en stor bue udenom.

 

Idag er hun løsnet en hel del op, og tager gåturene i stiv arm - dog kan hun finde på at pive lidt hvis hun bliver lidt utryg.

 

Ligeledes er hun meget meget forsigtig overfor fremmede. Sætter de sig ned på hug kommer hun stille hen og slikker deres hænder, hvilket i sig selv også er helt fint. Hun er bare ikke typen der glad og frejdig springer op af folk og fæ.

 

MEN! Fremmede hunde kan få hende helt i baggear. Jeg skal ikke kunne sige om det er de hunde vi har mødt indtil videre som vi bare har været uheldige med, for de trækker ekstremt meget og gøer frustreret fordi deres ejere holder dem tilbage - ejerne kan jo se at Ninja bliver meget utryg overfor deres frembrusende hund.

 

Jeg kan komme med et eksempel:

Jeg går stille og roligt med hende i snor, og ud af en opgang kommer der en dværgschnauzer af en art. De iagttager hinanden i et kort sekund, og så trækker og gør hunden pludselig, og Ninja reagerer fluks ved at hoppe og løbe i modsat retning (som er ud mod vejen :damn:) Hun bliver jo så stoppet brat af mig der holder snoren, og jeg sætter mig så på hug og forholder mig roligt, for at hun kan søge hen til mig i stedet for at slide og trække i snoren. Hun kommer da også over til mig med det samme, ind imellem mine ben og sætter så begge forpoter op på mit lår mens hun lægger hovedet ind mod min mave, alt imens hun skuler til Schnauzeren.

 

Dværgschnauzeren er nu nået hen til os (det hele gik meget hurtigt - og jeg havde jo travlt med at holde øje med Ninjas reaktion) og helt stille og roligt kommer han imod os, står ca. en halv meter fra os, og jeg rækker så ud og kæler med ham for ligesom at bekræfte Ninja i at han ikke er farlig. Kort efter snuser han til Ninja. Hun logrer så med halen, men er stadig presset lidt ind imod mig. Deres næser mødes og Shnauzeren fnyser og bliver så kaldt på plads som han lystrer på med det samme.

 

Hvordan mener I at jeg skal forholde mig i de her situationer ?:confused:

Det er nu sket 2 gange at hundene hun møder er fuldstændig vilde efter at komme hen og hilse hvilket den ene gang faktisk resulterede i at Ninja bad dem holde snuderne for sig selv (dette var to italienske mynder der mente de skulle snuse hende i røven, begge to på samme tid)

 

Jeg er bange for at tage hende op i disse situationer, for derved måske at bekræfte hende i at det hele er meget farligt.

 

Men samtidig har jeg heller ikke lyst til at hun konsekvent stikker af i modsatte retning hver gang hun møder en hund der er lidt større end hende selv.

 

Jeg ved godt at hun ikke er 100% tryg og faldet til endnu, og jeg er også kun interesseret i at gøre det rigtige for hende og give hende den tryghed hun behøver når disse situationer opstår.

 

Efter mødet med Schnauzeren fik jeg hende ned fra mit lår og gik videre mens jeg småsnakkede til hende som om intet var hændt. Jeg trøstede hende ikke, og hun virkede ikke chokkeret eller noget efter hændelsen.

 

Skal jeg fortsætte med at sætte mig på hug og give hende muligheden for at søge hen til mig hvis/når hun bliver utryg ? Jeg tænker jo at hun som hun modner sig og falder helt til hos os, måske tør lidt mere og til sidst ikke længere har brug for mig som back-up??

 

Undskyld for et lidt langt indlæg, men bliver nødt til at høre om det jeg gør er helt forkert...

 

 

... Og hvor blev iøvrigt alle de hunde af som slet ikke tager notits af hvalpe??? Dem kunne Ninja og jeg vist godt bruge nogle af lige nu:vedikke:

Jeg synes det lyder som en udemærket idé, sådan ville jeg selv gøre.

 

Noget jeg også ville gøre var at snakke med ejeren i god afstand og høre om h*ns hund er hvalpe-venlig og så prøve et udvælge dem som er bedst til hvalpe, så den lille får så mange positive oplevelser som muligt - og hver gang sætte dig ned som du beskrev og på den måde være et tilbud til den lille...

 

Desværre kan jeg ikke tilbyde dig nogen hjælp irl, for jeg har selv en voksen hund som er overbevist om, at alle hvalpe er smitsomme og derfor bare skal GØ's af og holde sig på afstand :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej du, jeg synes det er helt rigtigt det du gør.

 

Men samtidigt, se om du ikke kan finde nogle hunde hvor du kan forklare ejeren, at din hvalp lige skal have tingene stille og roligt og så slå dig sammen med dem på en gåtur - så kan Ninja (bedste navn i verden :5up:) gå i hendes tempo bagved og snuse den anden hund lidt, det er den bedste icebreaker i mine øjne, så plejer de hurtigt at blive trygge nok til at ville hilse.

 

Det er en rigtig god idé, vi har bare ikke været så meget omkring - hun er trods alt næsten lige hentet hjem :genert:

Det ville være superdejligt at møde nogle hvalpe, små hunderacer der også er forsigtige, og ellers bare stille og rolige hunde der ikke virker "skræmmende".

 

Jeg ville også bare sikre mig om det at sætte sig på hug var den bedste løsning eftersom både Schnauzeren og de to italienske mynder bor 25meter længere nede af vejen - så dem støder vi nok på et par gange endnu:vedikke:

 

Og jo, selvfølgelig har vi billeder af hende :lun:

selgzo.jpg71gyl2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Åårh sjokolade :lun:

 

Den første uge vi havde Motor, der mødte vi osse kun tilfældige hunde, han skulle lige lære at verden var ok først. Så kom Samson og derefter Møffe, og derfra mødte vi mange.

 

Men vi kommer altså gerne forbi, vi kan bare vente til hun er lidt mere sikker på hendes område, har selv været glad for dem vi har kunnet gå lidt rundt med, det passede Motor rigtig godt, nok især fordi at så er hundene ikke "tvunget" til at have kontakt, men kan selv vælge den til og fra + der er så meget andet at snuse og kigge på..

Link til indlæg
Del på andre sites

PS, vi kan sagtens komme forbi Frederiksberg hvis det er, Motor kan godt larme lidt i starten, men så snart vi går, er han mest optaget af at snuse til nye ting.

 

 

Det ville bestemt være værd at prøve, hvis det ikke er for besværligt for Jer ?? :-D

 

Det kan dog godt være hun lige skal have et par dage mere til at falde til i, men det eneste jeg egentlig efterlyser er nogle postitive og rolige oplevelser med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er min hvalp godtnok lidt ældre, da vi fik ham hjem..

Men Dexter er MEGET mere usikker på fremmede hunde, end din hvalp er. For han er en del reserveret. Jeg tænker at din hvalp ikke er så usikker igen, når den godt tør hilse på de andre hunde allerede nu.

 

Jeg gør ikke et så stort nummer ud af, at der er fremmede hunde til stede. Jeg stopper op og snakker med ejeren (og lader ham gå om bagved mig, hvis det er det, som han ønsker.) Så hilser jeg på den fremmede hund og klør den lidt bagved øret.. Og så plejer Dexter ligeså stille at komme frem, men den anden hund skal da ALDELES ikke bare springe hen hilse på ham, så går han helt i panik og :vuf:-gear.

 

Men jeg oplever så bare ikke at hundene har mulighed for at kunne rende frit hen til Dexter. De fleste mennesker jeg møder, har snor på deres hund og dem, som ikke har, går jeg ikke hen til. Så vælger jeg, at gå i en anden retning.

 

Men tag det roligt. Det tog 2 uger for vores hund, før han rigtigt var faldet til og var helt sig selv. Hold dig til de samme områder, når du går tur, her de første dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville bestemt være værd at prøve, hvis det ikke er for besværligt for Jer ?? :-D

 

Det kan dog godt være hun lige skal have et par dage mere til at falde til i, men det eneste jeg egentlig efterlyser er nogle postitive og rolige oplevelser med andre hunde.

 

Ja, synes også hun lige skal have en uges tid i familiens skød :-D Men intet problem, vi tager bare cyklen en skønne eftermiddag, Motor elsker nye steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder som en udemærket idé, sådan ville jeg selv gøre.

 

Noget jeg også ville gøre var at snakke med ejeren i god afstand og høre om h*ns hund er hvalpe-venlig og så prøve et udvælge dem som er bedst til hvalpe, så den lille får så mange positive oplevelser som muligt - og hver gang sætte dig ned som du beskrev og på den måde være et tilbud til den lille...

 

Desværre kan jeg ikke tilbyde dig nogen hjælp irl, for jeg har selv en voksen hund som er overbevist om, at alle hvalpe er smitsomme og derfor bare skal GØ's af og holde sig på afstand :roll:

 

I forhold til det fremhævede: husk nu endelig, at det ikke er mængden af gode møder, der er afgørende. Det er kvaliteten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Duffy var også bange og utryg ved andre hunde i starten, men eftersom at hun fik større tillid til os og fandt ud af at vi kunne passe på hende kombineret med 3 møder med den samme godmodige og tålmodige hund, er hun nu 100% tryg ved at møde andre hunde -nu endda faktisk lige lovlig modig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...