Hop til indhold

Hvordan lærer vi vores tæve at sige fra?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Det er overhovedet ikke din tæves ansvar at sige fra. For nogle hunde falder det naturligt at sige "vov", hvis hanhunde kommer for tæt på, for andre ligger det utrolig langt fra dem. Så længe din tæve er så blød, overbærende og venlig - så er det dit ansvar at holde de påtrængende møghunde væk. Stil dig imellem din hund og hanhundene og send dem væk, hvis de bliver for påtrængende. Og bed hanhundeejerne tage deres hunde i snor, hvis de ikke kan styre dem.

 

Det er altså helt ufatteligt at folk bare lader deres hunde fise hen til andre og humpe dem - jeg var blevet stiktosset! Det er virkelig manglende pli - både fra hund og ejer.

 

Giver dig helt ret i, at jeg må tage ansvaret for hende, når hun ikke selv kan - det har jeg også gjort hidtil:-D. Men må bare fortsætte, indtil hun evt selv viser tegn på, at hun kan klare det selv.

De skal have lov og hilse samt snuse, men kan jeg se, at de gør tegn til at hoppe op, så griber jeg ind.

 

Tror mig, jeg er mange gange blevet irriteret, sur og frustreret over, at jeg selv skal håndtere andres han hunde, og at ejerne ikke selv kan se problematikken. Men vi er jo alle så forskellige, og tænker derfor ikke ens, så mon det nogensinde bliver anderledes????:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maiken Pedersen

Jeg tror ikke på at du kan lære din tæve at sige fra. Det er jo en del af personligheden ligesom ved os mennesker - nogle er mere hidsige end andre :)

 

Men ja, løbetider er som regel med til at modne tæverne - det kommer så ikke til at ske med jeres hund

 

Men så er det eneste du efter min mening kan gøre at hjælpe din hund. Du siger jo at hun ikke bryder sig om at blive humpet, men hvis hun ikke selv kan tackle situationen, så må du jo gøre det for hende og simpelthen skubbe hanhundene ned fra hende.. Og det kan jo være det er nemmere at skubbe dem væk når hun er i snor og dermed inden for rækkevidde - for det skal gerne gøres lige så snart hanhunden hopper op. Hold ham bare lige under brystkassen og skub ham ned.

 

Held og lykke

 

Hvalpe- og grundinstruktør

- Maiken Pedersen

Link til indlæg
Del på andre sites

De færreste hunde udfører en øvelse for øvelsens skyld - de gør det for belønningen ;-) En hund lærer kun at sidde perfekt, hvis den "kun" får godbidden for præcisionen.

 

Nogle hunde er så mere entusiastiske end andre (*host* min hund minder meget om din :mrgreen: Dog nok nogle tænder mere aktiv :lol: Men han er også en mollos-type).

 

Men jeg tror nu, at hun ville elske sportræning! Der er det nærmest 100% hunden det drejer sig om og ikke andet :-D Møffe elsker spor 1000xmere end lydighed og andet "sjovt", jeg disker op med. Han har aldrig skreget af glæde, når vi kom ud på træningspladsen - det har han tilgengæld, når vi kom ud der, hvor vi gik til sportræning :shock:

 

En hurtigt "walkthrough", hvis du skulle få lyst til at prøve spor:

 

Kog et stykke kød, lever eller kallun (sidstnævnte kan næsten kun fås hos råfodringsforhandlere, fx Dansk BARF Center eller Rigtig Hundemadsforhandlere) kan være rigtig godt. Sørg for, at du har en liter eller gerne mere.

 

Find et egnet sted, hvor der ikke er forstyrrelse konstant. Hav en pind med og hop tre skridt frem og tramp der, hvor du lander. Sæt pinden i jorden. Herefter slæber du fødderne tungt efter dig i medvind i starten og samtidig sørger du for at hælder en tynd stråle af kødkraftsvandet mellem dine fødder, i det spor du går. Læg en lægger godbid hver halve-hele meter.

 

Gå sådan i 10 meter og tramp så godt og grundigt i jorden og læg det kød, du har kogt, for enden. Gem det under nogle blade, så hunden ikke får øje på det eller læg det i en plasticbox :-D

 

I løbet af ca. 5 træninggange får du udfaset kødkraftmængden. Du kan lægge 5-10meter på sporet i denne periode. Nu er det alene dit spor, hunden går efter, men du slæber stadig fødderne tungt efter dig.

 

Langsomt kan du så begynder at løfte fødderne og tage miniskridt og så hæve afstanden.

 

Godbidderne udfases også stille og roligt - eller måske lige pludseligt, fordi hunden bliver vildt tændt på selve sporet :-D Møffe præsterede faktisk at ignorere belønningen for enden en gang (tørret fisk) og følger mine hoppespor - der var jeg pænt meget stolt af min vuf :mrgreen:

 

Man skal have en lang line til denne øvelse. I starten går du 1½ meter bag hunden og fører den med linen tilbage på sporet, hvis den viger for meget. Er det kun for hyggens skyld, må vuffen gerne vige flere centimeter. Men snakker vi konkurrence, så er det kun ganske få centimeter, hunden må vige fra sporet.

 

Du bør dog også efterhånden lade hunden selv finde tilbage en gang i mellem, så den ikke bliver afhængig af din hjælp.

 

 

Tror jeg fik nogenlunde alt det vigtigste med her...

 

Ang. når hanhundene humper din tæve, så synes jeg, at du skal gå ind og hjælpe hende HVER gang. Ellers risikerer du, at hun en dag føler sig for presset og siger alt for hårdt fra. Derudover, så får hun også et ekstra boost af tillid til dig - for du skal nok hjælpe hende, når hun føler sig presset :blink:

 

Derudover synes jeg også, at det er for dårligt af hanhundeejerne. Det er ikke andre, tilfældige hundes job, at opdrage deres hunde - det er fandme deres eget! :evil: Tænk hvis mennesker havde den samme idé om deres børn :confused: Nåja, Jacob mobber bare Mathilde - hun må lære, at sige fra selv!

 

Det er ok, hvis tæven har lært at sige fra på en ok måde og ejer har sagt god for det. Men ellers, så må man altså i mine øjne tage ansvar for sin hund :-D

 

:5up:

 

Synes der er alt for meget af: Hunden må selv lære at sige fra:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tror min dyrlæge mener, at nogle han hunde - ligesom tæve selvfølgelig også kan være det - er mere velopdragende end andre, så når de bliver ved trods, at de har fået nej mange gange, så kunne det måske skyldes mangel på opdragelse:-D. Men jeg skal ikke gøre mig klog på en han hunds adfærd, for har aldrig ejet en. Men det kan undre mig, hvorfor kun nogen er interesseret i hende og andre ikke - hvis det er pga den manglende duft, skulle alle så ikke være interesseret i hende?

 

Hahahahahaha synes den er god den med "hun smitter stadig":bigsmile: :klap::klap::klap:. Kunne være man skal prøve den! I hvert fald grineren.

 

Okay...

 

Hanhunde har forskellig interesse og drive bag deres adfærd. Ældre erfarne hanhunde kan hurtigt overskue at hun ikke er interessant "på den måde" hvor yngre og mindre erfarne hanner måske lige prøver for en sikkerheds skyld.

Og så er der konkurrencemomentet i det også, hvis der er flere løse hanner gælder det jo om at komme først og sikre sig parringsrettigheden - og hellere en gang for meget end en gang for lidt - hvis tæven så ikke var villig, skete der jo ikke noget ved det :-D men det havde været skidt at gå glip af noget som driftig hanhund :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...