Hop til indhold

AD + HD bedømmelse - hvornår?


Sammy
 Share

Recommended Posts

Blev lige inspireret af fhk2507's tråd (stort tillykke igen ;-))

 

Hvornår har I (endeligt - altså ikke for-foto) fået HD og AD bedømt jeres schæferhund? Og er der egentlige anbefalinger?

 

Jeg har ved min sidste hund fotograferet et sted mellem 12-18 mdr (det er 12 år siden, så husker det ikke helt nøjagtigt). Første hund var først langt senere, og hun blev fotograferet da hun viste tegn på smerte, så hun falder udenfor.

 

Egentlig vil jeg jo helst bare vide besked med det samme (altså på 12 mdrs dagen :blink:) - men er det det reelle billede i forhold til om han er fuldt udvokset, fast stabil muskulatur osv?

 

Jeg ved godt at jeg bare kan ringe til min super dygtige dyrlæge, men nu vil jeg lige høre jeres erfaringer :-)

 

Så på hvilket tidspunkt har I fået vished?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bondo var 16 mdr., da han blev fotograferet, og Jacki var 19 mdr..

 

Mener, den generelle anbefaling er mellem 14-18 mdr., og helst tæt på 18 mdr. :hmm: De har jo stadig ikke sat sig ved kun 12 mdr., så et resultat ved 12 mdr. kan sagtens ændres ved at give lidt tid.

 

Man skal heller ikke vente for længe, for der kan ret hurtigt opstå noget slid, som trækker kraftigt ned i bedømmelsen :???:

 

Det bliver spændende, hvad Enzo-drengen kommer ud med :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bondo var 16 mdr., da han blev fotograferet, og Jacki var 19 mdr..

 

Mener, den generelle anbefaling er mellem 14-18 mdr., og helst tæt på 18 mdr. :hmm: De har jo stadig ikke sat sig ved kun 12 mdr., så et resultat ved 12 mdr. kan sagtens ændres ved at give lidt tid.

 

Man skal heller ikke vente for længe, for der kan ret hurtigt opstå noget slid, som trækker kraftigt ned i bedømmelsen :???:

 

Det bliver spændende, hvad Enzo-drengen kommer ud med :x:

 

Ja det er jo også det jeg tænkte lidt...

Men hvis vi "laver en Jacki" :blink: så skal jeg vente næsten et helt år endnu, det holder jeg da ikke til :-) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Canto er næsten 2 år nu hvor han fik taget billederne, det var min forrige schæfer også. men med ham fik vi også taget billeder da han var 12 mdr. det ville opdrætter gerne have og hun betalte.

 

ok spændende - var der så væsentlig forskel på de to billeder med et års mellemrum?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mellem 15 og 18 måneder skulle være optimalt, til en hund som din og min.

 

Min opdrætter sagde 12 mdr, men som a9 skriver, der er hunden jo ikke færdig med at gro, så ja, det kan ændres en del.

 

Jeg er også ved at dø af spænding, men satser på at jeg kan vente til Motor er 15-16 mdr. Han er 10 nu.... så "bare lige" et halvt år, irk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej der var ingen forskel på de to billeder, men det var også mere en sikkerhed for hvis der skulle være begyndende tendens til HD, så kunne man stadig nå at ændre på foder, aktivitet da den jo ikke er udvokset som 12 mdr.

 

men jeg ved ikke, hvor når den ideelle aldre er til at få taget billeder, jeg ventede til nu pga. han gerne skulle være udvokset knogle mæssig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hørt at et sted omkring knap 18 måneder skulle være optimalt for hunde på vores størrelse.

 

Ozzie blev fotograferet da hun var 20 måneder.

 

Kan godt forstå du har svært ved at vente Sammy - det må især være svært for en som er såååå tålmodig som du. :mrgreen: På forhånd alt muligt krydset for at bette Enzo får det fineste resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar

 

og der er altså bare VILDT lang tid til :blink:

 

Min første tæve havde HD, så jeg vil så gerne have det afkræftet - ellers kan jeg jo gå og se spøgelser ved det mindste :blink:

 

Der er dog ikke rigtig noget der pt har virket alarmerende... Men man ved jo aldrig...

 

Vi må vente i spænding sammen, Motor-mor. Enzo er 9½ md så det bliver vel omkring samme tid... til den tid....

 

Og hey Trei - jeg er meeeeeeeeeget tålmodig anlagt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Snakkede med en berner-opdrætter (undskyld, er ikke schæfer-orienteret, i hvert fald ikke så meget :mrgreen: ).

 

Hun mente, at i avlsmæssig sammenhæng burde man allerede have fotograferet hunden ved 12mdrs-alderen. Dette fordi, at HAR hunden rent faktisk frie hofter, så vil det sjældent ændre sig noget særligt.

 

Hvorimod i tilfælde af løshed, så kan det godt ændre sig - og det drastisk, både i negativ og positiv retning. Og det er, så vidt jeg har forstået, denne løshed, der er arvelig - og skadelig.

 

Hvis man derimod vil have en status på, om ens hund holder hele livet, så skal man nok vente, til det hele har sat sig, for så kan man være lige glad med den avlsmæssige værdi.

 

Sådan noget i den retning fik jeg at vide :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar

 

og der er altså bare VILDT lang tid til :blink:

 

Min første tæve havde HD, så jeg vil så gerne have det afkræftet - ellers kan jeg jo gå og se spøgelser ved det mindste :blink:

 

Der er dog ikke rigtig noget der pt har virket alarmerende... Men man ved jo aldrig...

 

Vi må vente i spænding sammen, Motor-mor. Enzo er 9½ md så det bliver vel omkring samme tid... til den tid....

 

Og hey Trei - jeg er meeeeeeeeeget tålmodig anlagt :blink:

 

*HOST*

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
*HOST*

 

Hov hov du :evil:

 

Til Jer andre:

 

Hvad skal jeg budgettere med alt i alt (røntgen hofter og albuer, DKK-gebyr osv)

 

Har det nogen betydning om det er digitale billeder osv?

Jeg har en rigtig god dyrlæge, som jeg uden tvivl benytter, når Enzo skal fotograferes. Ved ikke om han har digital halløj (og ved heller ikke hvad det har af betydning) Har bare hørt det nævnt (altså at "nogen" foretrak et sted hvor de gjorde det digitalt)

Link til indlæg
Del på andre sites

For 1 år siden gav jeg følgende hos Lund:

 

AD/HD fotografering (digital) kr. 1.830,- + DKK kr. 330,- = i alt kr. 2.160,-.

 

Fidusen ved digital fotografering er, at billederne med det samme kommer op på skærmen, og der kan zoomes, og ændres på kontraster og alt muligt andet for at tjekke om billedet nu er helt perfekt :-D Er billedet ikke perfekt, kan det tages om igen og igen, indtil det er perfekt - det er svære ved den gammeldags metode, og koster dyrlægen ekstra ved hvert billede.

 

De fleste steder med digital fotografering får man en gratis cd-rom med hjem med billederne - en fin souvenir :lol: men også praktisk hvis nu DKK kommer med en "uventet" vurdering :5up:

 

Du bruger Virklund ikke :hmm:og mon ikke Peter Weiss har digitalt udstyr, schæfermand som han er :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

For 1 år siden gav jeg følgende hos Lund:

 

AD/HD fotografering (digital) kr. 1.830,- + DKK kr. 330,- = i alt kr. 2.160,-.

 

Fidusen ved digital fotografering er, at billederne med det samme kommer op på skærmen, og der kan zoomes, og ændres på kontraster og alt muligt andet for at tjekke om billedet nu er helt perfekt :-D Er billedet ikke perfekt, kan det tages om igen og igen, indtil det er perfekt - det er svære ved den gammeldags metode, og koster dyrlægen ekstra ved hvert billede.

 

De fleste steder med digital fotografering får man en gratis cd-rom med hjem med billederne - en fin souvenir :lol: men også praktisk hvis nu DKK kommer med en "uventet" vurdering :5up:

 

Du bruger Virklund ikke :hmm:og mon ikke Peter Weiss har digitalt udstyr, schæfermand som han er :cool:

 

Aww smart :5up: Står du derinde og ser med så?

For 12 år siden stod jeg ved en lystavle kan jeg huske - men det var først læææænge efter, syns jeg at kunne huske.

 

Jeps er ufravigelig :lol: kunde hos Peter. Han har en stor stjerne hos mig :blink: Jeg ved ikke om han har digitalt udstyr, men han skulle være skrap på området, så mon ikke han er up-to-date med det udstyr, der er bedst?

 

Kunne være sejt nok med en cd-rom :5up: (omend jeg ikke er super skrap til at se på røntgenbilleder :rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Aww smart :5up: Står du derinde og ser med så?

For 12 år siden stod jeg ved en lystavle kan jeg huske - men det var først læææænge efter, syns jeg at kunne huske.

 

Jeps er ufravigelig :lol: kunde hos Peter. Han har en stor stjerne hos mig :blink: Jeg ved ikke om han har digitalt udstyr, men han skulle være skrap på området, så mon ikke han er up-to-date med det udstyr, der er bedst?

 

Kunne være sejt nok med en cd-rom :5up: (omend jeg ikke er super skrap til at se på røntgenbilleder :rolleyes:)

 

Jo, jeg er med under hele processen - et ufravigeligt krav :blink:

 

Jeg hjælper med at placere og holde og kigge på skærmen :-D Jacki fik taget 2 billeder af hofterne, da dr. dyr ikke var tilfreds med de første billeder (Lund er virkelig perfektionist - en af mine træningskammerater fik billederne taget om et 2-cifret antal gange :shock: før han var tilfreds, men Debs er så også pænt asymetrisk, så det var svært at få hende placeret)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, jeg er med under hele processen - et ufravigeligt krav :blink:

 

Jeg hjælper med at placere og holde og kigge på skærmen :-D Jacki fik taget 2 billeder af hofterne, da dr. dyr ikke var tilfreds med de første billeder (Lund er virkelig perfektionist - en af mine træningskammerater fik billederne taget om et 2-cifret antal gange :shock: før han var tilfreds, men Debs er så også pænt asymetrisk, så det var svært at få hende placeret)

 

he he - mit ufravigelige krav er at være med fra Bamsen er bedøvet til inden han vågner op igen :blink:

Jeg fik først anbefalet Peter da min gamle schæferdreng var 2½ år gammel, så det har været ift operationer. HD/AD foto var taget på det tidspunkt.

 

Får du så et bly-forklæde eller lignende på?

 

Sejt med en perfektionist - det skal også bare være ordentligt :5up:

 

Hmm syn's ikke jeg har hørt om Lund før. Hvor hører han hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

he he - mit ufravigelige krav er at være med fra Bamsen er bedøvet til inden han vågner op igen :blink:

Jeg fik først anbefalet Peter da min gamle schæferdreng var 2½ år gammel, så det har været ift operationer. HD/AD foto var taget på det tidspunkt.

 

Får du så et bly-forklæde eller lignende på?

 

Sejt med en perfektionist - det skal også bare være ordentligt :5up:

 

Hmm syn's ikke jeg har hørt om Lund før. Hvor hører han hjemme?

 

Jeg er også med fra start til slut - dette er IKKE og ALDRIG til diskussion :!:

 

Jep, med blyforklæde und alles :mrgreen: de er SÅ sexy :slem:

 

Lund hører til i Lund ved Horsens :blink: han har et faktisk et fantastisk ry mht HD/AD fotograferinger :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også med fra start til slut - dette er IKKE og ALDRIG til diskussion :!:

 

Jep, med blyforklæde und alles :mrgreen: de er SÅ sexy :slem:

 

Lund hører til i Lund ved Horsens :blink: han har et faktisk et fantastisk ry mht HD/AD fotograferinger :lol:

 

sådan - samme her (under kan jeg dog godt smides ud - især hvis der er blod indblandet :blink:) Men han skal ikke falde i søvn uden mig og skal heller ikke vågne op uden.

 

haha ja det tror jeg gerne haha

 

Nårhh så tror jeg måske det er ham min opdrætter har talt lidt om at få sin tæve (Enzos kuldsøster) fotograferet hos. Hun er iøvrigt forfotograferet med godt resultat (A/B agtigt blev der gættet på), så jeg ser frem til at Enzo får et fint og rundt A og 0 :slem: :slem: :slem: :slem: (det må også være på sin plads. Min første tæve havde HD i svær grad, og Zigo B-hofter - så nu mangler jeg næsten kun A :slem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...