Hop til indhold

Spørgsmål om fast føde til små hvalpe

Gæst fairlady
 Share

Recommended Posts

Gæst fairlady

De små piger er nu 3 uger gamle og har lige prøvet at spise fast føde for første gang. Jeg læste mig frem på nettet til hvad jeg skulle give dem, og det blev til at jeg tog lidt babydog tørfoder og blødte helt op i vand, hvor efter jeg mossede det rundt i A38. Hvalpene gik straks til fadet og lappede det i sig, og der blev spist op:klap: Jeg var helt forundret over at de bare gik til den, jeg troede det måske ville tage lidt tid inden de turde smage på det.

Men nu siger min mormor så at jeg har gjort det helt forkert. Hun siger at i starten må de kun få A38 blandet op med lidt druesukker for at søde det, og derefter kan jeg prøve at mose lidt torskerogn i, gardere op til fiskeboller i A38 og videre gardere op til æg i A38 hvor efter de først må begynde at få hvalpefoder mosset i A38. Hun siger jeg ødelægger deres maver og deres tarmflora ved at blande hvalpefoder i A38 fra starten.

men jeg har læst godt rundt på nettet og det jeg fandt var andre opdrættere der beskrev hvordan de opblødte hvalpefoder og blandede rundt i A38, jeg fandt ikke noget med at i starten må det kun være druesukker.

Jeg vil rigtig gerne høre hvad i mener herinde og hvordan i gør det når i har hvalpe.

Her i starten har jeg tænkt mig kun at give dem fastføde 1-2 gange om dagen fordi Luna stadig ammer rigtig meget:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har gjort det helt rigtigt. Selvfølgelig skal hvalpene have hvalpefoder og over nogle dage kan,skal du tage A 38 fra, så du kun kommer lidt af det hen over det mosede foder.

Jeg har aldrig haft problemer med dårlige hvalpemaver og så er man sikker på at hvalpene får den næring de behøver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fairlady

Det sys jeg lyder fornuftigt:-D

Så er jeg heller ikke galt på den kan jeg høre. Jeg kommer bare i tvivl om det jeg gør når min mormor begynder at fortælle mig sådan nogle ting, fordi hun har været opdrætter i 35 år og så regner jeg jo med at hun har styr på hvad hun siger.

Hvad så med antal af fodringer pr. dag?

Nu ammer Luna stadig rigtig meget, og hvalpene er 3 uger idag og de er kun lige begyndt at få det faste føde, skal jeg give dem en eller to gange om dagen og hvornår skal jeg lade det stige?

Link til indlæg
Del på andre sites