Hop til indhold

Foder med høj kødprocent.


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Jeg har studeret diverse hundesider for at få et lidt større indblik i hundefodermarkedet.

 

Jeg faldt så over fodermærket "Taste Of Wild" samt "Wolfsblut".

 

Begge deklarationer ser efter min mening meget fornuftige ud, og må da indrømme at det tiltaler mig (og sikkert også hunden;-)) at der er så høje kødprocenter i.

 

Men "Taste Of Wild" skriver så at deres foder er velegnet både til hvalpe samt voksne hunde, og det er så her at jeg undrer mig lidt :hmm:

 

Er hvalpefoder ikke netop hvalpefoder fordi der er de helt rigtige næringstoffer i til den voksende hvalp ??

 

I min verden hænger det ikke sammen at man kan give en Chi hua hua hvalp den samme slags mad som en granvoksen Grand Danois.

 

Men er der ellers nogle der har erfaringer med disse to mærker ??

 

På forhånd tak for svar :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke erfaring med nogle af de mærker du nævner.

 

Men vi bruger Acana, det har også et indhold som jeg synes lyder meget tiltalende :-D.

Der er specielt foder til hvalpe, voksne og store og små racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv tænkt mig at prøve taste of the wild - når mine hunde har spist deres nuværende foder op - er meget spændt på at prøve det - så jeg er med på en "lytter" her hvis nogen skulle have prøvet det og hvad de syntes om det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg ved godt det siges at hvalpe skal spise anderledes end voksne men det giver da ingen mening når hunde nedstammer fra vilde hunde/ulve der er da ingen special retter for hvalpe eller seniore :hmm::confused:

 

må ærlig indrømme jeg ikke hopper på dette fis med speciel foder til forskellige racer og hvalpe og livsalder:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved godt det siges at hvalpe skal spise anderledes end voksne men det giver da ingen mening når hunde nedstammer fra vilde hunde/ulve der er da ingen special retter for hvalpe eller seniore :hmm::confused:

 

må ærlig indrømme jeg ikke hopper på dette fis med speciel foder til forskellige racer og hvalpe og livsalder:stupid:

 

Nej, men det har vel noget at gøre med at give hunden den bedste og mest sunde opvækst i forhold til hundes vækst og behov.

 

Nu har de fleste hunderacer racerelaterede sygdomme pga. indavl osv, men mon ikke sygdomsprocenten alligevel er højere i en ulveflok ??

I naturen er det jo ikke så vigtigt for hunden at blive gammel, men vi giver gerne det bedst egnede foder til vores hunde, så de ikke døjer med gigt eller hofteproblemer som 5-årig pga. at hunden voksede "forkert"/for hurtigt i hvalpestadiet .. Eller er jeg helt galt på den ? :vedikke:

 

Men jo, jeg må da indrømme at jeg grinede lidt da jeg hos min dyrlæge så foder specielt til Mops og Cavalier King Charles spaniels :roll: Men hvad ved jeg ...

 

Men når man ikke har plads i fryseren til at BARF'e, tæknte jeg at et lækkert alternativ til tørfoderet kunne være de her varianter der netop har meget kød i sig.

 

Ina: Hvis ikke der kommer nogen på banen, kan det være vi må bruge vores hunde som smagsdommere :klap:

 

EDIT: En ting slår mig lige; Kan man BARF'e en hvalp ??? For så har du jo nok ret Milder Batmusen.. Så ER hvalpefoder sikkert lidt opreklameret - for det må da være noget lignende det ungerne får i naturen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har foderet med wolfsblut i noget tid, og er meget glad for det og det er Zacko også :blink: har så skiftet nu men det er der andre årsager til som intet har med foderet at gøre, den anden du nævner ligner som jeg ser det meget, men den er med meget små piller, derfor ville det ikke være noget for mig, har dog kun set det og fået en smagsprøve.

 

Det med at det er til alle aldre er wolfsblut også jeg ville dog altid give en hvalp hvalpefoder, men til en voksen hund kan jeg kun sige at jeg er stor fan af wolfsblut :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man kan sagtens barfe hvalpe, det er der mange der gør. Motor har fået barf siden han var 9 uger. Der er nogle kødtyper som er mildere og har blødere ben, lam f.eks. Ved siden af anbefaler nogle af man giver vitaminpiller, dem vi har købt er der ikke forskel på hvalp/voksen, kun hvor mange piller de skal have alt efter vægt.

 

Hvalpe tørfoder er så vidt jeg husker federe og har et mere korrekt analyseret indhold end voksenfoder - i hvert fald optimalt set. Der er sikkert også flere vitaminer i. Som jeg har forstået det, siger man at hvalpefoder er produceret efter alle forholdsregler, hvor voksenfoder sådan set bare skal have hunden til at overleve.. Sådan groft skrevet.

Det tager jo mere krudt at gro end bare at leve..

 

De der all life stages, man må jo på en eller anden måde have taget hensyn til hvalpene, voksne hunde kan jo også sagtens spise hvalpefoder medmindre de bliver for tykke af det eller lignende.

Gravide tæver får også hvalpefoder, både under graviditeten og mens de ammer hvalpene.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved godt det siges at hvalpe skal spise anderledes end voksne men det giver da ingen mening når hunde nedstammer fra vilde hunde/ulve der er da ingen special retter for hvalpe eller seniore :hmm::confused:

 

må ærlig indrømme jeg ikke hopper på dette fis med speciel foder til forskellige racer og hvalpe og livsalder:stupid:

jeg tror hellere ikke ulvene har en der kan undersøge påvirkninger ect.

 

Jeg er sikker på at en del racer har godt af "speciel" hvalpefoder.

Og indholdet er også lidt forskelligt. mht. vitaminer og mineraler fra hvalp til voksen.

Og har du nogensinde undersøgt hvalpe og voksne ulves kost? jeg ved f.eks. ikke om ulve hvalpe spiser mere eller andet grønt end voksne gør ...

Link til indlæg
Del på andre sites

De hvalpe jeg har haft - inklusiv den hvalp jeg har nu - er ikke blevet fodret med hvalpefoder - de har alle fået et almindelig voksenfoder og et all life stage foder.

 

På det stadie min hvalp befinder sig nu knap 20 uger gammel vejer han 9½ kg hvilket er pænt for en beagle - han er hverken for tyk eller for tynd - for det er vigtig at man afbalancerer foderet i forhold til hvalpen og ikke på hvad der står på posen.

Han får et foder som indeholder 24% protein og 16% fedt - derudover får han lidt almindelig rapsolie.

 

Jeg har læst mange deklarationer og kan ikke se der er ret meget forskel fra hvalpefoder til voksenfoder udover størrrelsen på pillerne

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg har læst mange deklarationer og kan ikke se der er ret meget forskel fra hvalpefoder til voksenfoder udover størrrelsen på pillerne

 

Men der må alligevel være en god forskel - for som Buddha også er inde på giver man jo også gravide og ammende tæver hvalpefoder for at de ikke skal tabe sig eller komme til at mangle vigtige vitaminer og mineraler.

 

Om end ikke andet er det vel bedre at være på den sikre side, og så bare køre på med foder specielt til hvalpe - så ved man da at hvalpen får hvad den skal have :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der må alligevel være en god forskel - for som Buddha også er inde på giver man jo også gravide og ammende tæver hvalpefoder for at de ikke skal tabe sig eller komme til at mangle vigtige vitaminer og mineraler.

 

Om end ikke andet er det vel bedre at være på den sikre side, og så bare køre på med foder specielt til hvalpe - så ved man da at hvalpen får hvad den skal have :blink:

 

Jamen det bruger jeg så ikke :mrgreen: og mine hunde er sunde og raske - har aldrig fejlet noget.

Jeg har nemlig læst mig til at man kan overgøre tingene - men selvfølgelig kan man sætte sin hvalp på hvalpefoder hvis man ønsker at bruge det.

Det ene at den type foder mine hunde får et et all life foder og bruges også til drægtige tæver samt hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det bruger jeg så ikke :mrgreen: og mine hunde er sunde og raske - har aldrig fejlet noget.

 

Giver du dem så kosttilskud ved siden af ??

 

Men hvis det foder du bruger også kan bruges til gravide og ammende tæver, er fordelingen af næringstofferne vel også meget lig alt andet hvalpefoder på markedet ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel stadig forskel på all life og alm. voksen foder?

 

Jeg tror generelt ikke der er særlig meget forskel på de forskellige typer foder. Det er en værre jungle at bevæge sig rundt i - og min måde at fodre på er ikke nødvendigvis den rigtige - men det gælder vel alle hundeejere.

Man må følge sin mavefornemmelse for hvad der er det rigtige og se på hvordan ens hund udvikler sig og trives - det mener jeg er langt den største rettesnor.

I gamle dage levede de fleste hunde jo på leverpostejs madder og havde et udmærket liv. Vores gamle cocker blev da 13 år og den fik leverpostejsmadder og det vi nu skulle have af til aften. Den var aldrig syg og var stort set kun til dyrlæge når den skulle vaccineres.

 

Jeg tror vi mennesker har en tendens til at overgøre tingene - og hvordan kan det blive anerledes når man ser på det store fodermarked der er i dag - og den ene producent efter den anden råber op om at man skal købe hans foder - for det er bedre enden den anden producents foder - så er der noget at sige til at man bliver forvirret :confused:

 

Jeg følger min mavefornemmelse når jeg fodre mine hunde - jeg har haft en allergi hund - så derfor er jeg meget obs på at mine hundes foder ikke indeholder en masse forbudte ting. Omvendt så holder jeg også på at hundene skal have variation ligesom vi mennesker - derfor skifter jeg også foderet ud med noget andet når de har spist en sæk eller to af et bestemt foder. Mine hunde får derfor også altid to typer forskellige foder - ligesom de også får vådfoder af god kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft stillet mange af de samme spørgsmål :mrgreen:http://www.hunde-forum.dk/foder/17633-anbefal-et-hvalpefoder-3.html jeg ved ikke om den automatisk går til side 3 ellers er det i hvert fald der at der står noget om mineraltilskud til hvalpe...

 

Jeg har ikke nået at prøve det endnu da vi stadig har en del af det gamle foder tilbage, men vi prøver Markus Mühle all stages foder og så med det anbefalede mineraltilskud til.

Min hvalp vil være 6 måneder når vi skifter så han er igennem den største vækstperiode... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Giver du dem så kosttilskud ved siden af ??

 

Men hvis det foder du bruger også kan bruges til gravide og ammende tæver, er fordelingen af næringstofferne vel også meget lig alt andet hvalpefoder på markedet ???

 

 

Min hvalp har indtil for 3 uger siden fået biomineral -

Jeg har dog valgt ikke at give han det mere og fulgt udviklingen gennem de sidste 14 dage hvor hans vægt er fulgt pænt med -

Han får en sjat rapsolie hver dag og to gange i ugen en kæmpenatlysolie pille. De får de to andre beagler også.

 

Det all life foder jeg bruger er Markus Mühle Rawfood - canis natural - og luposan sport.

Udover det får mine hunde Olivers og Fromm familiy gold lige pt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Nej, men det har vel noget at gøre med at give hunden den bedste og mest sunde opvækst i forhold til hundes vækst og behov.

 

Nu har de fleste hunderacer racerelaterede sygdomme pga. indavl osv, men mon ikke sygdomsprocenten alligevel er højere i en ulveflok ??

I naturen er det jo ikke så vigtigt for hunden at blive gammel, men vi giver gerne det bedst egnede foder til vores hunde, så de ikke døjer med gigt eller hofteproblemer som 5-årig pga. at hunden voksede "forkert"/for hurtigt i hvalpestadiet .. Eller er jeg helt galt på den ? :vedikke:

 

Men jo, jeg må da indrømme at jeg grinede lidt da jeg hos min dyrlæge så foder specielt til Mops og Cavalier King Charles spaniels :roll: Men hvad ved jeg ...

 

Men når man ikke har plads i fryseren til at BARF'e, tæknte jeg at et lækkert alternativ til tørfoderet kunne være de her varianter der netop har meget kød i sig.

 

Ina: Hvis ikke der kommer nogen på banen, kan det være vi må bruge vores hunde som smagsdommere :klap:

 

EDIT: En ting slår mig lige; Kan man BARF'e en hvalp ??? For så har du jo nok ret Milder Batmusen.. Så ER hvalpefoder sikkert lidt opreklameret - for det må da være noget lignende det ungerne får i naturen :blink:

 

mange af de sygdomme idag er selvfølgelig relateret til indavl osv men mange af de livsstilssygdomme eksisterede ikke da hunde fik rigtig mad altså naturlig kost som deres maver er skabt til og spise :blink:

 

gigt og hofteproblemer har aldrig været så udbredt som det er idag trods for masser af gode opdrættere gør et godt stykke arbejde med avl på HD frie dyr

kunne det tænkes fodringen:confused: da avlsarbejdes ikke har den store effekt

 

ulve i naturen avles udfra de stærkeste og sundeste så jo de har da et formål med og blive ældre og kunne udvinde deres flok og gener:blink:

 

hvis sygdomsprocenten i vilde dyr var højere end for vores kæledyr ville de ikke overleve så simelt er det

kun de stærkeste og sundeste og mest tilpasningsdygtige overlever det er naturens lov sådan som det burde være, mennesket er det eneste væsen hvor man skipper den lov,syge dyr i naturen uddør og og det har ihvertfald taget moder natur og skabe ulven og det er ikke noget jeg tror at nogen mennesker kan gøre bedre ved og ændre på de komponenter som naturen har ladet ulven overleve på naturlig mad inkl andre dyr.

hvis vilde ulve havde hofte og gigt problemer jævnligt ville de hurtigt uddø da det er hårdt og leve i naturen men det er ikke maden de dør af men enten af sult,rivalisering eller fra deres egne byttedyr som får ramt dem ved et spark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
jeg tror hellere ikke ulvene har en der kan undersøge påvirkninger ect.

 

Jeg er sikker på at en del racer har godt af "speciel" hvalpefoder.

Og indholdet er også lidt forskelligt. mht. vitaminer og mineraler fra hvalp til voksen.

Og har du nogensinde undersøgt hvalpe og voksne ulves kost? jeg ved f.eks. ikke om ulve hvalpe spiser mere eller andet grønt end voksne gør ...

 

jeg er ret sikker på at hundehvalpe ikke får mere gavn af og spise hvalpefoder ,kan dog ikke bevise det ,men HD statistikken er ihvertfald langtfra blevet bedre de seneste år og langt de fleste hunde får hvalpe foder til større eller mindre racer:cry:,hvalpe må jo spise det som de voksne har til rådighed i naturen og maden der er helt det samme som de voksne spiser bare opgylpet .

 

Hvad jeg har undersøgt får hvalpe akkurat det samme mad som voksne ulve,og kan de voksne ikke fangé mad må de undvære :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hvalp har indtil for 3 uger siden fået biomineral -

Jeg har dog valgt ikke at give han det mere og fulgt udviklingen gennem de sidste 14 dage hvor hans vægt er fulgt pænt med -

Han får en sjat rapsolie hver dag og to gange i ugen en kæmpenatlysolie pille. De får de to andre beagler også.

 

 

Men - og nu er det bare en lille detalje, hvalpefoder kræver jo lige præcis ikke et tilskud, giver man noget ved siden af, risikerer man vel tværtimod at hvalpen får for mange vitaminer.

 

 

 

Udover det, Motor får hovedsagligt barf, men nogle gange har han fået tørkost og det har ikke været hvalpefoder, ligenu er det Wolfsblut. Så altså..

 

Det er svært at sammenligne foder, synes jeg, for producenterne stiller det ikke ens op. Nogle skriver protein - andre skriver råprotein, men er det så det samme :vedikke: Derudover, hvad skal man så sammenligne? Hvis man laver et all life foder laver man vel ikke også et hvalpefoder (eller er der nogen der gør det?). Det nytter vel ikke så meget at sammenligne 2 forskellige mærker, da producenterne jo har forskellige krav til deres eget foder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men - og nu er det bare en lille detalje, hvalpefoder kræver jo lige præcis ikke et tilskud, giver man noget ved siden af, risikerer man vel tværtimod at hvalpen får for mange vitaminer.

 

 

 

Udover det, Motor får hovedsagligt barf, men nogle gange har han fået tørkost og det har ikke været hvalpefoder, ligenu er det Wolfsblut. Så altså..

 

Det er svært at sammenligne foder, synes jeg, for producenterne stiller det ikke ens op. Nogle skriver protein - andre skriver råprotein, men er det så det samme :vedikke: Derudover, hvad skal man så sammenligne? Hvis man laver et all life foder laver man vel ikke også et hvalpefoder (eller er der nogen der gør det?). Det nytter vel ikke så meget at sammenligne 2 forskellige mærker, da producenterne jo har forskellige krav til deres eget foder..

 

Ja det er meget svært at navigere igennem foderjunglen. Det er dog vigtig at hunde i alle aldre får den protein og fedt de har behov for uanset hvilket foder man vælger.

For hvalpe gælder det at et godt foder med 24-30% protein er passende.

Jeg har lænet mig lidt op af de to link jeg har lagt ind her og så fundet frem til det som jeg syntes passer til min type hund.

Mine hvalpe fik (selvfølgelig) hvalpefoder hos opdrætteren og også i den første tid jeg havde dem - derefter førte jeg dem over på et all stage foder - og det får min hvalp altså nu og det stor trives han på. Jeg har dog for at støtte op om vægten den første tid givet ham biomineral pulver. Dette får han ikke mere da han er over halvvejs mod sin voksen vægt.

 

Det jeg har læst mig frem til er at det ikke er ligemeget hvilket type foder man giver sin hund - der er forskel på små, mellem og store hunde. For store hunde med en vægt over 25 kg. skal man passe på at de ikke vokser for kraftigt - da det kan skade led og knogler.

 

Fodring

 

Sprgsml og svar om hundens sundhed og sygdom

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...