Hop til indhold

Det der med gris..


LiseLyholm&Ronja
 Share

Recommended Posts

.. har jeg nu fået et godt svar på :-D

 

Var inde i DBC, for at hente mad, og der var så en anden end sidst. Men far er nysgerrig efter at vide hvorfor der ikke bliver solgt gris, og hun fortalte så følgende.

 

________

 

Hende vi snakkede med havde sammen med DBC været oppe i en ulvepark i Sverige. De havde så spurgt hvorfor at de ikke fodrede med gris, for det var åbenbart nemt at få fat på i Sverige. Det var så fordi at ulvene ikke ville spise dem, grisen lå bare og rådnede, og hvis ulvene ikke fik andet spiste de bare bark, bær eller fx hestehår fra tidligere måltider.

Det eneste gris de ville spise var grislinger.

 

Fedtet på grisen ligger yderst (ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det) og derfor skulle kødet nemmere kunne optage pencilin.

 

Når hunde får akut forstoppelse er det oftest pga. at den har spist griseben. Hun fortalte at der godt kunne gå 5-6 år hvor hunden nemt havde kunnet tåle dem, og så pludselig kunne den ikke mere.

 

__________

 

Hendes teori var at grisen spiser ulækre ting, og at det får kødet til at smage dårligt. Fx er de fra naturens side ådselsædere, og i det foder de bliver fodret med, er det bla benmel i.

Det er måske også derfor at ulvene kun vil have grislinger? :vedikke:

 

 

På mig virkede det meget overbevisende, så vi tog en kasse lammeben med hjem :engel:

 

Hvad er jeres tanker omkring det? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna får stadig svin. Hun får dog kun ribben og så kød.. Men det er fordi jeg synes nøgle- og stegebenene virker så hårde, at jeg er bange for at hun knækker en tand:oops:

 

Luna får aldrig svin mere end en dag af gangen.. Jeg har så jeg kan variere i små 9-10 dage.. Så forstoppelse har vi aldrig oplevet. Hård mave jo, og jeg bruger også gerne svin, hvis hun en enkelt dag har lidt blød mave...

 

Om man skal tro på den forklaring I fik, eller den logiske forklaring (svin fåes meget billigt i supermarked, det ville DBC ikke kunne gøre til samme pris), er nok op til en selv.. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten... For et par år siden, fik jeg lagt en foderplan til Luna. Det var en foderrådgiver, der ikke arbejdede for noget foderfirma af nogen art.

 

Da jeg ikke kunne skaffe kanin, foreslog hun svinekam/bov istedet for. Så at det skulle være så skidt, tror jeg ikke.

 

Den plan var lagt ud fra alle de ting, der er i de forskellige kødtyper.. Meget fyldestgørende og fyldt med tal..

Link til indlæg
Del på andre sites

...og Ricki ææælsker altså gris:banan:

 

Vi skal jo heller ikke være blinde for, at Barfcentret var ekstrem meget imod, at man fodrede med kylling. Alle slags kyllinger var ren gift - også økologiske og Allegårdens, selvom de kan dokumentere, at deres kyllinger er fri for antibiotika mv. Det holdt så, indtil DBC selv begyndte at forhandle kyllinger...

 

Man har et standpunkt til man tager et nyt:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var så lidt:oops::mrgreen:

 

Tror dog ikke at de går på ornerne og søerne, men på ungdyrene og de pattegrise der forvilder sig for langt væk fra soen, ellers er det nogle rimeligt hårdkogte ulve der går på en fuldvoksen orne:shock:

 

 

Jeg har set sådan en film, til et foredrag om ulve, om en ulv der nedlagde en bison, alene! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set sådan en film, til et foredrag om ulve, om en ulv der nedlagde en bison, alene! :shock:

Alene:shock:

 

ved ikke om de kan være dristige nok til at tage en orne, der er jo en kæmpe muskulatur i nakken, og et godt fedtlag de skal igennem inden de når halspulsåren og struben, og så sidder der jo også lige 20-30cm stødtænder i rette højde til en blød ulvebug:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alene:shock:

 

ved ikke om de kan være dristige nok til at tage en orne, der er jo en kæmpe muskulatur i nakken, og et godt fedtlag de skal igennem inden de når halspulsåren og struben, og så sidder der jo også lige 20-30cm stødtænder i rette højde til en blød ulvebug:shock:

 

Den gjorde det, at den bare holdt bisonen igang hele tiden, den gik konstant. Og sådan en skal jo drøvtygge og hvis ikke den får lov til det, så sker der noget jeg ikk lige kan huske :oops:

 

Men til sidst lagde den sig bare ned og gav op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Den gjorde det, at den bare holdt bisonen igang hele tiden, den gik konstant. Og sådan en skal jo drøvtygge og hvis ikke den får lov til det, så sker der noget jeg ikk lige kan huske :oops:

 

Men til sidst lagde den sig bare ned og gav op.

 

Både ulve og præriehundene i Afrika jager faktisk ofte ved simpelthen at løbe til byttet segner af træthed.... :genert:

 

Hvis jeg skulle forklare det ville grunden være at svin faktisk, som det eneste af de dyr man fodrer hunde med ikke er vegetar, men altæder (omnivore) ligesom os. Et vildsvin spiser biller, ådsler, æg og fugle hvis det kan slippe afsted med det - og rovdyr foretrækker ofte planteædere fremfor andre rovdyr...

 

Om det har noget at gøre med smagen af kødet skal jeg ikke kunne sige :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Både ulve og præriehundene i Afrika jager faktisk ofte ved simpelthen at løbe til byttet segner af træthed.... :genert:

 

Hvis jeg skulle forklare det ville grunden være at svin faktisk, som det eneste af de dyr man fodrer hunde med ikke er vegetar, men altæder (omnivore) ligesom os. Et vildsvin spiser biller, ådsler, æg og fugle hvis det kan slippe afsted med det - og rovdyr foretrækker ofte planteædere fremfor andre rovdyr...

 

Om det har noget at gøre med smagen af kødet skal jeg ikke kunne sige :blink:

 

Tak :kys: Det viste jeg ikke, dejligt at lære noget nyt! :5up:

 

Hvorfor har jeg ikke selv tænkt den tanke? :stupid:

Igen, du er en øjnåbner :engel:

 

Tror sagtens at det kan påvirke kødets smag :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Både ulve og præriehundene i Afrika jager faktisk ofte ved simpelthen at løbe til byttet segner af træthed.... :genert:

 

Hvis jeg skulle forklare det ville grunden være at svin faktisk, som det eneste af de dyr man fodrer hunde med ikke er vegetar, men altæder (omnivore) ligesom os. Et vildsvin spiser biller, ådsler, æg og fugle hvis det kan slippe afsted med det - og rovdyr foretrækker ofte planteædere fremfor andre rovdyr...

 

Om det har noget at gøre med smagen af kødet skal jeg ikke kunne sige :blink:

 

Hmm høns spiser nu også gerne kød og kødprodukter - både leverpostej (og nej man må ikke give høns animalsk køkkenaffald, men de elsker det alligevel), biller osv - så grisen står ikke alene der.

 

Det samme med ål, fjæsing osv, de er også ådselsædere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm høns spiser nu også gerne kød og kødprodukter - både leverpostej (og nej man må ikke give høns animalsk køkkenaffald, men de elsker det alligevel), biller osv - så grisen står ikke alene der.

 

Det samme med ål, fjæsing osv, de er også ådselsædere :blink:

 

Synes måske at der er lidt forskel fra at spise ådsler og fugle, til at spise biller og regnorme, men det er måske bare mig. :genert::vedikke:

 

 

Lyder lidt klamt at et fiskedyr spiser ådsler :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Hmm høns spiser nu også gerne kød og kødprodukter - både leverpostej (og nej man må ikke give høns animalsk køkkenaffald, men de elsker det alligevel), biller osv - så grisen står ikke alene der.

 

Det samme med ål, fjæsing osv, de er også ådselsædere :blink:

 

Plejer man at bruge ål i hundefoder? (Så bliver jeg nemlig også klogere idag :-D)

 

Høns spiser alt - selv hinanden.. Men nu tænkte jeg sådan mere på deres naturlige kost...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Synes måske at der er lidt forskel fra at spise ådsler og fugle, til at spise biller og regnorme, men det er måske bare mig. :genert::vedikke:

 

 

Lyder lidt klamt at et fiskedyr spiser ådsler :shock:

 

Høns spiser skam ikke bare biller osv - de er altædende :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Plejer man at bruge ål i hundefoder? (Så bliver jeg nemlig også klogere idag :-D)

 

Høns spiser alt - selv hinanden.. Men nu tænkte jeg sådan mere på deres naturlige kost...

 

Når man råfodrer, så tænker de fleste ikke så meget i 'plejer' - jeg gør i hvertfald ikke :-)

Og man kan sagtens give hundene ål :-)

 

Hvis man skal kigge på høns og grises naturlige kost, så æder begge dyr alt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været til foredrag med Mogens Eliasen. Han siger, at de vilde ulves kost har ændret sig igennem de sidste hundrede år. Grundene er, at (1) ulve dræbes af mennesker fordi ulvene jager tamkvæg og (2) mennesker sætter vildt ud i naturen for selv at kunne jage dem. Resultatet bliver, at færre ulve har mere vildt at jage. Derfor er ulvene blevet mere kræsne og er ikke lige så presset på føde, som de tidligere har været.

 

Det kan jo være grunden til, at svanske ulve ikke gider at jage gris...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været til foredrag med Mogens Eliasen. Han siger, at de vilde ulves kost har ændret sig igennem de sidste hundrede år. Grundene er, at (1) ulve dræbes af mennesker fordi ulvene jager tamkvæg og (2) mennesker sætter vildt ud i naturen for selv at kunne jage dem. Resultatet bliver, at færre ulve har mere vildt at jage. Derfor er ulvene blevet mere kræsne og er ikke lige så presset på føde, som de tidligere har været.

 

Det kan jo være grunden til, at svanske ulve ikke gider at jage gris...

 

Var du i Greve her forrige søndag? Hvor sad du henne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...