Hop til indhold

Ville ønske hunden kunne tale.


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Jeg er faktisk meget afklaret med det hele - synes egentligt det er dejligt at få en diagnose på, så vi nu kan bruge energien på at hjælpe hende bedst muligt. Tror egentligt jeg har mistænkt hende for at have slidgigt, så det kom ikke som et chok. Min mand derimod har det lidt dårligere med beskeden - ikke så meget over selve diagnosen, for det er jo ikke dødsdom hun har fået - men mere fordi han hele tiden har syntes, at jeg var for bekymret samt pylret ang hendes trækning på benet. Så han sidder med en lidt dårig smag i munden nu:cry: - det synes jeg dog ikke, han skal have, for ingen kunne jo vide det!

Hayly kan jo få mange gode år endnu - og vi vil da klart gøre alt, hvad vi kan for, at det bliver rigtig mange år:-D!!!!!!!

Hun skal nok blive en lækker, gamme sag, inden der bliver bud efter hende!

 

Jeg syntes heller ikke at han skal have dårlig samvittighed, for selvfølgelig stolede han på dyrlægen, og så tror jeg personligt at kvinder bare har en bedre intuition hvad sådan noget angår :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lille hund da. Håber alle jeres tiltag virker! Du lyder heldigvis rigtig optimistisk :-)

 

Hvad med varme omslag eller lignende? Tænkte om det kunne hjælpe?

 

Ja der er jo ingen grund til at hænge sig i alt det negative i Hayly's situation:-D, vi må bare se fremad! Så skal det nok gå:5up:.

 

Ved faktisk ikke med varmeomslag kunne hjælpe - men måske ikke en dårlig ide! Ved at de helst skal ligge blødt og varmt (helst ikke på kolde gulve), men det er nu ikke noget problem for Hayly, for hun søger kun dejlig, bløde steder at parkere korpusset:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der bestilt massage til vovsen - skulle også være godt for hunde med gigt:5up:. Og svømning er også på plads - dog kan vi ikke komme igang før midt september, da de holder sommerferie fremtil der:cry:.

 

Bliver helt spændende at se hende i en svømmehal:-D - glæder mig klart mere til det end vovsen (men hun aner jo heller ikke, at det skal ske:klap:).

 

Er der forresten nogen af jer herinde, som ved noget om kosttilskud - jeg tænker er flexvital det samme, som Body Boost fra Olivers?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så har jeg været til massage med Hayly for første gang her til aften:-D. Det gik faktisk ret godt. Vi var der i næsten 2 timer - hun var super god til at tage det i Hayly's tempo. Så der var plads til, at hun fik snuset godt af, inden hun gik gang med massagen:5up:.

Hayly skal altid lige se ny mennesker og steder an, inden hun føler sig tryg, så massøren gik roligt til værks - dejlig behageligt!

Efter massagen var Hayly noget groggy, men det havde jeg fået at vide ville ske. Og nu putter hun i stor stil:-D.

Massøren syntes, at hendes muskelfordeling så fin ud, men v-bagben skal selvfølgelig trænes op.

Hun anbefalede, at vi kom igen næste uge - altså én gang om ugen her i starten, indtil Hayly er fuld tryg ved det. Senere sættes det ned til først hver 14.dag, så hver 3. uge og til sidst 1 gang pr måned. Så vi skal afsted igen næste tirsdag.:-D

 

Hun anbefalede også, at vi skulle gå ture med hende på stranden, da det ujævne, bløde underlag vil tvinge Hayly til at bruge musklerne for at holde balancen.

Så skal vi herhjemme træne Hayly i at gå på en luftmadras - først starte med godt med luft i, og senere tage noget af luften ud, så hun skal holde balancen på det ujævne underlag.

Vi skal også træne hende i at gå på små skråninger i snor - det skulle træne bagmuskulaturen, for for at komme op og fremad skal hun bruge begge muskler på bagbenet lige meget.

Til sidst skal vi give Hayly nogle små skub, når hun enten står ved siden af os eller går forbi - altså puffe til bagenden, så hun skal korrigere sin krop ved at spænde i musklerne.

Alle de disse ting må selvfølgelig ikke overdrives:-D.

 

Hun synes også, at vi fremover skal købe glucosamin og MSM i pulver fremfor Flexvital, da dette er meget billigere. Er der nogen af jer, som har erfaringer hermed????? Er det det samme?:vedikke:

 

Det har været en rigtig behagelig oplevelse for både Hayly og jeg, så vi glæder os til næste tirsdag. Næste tirsdag skal hun så i Water walker om formiddagen og til massage om aftenen. Så 2 dage fri til at slappe af i, og så i water walker igen om fredagen:5up:.

Uha jeg får travlt i næste uge:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der forresten nogen af jer herinde, som ved noget om kosttilskud - jeg tænker er flexvital det samme, som Body Boost fra Olivers?

 

Det er ikke det samme.

 

Så har jeg været til massage med Hayly for første gang her til aften:-D. Det gik faktisk ret godt. Vi var der i næsten 2 timer - hun var super god til at tage det i Hayly's tempo. Så der var plads til, at hun fik snuset godt af, inden hun gik gang med massagen:5up:.

Hayly skal altid lige se ny mennesker og steder an, inden hun føler sig tryg, så massøren gik roligt til værks - dejlig behageligt!

Efter massagen var Hayly noget groggy, men det havde jeg fået at vide ville ske. Og nu putter hun i stor stil:-D.

Massøren syntes, at hendes muskelfordeling så fin ud, men v-bagben skal selvfølgelig trænes op.

Hun anbefalede, at vi kom igen næste uge - altså én gang om ugen her i starten, indtil Hayly er fuld tryg ved det. Senere sættes det ned til først hver 14.dag, så hver 3. uge og til sidst 1 gang pr måned. Så vi skal afsted igen næste tirsdag.:-D

 

Hun anbefalede også, at vi skulle gå ture med hende på stranden, da det ujævne, bløde underlag vil tvinge Hayly til at bruge musklerne for at holde balancen.

Så skal vi herhjemme træne Hayly i at gå på en luftmadras - først starte med godt med luft i, og senere tage noget af luften ud, så hun skal holde balancen på det ujævne underlag.

Vi skal også træne hende i at gå på små skråninger i snor - det skulle træne bagmuskulaturen, for for at komme op og fremad skal hun bruge begge muskler på bagbenet lige meget.

Til sidst skal vi give Hayly nogle små skub, når hun enten står ved siden af os eller går forbi - altså puffe til bagenden, så hun skal korrigere sin krop ved at spænde i musklerne.

Alle de disse ting må selvfølgelig ikke overdrives:-D.

 

Hun synes også, at vi fremover skal købe glucosamin og MSM i pulver fremfor Flexvital, da dette er meget billigere. Er der nogen af jer, som har erfaringer hermed????? Er det det samme?:vedikke:

 

Det har været en rigtig behagelig oplevelse for både Hayly og jeg, så vi glæder os til næste tirsdag. Næste tirsdag skal hun så i Water walker om formiddagen og til massage om aftenen. Så 2 dage fri til at slappe af i, og så i water walker igen om fredagen:5up:.

Uha jeg får travlt i næste uge:-D.

 

De tips tager jeg til mig, dem vil jeg også kunne bruge på Luna:-D

 

Du kan købe Glukosamin og msm (og chondroitin) hos Glucosamine & MSM - vital-horse.com

 

Du kan sagtens bruge det til heste, når du bestiller, kan du lige spørge om, hvor meget Hayly skal have. Nævn hendes vægt, så kan de hjælpe. Ja det er billigere, men også en ordentlig sjat penge man skal af med, og derfor har jeg ikke fået prøvet det selv:cry:

 

Det til hund og kat fra vital-horse, ville jeg ikke købe. Men gå efter det til heste:-D Glukosamin fungerer optimalt med msm eller chondroitin eller begge dele:-D Ville ønske, der var en i nærheden af mig, der ville dele...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var sørme et skema, hvor du kan se, hvad hunden skal have:

 

http://vital-horse.com/VH-01-UK.pdf

 

Jeg kan se, der er et kombiprodukt af alle 3 ting:

 

Glucosamine & MSM - vital-horse.com

 

Der ville Luna skulle have 3 gram pr dag, dvs det er under 2 kr pr dag.. Sgu billigt.. Må se om jeg kan få skrabet 2320 kr sammen:hmm::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det var sørme billigt - sad og regnede på det. Vi ville kunne spare næsten 1500-2000kr om året ifht flex vital:5up:. Men det sørme også en noget af en mængde - det er jo til næsten 2 år, med mindre man deler med nogen.

Kan dog ikke lige helt gennemskue, om man skal have alle tre, eller om man kan nøjes med glucosamin + MSM???:vedikke:.

 

Kan være vi skulle dele en sending?:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det var sørme billigt - sad og regnede på det. Vi ville kunne spare næsten 1500-2000kr om året ifht flex vital:5up:. Men det sørme også en noget af en mængde - det er jo til næsten 2 år, med mindre man deler med nogen.

Kan dog ikke lige helt gennemskue, om man skal have alle tre, eller om man kan nøjes med glucosamin + MSM???:vedikke:.

 

Kan være vi skulle dele en sending?:-D

Jeg vil helst have alle 3 dele:-D

 

Det kunne da være:-D Men I skal vel bruge mere end mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

man skal vist have alle 3 dele for det virker ordentligt.

 

vi besluttede at bruge luposan gelenplus fra zooplus. God pris og meget rost ..billigere end flexvital.

 

men godt at høre i er kommet godt i gang :5up:

 

Efterhånden tror jeg, at det meste er billigere end Flexvital:-D. Har på fornemmelsen, at dyrlægerne bliver sponsoreret af producenterne, siden de ikke forslår de billigere alternativer (min dylæge har i hvert fald ikke anbefalet noget billigere:cry:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Efterhånden tror jeg, at det meste er billigere end Flexvital:-D. Har på fornemmelsen, at dyrlægerne bliver sponsoreret af producenterne, siden de ikke forslår de billigere alternativer (min dylæge har i hvert fald ikke anbefalet noget billigere:cry:).

der findes nu ting der er dyrere :blink:

grunden til jeg købte det i tyskland er den store pris forskel på det i dk og tysland.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Nå men nu er der efterhånden gået 3,5 uge siden, vi fik Hayly's diagnose, så nu får I lige en opdatering på, hvad der sker:-D

 

Hayly er nu sat på J/D foder (fik først 4kg gratis ifbm water walker, og derefter 12kg gratis af egen dyrlæge:5up:). Hun er på slankeudgaven, da hun jo skal tabe sig.

Vægttabet går fremad, som det skal! Hayly startede ud på 80kg, og vejer nu 77,2kg. Vi får stor ros fra læge og sygeplejesker:5up:.

Hun fik i starten Flexvital og Omega 3-olie som kosttilskud, men ifbm vi er skiftet til nyt foder, er vi stoppet hermed, da foderet nu skulle indeholde de vigtige tilskud - dette er anbefaling fra dyrlæge samt dyrehospitalet.

Hayly trives fint med det nye foder - hun er glad for at må indtage noget mere, da det slankeudgaven:-D.

Synes ikke, at jeg bemærket nogen ændring i hendes gang/ben mht vægttab og foder/kosttilskud, men det skal nok komme:-D.

 

Hayly går til massage - pt 1 gang om ugen! Med tiden vil dette blive reduceret til hver 2. eller 4. uge. Vi har været afsted 3 gange, og hun nyder det! Kan endnu ikke se, om det virker, men Hayly ser virkelig ud til at nyde det:lol:.

Og så går vi til water walker træning pt 2 gange om ugen - inden længe dog 1 gange om ugen (pga mit job bliver det svært med hyppigere besøg). Vi har været afsted 3 gange - og skal igen på torsdag. De 2 første gange brugte vi på, at Hayly skulle vænne sig til tanken, og lære samt forstå at gå på båndet. Det sidste skulle vise sig at tage lidt for damen:lol:. Igår fangede hun det endeligt:5up:. Så nu håber jeg, at vi rigtig kan komme i gang med muskeltræningen. De er bare så prof. på dyrehospitalet, og indtil nu synes Hayly at det er sjovt at komme der - men de er også gode til at lokke med kiks:-D (slankekiks, så det er ok:5up:). Hayly har fået målt muskler, og der 5 cm forskel på H/V-bagben:megaked:, men det skal der nok blive rette op, siger de søde mennesker.

Hayly må pt ikke komme i skove pga det ujævne, hårde underlag. Men vi er blevet anbefalet strandture pga det bløde underlag, og samtidig kræver det, at hun bruger musklerne mere. Så når vi kan, tager vi hende stranden. Og hun elsker det:klap:. Men hun er træt bagefter i benet, så pt må turen max tage 20 min.

Ellers står den på små gåture - helst på blødt underlag - i hendes tempo. Og det går helt klart fremad!

 

Mit største problem er hendes smertestillende:cry:. Vi startede med Rimadyl, og det synes jeg ikke rigtig virkede. Så nu prøver vi noget andet - det blev vi sat på i torsdag. Men kan ikke mærke den helt store forskel her heller, men nu prøver jeg de 12 dage, vi har fået til, og så må jeg tage den derfra.

Det skal dog siges, at idag har Hayly gået pænere på benet, end jeg har set længe - men har svært ved at vurdere om, det er massagen igår, kosten eller de smertestillende.

 

Jeg synes, det er meget frustrende med de mange forskellige råd og vejledninger, man får fra dyrlæge, dyrehospitalet (vandtræníngen) og massøren. Folk kommer med råd, som ikke nødvendigvis minder om hinanden - og hvilket råd skal man så følge????:vedikke: Efter flere uger med frustration, er jeg nu noget der til, at jeg lytter til, hvad de hver især siger, og så vælger jeg ud fra, hvad der i mit hoved virker mest naturligt - om det er det rigtige, vil tiden jo vise:vedikke:.

 

Det dejlige ved det hele er, at Hayly på ingen måde er påvirket humør- eller appetitmæssigt:klap:. Hun er stadig en rigtig glad tøs, som elsker at komme ud og gå tur eller lege. Og ser hun en kat - ja så fejler benet slet ikke noget:lol:.

 

Vores næste dyrlæge tjek om ca 1 mdr, hvor jeg skal have vurderet om J/D virker. Så nu må tiden vise, om alle vores tiltag er nok, eller om der skal skarpere midler til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da en god opdatering:-D

 

Vi er også blevet foreslået strandtur, så det skal vi også.

 

Og Luna får så også luposan gelenk.

 

Fiskeolie ville jeg altså mene, at du sagtens kan give Hayly udover hendes foder.

 

Men ja, det lyder fornuftigt at du lytter til de forskellige og bruger det, du selv mener er brugbart:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da en god opdatering:-D

 

Vi er også blevet foreslået strandtur, så det skal vi også.

 

Og Luna får så også luposan gelenk.

 

Fiskeolie ville jeg altså mene, at du sagtens kan give Hayly udover hendes foder.

 

Men ja, det lyder fornuftigt at du lytter til de forskellige og bruger det, du selv mener er brugbart:-D

 

Jeg er pt stoppet med glucosamin tilskud, da det skulle være i fodret - holder også en pause med olien, da det også er i fodret, og i fodret er tilskuddene afbalanceret ifht hinanden, så hvis jeg giver ekstra, så kan jeg "irritere" denne balance. Om det er rigtig, ved jeg ikke, men nu prøver jeg. Jeg fik i hvert fald at vide, at give de ekstra tilskud ikke på nogen måde kunne give dobbelt virkning.

 

Glemte helt at skrive, at vi jo også skulle træne på luftmadras - men det er pt droppet, for det gider Hayly altså bare ikke:lol:. Hun nægter - uanset hvor mange og hvor gode godbiderne af:-D. Så prøve at holde pause herfra og så tage det op igen om nogen tid, og så se hvad hun siger til det.

 

Ja afsted til stranden med jer:5up: - kan se at Hayly skal arbejde for det, og giver godt i benet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej man kan jo blive ved:-D Jeg købte en billig en i Harald Nyborg til 99kr - og den holder altså fint til tung mastiff på 80kg:5up:

 

Der er også stor forskel på sandet her - jeg tager faktisk til den, som ligger længst væk (og det er kun 15 min i bil), men her er sandet altid meget blødt, og der er ingen sten eller muslinger:5up:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for opdateringen.

 

Jeg vil godt give dig ret i, at det er svært at "holde styr" på alle de gode råd, men det vigtigste (for mig) er at kigge på hunden og så mærke efter i maven (fik engang at vide, at "the gut never lies" :-D)

 

Hvordan synes du, at hendes afføring er på J/D i forhold til før?

 

Nu ved jeg ikke hvad du fodrede med før, men Liva skider sådan ca. en 75-100% mere på J/D end hun gjorde på Wolfsblut

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for opdateringen.

 

Jeg vil godt give dig ret i, at det er svært at "holde styr" på alle de gode råd, men det vigtigste (for mig) er at kigge på hunden og så mærke efter i maven (fik engang at vide, at "the gut never lies" :-D)

 

Hvordan synes du, at hendes afføring er på J/D i forhold til før?

 

Nu ved jeg ikke hvad du fodrede med før, men Liva skider sådan ca. en 75-100% mere på J/D end hun gjorde på Wolfsblut

 

Hayly har altid skiftet mellem Hills, Royal Canin og Eukanuba - og vi har kunne skifte uden forskel i hendes afføring. Inden vi skiftede til J/D var hun på Eukanuba. Jeg synes, at hendes afføring er mere grynet - og tidligere lagde hun 2 bøffer i døgnet, nu er vi oppe på 3. Skal dog også siges, at tidligere fik hun kun foder 1 gang i døgnet, det er ændret til 2, så ved ikke om det også har en indvirkning.

 

I morgen skal vi i water walkeren, så vil jeg lige høre, hvorfor afføringen er mere grynet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hayly har altid skiftet mellem Hills, Royal Canin og Eukanuba - og vi har kunne skifte uden forskel i hendes afføring. Inden vi skiftede til J/D var hun på Eukanuba. Jeg synes, at hendes afføring er mere grynet - og tidligere lagde hun 2 bøffer i døgnet, nu er vi oppe på 3. Skal dog også siges, at tidligere fik hun kun foder 1 gang i døgnet, det er ændret til 2, så ved ikke om det også har en indvirkning.

 

I morgen skal vi i water walkeren, så vil jeg lige høre, hvorfor afføringen er mere grynet.

 

Det grynede har jeg også lagt mærke til hos Liva :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...