Hop til indhold

ødelægger børnes ting...


Gæst MissLuna
 Share

Recommended Posts

Gæst MissLuna

Sidder her efter endnu engang at være kommet hjem til et hus hvor Luna har været i gang.... Det betyder at denne gang har hun fået sig en uven som aldrig tilgiver hende dags ødelæggelser...

 

Luna har de sidste 3-4 uger været umulig at efterlade alene hjemme.. og da jeg er elev kan jeg ikke bare lige holde 3 uger fri (igen har jo lige haft sommerferie) og desværre har vi ikke haft held af at finde en hundesitter som kunne være ved hende mens vi er afsted... Så de muligheder vi har haft var at vende dørhåndtag og lukke hende i kælderen... Nej det er ikke optimalt, men det er desværre de muligheder der er (så sure opstød må i gerne beholde for jer selv!)

de sidste 3 uger har hun ødelagt et eller andet af mine ungers ting nærmest hver dag.. Derfor lavede manden en låge og satte for så hun ikke skulle kunne komme ud af kælderen... men den holdte hende inde i 3 dage så kunne hun lukke krogen op... så kom der bare en krog mere på, men den har hun også fundet en måde at åbne på..

Jeg har desuden erfaret at det heller ikke hjælper at der er en hjemme i dagtimerne, jeg har haft nogle dage med selvstudie, og der har jeg sat hjemme og knoklet med opgaver, hvor jeg hver andet minut måtte finde en måde at aflede Luna fra ungernes værelser, mit soveværelse og fra at bide i bamse ol.

Det hun har lavet i dag tilgiver min datter hende aldrig... hun er først holdt med at græde nu (vi har været hjemme en time) Luna har endnu en gang brud op af kælderen og brudt døren til tøssens værelse op, og har været oppe i seng for at tage YNGLINGS bamsen og den har hun så bidt næsen af (heldigvis kun næsen)... Den her bamsen er en bilde-a-bear, en special edition bamse som hun selv lavede for 3½år siden...

 

Vi kender dem der havde Lunas mor, og derfor ved jeg at luna ligner sin mor rigtig meget... en sprang også op af døre og tog deres datters legetøj ol. men det var ikke noget vi var opmærksomme på da vi så på Luna... de fortalte jo at hun var så sød osv.. men hun blev aflivet fordi den bed både ejer og ejers barn...

 

Lige nu føler jeg godt nok afmagt, ved ikke hvad jeg skal gøre for at får rettet op på de her problemer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra hvad jeg har forstået, når en hund ødelægger ting, når den er alene hjemme, så er det tegn på, at den ikke er stimuleret korrekt.

 

Kan du ikke skrive lidt om, hvordan hun bliver stimuleret?

 

EDIT: Der er forresten en artikel her om det med at ødelægge ting: http://vimedhund.tv2.dk/article.php/id-6407741:undg%C3%A5-at-din-hund-%C3%B8del%C3%A6gger-ting.html

 

Og om at ødelægge ting pga. seperationsangst: http://vimedhund.tv2.dk/article.php/id-7466659:tre-alene-hjemmeproblematikker.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MissLuna
Fra hvad jeg har forstået, når en hund ødelægger ting, når den er alene hjemme, så er det tegn på, at den ikke er stimuleret korrekt.

 

Kan du ikke skrive lidt om, hvordan hun bliver stimuleret?

 

EDIT: Der er forresten en artikel her om det med at ødelægge ting: Undgå, at din hund ødelægger ting - TV 2 - Vi med Hund

 

Og om at ødelægge ting pga. seperationsangst: Tre alene hjemme-problematikker - TV 2 - Vi med Hund

 

Hun får dagligt en wc-rulle, der er fyldt med foder (og foldet i enderne), en foderbold med foder (som hun elsker hvis vi er hjemme men nægter at bruge når hun er alene) Jeg klikker-træner hende 5-10 minutter dagligt.. Af og til får hun et okseben, et griseøre eller en af nogle store tyggestænger til at hygge med når hun skal være alene... Fodersøg på græsplænen har vi prøvet og det gider hun ikke mere..

Link til indlæg
Del på andre sites

hunden keder sig tilsyneladende!

Dvs i skal aktivere den dagligt, ikke bare 5-10 minuter :-D

Det kunne være spor, regulær træning i mere end 5-10 minuter, søge øvelser eller lign.

Søgeøvelser kunne være efter godbidder ikke bare alm. tørfoder, fx 3 kyllingepølser skåret ud i fingernegl størrelse og spredt på en græsplæne;-)

Hunde er jo flokdyr dvs den skal være sammen med jer, gå lange ture, tag hund og barn med i skoven, gå på legeplads med hund og barn, lad barnet gemme godbidder og hunden finde dem.

i det hele taget lav noget sammen med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en hund, der ikke gider fodersøg, så han får foderet i et af Nina Ottosens legetøj i stedet, og den kan han godt bruge, hvis han er alene. Det lyder dog som, at Luna slet ikke har lyst til at spise, når hun skal være alene?

 

Hvis hun er tosset med griseøre/kallun, kan du prøve at pakke hendes kallun godt ind i et viskestykke, hvor der bindes en stram knude på, så hun skal gøre en ihærdig indsats for at få fat i sit kallun. Så er hun beskæftiget.

 

Hvad med gåturene? Er de spændende og afvekslende og får hun brændt noget krudt af inden hun skal være alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun får dagligt en wc-rulle, der er fyldt med foder (og foldet i enderne), en foderbold med foder (som hun elsker hvis vi er hjemme men nægter at bruge når hun er alene) Jeg klikker-træner hende 5-10 minutter dagligt.. Af og til får hun et okseben, et griseøre eller en af nogle store tyggestænger til at hygge med når hun skal være alene... Fodersøg på græsplænen har vi prøvet og det gider hun ikke mere..

 

Blir hun både fysisk og mentalt trættet inden i forlader hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Luna er ca 6 måneder kan jeg regne mig frem til og medmindre der er sket ændringer i hendes hverdag de seneste uger, er det højst sandsynligt kønsmodningen der tager sin told nu.

 

Køsmodningen indebærer øgede mængder af kønshormoner i blodet, rastløshed med deraf behov for at buldre af.

 

Hvis Luna udelukkende aktiveres som det du har beskrevet det, er det ikke nær nok til at gøre hende træt og tilfreds.

 

Hvad får hun af ture og hvordan aktiveres hun forud for at hun forlades?

 

Som du selv siger er det ikke optimalt med kælderen. De tre dage lågen holdt hvordan var hun da når I kom hjem? Overgearet, rolig, sov hun eller havde hun ødelagt noget?

 

Det er min erfaring at det er langt det sikreste at gå efter at lære hunde at sove, når de er alene. Ved at give dem aktivitet er der en risiko for at mere vil have mere og hundenselv finder noget at beskæftige sig med. Dette er som regel ikke aktivitet vi værdsætter.

 

Hvor opholder Bamse sig når de er alene?

 

Hvis Luna er vant til at være sammen med familien og Bamse, skal hun blive frustreret og ulykkelig over at blive henvist til kælderen. Det er sådan det fungerer.

 

Jeg håber, at din datter kan tilgive Lunas hærgen på bamsen, selvom det er rigtigt ærgerligt og synd for din datter, er det også synd for Luna, hvis nogen skal bære nag til hende. Dette er ikke nemt at skjule for en hund og kan optrappe problemet.

 

Du kan læse om seperationstræning på min hjemmeside www.hundeliv,dk under artikler

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...