Gæst MJB Skrevet August 25, 2010 Rapporter Share Skrevet August 25, 2010 Godaften alle hunde-forum brugere Min kæreste og jeg har lige for nyligt fået os en lille fransk bulldog hvalp på 10 uger dags dato, vi har haft ham i 2 uger nu. Men vi har inden for de sidste dage oplevet at hans afføring er skiftet fra fast og brun til gul og våd. Der hvor vi købte ham blev han fodret med tørkost blandet med ris og kylling som vi også fik lidt med hjem til en start. Da det efterhånden slap op købte vi Eukanuba hvalpe fodder som kærestens forældre har brugt til deres hvalpe. I de første dage havde han som sagt almindelig brun fast afføring og skulle kun ud den første nat for at besørge. de næste nætter sov han igennem stille og roligt. Men som beskrevet ovenover er hans afføring skiftet fra det brune til det gulige og halv tynde. Det fiser bare ud af ham nu og kan næsten ikke samles op uden det splatter ud. Da vi er førstegangs hvalpeejere er vi selvfølgelig nervøse og bange for han fejler noget. Han er også blevet mere utilregnelig hvornår han skal lave. Han skal op 1-2 gange om natten nu for at besørge.Han har adgang til vand hele dagen. Vi har så kigget nettet tyndt efter problemløsninger men synes kun det gør det hele mere forvirende. Nogle siger ris og kylling, nogle siger A38, andre siger havegrød og en hel 4. siger fastning. Eller sågar virus omløb hvis der er andre hunde ( han har hilst på et par stykker dog ) Det eneste der faktisk ikke rigtig fremgår er om det skal blandes med tørfoder stadigvæk eller om det skal være ren. Vi prøvede så ren A38 i dag et par gange. Det er resulteret i at hans afføring faktisk er som vand og det kommer ud som om han tisser samtidig med det er helt gult. han har 2x ormekur og 1 gange vaccine og skal igen 12. september. Vi vil gøre alt for at maven skal blive normal igen. Han er ellers glad og legesyg som hvalpe ellers er og appetiten fejler bestemt ikke noget. En glad frisk buller En guide for dummies eller bare en lettende kommentar hvordan han præcis skal fodres med de forskellige ting. ville være dejlig beroligende I må undskylde hvis noget bliver gentaget eller hvis i føler der er mangler i teksten som i skal have besvaret for at kunne hjælpe. Lige et andet spørgsmål. I morgen vil vi prøve at have ham til noget hvalpetræning og han plejer at få sin 3. måltid kl. 19-19.30 og træningen er kl. 19.00 skal vi vente med den potion til før eller efter træningen ? Og det sidste spørgsmål, Er der en speciel mængde mad de helst skal have de 3 gange. han får omkring 90g fordelt på 3 måltider, mest om eftermiddagen, mindre om morgenen og en lille 20g om aftenen. han vejer pt 3.8 kg og har taget 500g på, på en uge. godnat og på forhånd tak mvh Michelle Jacob og lille Bobby Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret August 26, 2010 Rapporter Share Besvaret August 26, 2010 Godaften alle hunde-forum brugere Min kæreste og jeg har lige for nyligt fået os en lille fransk bulldog hvalp på 10 uger dags dato, vi har haft ham i 2 uger nu. Men vi har inden for de sidste dage oplevet at hans afføring er skiftet fra fast og brun til gul og våd. Der hvor vi købte ham blev han fodret med tørkost blandet med ris og kylling som vi også fik lidt med hjem til en start. Da det efterhånden slap op købte vi Eukanuba hvalpe fodder som kærestens forældre har brugt til deres hvalpe. I de første dage havde han som sagt almindelig brun fast afføring og skulle kun ud den første nat for at besørge. de næste nætter sov han igennem stille og roligt. Men som beskrevet ovenover er hans afføring skiftet fra det brune til det gulige og halv tynde. Det fiser bare ud af ham nu og kan næsten ikke samles op uden det splatter ud. Da vi er førstegangs hvalpeejere er vi selvfølgelig nervøse og bange for han fejler noget. Han er også blevet mere utilregnelig hvornår han skal lave. Han skal op 1-2 gange om natten nu for at besørge.Han har adgang til vand hele dagen. Vi har så kigget nettet tyndt efter problemløsninger men synes kun det gør det hele mere forvirende. Nogle siger ris og kylling, nogle siger A38, andre siger havegrød og en hel 4. siger fastning. Eller sågar virus omløb hvis der er andre hunde ( han har hilst på et par stykker dog ) Det eneste der faktisk ikke rigtig fremgår er om det skal blandes med tørfoder stadigvæk eller om det skal være ren. Vi prøvede så ren A38 i dag et par gange. Det er resulteret i at hans afføring faktisk er som vand og det kommer ud som om han tisser samtidig med det er helt gult. han har 2x ormekur og 1 gange vaccine og skal igen 12. september. Vi vil gøre alt for at maven skal blive normal igen. Han er ellers glad og legesyg som hvalpe ellers er og appetiten fejler bestemt ikke noget. En glad frisk buller En guide for dummies eller bare en lettende kommentar hvordan han præcis skal fodres med de forskellige ting. ville være dejlig beroligende I må undskylde hvis noget bliver gentaget eller hvis i føler der er mangler i teksten som i skal have besvaret for at kunne hjælpe. Lige et andet spørgsmål. I morgen vil vi prøve at have ham til noget hvalpetræning og han plejer at få sin 3. måltid kl. 19-19.30 og træningen er kl. 19.00 skal vi vente med den potion til før eller efter træningen ? Og det sidste spørgsmål, Er der en speciel mængde mad de helst skal have de 3 gange. han får omkring 90g fordelt på 3 måltider, mest om eftermiddagen, mindre om morgenen og en lille 20g om aftenen. han vejer pt 3.8 kg og har taget 500g på, på en uge. godnat og på forhånd tak mvh Michelle Jacob og lille Bobby Noget tyder jo på han tager på og det er jo som det skal være. Eukanuba giver jeg - undskyld - ikke ret meget for. Det er muligt det er foderet - men det kan jo også være et eller andet han har spist. Når maven er dum giver jeg altid mine hunde havregrød. A- 38 kan gøre det værre - da mange hunde ikke kan fordøje noget med mælk. I kan suplere med zoolac pasta eller probiotic pulver som jeg bruger til mine hunde - det er super godt - men vanskeligere at få fat i end zoolac. Det kan jo også være at I er skiftet for hurtigt over på et nyt foder - nogle hvalpe/hunde får bare slået maven i stykker hvis skiftet sker for hurtigt. Hvis I vælger at give ris, så sørg for at den er godt udkogt - tilsæt lidt kylling, fisk, eller torskerogn. Hold ham på ris/kylling - og havregrød og lad være at blande tørfoderet i. Når maven er i orden blander I langsom lidt tørfoder i risen/kyllingen over noget tid indtil han er tilbage på tørfoderet igen. Er maven ikke i orden i løbet af 1-2 døgn skal I gå til dyrlægen da det jo drejer sig om en hvalp og han må jo ikke komme i væskeunderskud. PS. ang. træningen så giv ham ikke mad før - men efter I er kommet hjem igen og han er faldet til ro. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DixZie Besvaret August 26, 2010 Rapporter Share Besvaret August 26, 2010 Havregrød har min fået i går aftes og her til morgen jeg var dog nød til og putte lidt a38 i for ellers ville han ikke spise det, men i går var det slim der kom ud til sidst og nu er det meget meget bedre igen, stadigvæk ikke som det skal men næsten. Så havregrød ser ud til og hjælpe. Min han fik så lige en ormekur oveni, da han ikke havde fået siden han var 6 uger og han er nu 5 måneder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MJB Besvaret August 26, 2010 Rapporter Share Besvaret August 26, 2010 Jeg takker for svarene Er der forskel på om det er fin eller grov havregryn ? skal det evt. blandes med ris og kylling ? det helt tynde vandpjaskende afføring er han kommet af med igen. nu smutter det bare ud som inden A38 fosøget ud i en lang pølse som næsten splatter ud på fliserne. Det vil vi gerne komme til livs. Vi valgte Eukanuba fordi min kærestes forældre bruger det og det har aldrig gjort skade. Vi vil give ham ris og kylling fra i aften og så nogle dage frem for at se hvad der sker. Jeg går ud fra at det var det vandtynde afføring du mente han ikke burde have efter 1-2 dage ? kan det lidt tynde afføring være skyld i at han skal flere gange end normalt ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret August 26, 2010 Rapporter Share Besvaret August 26, 2010 Dyrlæge. Hvis det var en hvalp på et halvt års tid, så kunne I eksperimentere med diæt og med zoolac eller andre ting. Men fordi han er så lille, så kan han dø af dehydrering i løbet af et døgn. Det er helt sikkert ikke noget særligt, kun dårlig mave forårsaget af foderskiftet. I kunne have undgået det, hvis I havde købt nyt foder da I fik ham hjem, og I så havde givet ham en blanding af det foder han havde med hjemmefra og Eukanuba. Man giver først under en fjerdedel af det nye foder, tilsat trefjerdedele af det gamle. Og efter nogle dage giver man halvt af hver for til sidst at gå over til det nye foder rent. Så ved I det til næste gang.. Alle nye hundeejere gør fejl. Det er det man lærer af:ae:. En hundehvalp på under 3-4 måneder skal man ikke eksperimentere med selv. Er der noget galt, så er det dyrlæge. Hver gang. Og jo mindre race, der er tale om, jo ældre skal hvalpen være før man selv kan prøve sig frem. Og som helt nye hundeejere er I ikke nødvendigvis i stand til selv at vurdere om lille Bobby er ved at blive dehydreret. Dyrlæge:shock:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MJB Besvaret August 26, 2010 Rapporter Share Besvaret August 26, 2010 Så må vi vel hellere tage til dyrlæge han drikker godt nok ellers vand nogle gange om dagen.. hans afføring er ikke tyndt tyndt splat som mennesker. men det kommer ud i en pølse som bare ikke er helt fast som det er normalt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret August 26, 2010 Rapporter Share Besvaret August 26, 2010 Mennesker har vel ikke tyndt-splat afføring?? Måske skulle DU til læge osse?? :mrgreen: Hvis dyrlægen HAR hilst på Bobby én gang, så kan det være, at det er nok med en snak over telefonen? Bobby HAR jo haft tynd pjasket afføring, og afføringen er stadig ikke i orden. Det er godt, at han drikker, men så længe afføringen er tynd, så er det jo ikke sikkert, at han optager væsken normalt i tarmene. Hvis en hvalp først er dehydreret, så skal den indlægges og have væskedrop i en åre. Men hvis det ikke er så galt endnu, så kan man nøjes med speciel kost. Det ER bare dyrlægen, der skal beslutte sådan noget.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts