Hop til indhold

Alle sammen hjælp PLEAS!!!!!!!!!


Gæst Hansmand
 Share

Recommended Posts

Gæst Hansmand

Hej Alle sammen

 

Jeg har fået en meget lille hvalp som jeg ikke ved hvad jeg skal stille op med.

 

Det hele startede for ca to uger siden, lige pludselig stod min bror uden for døren med en 3 uger gammel hvalp en hun og siger hjælp mig, den har det ikke godt kan jeg se, den var sløv og fjern at se på og havde meget tynd mave, han fortalte at han havde købt den af en han havde mødt på gaden og som ikke kunne passe alle de hvalpene som hans hund havde fået og moderen ville ikke have noget med dem at gøre så nu er gode råd dyre, hvad pokker skal jeg dog gøre, jeg besluttede mig for at tage den ind og se hvad jeg kunne gøre, jeg kontaktende mit netværk, fik en masse gode råd og købte så noget modermælk og med hjælp fra min dyrlæge og en masse kærlighed er hun nu blevet en fantastisk dejlig hvalp, tænk hvor lidt der skal til.

 

Vores familie består af to voksne og to hunde, den ene hund en 10 år gammel hun mini schnauzer bladning vejer ca 3 kg og er ikke så social, den anden en 4 år gammel han cotton de tulear, han er mega alfa han, han elsker alle mennesker og hun hunde, men næsten alle han hunde, dem hader han og de skal bare holde sig langt væk.

 

Nå tilbage til mine problemer, jeg har fået af vide at hvalpens mor er en Rottweiler og faderen er noget Mastiff, det er ikke selve blandingen der giver mig bekymringer men der i mod den størrelse hun vil få, nu skal det lige nævnes at det ikke er meningen at vi vil beholde hvalpen vi vil vi bare sørge for at den kunne få en god start på livet, men inden da skal de jo alle sammen kunne leve sammen og det er det som giver mig mange bekymringer.

 

Problemer er som følger.

Nr. 1

Den lille hvalp får ikke modermælk mere men tørkost købt og anbefalet af vores dyrlæge, men mængden skal jo gerne være rigtig og da de to gamle hunde ikke får doseret mængder men har deres mad stående hele tiden, så jeg kan ikke finde en rigtig god løsning på hvordan jeg får givet hvalpen den rigtig mængde mad, hvad syntes i at jeg bør gøre her.

 

Nr. 2

Da det nu ikke er meningen at vi skal beholde hvalpe, er det ikke sikkert at dette problemet bliver til noget men lad os nu leje med tanken om at vi beholder den, den er jo trods alt mega dejlig.

Hvalpen bliver jo mere og mere vågen og leje syg og det er det som bekymrer mig, den bliver jo til en stor basse og de gamle er meget små og spinkle, hvad kan jeg gøre at hjælpe de små, de skal jo kunne være alene hjemme meget snart uden at skade hinanden, hvad er jeres forslag??????, kunne en løsning være at lave et skillerum i mellem de to rum hvor de skal opholde sig når de er alene hjemme, i pladen vil jeg så lave et lille huld så kun de små kan komme igennem hvis de vil have fred for den store hvalp.

 

Nr. 3

Løbetid, findes der nogle løsninger her, p-piller eller sprøjte til hvalpen når den nu kommer der til, det er under ingen omstændigheder en løsning at få hand hunden kasteret.

 

Med venlig hilsen.

Hans

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke så lang tid. Men jeg synes nu din situation er noget speciel.

 

Til spørgsmål 1. Er det så ikke en mulighed at du har tre skåle stående og fodrer dine hunde mange gange i løbet af dagen istedet for at de har foder hele tiden.?

 

2. Min chihuahua og grand danois blanding er ikke sammen når vi ikke er hjemme, de kunne som nok sagtens, men jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis der skete noget, de er adskilt af en glasdør, og det er absolut ikke noget problem, mine hunde sover når de er alene hjemme, og det skal en hvalp jo også lære..

 

3. Ja hunden kan få nogle indsprøjtninger, men der er en del risiko forbundet med det, og det må være op til dig at afgøre om du vil løbe dem, jeg læste sågar om en dyrlæge der ikke længere ville behandle med det, da der var for mange sisici (staves?)

Endelig kan du jo også vælge at sterillisere hende, når i når til den tid.

 

Held og lykke med hvapsen som du er kommet til under lidt mærkelige omstændigheder:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nr. 1

Den lille hvalp får ikke modermælk mere men tørkost købt og anbefalet af vores dyrlæge, men mængden skal jo gerne være rigtig og da de to gamle hunde ikke får doseret mængder men har deres mad stående hele tiden, så jeg kan ikke finde en rigtig god løsning på hvordan jeg får givet hvalpen den rigtig mængde mad, hvad syntes i at jeg bør gøre her.

 

Der er mange gode grunde til lade være med at have mad stående fremme.

1: Hund/menneske-forhold - menneske fordeler ressourcerne og får til gengæld mere opmærksomhed/lydighed/tilknytning fra hunden.

2: Hundene bliver for fede hvis de har fri adgang til mad.

3: Man kan ikke holde øje med hvor meget hver enkelt hund får at spise. Ofte kan der ske det at den stærkeste hund jager den/de svagere væk fra maden, så man får én fed hund og én underernæret. Jo flere hunde der er i huset, jo større er risikoen for at det sker.

 

Nr. 2

Da det nu ikke er meningen at vi skal beholde hvalpe, er det ikke sikkert at dette problemet bliver til noget men lad os nu leje med tanken om at vi beholder den, den er jo trods alt mega dejlig.

Hvalpen bliver jo mere og mere vågen og leje syg og det er det som bekymrer mig, den bliver jo til en stor basse og de gamle er meget små og spinkle, hvad kan jeg gøre at hjælpe de små, de skal jo kunne være alene hjemme meget snart uden at skade hinanden, hvad er jeres forslag??????, kunne en løsning være at lave et skillerum i mellem de to rum hvor de skal opholde sig når de er alene hjemme, i pladen vil jeg så lave et lille huld så kun de små kan komme igennem hvis de vil have fred for den store hvalp.

 

Synes det lyder som en rigtig god løsning :5up:

 

Nr. 3

Løbetid, findes der nogle løsninger her, p-piller eller sprøjte til hvalpen når den nu kommer der til, det er under ingen omstændigheder en løsning at få hand hunden kasteret.

 

Der bør under ingen omstændigheder nogensinde avles på en tæve, der har haft en så "usædvanlig" opvækst. Jeg synes I bør få hende steriliseret så snart dyrlægen mener det er forsvarligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hansmand

Tak Ida og Umulia :vinken:

 

Jeg fornemmer at jeg ikke er alt for langt på afveje, dejligt nok :klap:

Jeg vil prøve at se hvad jeg kan gøre med maden tøsen er nu 6 uger og vejer 4 kg måske lige i overkanten, er dog lidt usikker på det.

 

Hvis de ikke skal have maden stående, hvor tit skal hun så have mad, snakker vi 4 eller 6 gange om dage og hvad med natten, som det er nu så bliver hun meget sur hvis hun ikke få noget mad, husk her at hun helt fra starten ikke fik det rigtige at spise og var konstant sulten, det er hun ikke mere, men tage til en hver tid en lille godbid (hendes hvalpe mad) uden problemer og hvad med de gamle vil de også kunne vendes til at spise på den måde.

 

Jeg syntes også at løsningen med sterilisering er super god, ud over at vi ikke får problemer med vores hanhund så siger dyrlægen også at der er nogle livsstil syge domme som vi slipper for og ja hun skal overhovedet ikke have hvalpe, ingen tvivl der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mad tre gange om dagen. Hvilket jeg mener jeg plejer at køre med indtil hunden er cirka 6 måneder gammel. Herefter går jeg over til at fodre to gange om dagen til hunden er 12-18 måneder gammel, hvorefter den fodres en gang om dagen - om aftenen.

 

Eftersom du ikke har en "færdigbagt" vægt på hunden, er det, som du selv siger, svært at vide hvilken vægt der er det rigtige. Bortset fra jeg er af den personlige mening, at man skal undlade at gå for meget op i kilo, men udelukkende interessere sig for hvordan hunden føles og ser ud.

 

Der er lidt delte meninger om det, men jeg syntes en hvalp hellere må have en lille smule på sidebenene end det modsatte. Men tommelfingerreglen er med alle hunde, at man skal kunne se deres talje, og kunne mærke ribbenene når man kører hånden henover siden på hunden.

 

Jeg vejer heller ikke mad op til mine hunde, men følger med i deres foderstand ved ovenstående, og giver som regel lidt mere de dage, hvor der har været meget fysisk aktivitet. Bruger målebæger hvor jeg kun ser på hvor meget der skal i bægeret - ikke hvad det svarer til i gram.

 

Til hvalpe bruger jeg at lade tørfoderet stå i blød i nogle timer (sætter ny omgang over når der netop er spist), og så spæde til med A38 når det serveres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hvalp fik mad 4 gange dagligt fra opdrætter, og det fortsatte vi med lidt tid, da han selv mente han var sultedøden nær konstant. Ikke særlig længe, men nu er din hvalp jo også kun 5 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hvalp fik mad 4 gange dagligt fra opdrætter, og det fortsatte vi med lidt tid, da han selv mente han var sultedøden nær konstant. Ikke særlig længe, men nu er din hvalp jo også kun 5 uger.

 

Åh, ja - glemte lige det med den meget unge alder. For udover tørfoder, ville jeg nok fortsætte et stykke tid med at supplere med mælkeerstatning. Hjemme hos mor, ville hvalpene fortsætte med at die i ny og næ også i den alder.

 

Kontakt eventuelt ammestuen.dk for at få nogle gode råd i forhold til fodring etc. af så ung en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...