Hop til indhold

BernerRikke handler samojedeulv


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Undskylder størrelsen af billedet - har forsøgt at gøre det mindre i indlægget mange gange, men det går tilbage til default når jeg publicerer - hvis det er for irriterende sletter jeg det bare og sætter link ind i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de ting professionelle handlere siger som hovedregel er; glem "plejer". Det er set flere gange, at der kommer nye i en race og handler anderledes. Så snart de begynder at placere sig godt med deres hunde, begynder alle andre at fremvise deres hunde anderledes også. Spørg bare Kennel Löwchen.

 

Nu har Morell også haft samojeder i en lang, lang årrække og lærer sine hunde fra de kan gå selv, hvordan de skal gå og stå i en udstillingsring. Derfor har de ikke brug for den tætte handling og støtte som andre kan have brug for. Det nytter ikke noget at freestacke hunden hvis den ikke på egen hånd strammer sig an, men bare står og hænger. Det handler ikke om hvor langt fra man kan handle hunden, men det billede af hunden man giver dommeren i de sekunder h*n kigger på den.

 

Man må ikke glemme, at der er meget træning i det at udstille og især hvis hunden skal stå godt når den free stackes. Nogle racer har lettere ved at se godt ud på den vis, men selv de der er bygget til det, er stadig trænet til punkt og prikke.

 

Jeg har sagt det før og siger det gerne igen - trods risikoen for at lægge mig ud med det ganske danske bernerfolk - at bernere generelt ikke fremvises særlig godt. Ved også at chrxxxx herindefra ved flere lejligheder har siddet ringsekretær på racen, og har måtte lægge øren til dommeres ønske om, at hundene blev vist bedre (og mere effektivt). Så bare fordi "man" ikke gør sådan i racen, betyder det ikke at det er forkert - jævnfør ovenstående.

 

For inspiration i forhold til at handle bernere ville jeg sætte mig over ved newfoundlandringen og se på når Svend Lövenkjær eller Einar Paulsen fremviser hunde. Og for samojeder ville jeg tage en tur forbi aussie ringen og se på Bitta Wöchlich og Gitte Strandly. Gitte Morell absolut også dygtig og værd at lære af.

 

Men se det i levende live, for som du også kan se på hjemmesiden, er der stor forskel på hvordan hundene er stillet på egne sider/fotos og hvordan der handles på udstillinger. Nu har jeg selv været med til at tage et væld af billeder af hunde, og når du skal tage billeder til en hjemmeside er det ikke ualmindeligt at der bruges en god halv times tid på det. Hunden bliver rettet til med hjælp fra fotografen, der har det bedste view og der bliver ofte taget 50-100 billeder, hvoraf man kun sidder tilbage med 4-5 man reelt vil vælge i mellem. På en udstilling har du rundt regnet to minutter, hvor du kan overbevise dommeren om at den hund du står med, er en super udgave og værdig repræsentant for racen.

 

En hund handles bedst når man egentlig ikke har lagt mærke til hvad handleren laver, men kun ser en hund, der præsenterer sig fabelagtigt.

 

Og så; bare for ligesom at fortsætte stilen med at pege fingre... Måske har jeg sagt det før, i så fald håber jeg I bærer over med mig - men ringtræning i DKK ser jeg udelukkende som en mulighed for at træne, at hunden skal kunne koncentrere sig i selskab med mange andre hunde. Der er ikke mange gode fif og tricks at hente der. Ikke engang fra de der selv har racen. Det kan selvfølgelig sagtens være, at der er nogle af trænerne der har meget styr på egen race. Men kender et par stykker der har fungeret som trænere, og de har ikke været dygtige til at se hund, og har heller ikke fremstået som dygtige udstillere indenfor egen race.

 

Hvis det virkelig skal rykke noget i forhold til egen handling, så kan særlige kurser (der dog koster) varmt anbefales. Har ikke selv været af sted, men har til gengæld brugt meget tid ved ringside, som ringsekretær (hvor der er blevet givet mange gode råd fra dommere, der også selv er dygtige udstillere) og så har jeg fået gode råd af flere opdrættere, der selv har været absolut i top i deres tid som juniorhandlere.

 

Og hov - så fik jeg hamret lidt for meget i tastaturet igen.... So sorry!

 

og så gentager jeg lige det lange indlæg og siger.... what she said.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

hmmmm....Stort set alle i DK bruger freestanding på samojederne... jeg har endnu ikke set mange som holder op i halsbåndet - det skulle lige være når dommeren kigger tænder osv. så hunden ikke rykker på sig.

 

Der er rigtig mange amerikanere som bruger det med halsbåndet, men grunden dertil er også at de ikke er så godt trænede, og det derved er lettere at styre dem.

 

Fru Morell's :mrgreen:... hunde er rigtig trænede.. og jeps der trænes fra lige de kan gå.. men også en af grundene til at de kan stå stille lige så snart de kommer i babyklasse.

 

Træning er vejen frem:5up:

 

Mht. billeder, så har jeg selv været med til det også.. og jeps, det er omstændigt:lol:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...