Hop til indhold

Dokumentation af race blandinger.


Gæst Johnny
 Share

Recommended Posts

Hej godtfolk

 

Vi sidder her i familiens skød og diskutere de forbudte hunde racer i DK og vi kan ikke rigtig blive enige om hvor familien Danmark skal gå hen for at få en dokumenteret vurdering af deres hund.

 

Er der nogle bud her på forummet hvor folk kan gå hen, der kan jo godt op stå en situation hvor der var brug for et stykke papir hvor der står hvad det er for en hund folk har, her tænker jeg på henvendelser fra ejendoms-kontoret hvis man bor til leje, Politiet man møder på gaden eller bare for selv at være på den sikker side.

 

Hilsen

Johnny

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi har selv været igennem møllen med en nabo, der absolut synes vi skulle have dokumentation på Kaia :stupid:

 

Det var ret nemt, fordi hun altså ikke ligner nogen af de forbudte racer - Vi tog kontakt til hende der havde avlet hende, som kunne fremvise både mor og far - Fik kun et mundtligt svar fra hende, men hun ville gerne sende både billeder og erklæring om at der ikke var forbudte racer i hende, men det var ikke nødvendigt - og så fik vi en erklæring fra dyrlægen, som godt kunne indestå for de racer vi fik oplyst, der var i hende.

 

Det var nok og betjenten som vi snakkede med, grinte bare af det og sagde at han slet ikke gad arbejde mere i det og at vi bare skulle henvise til ham, hvis vores nabo skabte sig en anden gang :5up:

 

Men helt ærligt.... Det var den her knap 10 kg. "tunge" dræbermaskine hele sagen drejede sig om, så vi slap nok også meget nemt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har selv været igennem møllen med en nabo, der absolut synes vi skulle have dokumentation på Kaia :stupid:

 

Det var ret nemt, fordi hun altså ikke ligner nogen af de forbudte racer - Vi tog kontakt til hende der havde avlet hende, som kunne fremvise både mor og far - Fik kun et mundtligt svar fra hende, men hun ville gerne sende både billeder og erklæring om at der ikke var forbudte racer i hende, men det var ikke nødvendigt - og så fik vi en erklæring fra dyrlægen, som godt kunne indestå for de racer vi fik oplyst, der var i hende.

 

Det var nok og betjenten som vi snakkede med, grinte bare af det og sagde at han slet ikke gad arbejde mere i det og at vi bare skulle henvise til ham, hvis vores nabo skabte sig en anden gang :5up:

 

Men helt ærligt.... Det var den her knap 10 kg. "tunge" dræbermaskine hele sagen drejede sig om, så vi slap nok også meget nemt :mrgreen:

 

 

LOL, den hund som vi i familien var kommet til at tale om, er en hvor der ikke er mulighed for at få nogen form for udtalelser eller billeder om hvad hunde forældrene var for nogle, så samtalen gik på hvad gøre man så, er det nok med en dyrlæge udtalelse eller hvad skal der til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
LOL, den hund som vi i familien var kommet til at tale om, er en hvor der ikke er mulighed for at få nogen form for udtalelser eller billeder om hvad hunde forældrene var for nogle, så samtalen gik på hvad gøre man så, er det nok med en dyrlæge udtalelse eller hvad skal der til.

 

Det ved vi jo desværre ikke, før vi har haft nogle sager i retten.

Der er mulighed for DNA test, men det kan jo ikke engang give en endelig konklusion på race, da den er er 100% "sikker"

 

Tror også det har noget at gøre med den enkelte betjent og politikreds, hvor meget de vil have som dokumentation.

Betjenten vi talte med, var temmelig large og synes det var rigeligt vi kunne nævne racerne i Kaia, og at dyrlægen så var enig, var kun et plus, men det kan jo godt være vi bare var heldige.

 

Men det er sgu' godt nok en gråzone og ingen ved præcist hvad der skal til.

Vi er jo flere med omplaceringshunde og hunde af ukendt ophav, som ikke har en chance for at finde forældrehundene, som jo i princippet også sagtens kunne være blandet af alt muligt ubestemmeligt - Og hvad vi skal gøre hvis det kommer så langt ud, at det skal i retten, for der er vist ingen der ved, hvad der reelt skal til, for at bevise racerne i en hund der ikke har tavle :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg tror og håber på, at dette dokumentationskrav kun yderst, yderst sjældent vil komme i brug, for som andre også har vævnt, så vil det i praksis ofte(st) være umuligt.

 

Har man en hund, der opfører sig pænt og optræder man selv ansvars- og samviitighedsfuldt overfor sine omgivelser, tillader jeg mig (håber) at tvivle stærkt på nogen betjent ville kunne finde på pludselig at stoppe en på gaden og kræve racedokumentation... og da i særdeleshed hvis hunden ikke på nogen måde minder om en 'listehund'. Der kan selvfølgelig være tale om (nabo)stridigheder, der fører til anmeldelser a la "min nabo har en forbudt dræberhund", grebet ud af den blå luft alene for chikanens skyld, men hvor mange resourcer politiet gider at spilde på den slags, tillader jeg mig at tvivle på.

 

Der hvor loven sandsynligvis er tiltænkt at kunne tages i anvendelse, er i tilfælde hvor er hundeejer optræder groft uansvarligt og evt. chikanerer sine omgivelser med en løs hund, der opfører sig alt andet end venligt. Det er så måske ikke lige muligt at bevise noget (måske fordi ofrene ikke tør stå frem) og i 'gamle dage' ville politiet i et sådant tilfælde være nødt til at opgive sagen af mangel på beviser. Nu har man fået muligheden for at 'trække racekortet' i nødstilfælde.

 

Det er sådan jeg tror loven er tiltænkt. Desværre vil der (i det mindste i indkøringsperioden) stadig være en risiko for at den bliver misbrugt på samme måde som knivloven i sin tid gjorde; altså til at slå ned på må og få bare fordi man kan. Knivloven skulle jo, som bekendt, "fjerne de mange knive fra nattelivet", ikke kriminalisere glemsomme håndværkere og hobbyfolk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

When in doubt: Kill it....:mrgreen:

 

Hos Dansk hunderegister vil de omregistrere hunden hvis du kan få din dyrlæges ord for at den race der står i registeret ikke er den rigtige..

 

Men det var selvfølgelig ikke helt det du spurgt om...det var mere sådan en slags "additional info"...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

Man kan ikke skaffe dokumentation uden en stamtavle. Man kan være heldig at forældre dyrene er registreret og at dyrlægen står inde for registreringen. Og at politiet så vil godkende det. Men det er faktisk ikke reel dokumentation. Ens egen registrerings attest er end ikke gyldig i et spørgsmål om dokumentering. Jeg er så bange for at det skal ske her. Min hunds forældre var ikke registreret, så jeg har ingen måde at bevise noget som helst :cry: Men ja... Det er jo så også kun nødvendigt hvis hunden bliver stoppet uden mundkurv f.eks. Og så får man en meget uretfærdig bøde:megaked: Ja, eller hvis naboer f.eks. ringer ind om noget hunden har gjort eller mistanke til noget. Jeg er heldigvis heldig at min hund er yderst vellidt i kvarteret, da han er den eneste hund der ikke gør og kommer løbende til havelågen og vil nusse når de går forbi:lol::lol: Og når de gale hunde knurre af ham, sætter han sig ved lågen og kigger på dem, eller går ind og henter mig:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...
Gæst Basti

det er en interessant debat. Jeg har selv en ret store blandingshvalp. Far er irsk ulvehund med stamtavle...ingen problemer der, men mor er en omplaceringshund. hun var 3 år da hun blev hentet på internat, og i hendes papirer står der bare irsk ulvehundeblanding. Det er min hvalp så også. men da han er stor bliver man konstant spurgt om hvad han er...og helt ligner han jo ikke en ulvehund, så "noget" andet er der.

Når han bliver stor, bliver han altså stor...og hvad skal jeg svare...og kunne bevise! mere end hvad der står i papirerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...