Hop til indhold

Ældre hunde


Gæst TigerBella
 Share

Recommended Posts

Gæst TigerBella

Hej Alle

 

Vi har nogle spørgsmål, som vi håber I kan hjælpe os med. Vi er pt. igang med at lede efter vores anden hund og i den forbindelse er vi blevet tilbudt en ældre golden retriever han :lun: fra nogle venners venner. De kan ikke længere have hunden, idet de har fået et barn med svære allergiske reaktioner.:cry: Trist historie.

 

Hunden er 6½ år gammel og indtil videre frisk og aktiv. Han kommer rigtig fint ud af det med vores egen Bella så det er bare super. Jeg er dog lidt nervøs for at overtage en ældre hund, som muligvis har nogle skavanker med sig.:hmm:

 

Hvad skal man være opmærksom på ved overtagelse af ældre hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden er godt præget, og normalt fungerende, så Go for it.

Jeg overtog en hund på 5½ år her i sommers, det var også pga barn med mulig allergi.

Han er en dejlig hund, der vænnede sig fantastisk hurtigt til at bo her, selvom han har været vant til, at være enehund.

Selvfølgelig har ældre hunde fået deres vaner, og både jer og hunden, skal lige lære hinanden at kende.

Men jeg ville godt turde, hvis hunden er normalt fungerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er han sygeforsikret?

En ældre hund kan man ikke ny-forsikre, så hvis/når han begynder at udvikle aldersskavanker, så er det 100% på jeres egen pengepung.

 

Hvis han ER sygeforsikret hos de nuværende ejere, så ville jeg lade det være afhængig af, om forsikringsselskabet ville gå med til at lade forsikringen køre videre med jer som ejere.

DET i sig selv ville jo betyde, at de ikke har oplevet hunden som en økonomisk belastning i hans 6½ årige liv.

Og at de dermed anser ham for at være sund og rask.

 

Hvis hverken I eller de nuværende ejere bruger at sygeforsikre jeres hunde, så ville jeg nok starte med at få fyren grundigt undersøgt hos dyrlægen.

Almindeligt helbredscheck med lytten på hjerte og lunger. Undersøgelse af, om ben og ryg fungerer normalt. Og undersøgelse af øjne og ører, som goldens kan have problemer med. Evt. undersøgelse af lever- nyretal hvis der et nogetsomhelst unormalt.

 

--Hvis der bliver opdaget sygdomme, så kan I måske lave en pasningsordning, hvor ejerne fortsætter med at betale hans dyrlægeregninger, mens I tager jer af daglig kost og pleje.

 

 

--Med et allergisk barn vil man jo gerne have en hurtig løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TigerBella

Mange tak for jeres svar.

 

Jeg havde ikke lige tænkt på det med sygeforsikringen, men det skal da undersøges. :5up:

 

Jeg havde regnet med, at han skulle forbi dr. dyr til en undersøgelse inden vi sagde endelig ok. Så vi bare håbe at alt forløber godt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hentede for nogle år siden en ca. 8 år gammel Golden retv. hanhund på dyreinternatet i Roskilde, han havde været igennem en alm. helbredsundersøgelse og kom fra et hjem hos en senildement nylig enke der efter hendes mands død ikke kunne have ham længere..

 

Det eneste jeg vidste om ham var sådan cirka det og så at de på internatet havde testet ham sammen med andre artsfæller af begge køn og forskellige aldre, så jeg vidste at han ingen problemer havde der.

 

Mit eneste krav var så, at han var venlig generalt (det var han) og at han og Misja kunne lide hinanden med det samme - og det kunne de.

 

Det tog ham små 2 måneder før han for alvor begyndte at falde til og åbne op herhjemme og han var lige så dejlig og elskelig, som han havde virket da jeg var oppe og møde ham.

 

Jeg fortrød ikke et øjeblik i al den tid jeg havde ham og jeg var også indstillet på eventuelle "ubekendte" ting med ham, det var jeg lige som nødtil at være da ingen vidste ret meget om ham da jeg fik ham.

 

Jeg tror at man skal være indstillet på og åben for at der kan være "ubekendte" og så være parat til at tackle hvad det nu evt. måtte være, ellers tror jeg det hurtigt kan ende trist for alle parter.

 

Jeg kan godt finde på at tage en ældre hund igen, hvis omstændighederne er rigtige. Men næste gang vil jeg tage hunden til en fuld undersøgelse med røntgen og blodprøve inden der er gået 3 måneder for en alm. undersøgelse kan snyde, hvis hunden ikke viser tegn på smerte eller ømhed og det gjorde Max ikke :cry: - og nej, der var ingen mulighed for sygeforsikring på ham, det skal man også være indstillet på kan være en realitet og så tage sin beslutning ud fra alle disse ting ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ældre hunde har større tilbøjelighed til at komme til at fryse. Hvis de kommer til at ligge på kolde overflader(jord,gulv o.s.v.) eller en kold bil i et kort øjeblik.

En handhund kan få prostataproblemer, når han bliver ældre, blandt andet p.g.a. for meget kulde. Ellers vil jeg holde øje med urinorganerne, d.v.s nyerne og selve urinvejene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...