Hop til indhold

Overstimulering


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Jeg har nylig hørt en beretning om en overstimuleret hund.

Hunden, som var ca. 6 mdr. var meget aktiv og ejeren gjorde alt, for at den store hvalp fik træning og oplevelser, men på trods af dette havde hunden meget svært ved at slappe af og falde til ro.

En henvendelse til en adfærdsbehandler fik opklaret hvorfor hunden havde en sådan stresset adfærd, den blev simpelthen overstimuleret.

Efter et par måneder med kraftig nedskæring i aktiviteterne og flere timer alene hjemme, er hunden blevet både rolig og afbalanceret.

Hunde har behov for at slappe af, de keder sig ikke nødvendigvis fordi de ligger og sover i nogle timer eller "trisser rundt" uden egentlig at foretage sig noget.

Sometider synes jeg vi "fylder vore hundes kalendere" med alt for mange aktiviteter, og glemmer at lære dem at slappe af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene v.

Helt sikkert!

 

Jeg er da også faldet i fælden nogle gange.

Så har vi mødt en hund, at lege med og Bella har lige fået lov, at lege lidt ekstra, da det bare er så hyggeligt.

Men når vi så kommer hjem, er hun helt oppe, at køre og kan slet ikke falde til ro igen.

Så ved jeg, at der var for meget, at det gode:stupid:

 

Det er en balance man må finde med sin hund, ikke for meget og ikke for lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved når jeg har min søn på weekend, så er Ozzie overstimuleret, og om søndagen når han er taget hjem, skal vi lige arbejde på og få ham til ro igen, han er så glad for min søn, så han bliver helt overgearet når han er her.

 

Så i dag er det bare afslapning, og så træning i morgen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en balance man må finde med sin hund, ikke for meget og ikke for lidt.

 

Ja, netop: En balance, som kan være svær at finde. specielt fordi den ikke kan tegnes ind i et skema, men er individuel for hver hund/ejer.

 

Men grunden til at jeg tager enmet op her, er fordi der er så utrolig megen focus på understimulering. Bemærkninger som: Du laver for lidt med din hund eller hunde bør have mindst x antal gåture om dagen eller må max være x antaltimer alene hjemme osv. osv.

Jeg synes der er alt for lidt snak om overstimulering. Specielt i hundens første år, har de også behov for megen hvile, så alt for megen aktivitet kan skabe en permanent stresset hund. Så derfor mener jeg ikke der er noget forkert i, også at lære sin hund, at slappe af, også uden det nødvendigvis kun er efter en lang løbetur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er her på hunde-forum du mener, så synes jeg bestemt også der er fokus på overstimulering. Det er ikke mere end et par dage siden en nybagt hvalpeejer blev rådet til at skrue ned for gåturene og ambitionerne...

 

Men hvis man som ny hvalpeejer sidder og læser hvor meget en del af de voksne hunde herinde bliver aktiveret så kan jeg da måske godt forstå man får lidt stress og tænker nu må jeg hellere få ektiveret min hvalp. Men så er det vel ens eget ansvar at kunne skelne mellem hverdagen for en voksen hund og en hvalp :hmm:

 

edit: Men derudover er jeg helt enig med dig i at en hund ikke behøver aktiveres hver evig eneste dag og at det i mange tilfælde kan skade mere end det gavner hvis den ikke får nogle slap af dage indimellem :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo vigtigt at der er balance mellem aktiviteterne - sådan at vapsen får lige dele af det hele.

 

Jeg er jo så heldig at jeg har flere hunde og det giver en helt anden dynamik hvad leg/træning mv. angår. Beaglerne styrer selv hvor langt det skal gå - de er meget gode til selv at stoppe når en af dem går over stregen og det ender i stress. Så går de hver til sit - så man kan sige de opløser selv en leg der er gået over gevind.

Vi behøver ikke at fare ud og lede efter legekammerater. Omvendt så skal beaglerne på gaden for det er jo stadig vigtig de møder andre hunde af forskellig race.

Vores hvalp Darwin er jo stadig i lege fasen - så han syntes at alt der har 4 ben og alt der har 2 ben er spændende - men han lærer også lige nu at han ikke skal/kan hilse på alt og alle. Træningen er ovre i fasen hvor det handler om at lære tålmodighed - For jeg vil ikke have at Darwin kommer op i det røde felt.

 

Jeg syntes jeg har fundet en god måde at komme hele vejen rundt på - for beaglerne kan sagtens hygge sig i deres eget selskab og de tager bestemt ikke skade af at nogle dage er der mindre aktivitet end andre dage.

Jeg er - og har altid været - påpasselig med at ingen af mine hunde blev overgearet. Man lærer hurtigt at se når det bliver for meget og så stopper legen - uanset om det er herhjemme eller det er under et tilfældigt møde på gaden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...