Hop til indhold

Pigmentfejl i huden?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Her i løbet af den sidste uges tid (måske 2) har skipper fået en lys plet på hagen (hedder det det på en hund :hmm:) farven er næsten ligesom min hudfarve, men det burde jo være sort ligesom resten af hunden :confused:

 

Bortset fra den forkerte farve er der intet at bemærke, altså jeg tror ikke han har haft et sår der, men jeg kan ikke helt udelukke at han har skrabet hagen på noget... Pletten er vel ca ½ cm x ½ cm.

 

Har i kendskab til om det er normalt for hunde (labrador)? Og er det noget der forsvinder eller skal vi bare leve med det?

Altså jeg tænker nærmest Michael Jacksons hudsygdom :genert: men jeg håber da ikke jeg ender med en hvid labrador :lol:

 

Jeg har prøvet at tage et billede af det, men det må nok vente til i morgen hvor lyset er bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender godt nok ikke til de hudfarvede pletter hos labrador - men Charlie og Darwin har sådan nogle hudfarvede pletter på flaben - dette forekommer hos beaglen - men de er jo også plettede i forvejen.

 

Så måske skal vi lige se et billede af Skippers "plet" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jo være noget svamp - hvis han har revet sig på et eller andet.

Charlie havde sådan noget da han blev stukket af et pindsvin og det gik der svamp/betændelse i. Efterfølgende forsvandt pigmenteringen - men den sorte farve kom igen efter en periode.

 

[ATTACH]32062[/ATTACH]

 

 

Bemærk den lyse kødfarvede plet længere nede på Charlies flab - kunne det være sådan noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kunne det godt være :hmm:men hvis vi ikke kan se noget udover den lyse pigmentering er det så fordi svampen er forsvundet af sig selv?

 

Jeg tænker mest om der skal en dyrlæge indover :vedikke: altså umiddelbart synes jeg det virker lidt overdrevet, men hvis nu det breder sig...

 

Altså hvis det er rigtig svamp som det Charlie har oppe ved næsen så skal der dyrlæge på.

Den kødfarvede plet som Charlie har længere nede forsvinder ikke - men kan ændre form med tiden. Det er ikke noget farligt - men blot at pigmenteringen ikke virker der.

 

Det er jo underligt at en sort hund som din får sådan noget - så jeg ville prøve at spørge dyrlægen :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at sige noget ud fra det ene billede, men der findes faktisk en sygdom, som gør, at hunden mister pigmentering. Det er jo ikke nødvendigvis det, men muligheden er der da.

 

Nasal hypopigmentering (manglende pigment på næsen)

Kaldes også Dudley nose (eller Snow nose, hvis de kun forekommer om vinteren)

Mucocutan hypopigmentering (manglende pigment på slimhinder)

 

Årsag:

Ukendt. Muligvis en form for vitiligo.

Ses hos flere racer herunder Labrador (specielt den gule)

Symptomer:

Nedsat/manglende pigment. Kan variere med årstiden.

Kun få hunde genvinder pigmenteringen igen.

Behandling: Ingen (desværre)

 

Vitiligo er en arvelig mangel på pigment i huden, hvor hundene udvikler symmetrisk depigmentering især i næse, på snude, læber, indersiden af munden og trædepuderneI nogle tilfælde returnerer pigmenten og i andre tilfælde er ændringerne permanente. Det synes ikke at have konsekvenser andre end kosmetisk.

 

Har du flere billeder, hvor det er mere tydeligt? Under alle omstændigheder, så er det da en meget god ide, at få dyrlægen til at kigge på det.

 

Nå nu jeg ser efter, så er der faktisk allerede skrevet om det herinde: http://www.hunde-forum.dk/foder/13729-snenaese-eller-manglende-pigment.html

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...
Hov - hvad var konklusionen??

 

At jeg er elendig til at komme med opdateringer :oops:

 

Dyrlægen havde aldrig set noget lignende og lovede at slå op i bøgerne, tale med sine kolleger og så vende tilbage.

 

Det gjorde hun aldrig :rolleyes: men til gengæld forsvandt pletten af sig selv :vedikke: jeg tror vi er kommet frem til at han havde skrabet hagen på at gnave i et eller andet, men jeg aner det ikke, den er bare væk igen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

At jeg er elendig til at komme med opdateringer :oops:

 

Dyrlægen havde aldrig set noget lignende og lovede at slå op i bøgerne, tale med sine kolleger og så vende tilbage.

 

Det gjorde hun aldrig :rolleyes: men til gengæld forsvandt pletten af sig selv :vedikke: jeg tror vi er kommet frem til at han havde skrabet hagen på at gnave i et eller andet, men jeg aner det ikke, den er bare væk igen :-D

 

Jamen godt at den da i hvert fald forsvandt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...