Hop til indhold

jer med franske bulldogs


Lisbeth Storm
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hej alle.

 

Min kæreste og jeg går og overvejer om vi skal have en fransk bulldog, og det er vist mere eller mindre bestemt. :blink:

Jeg har dog nogle ting, som jeg håber I kan svare på:

1. Hvilket køn skal man vælge? Jeg har hørt, at der er stor forskel på mentalitet og mange andre ting. Jeg vil gerne høre om ulemperne såvel som fordelene.

2. Hvor meget plads kræver den? Vi bor i en lejlighed med tilhørende have, så der er mulighed for at komme ud, men selve lejligheden er 70 m2.

3. Skal hunden absolut have stamtavle? Jeg er godt klar over der er mange arvelige sygdomme ved denne race, men forskellen i pris er bare så stor, at jeg vil sikre mig, at "kvaliteten" også er derefter. I har tænkt meget på at købe en, hvor kun den ene forældre har stamtavle og den anden også er "ren". Hvad siger I til det?

 

Håber, at I vil være behjælpelige. Og tak på forhånd.

 

- Lisa :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Lisa.

 

Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål, udfra mine erfaringer og min mening, andre har jo muligvis en anden mening :-D

 

1. Mht hvilken køn du skal vælge, er det jo meget en smagssag.

Vi har altid kun haft hanhunde, så derfor kan jeg ikke rigtig udtale mig om ulemper/fordele ved tæver. Men for vores vedkommende ville vi gerne undgå løbetid.

 

2. Du kan både have franske bulldog i hus og i lejlighed. De er ikke særligt pladskrævende. Generelt handler det jo i virkeligheden om at sørge for at give den (og alle andre racer for den sags skyld) den motion racen kræver og positiv mental simulering. Vi bor i et lille byhus med en ganske lille have. Jeg mener sagtens, at I kan have en fransk bulldog på 70 m2.

 

3. Jeg vil til enhver tid altid anbefale dig at købe en fransk bulldog med stamtavle - og ikke lade dig friste af prisforskellen. Jeg mener, at du sikre dig bedre (hvis der bliver problemer/sygdom) ved at købe en hund med stamtavle hos en erfaren fransk bulldog opdrætter og dermed opnå de fordele der er ved en DKK købskontrakt.

Jeg vil dog anbefale dig, at besøge flere opdrættere inden du eventuelt beslutter dig endeligt.

De penge du kan spare ved at købe uden stamtavle, hvor du jo ikke med sikkerhed ved noget som helst om forældre, sygdomme mv., kan hurtigt være spildt hvis du får sygdomsproblemer med din hund.

En anden ting jeg vil anbefale er at få lavet en sygeforsikring på din franske bulldog.

 

Nå, dette var min bare min mening :-D, håber du kunne bruge noget af det ;-)

 

Mvh. Lisbeth

Link til indlæg
Del på andre sites

1. Mht hvilken køn du skal vælge, er det jo meget en smagssag.

Vi har altid kun haft hanhunde, så derfor kan jeg ikke rigtig udtale mig om ulemper/fordele ved tæver. Men for vores vedkommende ville vi gerne undgå løbetid.

Vi har også snakket meget om det med løbetid. Jeg hælder mest til en hanhund, mens min kæreste hælder mest til en tæve pga. hanhundenes hormoner osv. Har I haft problemer med, at de bliver kulrede i deres "teenage"-periode? Eller kastrere I dem?

 

Vi skal helt bestemt også have en hundeforsikring. :slem:

 

Vi vil også besøge flere opdrættere, for at få et bedre indtryk af racen, men også for at vælge det rigtige sted.

 

Mange tak for dine svar Lisbeth, det er rart at nogen kan hjælpe når man er helt på bar bund?

 

- Lisa :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også snakket meget om det med løbetid. Jeg hælder mest til en hanhund, mens min kæreste hælder mest til en tæve pga. hanhundenes hormoner osv. Har I haft problemer med, at de bliver kulrede i deres "teenage"-periode? Eller kastrere I dem?

 

Vi skal helt bestemt også have en hundeforsikring. :slem:

 

Vi vil også besøge flere opdrættere, for at få et bedre indtryk af racen, men også for at vælge det rigtige sted.

 

Mange tak for dine svar Lisbeth, det er rart at nogen kan hjælpe når man er helt på bar bund?

 

- Lisa :blink:

 

Selv tak :-D Vil gerne hjælpe hvis jeg kan.

 

Mht. hanhunde-hormoner, har det ikke været det store problem for os. Eddie havde da en teenage-periode, hvor han prøvede lidt grænser af, men ikke noget problem som sådan. Vores anden hanhund havde vi heller ikke problemer med.

Vores franske Eddie er nu snart halvandet år og er dejlig voksen nu i hans adfærd ;-) så tror teenageperioden er dæmpet en del af nu.

 

Spørg endelig mere hvis det er, så vil jeg gerne hjælpe. Kan også anbefale nogle gode opdrættere, ved ikke hvor mange I har kendskab til endnu.

Kan altid sende dig en PB, hvis du ønsker det.

 

Lisbeth :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

 

Det må du rigtig gerne, vi har kun kigget på nettet. Vi kender dog nogen, der har en fransk bulldog hvalp, så dem har vi snakket lidt med.

 

Men det er ikke noget der haster, jeg tror måske vi skal over på den anden side af jul, før vi springer ud i det. Vi vil hellere være helt sikre og få undersøgt alle tingene inden. :genert:

 

Jeg skal nok sige til, hvis der kommer flere spørgsmål. Tak igen! :blink:

 

- Lisa

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej! Vores Oscar på nu 1 år er en bandit. Vi kan godt mærke at han har hormoner i kroppen nu og han har et ego der er større end en stor hunds. Da han har støvmide og lagermideallergi kan vi ikke give ham godbidder og derfor er han svær at få trænet med. Er der nogen der har erfaring med at få en Fransk sat på plads så han er lavest i hierakiet? Vi har børn og jeg har læst at de kan være ekstra svære at opdrage når der er børn i huset. Nogen gode råd??? Vi er vilde med ham, han er bare lidt for selvstændig lige pt...hi hi hi....... Har fået det råd at lade nogle store hunde sætte ham på plads, men jeg er da bange for at han tror han er lige så stor og vil komme til skade.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Vores Oscar på nu 1 år er en bandit. Vi kan godt mærke at han har hormoner i kroppen nu og han har et ego der er større end en stor hunds. Da han har støvmide og lagermideallergi kan vi ikke give ham godbidder og derfor er han svær at få trænet med. Er der nogen der har erfaring med at få en Fransk sat på plads så han er lavest i hierakiet? Vi har børn og jeg har læst at de kan være ekstra svære at opdrage når der er børn i huset. Nogen gode råd??? Vi er vilde med ham, han er bare lidt for selvstændig lige pt...hi hi hi....... Har fået det råd at lade nogle store hunde sætte ham på plads, men jeg er da bange for at han tror han er lige så stor og vil komme til skade.....

 

Nu må du liiiige stoppe. Han skal ikke sættes på plads af nogle store hunde og han skal ikke ned i hierakiet...ikke mindst fordi der ikke findes noget hieraki. Så længe han eller hun for den sags skyld er i teenage perioden og det er de jo, når de når en vis alder, så skal I (hund og menneske) igennem den periode på bedste beskub og netop fordi de er en periode i hundens liv, hvor der sker en hel masse indeni ham / hende, så kan det godt være rimelig anstrengende.

 

Prøv at komme igennem teenage alderen uden at komme i konflikt med din hund og uden at forlange alt for meget af ham/hende. Hormonerne drøner rundt i kroppen og hunden er forvirret og opfører sig sært ukoncentreret. Giv tid og den bliver voksen og fornuftig. Når det sker skal I helst have jeres gensidige tillid bevaret og den bevarer man ikke ved at forsøge at tryne hunden ned i et ikke existerende hieraki eller andet af samme skuffe.

 

Mht belønning...hvis købe godbidder ikke er en option pga allergi, så prøv med hjemmelavede guffer...f.eks. lever stumper tørret i ovn eller se om din hund synes at leg med legetøj kunne være en belønning for at udføre den øvelse I er i gang med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pudseren

Hej

 

Med stor fare for at få skældud,vil jeg sige, at det ikke nødvendigvis er bedst med hunde der har stamtavle. Jeg synes I som jeg gjorde, skal tage en snak med jeres dyrlæge, om hvad det er man skal kigge efter hos hvalpe, med eller uden stamtavle. Og så gå efter jeres mavefornemmelse. Det afhænger selvfølgelig også af , om man ønsker at gå på udstilling eller selv få stambogsførte hvalpe senere hen.

 

Jeg har stambogsført scnautzer og ikke stambogsført FB, det vigtige for mig er at hundene er sunde.

 

Blot min mening :-) Hov der var jeg ikke vågen, det svar var lidt sent ude. sorry

Redigeret af Pudseren
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Med stor fare for at få skældud,vil jeg sige, at det ikke nødvendigvis er bedst med hunde der har stamtavle. Jeg synes I som jeg gjorde, skal tage en snak med jeres dyrlæge, om hvad det er man skal kigge efter hos hvalpe, med eller uden stamtavle. Og så gå efter jeres mavefornemmelse. Det afhænger selvfølgelig også af , om man ønsker at gå på udstilling eller selv få stambogsførte hvalpe senere hen.

 

Jeg har stambogsført scnautzer og ikke stambogsført FB, det vigtige for mig er at hundene er sunde.

 

Blot min mening :-) Hov der var jeg ikke vågen, det svar var lidt sent ude. sorry

 

Men på hvalpen kan du jo ikke se hvilke arvelige sygdomme den kan have fra sine forældre, bedsteforældre osv. Du har heller ingen chancer for efterretninger om dens sind.

 

Det er ikke fordi jeg har noget imod blandinger / tavleløse. Jeg har selv haft to. Verdens bedste hund og verdens mest forfærdelige. Det er gambling det der med tavleløs. Jeg ville ikke vove det i dag. Der er risiko for lidt for mange overraskelser af den kedelige slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pudseren

Jeg vil til dels give dig helt ret. Men en stamtavle og fine aner/ raske forældre / forfædre er ikke en 100% garanti for en ligeså sund hvalp, hvilket jeg har prøvet for nogle år siden. Og har man først fået en hvalp som man er rigtig glad for hører det nok til sjældenheden at man aflevere den til opdrætteren igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der update på Oda!

 

Det går super godt med hende, hun er sjov og dejlig nem..... nogen gange er jeg bare bange for at det er en labrador jeg har fået, for hun spiser ALT, tomat, agurk, iceberg, banan, løg, ja sågar peberkorn:roll:

 

Her leger hun med sin veninde Bertha

HF5.jpg

 

Det her er fra igår aftes

HF6.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil til dels give dig helt ret. Men en stamtavle og fine aner/ raske forældre / forfædre er ikke en 100% garanti for en ligeså sund hvalp, hvilket jeg har prøvet for nogle år siden. Og har man først fået en hvalp som man er rigtig glad for hører det nok til sjældenheden at man aflevere den til opdrætteren igen.

 

Du kan aldrig være 100% sikker på noget som helst i denne verden, men du kan gøre dit bedste for at blive så sikker som overhovedet mulig. Derfor ville jeg ikke vove at købe uden DKK-tavle i dag. Det er ikke en skudsikker løsning, men i mine øjne det bedste man kan gøre for at sikre sig selv og sin hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst HenningTheDog
Du kan aldrig være 100% sikker på noget som helst i denne verden, men du kan gøre dit bedste for at blive så sikker som overhovedet mulig. Derfor ville jeg ikke vove at købe uden DKK-tavle i dag. Det er ikke en skudsikker løsning, men i mine øjne det bedste man kan gøre for at sikre sig selv og sin hvalp.

 

min lille henning er uden tavle men har set forældrene som virkede sunde og raske, han er endda med dkk garanti. er det ikk godt nok?

(eller har jeg skudt mig selv i foden?):genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Åh suk, hvor er hun smuk :hjerte:

(Det var tiltænkt Lambs fine pige Oda, men endte ikke der? Er ikke lige nået til haj-niveauet i det her ;-) )

Redigeret af Martine
Skulle stå under et bestemt indlæg...
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HenningTheDog

opdatering på henning (endelig tid til at skrive:blink:)

vægt: 4,9 kg

er vokset meget,

spiser fint uden at kaste op

spiser ikke opblødt foder mere,

elsker gå-ture i snor

og har næsten lært at gø...

 

-alt går bare fantastisk!!!!:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...