Hop til indhold

Cairn Terrier eller West Highland white terrier


Gæst FAG
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Vi har overvejet igennem længere tid at købe en hund, og vi er kommet frem til valget mellem en af Cairn Terrier eller West Highland white terrier, da det er en lille hund som er god ved små børn.

Vi er 4 ialt, 2 voksne og en dreng "terrier" på 3½ år samt en stor pige på 13 år. Vi kan godt lide camping og der skal hunden selvfølgelig med.

Vi har valgt en af disse 2 hunde da de er allergivenlige, da vores pige har lidt allergi.

 

Jeg har læst mig frem til at en cairn er har mere temperament og skal have mere opmærksomhed, end en West Highland, men der er så også mere liv i den. Jeg glæder mig alerede til at komme ud og gå/løbe med den.

Nogen der kan komme med gode råd eller bare hjælpe os med vores valg, kommetar er også meget velkommen.

 

Vi har begge fuldtidsjob, og jeg har også læst om det med alenetræning, tager noget tid, og da vi havde tænkt os at få hunden lige efter vores sommerferie, kan det give os et problem/udfordring, og er timmingen helt forkert, Vi plejer at være i Italien en 2-3 uger.

 

Håber i har lyst til at hjælpe os lidt :-)

 

MVH

Flemming

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej

 

Vi har overvejet igennem længere tid at købe en hund, og vi er kommet frem til valget mellem en af Cairn Terrier eller West Highland white terrier, da det er en lille hund som er god ved små børn.

Vi er 4 ialt, 2 voksne og en dreng "terrier" på 3½ år samt en stor pige på 13 år. Vi kan godt lide camping og der skal hunden selvfølgelig med.

Vi har valgt en af disse 2 hunde da de er allergivenlige, da vores pige har lidt allergi.

 

Jeg har læst mig frem til at en cairn er har mere temperament og skal have mere opmærksomhed, end en West Highland, men der er så også mere liv i den. Jeg glæder mig alerede til at komme ud og gå/løbe med den.

Nogen der kan komme med gode råd eller bare hjælpe os med vores valg, kommetar er også meget velkommen.

 

Vi har begge fuldtidsjob, og jeg har også læst om det med alenetræning, tager noget tid, og da vi havde tænkt os at få hunden lige efter vores sommerferie, kan det give os et problem/udfordring, og er timmingen helt forkert, Vi plejer at være i Italien en 2-3 uger.

 

Håber i har lyst til at hjælpe os lidt :-)

 

MVH

Flemming

 

Hej Flemming

 

Det er to meget dejlige racer I har kastet jeres blikke på.

 

Hvis man tænker på sundhed, så liger cairn i top. Westien har tendens til allergi og hudproblemer.

 

Ingen af racerne er specielt velegnede at løbetræne med

så hvis du er oppe at løbe mere end en kilometer ville jeg absolut fraråde at have westie/cairn med på turen.

Det er hunde som er eget vedholdende i deres motivation (nogle kalder dem stædige, det er de langt fra) og dette betyder, at de ikke gerne viser træthedstegn, hvilket kan medføre at de overbyder sig selv på løbeturene. Og bliver sressede deraf.

 

Timingen kan ikke være dårligere!

I er nødt til at have minimum et par uger fri, når hvalpen kommer hjem, og det synes jeg er i underkanten, men meget mere er som regel ikke realistisk.

 

Når I skal være væk "fuldtids" er det vigtigt at jeres hvalp får lov at sove i samme værelse som jer, da det eller bliver alt for mange timer den er alene/isoleret.

 

Det er begge pænt selvstændige racer og jo mere selvstændig en hund er, des tættere bør man være med den for at kunne danne de bånd, som gør hvalpen til at opdrage og træne med.

For stor selvstændighed = Hvalpen er sig selv nok.

 

Jeg synes ikke umiddelbart cairnen har mere temperament, men den har en helt fantastisk livsglæde - livsappetit og tager det meste som en udfordring - på den gode måde.

Man kan ikke sige at den ene race skal have mere opmærksomhed end den anden.

 

De kan blive opmærksomhedssøgende hvis man gør dem til det - eller ligeglade med én, hvis man ikke opfylder deres behov.

 

Begge racer skal aktiveres såvel fysisk som mentalt, det kræver de hvis de skal have det godt - ligesåvel som store racer gør det.

 

De har begge en stor tilbøjelighed for at gø og kan nemt blive endog meget gøende.

 

Begge har også let til stress, så det skal I også være opmærksom på.

 

Ingen af de to racer er børnevenlige fra fødselen af, det er noget de skal blive gennem respektfuld behandling fra børn.

Med disse små terriers gælder det om at give dem en meget kærlig og dog fast opdragelse uden at rejse stemmen eller være uforudsigelig.

 

Terriers har stort potentiale til at blive små terrorrister, som kan komme til at styre stort set alt.

Hvis de får lov.

 

Begge racer knurresnakker og knurrer meget i leg.

 

Herlige hunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg er enig i ovenstående :-D

 

Jeg har to cairner, mor og datter, de er dejlige hunde :-)

 

 

Jeg mener at 3 ugers ferie med en hvalp er et must, mindst :-)

 

Specielt når i begge arbejder fuldtids, en hvalp giver lige så meget arbejde som et lille barn, og det kan være rigtigt svært at kombinere et lille barn og en hvalp, det kræver meget overskud :-)

 

Jeg vil rigtigt gerne anbefalde jer at læse nogle bøger før i beslutter jer :-)

 

Det letteste er at sende en mail til biblioteket og reservere dem :-)

 

Fx Lone Greva, Hvalpen og hendes, Familiehunden, Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning og Anders Hallgren, Forstår du din hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hvad er forskellen på de 2 "racer" jeg troede de var samme race?

 

Men de er helt sikkert dejlige:-D

 

Det er ikke samme race og som Irene skriver så er der forskel, bla på deres sundhed.

 

Engang var de samme race, en begyndte at avle på de hvide cairner og westien blev på den måde en selvstændig race :-)

 

Westien er blevet avlet meget på udseendet, på nuttetheden, cairnen mere på styrken og de opringelig egenskaber, dog ikke så meget de sidste år.

 

Men mine cairner fx er glimrende smådyrsjægere og det er noget jeg dyrker med dem, de elsker en god musejagt og vi hjælper en landmand med at holde muldvarpebestanden nede på hans mark :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres meget fine tilbagemeldinger, det i skriver understøtter nok at vores favorit er cairnen, det med sundheden er vigtigt for os, vi var ikke klar over der var en forskel her.

Og så må vi fra starten undgå det bliver en lille terrorrist, med omsorg og en god opdragelse samt træning. Det er en god ide at læse et par bøger, det vil vi gøre.

 

Det med ferien har vi så snakket lidt om, vi tænkte jo nok på os selv da vi syntes det var en god ide at få en hjem lige efter ferien. Så det ender nok med at vi har en uge hjemme allesammen og herefter tager vi så en uge på skift, hvilket så give de 3 uger, som i anbefaler, ud over det kommer vores store pige jo hjem efter skole, og den første tid kan vi jo sagtens få hende til at hjælpe indtil hunden er vant til at være hjemme alene.

Men det afhænger selvfølgelig af om vi kan finde en hvalp som er klar til den tid.

 

Vi er godt klar over at en hvalp tager meget tid, vi har begge haft hund som børn/unge, og vil gerne have den udfordring/glæde.

 

MVH

Flemming

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tak for jeres meget fine tilbagemeldinger, det i skriver understøtter nok at vores favorit er cairnen, det med sundheden er vigtigt for os, vi var ikke klar over der var en forskel her.

Og så må vi fra starten undgå det bliver en lille terrorrist, med omsorg og en god opdragelse samt træning. Det er en god ide at læse et par bøger, det vil vi gøre.

 

Det med ferien har vi så snakket lidt om, vi tænkte jo nok på os selv da vi syntes det var en god ide at få en hjem lige efter ferien. Så det ender nok med at vi har en uge hjemme allesammen og herefter tager vi så en uge på skift, hvilket så give de 3 uger, som i anbefaler, ud over det kommer vores store pige jo hjem efter skole, og den første tid kan vi jo sagtens få hende til at hjælpe indtil hunden er vant til at være hjemme alene.

Men det afhænger selvfølgelig af om vi kan finde en hvalp som er klar til den tid.

 

Vi er godt klar over at en hvalp tager meget tid, vi har begge haft hund som børn/unge, og vil gerne have den udfordring/glæde.

 

MVH

Flemming

 

Jeg kan godt forstå jeres valg :-D

 

En cairn skal ikke behandles hårdt, så vælger den bare sine mennesker fra :-)

 

Man skal være kærlig og konsekvent (holde reglerne, det er bare det det betyder, at gøre det samme hver gang).

 

Det betyder at hvis i vil tage det på skift skal i være meget enige om regler og metoder.

 

Man skal være meget tålmodig med en hvalp, den kræver samme slags overbærenhed som små børn, og der har i jo træningen :-D

 

 

Og så er det vigtigt at i træner alene hjemme i ferien, og det kan godt være irriterende, men er en nødvendighed, dvs at i skal ud og ind af døren mange gange hver dag, og gøre det samme ca hver gang, udvide tidsrammen som det nu passer med hvalpen :-)

 

I kan læse lidt her www.hundeliv.dk

 

Jeg kan anbefale jer at købe hos en DKK kennel, i må meget gerne skrive en pm til mig omkring det, for der er steder hvor jeg ikke ville købe hvalp :-)

 

Jeg kan varmt anbefale at i alle læser de nævnte bøger :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej anne marie

 

Jeg har sendt dig en PM

 

Hvalpen vil komme til at sove sammen med os, den vil få sin egen kurv i soveværelset, samt en i spisestuen i stue etagen, hvor den skal være om dagen når den skal være alene.

 

Det er i øvrigt en rigtig god hjemmeside denne her.

 

MVH

Flemming

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej anne marie

 

Jeg har sendt dig en PM

 

Hvalpen vil komme til at sove sammen med os, den vil få sin egen kurv i soveværelset, samt en i spisestuen i stue etagen, hvor den skal være om dagen når den skal være alene.

 

Det er i øvrigt en rigtig god hjemmeside denne her.

 

MVH

Flemming

 

 

Tillykke med jeres valg.

 

Min cairn blev 16½ år gammel, og det er ikke helt ualmindeligt, så det er et langtrækkende projekt I er begyndt på :-)

Og derfor er den første tid også så vigtig, for her grundlægges de gode rutiner som præger hvalpen for eftertiden.

 

Jeg er glad for, at I ændrede ferieplanerne :-D

Redigeret af Ninjamor
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Jeg har ikke så meget at tilføje til det, de andre har skrevet, men jeg vil bare sige, at det er et rigtig godt valg med hensyn til allergi. Selv har jeg en Norfolk terrier, som minder meget om cairn - den er bare lidt mindre, har hængeører og en lidt blødere pels, og ingen af allergikerne i min omgangskreds har mærket noget til deres allergi, når de var sammen med min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej anne marie

 

Jeg har sendt dig en PM

 

Hvalpen vil komme til at sove sammen med os, den vil få sin egen kurv i soveværelset, samt en i spisestuen i stue etagen, hvor den skal være om dagen når den skal være alene.

 

Det er i øvrigt en rigtig god hjemmeside denne her.

 

MVH

Flemming

 

Jamen så må jeg sørme se at få svaret :lol:

 

Dejligt, det lyder godt med alle de sovesteder :-D

 

Cairner vil gerne have valg, cairner er avlet til at kunne træffe egne valg ;-)

 

Dejligt i er glade for hunde-forum, vi vil jo gerne kunne følge jer, se billeder og også gerne hjælpe med evt spørgsmål :-D

 

Her er også et terrier forum :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vores ferieplaner står helt åben lige nu, for det afhænger jo af hvornår vi kan finde en god hvalp. Og som i skriver er det vigtigt med den første tid, så nu må vi se.

 

Jeg har godt set der er en terrien gruppe, men så det først efter mit indlæg, så måske skulle den have lagt der.

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

På torsdag skal vi ud og se en kennel, de har hvalpe nu, som er næsten 3 uger. Kennelen vil beholde dem til de er 9-10 uger, så det passer fint ind i vores sommerplaner. :-P Så det glæder vi os rigtig meget til. De er medlem af DKK m.m.

 

Jeg har købt den bog som anbefales på Cairn hjemmesiden (Cairnbogen af Jeanette Clausen) Jeg ved godt det ikke var den i anbefalede os. Nu har jeg læst en del i den og er egentlig blevet lidt bekymret, jeg synes nærmest bogen er skrevet som om det kræver at vi er supermennesker og lige nettop denne race kræver ufatteligt meget af os, som "voksne" men kan det nu være rigtig? Er den virkelig så meget mere vandskelig end andre hunde samt andre terrier og små børn :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
På torsdag skal vi ud og se en kennel, de har hvalpe nu, som er næsten 3 uger. Kennelen vil beholde dem til de er 9-10 uger, så det passer fint ind i vores sommerplaner. :-P Så det glæder vi os rigtig meget til. De er medlem af DKK m.m.

 

Jeg har købt den bog som anbefales på Cairn hjemmesiden (Cairnbogen af Jeanette Clausen) Jeg ved godt det ikke var den i anbefalede os. Nu har jeg læst en del i den og er egentlig blevet lidt bekymret, jeg synes nærmest bogen er skrevet som om det kræver at vi er supermennesker og lige nettop denne race kræver ufatteligt meget af os, som "voksne" men kan det nu være rigtig? Er den virkelig så meget mere vandskelig end andre hunde samt andre terrier og små børn :???:

Det er ved at være lang tid siden jeg har læst den :-D

 

Cairnen er ikke anderledes end andre terriere.

 

Kan du nævne noget der bekymrer dig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Igen

 

  • Vi bliver direkte frarådet at købe sådan en hund hvis vi har børn under 7 år (vi har en frisk dreng på 3½)
  • De må ikke være alene hjemme mere end max 5 timer, det kan kun lykkes for os så længe den store pige bor hjemme, (som er nogle år endnu)
  • der står flere steder de kræver rigtig meget, bla stimulering og vedholdenhed, samt tålmodighed (og lige der kan det godt være jeg har en lille brist) og som jeg tolker det er det ud over det normale.
  • Og generelt er der en tendes til at fraråde køb af sådan en hund hvis man ikke er 100% sikker, istedet for at vejlede.

At den er aktiv og legesyg passer os fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej Igen

 

  • Vi bliver direkte frarådet at købe sådan en hund hvis vi har børn under 7 år (vi har en frisk dreng på 3½)
  • De må ikke være alene hjemme mere end max 5 timer, det kan kun lykkes for os så længe den store pige bor hjemme, (som er nogle år endnu)
  • der står flere steder de kræver rigtig meget, bla stimulering og vedholdenhed, samt tålmodighed (og lige der kan det godt være jeg har en lille brist) og som jeg tolker det er det ud over det normale.
  • Og generelt er der en tendes til at fraråde køb af sådan en hund hvis man ikke er 100% sikker, istedet for at vejlede.

At den er aktiv og legesyg passer os fint.

 

Jeg tror hun ville fraråde alle at at få hvalp med børn under 7 år, det gør jeg også faktisk, jeg skrev bla at det ville blive meget hårdt med en hvalp samtidig med den lille.

Jeres lille dreng vil få svært ved at hvalpe bider, ved at hvalpe hopper op, han kan ikke forstå en masse i forhold til en hvalp, det gælder i forhold til enhver hvalp, og de bør ikke være alene sammen, heller ikke ganske kort :-)

 

Det samme med alene hjemme, det er at gå på kompromis efter min mening det med 8 timer hver dag, de fleste bliver nød til det, har jeg også selv gjort tidligere (er heldig at det ikke er nødvendigt længere ):-)

 

I er heldige at i kan starte et par år med færre timer, det er godt!

 

Jeg er enig i at en cairn kræver meget tålmodighed, hvis du har brug for en hund der lystrer når du vil det, så skal du ikke have en terrier, deres arbejdsbeskrivelse er bla selvstændighed, og man skal kunne klare ikke at blive hørt.

Hvis man skælder ud eller mister tålmodigheden af den slags, så ingen terrier :-)

 

Alle hunde skal aktiveres og motioneres, cairner skal aktiveres en del.

 

Men det bør alle hunde.

 

Selskabshunde kræver mindre.

 

Jeg synes også at man skal være sikre på at man vil projektet hund.

 

Og at alle i familien vil det.

 

Jeg har Mika nu fordi en familie var sikker, men desværre ikke havde tænkt det helt igennem, set flere år frem, en cairn lever længe :-)

 

Der er også den mulighed at i ansakffer jer en voksen genbrugshund, en der er glad for børn, det ville jeg gøre hvis jeg havde

mindre børn og gerne ville have hund :-)

 

En genbrugshund kræver også alenehjemme træning og tilvænning til nyt hjem, men hvis den har kunnet det hele inden flytning, så skullei hurtigt kunne få det til at køre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Hej Igen

 

  • Vi bliver direkte frarådet at købe sådan en hund hvis vi har børn under 7 år (vi har en frisk dreng på 3½)

 

Hund og lille barn er en krævende kombination. Det er svært at forklare en 3-årig, at han ikke må hive hunden i halen etc., og man skal have et øje på hver finger for at se, om han nu også husker det. Derudover kan et lille barns fagter og usikre bevægelser virke truende på hunden - især på en lille hund, som naturligt nok vil føle sig mere udsat end en stor.

 

De må ikke være alene hjemme mere end max 5 timer, det kan kun lykkes for os så længe den store pige bor hjemme, (som er nogle år endnu)

Alene hjemme tider er et evigt diskussionsemne blandt hundefolk. Faktum er, at en hund er et flokdyr, og derfor helst vil være sammen med sin flok = familie. Samtidig hviler en hund dog en hel del mere end mennesker, så en velmotioneret og aktiveret hund kan godt være alene, hvis man tager tid til langsomt at vænne den til det.

 

Hvor skal man så sætte grænsen? Dyrenes Beskyttelse siger også 5 timer, og jeg må sige, at jeg synes, det er meget rimeligt. De få gange min hund har været længere alene, har hun været lidt for glad, når jeg kom hjem. Der er dog ingen tvivl om, at en hund sagtens kan lære at være længere alene - hunde er ufatteligt tilpasningsdygtige, men man må spørge sig selv, om det er en livskvalitet, man vil byde den. Jeg ville ikke. Havde jeg været væk hjemmefra i 8 timer dagligt uden mulighed for at have hunden med, så havde jeg enten undladt at få hund eller betalt mig fra pasning af den.

 

  • der står flere steder de kræver rigtig meget, bla stimulering og vedholdenhed, samt tålmodighed (og lige der kan det godt være jeg har en lille brist) og som jeg tolker det er det ud over det normale.

Der er store individuelle forskelle, og det kommer også helt an på det liv, du tilbyder hunden. Alle hunde har brug for aktivering og stimulering, men det er klart, at det behov er større, hvis den får lov at ligge "stand-by" i 8 timer eller mere, end hvis den er med familien rundt omkring og får masser af oplevelser.

 

Med hensyn til tålmodigheden, så skal du tænke på, hvad hunden er opdrættet til. De små terriere er beregnet på rottejagt, dvs. jagt på egen hånd, hvilket kræver mod, initiativ og beslutsomhed. Derfor vil de ikke automatisk modtage ordre på samme måde som f.eks. en labrador, der er avlet til at være en apporterende jagthund, dvs. i tæt samarbejde med jægeren/ejeren.

 

Der er folk, der nedladende beskriver de små terriere som egenrådige og hidsige små sataner, men de glemmer netop at se på, hvad de er opdrættet til. En rotte og andre skadedyr kan sagtens bide en lille hund grimt, så det er klart, at de er nødt til at have det temperament for at klare deres arbejde.

 

  • Og generelt er der en tendes til at fraråde køb af sådan en hund hvis man ikke er 100% sikker, istedet for at vejlede.

At den er aktiv og legesyg passer os fint.

Man bør vel aldrig købe en hund, hvis man ikke er sikker.

 

:5up: Godt at du gør dig så mange tanker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar, selvom det ikke lige er alle svar vi havde håbet at høre.

 

Vi har nu engang bestemt os for at få en hund, det er noget vi har overvejes og snakket om i over et år, siden vi kom af med vores 2 katte.

Vi ved godt vores søn ikke vil få ret meget ud af hunden de første par år, Selvom han helt sikkert vi blive glad for den, men det er nu også os der gerne vil have den, Vi er selvfølgelig nød til at sikre der ikke opstår konflikter og sker skader på hund eller barn, der hvor jeg ser vi skal være ekstra opmærksom er hvis hunden bliver for voldsom.

Måden vi vi klare det på, er at hunden vil have sit område, hvor der er adgang forbudt for børn, så den selv kan vælge til og fra.

 

Om en hund kan være alene 5 eller 8 timer, har vi vurderet at med vores situation er det okay, de første 3-5 år vil det blive 5-6 timer, dem vi kender som har hund, har ikke problemer med de 8 timer, nogle har endda over 9 timer alenetid til deres hund.

 

For os er spørgsmålet om en terrier er det rigtige valg for os, de carin terrier vi har set og mødt, har alle været som vi gerne vil have en hund, søde, legesyge og glade hunde. Den har den størrelse vi eftersøger, og så ser den rigtig sød ud.

 

Nu tager vi ud og kigger på en i morgen, og herefter må vi så se om det skal være en terrier eller vi skal kigge på en selskabshund i steddet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina
Tak for alle jeres svar, selvom det ikke lige er alle svar vi havde håbet at høre.

 

Vi har nu engang bestemt os for at få en hund, det er noget vi har overvejes og snakket om i over et år, siden vi kom af med vores 2 katte.

Vi ved godt vores søn ikke vil få ret meget ud af hunden de første par år, Selvom han helt sikkert vi blive glad for den, men det er nu også os der gerne vil have den, Vi er selvfølgelig nød til at sikre der ikke opstår konflikter og sker skader på hund eller barn, der hvor jeg ser vi skal være ekstra opmærksom er hvis hunden bliver for voldsom.

Måden vi vi klare det på, er at hunden vil have sit område, hvor der er adgang forbudt for børn, så den selv kan vælge til og fra.

 

Jeg tror ikke, at en normal hund "uopfordret" bliver for voldsom over for et barn. Hvis hunden bliver for voldsom, vil det typisk ske som reaktion på for meget "pilfingeri" fra barnets side, så det er nok fortrinsvis dér, man skal have opmærksomheden. Jeg kan også forestille mig, at det kan være svært for både barnet og hunden at finde ud af at respektere hinandens legetøj, så det er en anden ting, man skal være obs på.

 

Om en hund kan være alene 5 eller 8 timer, har vi vurderet at med vores situation er det okay, de første 3-5 år vil det blive 5-6 timer, dem vi kender som har hund, har ikke problemer med de 8 timer, nogle har endda over 9 timer alenetid til deres hund.

 

For os er spørgsmålet om en terrier er det rigtige valg for os, de carin terrier vi har set og mødt, har alle været som vi gerne vil have en hund, søde, legesyge og glade hunde. Den har den størrelse vi eftersøger, og så ser den rigtig sød ud.

 

Nu tager vi ud og kigger på en i morgen, og herefter må vi så se om det skal være en terrier eller vi skal kigge på en selskabshund i steddet for.

 

Som sagt er der da heller ingen tvivl om, at hunde godt kan lære at være alene hjemme i lang tid, selvom det nogle gange koster blod, sved, tårer og ødelagt inventar at nå dertil. Det jeg mente var mere, at man som hundeejer skal gøre sig klart, om man mener, at det er etisk forsvarligt i den grad at lade hunden leve mod dens natur som flokdyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror hun ville fraråde alle at at få hvalp med børn under 7 år, det gør jeg også faktisk, jeg skrev bla at det ville blive meget hårdt med en hvalp samtidig med den lille.

Jeres lille dreng vil få svært ved at hvalpe bider, ved at hvalpe hopper op, han kan ikke forstå en masse i forhold til en hvalp, det gælder i forhold til enhver hvalp, og de bør ikke være alene sammen, heller ikke ganske kort :-)

 

Det samme med alene hjemme, det er at gå på kompromis efter min mening det med 8 timer hver dag, de fleste bliver nød til det, har jeg også selv gjort tidligere (er heldig at det ikke er nødvendigt længere ):-)

 

I er heldige at i kan starte et par år med færre timer, det er godt!

 

Jeg er enig i at en cairn kræver meget tålmodighed, hvis du har brug for en hund der lystrer når du vil det, så skal du ikke have en terrier, deres arbejdsbeskrivelse er bla selvstændighed, og man skal kunne klare ikke at blive hørt.

Hvis man skælder ud eller mister tålmodigheden af den slags, så ingen terrier :-)

 

Alle hunde skal aktiveres og motioneres, cairner skal aktiveres en del.

 

Men det bør alle hunde.

 

Selskabshunde kræver mindre.

 

Jeg synes også at man skal være sikre på at man vil projektet hund.

 

Og at alle i familien vil det.

 

Jeg har Mika nu fordi en familie var sikker, men desværre ikke havde tænkt det helt igennem, set flere år frem, en cairn lever længe :-)

 

Der er også den mulighed at i ansakffer jer en voksen genbrugshund, en der er glad for børn, det ville jeg gøre hvis jeg havde

mindre børn og gerne ville have hund :-)

 

En genbrugshund kræver også alenehjemme træning og tilvænning til nyt hjem, men hvis den har kunnet det hele inden flytning, så skullei hurtigt kunne få det til at køre :-)

 

Jeg giver dig ret, men man skal lige passe på med selskabshunde. Nogle er avlet til jagt så man skal stadig aktivere en del, især hvis man vælger en Pudel.

Og som du har skrevet: Man finder nok ikke mange seriøse opdrættere der vil sælge til folk der har små børn ( under 7 år).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Personligt, så betegner jeg ikke terriers som allergivenlige. Der er desværre rigtig mange som får allergi overfor deres terriers. Til gengæld er det yderst sjældent at folk reagere på hårløse hunde. Men et lille tip er at møde den race i ønsker, og så lad barnet gnide sine øjne efter at have kælet med hunden. Ved allergi kommer der stensikkert en reaktion. Det er et tip jeg har fra en allergilæge (jeg er selv hunde-allergiker);-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg giver dig ret, men man skal lige passe på med selskabshunde. Nogle er avlet til jagt så man skal stadig aktivere en del, især hvis man vælger en Pudel.

Og som du har skrevet: Man finder nok ikke mange seriøse opdrættere der vil sælge til folk der har små børn ( under 7 år).

 

Jeg tænker også mere i de mere rolige der er også er allergivenlige :-)

 

Pudler kræver ikke mindre end en terrier :-)

 

Nu nærmer vi os vel egentlig igen noget med løver :hmm: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Nu er der jo flere grader af allergivenlighed, og det er da klart, at en hårløs nok er mere allergivenlig end en terrier, men de er nu ret allergivenlige. Vi har kraftig pelsallergi i familien, men ingen har fået reaktion på Stasia.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo flere grader af allergivenlighed, og det er da klart, at en hårløs nok er mere allergivenlig end en terrier, men de er nu ret allergivenlige. Vi har kraftig pelsallergi i familien, men ingen har fået reaktion på Stasia.

Det samme kan jeg sige om Pudlen.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Nu er der jo flere grader af allergivenlighed, og det er da klart, at en hårløs nok er mere allergivenlig end en terrier, men de er nu ret allergivenlige. Vi har kraftig pelsallergi i familien, men ingen har fået reaktion på Stasia.

Jeg advarer også bare, fordi min erfaring er en anden;-) Jeg ved godt at allergi kan være meget forskellig. Men havde jeg vidst, hvad jeg ved i dag og ikke havde hørt på alt det ammestuesnak om allergivenlige racer, så var jeg og hunde sparet for meget. Jeg holder stadig på at den mest allergivenlige hund der findes er hårløse hunde:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...