Hop til indhold

Kødbiller til hunde?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Jeg har en pakke hakket kylling som jeg har tænkt at lave kødboller af. Problemet er bare at jeg aldrig har lavet sådan nogle før. Der må IKKE komme salt i, eller andet der ikke er godt for hunde.

Mon der er en eller flere der kan hjælpe mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg har en pakke hakket kylling som jeg har tænkt at lave kødboller af. Problemet er bare at jeg aldrig har lavet sådan nogle før. Der må IKKE komme salt i, eller andet der ikke er godt for hunde.

Mon der er en eller flere der kan hjælpe mig?

 

Hvis du ikke er melforskrækket, så lav dem på samme måde som frikadeller - altså tilsæt et æg og lidt mel og røre det godt... så er det bare at forme dem og derefter koge bollerne.. evt kan du stege dem i ovnen.

 

Vil du have andet end kylling, mel og æg i, kan du tilsætte tørret tomat, revet ost, tørrede tranebær, diverse krydderurter i tørret form fx. lidt citronmelisse, der har ry for at være beroligende osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Jeg tager bare lidt af det kød vi nu engang skal have og så koger jeg et par kødboller af det."

 

"laver en fars nøjagtig som hvis jeg skulle lave frikadeller; med kød (hk. kalv/flæsk), løg. mel, mælk, æg & krydderier.... og så koger jeg bare små boller og fryser dem ned"

 

"En dag vi skulle have frikadeller kogte jeg altså bare et par stykker af fars uden noget i overhovedet."

 

"Jeg er blevet anbefalet af min læge at fryse små rå kugler af hakket kød, som jeg så tager op og og kommer i en the-pose og i kartoffel/grøntvandet, for at den ikke går i smulder. Og rå, for at det er frisk mad hun får!

 

"jeg laver en fars nøjagtig som hvis jeg skulle lave frikadeller; med kød (hk. kalv/flæsk), løg. mel, mælk, æg & krydderier.... og så koger jeg bare små boller og fryser dem ned."

 

"Kødet skal være meget finthakket, 3-4 gange, for at kødbollerne kan blive glatte. Rør farsen sammen. Sæt 1/2 liter vand over. Bring vandet i kog med 1 tsk. salt. Dyp en teske i vandet og form kødbollerne med ske og hånd. Kog bollerne 3-4 minutter. Tag dem op med en hulske, og læg dem til afdrypning i en sigte."

 

Jeg tror du kan lave dem som du selv har løst til, en anden opskrift er med rasp i stedet for mel og kan hunden tåle brød er det jo bare at lave lidt rasp selv og blande i det hak. kød og så kogene vand og gør som i det sidste forslag med en ske der dyppes i det kogene vand før du tager en smule fars op og former og lægger ned i vandet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan faktisk bare koge det hakkede kød, uden at dele det, i lidt vand. Så kan du fiske hele kødpladen op og dele den i stykker.

 

Men ellers som andre skriver: Som frikadellefars uden løg og krydderier og lavet til små boller med en teske. Kogetid ca 5 minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan faktisk bare koge det hakkede kød, uden at dele det, i lidt vand. Så kan du fiske hele kødpladen op og dele den i stykker.

 

Men ellers som andre skriver: Som frikadellefars uden løg og krydderier og lavet til små boller med en teske. Kogetid ca 5 minutter.

 

Tror jeg vil prøve det med at koge en kødplade. mon det er 10-15 min. den skal koge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alternativt kan man røre det hakkede kød med lidt olie og et æg.

 

Skal "bollerne" tørres - kan man rulle farsen ud i en tynd rulle som tørres et par timer i oven ved 100 grader. derefter skærer man pølsen i passende stykker og tørrer dem yderligere en times tid - lidt tidskrævende men et virkelig hit hos hundene :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg vil prøve det med at koge en kødplade. mon det er 10-15 min. den skal koge?

 

Ja, det er ikke ret lang tid, du kan se når kogevandet bliver klart efter at være blevet uklart. Jeg plejer kun at koge i en smule vand og på så lav varme at det kun netop koger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...