Hop til indhold

spidshundetræning


Gæst spix
 Share

Recommended Posts

hej allesammen

 

jeg er ny herinde , jeg har et vigtigt spørgsmål,

jeg har en lille spidshundehvalp- på 4måneder og vi går til hvalpetræning- desværre hos en meget meget dårlig træner som ovenikøbet ikke kan lide spidshunde- det sagde hun direkte.

 

jeg er meget ked af at gå på det kursus og vil hellere finde en træner der kan lide og har erfaring med spidshunde , gerne med en masse andet end ren lydighed- da min hund er virkelig kvik- han fanger alt efter to forsøg- så der skal mere end en gang schæferhundelydighed til at udfordrer ham.

 

er der nogen af jer der kan anbefale et rigtig godt træningssted helst på vest eller midtsjælland?

 

det håber jeg for jeg er rigtig ked af den træner her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, det lyder som en dårlig træner... sikke en melding at komme med, det kan du da overhovedet ikke bruge til noget. :???:

 

Jeg tror ikke nødvendigvis, at du behøver at finde en træner med særlig erfaring med spidshunde - bare en træner, der ikke har fordomme overfor særlige hundegrupper. :shock:

 

Ved ikke, om du regner Roskilde for Midtsjælland, eller om det er for langt mod øst? :genert: For så er der Glade Vuffer :-). Jeg kender desværre ikke rigtigt til træningssteder i vest- og midtsjælland. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svar- ishøj og roskilde er desværre lidt langt væk- selvom roskilde kunne gå-

 

er der ikke nogen omkring næstved /haslev/glumsø evt lidt i den anden retning slagelse/korsør?:hundifart::hundifart::hundifart:

 

hvor er de søde de ikoner- det var bare for fristende :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika

Hej spix,

 

Jeg har også en spidshund (samojede), og har også fået lidt kommentarer (dog slet ikke så negative som dig) om at det ville være meget svært at lære hende lydighed. Hun klarer det dog super fint :klap:

 

Jeg bor i Slagelse og har prøvet træning to steder her i byen for ikke at skulle køre for langt. Men jeg er vendt tilbage til at træne i Løve ved Høng (Kennel Freestride), da jeg synes det klart er bedst for mig og Laika. Ved ikke om det er for langt for dig... Har tidligere gået til lydighed der, og går nu til rally - begge dele er rigtig godt :5up: De har også klikkerhold og hvalpehold.

 

Jeg synes også AOF i Slagelse er godt - der er agility/rally. Men det er alt for dyrt til mig...

 

Men træningssteder er jo altid en smagssag - du kan jo ringe og høre om du må komme og kigge på og se om det er noget for dig...

 

:vuf: herfra

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak - jeg vil prøve at tale med dem.

 

jeg har lidt svært ved at finde eller genfinde tråde herinde- derfor er svartiden måske lidt lang.

 

jeg fandt en gruppe med spidshunde- herinde- den kan jeg ikke genfinde..........??

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak - jeg vil prøve at tale med dem.

 

jeg har lidt svært ved at finde eller genfinde tråde herinde- derfor er svartiden måske lidt lang.

 

jeg fandt en gruppe med spidshunde- herinde- den kan jeg ikke genfinde..........??

 

Hvis du går ind under "Dit kontrolpanel" kan du se de tråde, du abonnerer på. Hvis der er nye svar i nogle af trådene, er de synlige (du kan så klikke på den lille pil til venstre for overskriften for at komme til seneste ulæste indlæg). Hvis der ikke er noget nyt svar i tråden, kan du finde den ved (samme sted) at klikke på "Vis alle abonnerede tråde".

 

Spidshundeforummet finder du ved på forsiden (Hjem) at scrolle ned til der, hvor der står "Hunderacer". Derunder er der underforaer for de forskellige racer. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også dette træningssted i Slagelse:

 

Velkommen

 

Indehaveren er uddannet hos Irene Jarnved og Irene Liliequist, så jeg vil tro, at hun er god. Hun er en af DKK's hundekonsulenter. Jeg kan godt nok ikke læse noget om, hvilke træningshold hun kører med, men der står, at hun har træning, så du kan evt. kontakte hende og høre, hvornår der starter hold op. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg var lige inde og kigge- det ser fornuftigt ud- men min hvalp kan allerede de ting - hun skriver holdet handler om........jeg vil tro vi er klar til hvalpetræning 2 eller noget leg,tricks ,problemløsninger (ligth) og den form for stimulans

 

sitte, dæk rul indkald,på plads, gå pænt, fri , hilse og den slags det kan han- jeg prøver at lære ham at hjælpe med at rydde op nu (hans eget legetøj)

Link til indlæg
Del på andre sites

hej allesammen

 

jeg er ny herinde , jeg har et vigtigt spørgsmål,

jeg har en lille spidshundehvalp- på 4måneder og vi går til hvalpetræning- desværre hos en meget meget dårlig træner som ovenikøbet ikke kan lide spidshunde- det sagde hun direkte.

 

jeg er meget ked af at gå på det kursus og vil hellere finde en træner der kan lide og har erfaring med spidshunde , gerne med en masse andet end ren lydighed- da min hund er virkelig kvik- han fanger alt efter to forsøg- så der skal mere end en gang schæferhundelydighed til at udfordrer ham.

 

er der nogen af jer der kan anbefale et rigtig godt træningssted helst på vest eller midtsjælland?

det håber jeg for jeg er rigtig ked af den træner her.

 

SOR Hundeskole

 

Lise er virklig fantastisk. Hudløs ærlig, men skide morsom.. :klap:

Jeg lærte meget dernede... :-D

 

Træner 1½time af gangen. Mener det koster 775kr for 10x1½time og foredrag på 3timer..

Link til indlæg
Del på andre sites

se marian ............... det er en af de hundeskoler hvor jeg har hørt og set på................og det er nogle temmelig ubehagelige ting jeg har hørt fra foredraget-desuden advarede min kennelejer meget skarpt imod hende

 

jeg kørte faktisk til sorø for at kigge her, der sad hvalpene ned og gloede i den time jeg var der, mens træneren stod og snakkede......... indimellem tog hun to hvalpe sammen for at lege et par minutter, for at demonstrerer hvordan man lod hunde mødes - mens de øvrige ejere sad på en stol og prøvede at holde deres hvalpe i ro............ og der så ud til at være 20 eller flere hvalpe på holdet- så nogen af hvalpene kom ikkeengang i leg bare 2 minutter- komplet latterligt

 

,... hvalpetræning er for mig, små hold, og leg og træning mellem ejer og hvalp....ikke en træner der tager + 20 på holdet og hvor hvalpen skal ligge stille mens ejeren sidder på en stol.......så den ville jeg aldrig bruge.- så hellere kører til samtlige 95 km til københavn

Link til indlæg
Del på andre sites

se marian ............... det er en af de hundeskoler hvor jeg har hørt og set på................og det er nogle temmelig ubehagelige ting jeg har hørt fra foredraget-desuden advarede min kennelejer meget skarpt imod hende

 

jeg kørte faktisk til sorø for at kigge her, der sad hvalpene ned og gloede i den time jeg var der, mens træneren stod og snakkede......... indimellem tog hun to hvalpe sammen for at lege et par minutter, for at demonstrerer hvordan man lod hunde mødes - mens de øvrige ejere sad på en stol og prøvede at holde deres hvalpe i ro............ og der så ud til at være 20 eller flere hvalpe på holdet- så nogen af hvalpene kom ikkeengang i leg bare 2 minutter- komplet latterligt

 

,... hvalpetræning er for mig, små hold, og leg og træning mellem ejer og hvalp....ikke en træner der tager + 20 på holdet og hvor hvalpen skal ligge stille mens ejeren sidder på en stol.......så den ville jeg aldrig bruge.- så hellere kører til samtlige 95 km til københavn

 

Må give dig ret i at der går meget tid med snak, men det er nu mest i starten - men tror du har fået et forkert indtryk. Desuden er træning hos SOR indrettet sådan at det IKKE er det samme fra gang til gang, der kommer noget nyt hver gang, så er det op til ejeren at træne videre derhjemme og bruge det de kan - selvfølgelig kan der spørges hvis man ikk får ønsket resultat eller man er i tvivl om noget..

 

Jeg har virkelig været glad for at træne dernede. Det er anderledes og lidt mere kontant. Men for os virkede det bestemt IKKE med de traditionelle (for mig lidt slatne) hundetrænere - ignorere uønsket adfærd virker ABSOLUT ikke her - heller ikke efter 3timer.

 

Lises tankegang går i korte træk ud på at tage "konfliken/uoverenstemmelsen i ønkser" mens den er der og så ingen sure miner bagefter. Når diskussionen er taget er der leg og lækker lever på programmet - det har sparket røv herhjemme :-D

 

Carlo kan ikke rumme at blive sluppet i en kæmpe bunke med andre hunde, for bagefter at skulle koncentrere sig om hvad jeg siger - så er der hylen og skrigen. Men hver sin smag selvfølgelig, jeg gider bare ikke bruge længere tid på småproblemer end nødvendigt er - og min hund er ultra mor-syg, også selvom jeg kan være busse-mand ind i mellem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er godt hvis du har været tilfreds.

Jeg er bare meget uenig og mener faktisk jeg er temmelig kompetent til at vurderer skidt fra kanel - en stor del af jeg hørte til det foredrag var mig inderligt imod og en enkelt ting fandt jeg direkte moralsk forkasteligt.

 

hendes tips/ideer til konkret handling følger jo bøgerne- jeg har ikke hørt noget der jeg ikke kan læse feks i roger abrantes bøger- så jeg mener ikke Lise har opfundet de viise sten

 

Har man schæfer/labrador og den type hund- kan man muligvisvære meget tilfreds

.Men lydighed er kun en af de 4 væsentlige stolper i en afbalanceret hund og min hund bliver mere lydig når den er velstmuleret frem for bare lydighedstrænet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke det hold og den træner i snakker om, men ignorering af uønsket adfærd har heller ikke virket med vores hund ;-) Derimod har afledning, stimulering og til tider skæld ud virket. I starten var jeg også så lykkelig for min hvalp, at jeg overhovedet ikke nænnede at hæve stemmen - men da min træner så spurgte (med smil i øjet) hvad jeg syntes om de mødre der aldrig skældte deres børn ud... kunne jeg egentlig godt se, at min plan lige var lyserød nok.

Nej, man skal aldrig bære nag, men en skideballe ér på sin plads engang imellem, det sker yderst sjældent her, men selvfølgelig sker det. En hund bør faktisk også lære, når nok bare er nok :-)

 

Og at lære ro på en træningsplads er GULD værd!

Selvfølgelig skal man også lære øvelser, tricks og samarbejde, men jeg har skam også siddet i næsten halvanden time med min hund i favnen og ventet på, at han kunne koncentrere sig bare lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke det hold og den træner i snakker om, men ignorering af uønsket adfærd har heller ikke virket med vores hund ;-) Derimod har afledning, stimulering og til tider skæld ud virket. I starten var jeg også så lykkelig for min hvalp, at jeg overhovedet ikke nænnede at hæve stemmen - men da min træner så spurgte (med smil i øjet) hvad jeg syntes om de mødre der aldrig skældte deres børn ud... kunne jeg egentlig godt se, at min plan lige var lyserød nok.

Nej, man skal aldrig bære nag, men en skideballe ér på sin plads engang imellem, det sker yderst sjældent her, men selvfølgelig sker det. En hund bør faktisk også lære, når nok bare er nok :-)

 

Og at lære ro på en træningsplads er GULD værd!

Selvfølgelig skal man også lære øvelser, tricks og samarbejde, men jeg har skam også siddet i næsten halvanden time med min hund i favnen og ventet på, at han kunne koncentrere sig bare lidt.

 

HVer træner jo forskelligt, men som du siger er verden bare ikke lyserød. Desværre. Jeg kan godt blive grundigt træt af Carlo hvis han vimser om benene på mig hver gang jeg bare flytter en arm, det har vi virkelig fået sat en stopper for ved at træne "at kede os". :mrgreen:

 

Ved godt at mange ikke bryder sig om Lises måde at træne på, men det er jo så forskelligt.

Grundlæggende handler det om valg og konsekvenser af det valg. Har set hende "omvende" bidske og udfarende hunde på mindre end 10 min - ved at tage konflikten når den er der i stedet for at gå kæmpe buer uden om.. Men valget var hundens eget. "Lav udfald og jeg irettesætter eller kig på mig og bliv stopfodret med leverhapser"..

 

Samme filosofi kan vel overføres til børn. Der findes forældre som skynder sig at stikke en mælkesnitte i munden på junior i superbest for at undgå plageri, eller endnu værre dem som GIVER EFTER for plageri. Den anden side er de forældre som lader ungen hyle til de finder ud af at der ikke vanker noget, og dem som tager ungen og sætter ud i bilen til de er færdige med at skabe sig :mrgreen: Ser rigtig mange morsomme eksempler herude på bøh-landet :lol:

 

Hehe men jeg er nu ligeglad hvordan folk træner/opdrager deres hund/barn (træner selvfølgelig ikke et barn :slem:)

Så længe det virker og ingen lider overlast (hvilket jo er et vidt begreb, men ingen flyvende håndflader i min verden) :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er godt hvis du har været tilfreds.

Jeg er bare meget uenig og mener faktisk jeg er temmelig kompetent til at vurderer skidt fra kanel - en stor del af jeg hørte til det foredrag var mig inderligt imod og en enkelt ting fandt jeg direkte moralsk forkasteligt.

 

hendes tips/ideer til konkret handling følger jo bøgerne- jeg har ikke hørt noget der jeg ikke kan læse feks i roger abrantes bøger- så jeg mener ikke Lise har opfundet de viise sten

 

Har man schæfer/labrador og den type hund- kan man muligvisvære meget tilfreds

.Men lydighed er kun en af de 4 væsentlige stolper i en afbalanceret hund og min hund bliver mere lydig når den er velstmuleret frem for bare lydighedstrænet.

 

HUn har i hvertfald haft stor indvirkning på min spids, som var en utålmodig herre inden vi kom, jeg tænkte åhhhh nej nu skal de alle sammen glo på os fordi han sidder og hyler og skaber sig åndssvagt.. :vuf:

 

Den side af ham var væk efter 1 måned, men man kommer ikke sovende til det.

Jeg tror nu heller ikke det er den dybe tallerken der er opfundet, men jeg tager det med jeg kan bruge, resten lader jeg ligge :5up:

 

Det er jo ikke sådan at jeg KUN sværmer for SOR hundeskole. Jeg gider bare ikke bruge penge og tid på at gennemgå øvelser igen igen og igen, for det gider min hund ikke, så vil han da hellere snuse rundt..

 

Carlo er nu ikke specielt lydig, og det var heller ikke formålet med at træne dernede, jeg skulle bruge nogle tips til at han kunne gå forbi andre hunde uden at kaste sig omkring samt at han kunne være rolig når han fik besked på det, og det fik jeg. Han kan de basale ting som sit, dæk, bliv, indkald (hvilket i sig selv kan være svært med en selvstændig hund), plads etc og så kan han en hulens masse tricks.

Men lydighed generelt er ikke mig, vil heller ud og lade ham arbejde. Men jeg går ind for hurtig og enkel konfliktløsning, og ren råhygge bagefter :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...